چگونه انتقال بیمه ثالث به دیگری انجام دهیم؟ - پارسی زی
کدام دوربین لامپی از همه بهتر است؟

کدام دوربین لامپی از همه بهتر است؟

قیمت دوربین مدار بسته لامپی نسبت به امکانات آن بسیار مناسب است . دوربین لامپی را به آسانی می توانید در هر جایی نصب کنید . …

آرام بند درب آهنی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

آرام بند درب آهنی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

چکیده : در بسیاری از محیط‌های اداری و مسکونی، روی درب‌های ورودی و خروجی از یک جک هیدرولیکی کوچک به نام آرام بند درب استفاده شده‌است. …

تعمیر تخصصی رنو در تهران

تعمیر تخصصی رنو در تهران

تعمیر تخصصی رنو در تهران مجموعه امداد خودرو تهران بعنوان نمایندگی رنو در تهران ، با استقاده از قطعات اصلی و اورجینال رنو، با بکارگیری …

چگونه انتقال بیمه ثالث به دیگری انجام دهیم؟

C:\Users\11\Desktop\n00024565-b.jpg

فروش خودرو و انتقال بیمه شخص ثالث به دیگری

در سال‌های اخیر، روزبه‌روز شاهد افزایش خودروها و به نسبت بیمه‌های شخص ثالث بوده‌ایم. در‌واقع، هرچقدر تعداد خودروها بالا می‌رود، استفاده از بیمه‌ اجباری شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. بیمه شخص ثالث، لقب ناجیِ خسارات جانی و مالی اتومبیل‌ها در شرایط سخت را از آنِ خود کرده است. برخی به علت‌های مختلف از جمله فروش ماشین، اقدام به انتقال بیمه ثالث به دیگری می‌کنند! براساس جدیدترین قانونی که وجود دارد، همچنان شانس انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید و اعضای درجه یک خانواده وجود دارد.

اما این سوال پیش خواهد آمد که چگونه می‌توانیم بیمه ثالث را به دیگری انتقال بدهیم؟ برای پاسخ به این سوال‌ و پرسش‌های دیگر پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

درست برعکس بیمه بدنه، بیمه شخصِ ثالث، برای همه‌ی خوردوهای سبک، سنگین و نیمه‌سنگین اجباری است.طبق قانون بیمه مرکزی، شخص ثالث به کسی گفته می‌شود که خسارت جانی یا مالی را متحمل شده است. شخص اول راننده مقصر است. شخص دوم بیمه و شخص ثالث فرد خسارت دیده خواهد بود.

نکته‌ای مهم و ضروری این است که بیمه شخص ثالث طبق ماده‌ی ۶ مصوبه شورای نگهبان در سال ۹۶، راننده‌محور به شمار می‌رود نه خودرو‌محور!

با شروع سال جدید، قانون تازه‌ای برای انتقال تخفیف بیمه ثالث به دیگری مصوب شده‌است. براساس ویرایش جدید قانون، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او مقدور است . امکانِ انتقال بیمه‌ی شخص ثالث به خریدار خودرو غیر از همسر،پدر،مادر و فرزندانِ فروشنده وجودندارد. در صورتی که قصد فروش خودرو به اعضای درجه یک خانواده را داشته باشید، نیز شروط بالا برقرار هستند.

انتقال بیمه شخص ثالث چگونه انجام می‌شود؟

انتقال تخفیف بیمه ثالث براساس قانون سال ۱۴۰۰، می‌تواند در حالت‌های زیر اتفاق بیافتد:

  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو (که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد.)
  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر همان شرکت با همان کاربری (مثلا سواری به سواری، وانت به وانت و…)

چگونه بیمه ثالث خودرویمان را به خودروی صفر منتقل کنیم؟

می‌دانیم که امکان این که بتوانید بیمه ثالث را به اتومبیل صفر‌کیلومتر منتقل کنید وجود ندارد!

C:\Users\11\Desktop\14000628172625117236214710.jpg

انتقال بیمه شخص ثالث از والدین به فرزندان مقدور است.

