انواع دیوار سبز را بشناسید و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید - پارسی زی
آزمون های مختلف زبان ترکی و روش موفقیت در آنها

آزمون های مختلف زبان ترکی و روش موفقیت در آنها

آزمون‌ها یک جزء حیات تحصیلی در ترکیه را تشکیل می‌دهند و برای ورود به دانشگاه‌ها یا شغل‌های مختلف، داوطلبان باید این آزمون‌ها را با موفقیت …

روش نگهداری کمپوت خانگی

روش نگهداری کمپوت خانگی

روش نگهداری کمپوت خانگی کمپوت بیشتر در زمانی استفاده می شود که معده فرد برای هضم میوه‌های تازه دچار اخلال می شود ، با استفاده …

معرفی کلینیک زخم تهران (درمان انواع زخم)

معرفی کلینیک زخم تهران (درمان انواع زخم)

معرفی کلینیک زخم تهران (درمان انواع زخم) با افزایش تقاضا برای دریافت خدمات درمان زخم و اسکار در کشور، مراکز مختلفی برای پاسخگویی به این …

 

انواع دیوار سبز را بشناسید و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید

اگر علاقه دارید انواع دیوار سبز را بشناسید و بهترین گزینه را در خانه یا محل کار خود پیاده کنید، این مطلب برای شماست. در ادامه با ایده سبز همراه باشید تا شما را با انواع گرین وال و کاربرد آن‌ها آشنا کند. 😀

دیوار سبز چگونه دیواری است؟

قبل از اینکه درباره انواع دیوار سبز و کاربرد هر دسته صحبت کنیم باید به این پرسش پاسخ دهیم که دیوار سبز چیست؟! دیوار سبز یا گرین وال (Green Wall) نوعی دیوار گیاهی است که کاملا علمی و با تجهیزات مدرن ساخته می‌شود. این سازه‌های عمودی به کمک پوششی گیاهی مستتر شده و بر اساس کاربرد خود در انواع و دسته‌ بندی‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. در واقع ساخت گرین وال یک روش خلاقانه برای کاهش آسیب ناشی از کمبود سرانه فضای سبز شهری است. مسئله اصلی در چیستی دیوار سبز تمایز قائل شدن بین دیوار سبز و نمای سبز است.

در نمای سبز ما یک دیوار بیرونی (مثلا دیوار یک ساختمان) را داریم که به کمک گیاهان رونده پوشیده شده. ممکن است نمای سبز به صورت برنامه‌ریزی شده و یا به صورت خودرو ایجاد شده باشد. اما در ساخت گرین وال سازه‌ای گیاهی به صورت هدفمند طراحی و اجرا می‌شود. حتی نمونه‌هایی از انواع گرین وال هوشمند هم وجود دارند که فرآیند رشد، آبیاری و نگهداری از آن‌ها اتوماتیک است.

نکته دیگر این است که در نمای سبز ممکن است زمان زیادی برای رشد و تشکیل دیوار گیاهی صرف شود. اما در گرینوال معمولا پوشش گیاهی ما آماده و در فرم نهایی خود به اجرا درمی‌آید. در یک دسته بندی کلی و کاربرد محور می‌توانیم انواع دیوار سبز را در سه دسته جای دهیم:

  • دیوار سبز خزه ای (دیوار سبز تثبیت شده)
  • دیوار سبز مصنوعی
  • دیوار طبیعی

در ادامه با انواع دیوار سبز بیشتر آشنا شده و درباره کاربرد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

انواع دیوار خزه ای

اگر به استفاده از عناصر طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی علاقه‌مند هستید، قطعا عاشق دیوار خزه ای یا ماس وال (Moss Wall) می‌شوید. دیوار سبز خزه ای یکی از انواع دیوار سبز است که در فاصله بین دیوار سبز مصنوعی و طبیعی قرار می‌گیرد. ماس وال یا موس وال را به کمک خزه تثبیت شده (خزه مومیایی شده به کمک فرایند خاص) می‌سازند. بافت بی‌نظیر خزه تثبیت شده و رنگ‌بندی گسترده آن، امکان اجرای طرح‌های خلاقانه و ساخت گرین وال و قاب‌های خزه ای جذابی را فراهم می‌کند.

ماس وال را بر اساس ابعاد، طرح و نقش و نوع گیاهان تثبیت شده در سبک‌های متفاوتی اجرا می‌کنند. دیوار خزه‌ ای به دلیل تاثیر منفی تغییرات دمایی و نور مستقیم بر بافت خزه تثبیت شده، بیشتر مناسب فضاهای داخلی است.

انواع دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی از دیگر انواع دیوار سبز است که ریسک دیوار سبز طبیعی را پوشش می‌دهد. به این معنی که به دلیل نیازهای مراقبتی گرینوال امکان استفاده از آن برای همه افراد یا فضاها وجود ندارد و این یکی از معایب دیوار سبز طبیعی است. به همین دلیل دیوار سبز مصنوعی می‌تواند با حذف فواید محیط زیستی دیوار سبز و تمرکز بر بحث زیبایی شناختی به عنوان عنصر پررنگی در دکوراسیون بکار رود.

