فرهنگ مردم تبریز - پارسی زی
چگونه سنگ قیمتی پیدا کنیم در ایران؟ انگشتر حدید، زمرد و فیروزه

چگونه سنگ قیمتی پیدا کنیم در ایران؟ انگشتر حدید، زمرد و فیروزه

چگونه سنگ قیمتی پیدا کنیم در ایران؟ انگشتر حدید، زمرد و فیروزه اگر برای شمت هم سوال باشد که چگونه سنگ قیمتی پیدا کنیم در …

آشنایی با روش‌های استاندارد لاغری

آشنایی با روش‌های استاندارد لاغری

آشنایی با روش‌های استاندارد لاغری امروزه طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در جهان حدود ۱٫۹ میلیارد نفر دچار اضافه وزن هستند. عوامل بسیاری …

چگونه عطرادکلن اورجینال و فیک را تشخیص دهیم؟

چگونه عطرادکلن اورجینال و فیک را تشخیص دهیم؟

چگونه عطرادکلن اورجینال و فیک را تشخیص دهیم؟ امروزه بیش از هزاران نوع عطر ادکلن در بازار به فروش می رسد اما عده ای به …

فرهنگ مردم تبریز

تبریز یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشورمان به‌شمار می‌آید که در گذشته برای ایام طولانی پایتخت ایران نیز بود. این شهر سلحشورترین و میهن‌پرست‌ترین مردم ایران را در قلب خود جای داده است. تبریز همچنین یکی از شهرهای تاریخی و توریستی ایران محسوب می‌شود که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. مردمی که در ایام تعطیلات به تبریز می‌روند، از بین هتل های تبریز می‌توانند بهترین یا اقتصادی‌ترین هتل‌ها را برای اقامت خود انتخاب کنند. در این مطلب علاوه‌بر معرفی فرهنگ و ویژگی‌های این شهر بزرگ، چگونگی رزرو هتل تبریز علی بابا را نیز بررسی خواهیم کرد؛ بنابراین تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی‌های برجسته شهر تبریز

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است که در زمان حکومت‌های اتابکیان، خوارزم‌شاهیان و ایخانیان به‌عنوان پایتخت درنظر گرفته شده بود. بهترین دوران شکوفایی و پیشرفت این شهر به حکومت ایخانی برمی‌گردد. مردم مذهبی و وطن‌پرست تبریز توانسته‌اند دلاوری‌های زیادی را در تاریخ کشورمان ثبت کنند؛ ازجمله این دلاوری‌ها می‌توان به فعالیت‌های آزادی‌خواهانه دو سردار بزرگ ستارخان و باقرخان در دوران مشروطه اشاره کرد. همچنین مردم تبریز در زمان قشون‌کشی دوران استبداد محمدعلی‌شاه قاجار، ۱۱ ماه دوام آوردند. بیشتر مردم این شهر آذری زبان هستند و مذهب تشیع دوازده امامی دارند. البته عده معدودی از اهالی تبریز فارسی زبان هستند و افرادی هم در این شهر پیدا می‌شوند که مذاهب کلیمی، مسیحی و زرتشتی دارند. براساس آخرین سرشماری (سال ۱۳۹۵) جمعیت تبریز بالغ‌بر یک میلیون و پانصدهزار نفر بوده که این شهر را به ششمین شهر پرجمعیت کشور تبدیل کرده است.

آداب‌ورسوم مردم تبریز

از بارزترین نمونه‌های فرهنگ موسیقی مذهبی کشورمان می‌توان به آواز عاشیق‌های تبریز اشاره کرد. «عاشیق‌ها» را به‌عنوان افرادی می‌شناسند که میراث‌دار موسیقی فولکور و آیینی آذربایجان هستند. این افراد هم در خود شهر تبریز و هم در روستاهای اطراف این شهر زندگی می‌کنند و گاهی خیابان‌های شهر را با موسیقی اصیل خود وزین می‌کنند. ازجمله اعیاد و جشن‌های موردتوجه مردم تبریز می‌توان عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه‌سوری، سیزده‌به‌در و ایام سوگواری محرم را نام برد. خانه‌تکانی، رفتن بر سر مزار درگذشتگان، رفتن به دیدار اقوام و خویشان و خرید لباس نو در ایام نوروز هم از دیگر مراسمات رایج مردم شهر تبریز است.