هر خودرویی که به تازگی روانه‌ی بازار می‌شود، طبق ضوابط کارخانه‌ خود، از بیمه شخص ثالث برخوردار است. تا زمان سررسید تمدید بیمه از سال دوم به بعد، امکان انتقال تخفیف به آن وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه خودروی فرسوده

در مورد خودروهایی که به فرسودگی رسیده‌اند و به اصطلاح عمر خود را کرده اند نیز باید بیان کنیم که،  اگر می‌خواهید بیمه شخص ثالث این نوع اتومبیل‌ها را به خودروی دیگری که مالک آن هستید یا خودرویی که خانواده شما مالک آن است منقل کنید نیازمند مدارک زیر خواهید بود:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه خودروی اسقاطی

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به‌صورت کامل صورت بگیرد؟ انتقال بخشی از تخفیف و حفظ بخش دیگر نیز امکان‌پذیر است؟

در حقیقت، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص دیگر باید به‌صورت کامل انجام شود. انتقال بخشی از آن به هیچ‌وجه امکان ندارد و باطل خواهد بود.

آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا اقوام درجه یک باید تا انقضای بیمه‌نامه صبر کرد؟

پاسخ به این سوال خیر است. زیرا برای این کار نیازی به منتظر بودن تا تمام شدن بیمه شخص ثالث تخفیف‌دار و انقضای آن نخواهد بود. زمانی می‌توانید تخفیف را به خودروی جدید خود منتقل کنید که زمان تمدید بیمه شخض ثالث آن خودرو رسیده باشد.

آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان محدودیت سنی وجود دارد؟

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان با سن کمتر از ۱۸ سالگی، وجود نخواهد داشت.

در صورتی‌ که خودروی‌مان‌ را فروخته و تا مدتی قصد خرید خودروی جدید نداشته باشیم،آیا امکان حفظ تخفیف بیمه ثالث وجود دارد؟

برای این کار می‌بایست به نمایندگی یا دفترمرکزی شرکت بیمه‌ خود مراجعه نمایید. گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث‌تان دریافت کنید. در زمان خرید خودروی جدید روی بیمه شخص ثالث آن اعمال شود.

اگر هنگام تصادف راننده مالک خودرو نباشد، بیمه خسارت می‌دهد؟

هنگامی که بیمه براساس خودرو بود، هرشخصی که با خودرویی تصادف می‌کرد و دچارخسارت می‌شد، طبیعتا از بیمه خودرو استفاده می‌کرد. در حال حاضر بیمه راننده محور شده و این نگرانی را از لحاظ اینکه اگر راننده فردی غیر از مالک خودرو باشد و دچار حادثه شود را در دل مالک خودرو انداخته است! حال در این صورت تکلیف چیست؟! آیا خسارت توسط مالک اصلی پرداخت می‌شود یا راننده‌ای که مرتکب تخلف شده‌است؟

تاثیر سابقه تخفیفات بر انتقال بیمه ثالث

طبق این قانون، خسارت در صورتی که فرد با گواهی‌نامه ای معتبر به رانندگی پرداخته باشد، فارغ از اینکه آیا وی مالک است یا خیر، از سوی شرکت بیمه پرداخت می‌شود. چون این خودرو است که بیمه شده‌است. اما در رابطه با سابقه بیمه و تخفیفِ آن، با وقوع تصادف، اگر مالک راننده باشد، سابقه تخفیفِ بیمه وی و در صورتی که فرد دیگری راننده باشد؛ سابقه‌ی بیمه هر دو پاک خواهد شد.همچنین ممکن است بیش از یک نفر به صورت مداوم از یک خودرو استفاده کنند، امکان ثبت گواهینامه برای چند نفر در یک پلاک برای سابقه بیمه امکان پذیر شده است.

چنانچه خودرو تصادف خاصی نداشته باشد، برای تمامی افراد نامبرده شده سابقه تخفیف لحاظ خواهد شد و در صورتی که تصادفی رخ رهد تخفیف عدم خسارت طبق قوانین و با توجه به نوع خسارت کاهش پیدا میکند.

C:\Users\11\Desktop\unnamed.jpg

نقل و انتقال خودرو به شخص دیگر

خرید آنلاین بیمه از بیمه دات کام

بیمه دات کام در حقیقت بهترین شرکت‌های بیمه را جمع آوری کرده و برای شما امکان مقایسه را فراهم می‌کند. شما می‌توانید از بین پیشنهادات بیمه دات کام بهترین مورد را بر حسب شرایط خود انتخاب کنید. در بیمه دات کام خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را به سرعت انجام دهید.

در صورتی که در مورد انتقال بیمه ثالث به دیگری سوال داشتید، در تماس با مشاوران بیمه دات کام در ۲۴ ساعت شبانه روز ۷ روز هفته درنگ نکنید. با بیمه دات کام همیشه یک شرکت بیمه، مشاوره حقوقی، کارشناس بیست و چهارساعته بیمه را در کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود دارید.

به نقل از سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com/)

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 11 آبان 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.