لباس امروزه مردم تبریز لباس‌های زنانه و مردانه رسمی کشور محسوب می‌شود؛ البته طرز پوشش مردم این شهر در گذشته متفاوت بوده است. درحال‌حاضر پوشش محلی زنان و مردان تبریز فقط در بعضی از روستاهای اطراف این شهر دیده می‌شود. سوغاتی‌های تبریز شامل فرش، گلیم، آجیل چهارمغز، شکلات تسبیحی، نوقا، باقلوا و راحت‌الحلقوم است. سفالگری، سرامیک‌سازی، رنگرزی، خراطی، حصیربافی، گلیم‌بافی و چرم‌دوزی هم از صنایع مردم این شهر هستند.

تبریز، شهر اولین‌ها

مردم زیادی هستند که فقط برای دیدن آداب‌ورسوم مردم آذربایجان به شهر بزرگ تبریز سفر می‌کنند و چند شب‌ را در انواع هتل های تبریز می‌مانند تا بتوانند از ساعات روز نهایت استفاده را برده و از همه جاذبه‌های ملی، تاریخی و مذهبی این شهر دیدن کنند. شناخته‌شدن تبریز با عنوان «شهر اولین‌ها» نیز یکی دیگر از دلایل سفر‌های زیاد به این شهر است. اما شاید شما هم کنجکاو باشید که دلیل این نام‌گذاری را بدانید؛ تبریز درواقع به‌دلایل زیر به‌عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود:

  • تاسیس اولین چاپخانه کشور به‌عنوان «بصمه‌خانه» یا «دارلطباعه» در تبریز (سال ۱۲۲۷)
  • تاسیس اولین کتابخانه دولتی ایران با تلاش محمدعلی تربیت (شهردار وقت) در تبریز (سال ۱۳۰۰)
  • تاسیس اولین مدرسه بازرگانی ایران در تبریز (سال ۱۳۰۱)
  • تاسیس اولین دانشکده پرستاری ایران در تبریز (سال ۱۲۹۵)
  • افتتاح اولین سینمای ایران (سینما سولی) پنج سال پس از اختراع جهانی سینما در تبریز (سال ۱۲۷۹)
  • تاسیس اولین مرکز تلفن ایران در تبریز (سال ۱۲۸۰)
  • چاپ اولین پول کاغذی ایران به‌عنوان «چاو» در زمان حکومت ایلخان مغول در تبریز (سال ۶۹۳)

گزینه‌های فوق فقط بخشی از اولین‌های تبریز هستند؛ این لیست تا بیشتر از صد نمونه هم ادامه خواهد داشت. ساختمان بعضی از مکان‌های تاسیس شده‌ای که عنوان کردیم، هنوز هم در تبریز پابرجا هستند؛ مانند ساختمان کتابخانه تربیت. شما می‌توانید قبل از ورود به شهر تبریز، رزرو هتل تبریز خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهید تا بتوانید به محض ورود به شهر، گردش خود را آغاز کنید.

مناطق توریستی تبریز

شهر تبریز علاوه‌بر همه زیبایی‌های شهری و معماری به‌جامانده از سایر دوران‌ها، مناطق توریستی و گردشگری دیگری هم دارد که نام‌بردن از آن‌ها کنار ویژگی‌های شهر تبریز ضروری است. ازجمله این مناطق توریستی می‌توان به پارک ائل‌گلی، بازار بزرگ تبریز، مسجد کبود، کندوان، کلیسای کاتولیک‌ها، جنگل ارسباران، بازار فرش تبریز و پارک ملی کنتال اشاره کرد. طبیعت بکر و زیبای روستاهای اطراف این شهر نیز از دیگر گزینه‌های جذب گردشگر استان آذربایجان شرقی هستند. اگر هنوز برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی نکرده‌اید، سفر به تبریز می‌تواند یکی از بهترین‌ گزینه‌های پیش‌روی شما باشد. رزرو هتل تبریز از طریق معتبرترین سایت‌های رزرواسیون هتل کشور امکان‌پذیر است. شما می‌توانید بسته به بودجه خود از میان هتل های تبریز بهترین یا اقتصادی‌ترین گزینه را برای اقامت خود انتخاب کنید.

 

آخرین بروز رسانی در : شنبه 14 اسفند 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.