دیوار سبز مصنوعی می‌تواند در هر یک از انواع گرین وال طبیعی به اجرا درآید (به جز دیوار سبز هیدروپونیک). یعنی سازه مورد نظر مستقر و به جای پوشش گیاهی طبیعی، از گیاه مصنوعی در ساخت آن استفاده شود. شادابی همیشگی، عدم نیاز به رسیدگی، عمر طولانی و حذف هزینه‌های مجدد از مزایای گرین وال مصنوعی است. دیوار سبز مصنوعی به دلیل مقاومت بالا، هم در فضاهای داخلی و هم فضای باز قابل اجراست. با این حال در محوطه سازی و معماری مراکز تجاری بیشترین استفاده را از دیوار سبز مصنوعی می‌برند.

انواع دیوار سبز طبیعی

یکی از زیست‌گرا ترین انواع گرین وال که علاوه بر زیبایی، فواید بی‌شمار زیست ‌محیطی دارد، دیوار سبز طبیعی است. گرین وال طبیعی با پوشش گیاهی زنده ساخته شده و به عنوان یک دیوار گیاهی نیازهای خاص خود را دارد. برای ساخت دیوار سبز طبیعی باید به مسائلی مانند نورپردازی دیوار سبز، سیستم آبیاری دیوار سبز، شرایط اصولی برای نگهداری دیوار سبز و هزینه‌های تجدید گیاه در دیوار سبز توجه داشت.

از سوی دیگر دیوار سبز طبیعی بیشترین تاثیر را در افزایش سرانه فضای سبز شهری دارد. به دلیل گسترش آپارتمان نشینی و کمبود فضا برای نگهداری از گل‌وگیاه، طراحی دیوار سبز طبیعی می‌تواند یک راهکار عالی برای دوست داران طبیعت باشد. گرینوال فضای بسیار کمی اشغال می‌کند. ساختار عمودی دیوار زنده به شما امکان نگهداری تعداد بیشتری گل‌وگیاه در فضای محدود را خواهد داد. امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی منازل مسکونی یا واحدهای اداری و تجاری استفاده زیادی از گرین وال طبیعی می‌شود که اتفاق مثبتی است. در ادامه به انواع گرین وال طبیعی اشاره شده است:

  • دیوار سبز مدولار

در معماری منظر “مدولار” به معنای پیش‌ساخته و آماده استفاده است. در دیوار سبز مدولار ما تمام سازه دیوار سبز را از پیش آماده کرده و به صورت کامل و یا قابل مونتاژ به محل نصب منتقل می‌کنیم. به همین دلیل دیوار سبز مدولار سرعت نصب بالایی داشته و معمولا سازه سبکی از جنس گالوانیزه دارد. گرین وال مدولار در فرم پرتابل و ثابت اجرا شده و می‌توان آن را مستقل یا متصل به دیوار ساخت. دیوار سبز مدولار برای مراکز تجاری و ادارات گزینه بسیار مناسبی است.

  • دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی یکی دیگر از انواع دیوار سبز طبیعی بوده که برای نگهداری گیاهان رونده ایدئال است. در گرین وال کابلی طناب‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ به کمک سری‌های توپی به هم متصل شده و سازه گسترده‌ای ایجاد می‌کنند. بسط‌های توپی امکان کم و زیاد کردن کشش کابل را در دیوار سبز کابلی فراهم می‌کنند. در نهایت سازه ایجاد شده به عنوان تکیه گاه و بستر رشد گیاهان رونده استفاده می‌شود. دیوار سبز کابلی برای ایجاد نمای سبز در ساختمان‌‌های مسکونی و تجاری و یا دیوار سبز گسترده گزینه مناسبی است.

  • دیوار سبز شبکه ‌ای

دیوار سبز شبکه ای یا دیوار سبز سیمی یکی از انواع گرین وال است که کاربرد گسترده‌ای دارد. گرینوال شبکه سیمی سازه سبکی دارد. این دیوار گیاهی تکیه گاهی برای گونه‌های بالارونده و یا نصب انواع فلاور باکس ایجاد می‌کند. از مزایای دیوار سبز شبکه ای انعطاف بالای آن خصوصا در مقایسه با دیوار سبز کابلی است. به دلیل این انعطاف امکان ساخت انواع دیوار سبز با فرم‌های پیچیده فراهم می‌شود. دیوار سبز شبکه ای برای فضاهای داخلی اداری یا مسکونی مناسب است.

  • دیوار سبز نمد پلیمری

دیوار سبز نمدی یا نمد پلیمری از پرکاربردترین انواع دیوار سبز است. در این دسته، جیب‌های پارچه‌ای از جنس نمد با زهکشی بالا به عنوان بستر کشت گیاه بر روی سازه نصب می‌شوند. درون جیب‌های نمدی با خاک و کود پر شده و گیاه دیوار سبز درون آن کاشته می‌شود. تهویه مناسب، راه‌اندازی آسان سیستم آبیاری اتوماتیک دیوار سبز و قیمت مناسب از مزایای دیوار سبز نمد پلیمری است.

  • دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونیک پیشتر به عنوان یک ابزار برای گلخانه دارها و برای تسهیل کشت آبی استفاده می‌شد. البته امروز دیوار سبز هیدروپونیک کاربرد خانگی هم پیدا کرده و در فضاهای تجاری و مسکونی قابل اجراست.

چگونه بفهمیم کدام یک از انواع گرین وال مناسب ماست؟

در بخش‌های قبلی با انواع دیوار سبز آشنا شدید. اشاره مختصری هم به کاربرد و محل مناسب برای استفاده از آن‌ها داشتیم. در نهایت می‌توانید با توجه به محل ساخت دیوار سبز و مشورت با یک شرکت دیوار سبز بهترین گزینه را انتخاب کنید. فراموش نکنید که در انتخاب خود به فواید زیست محیطی و تاثیر گیاهان زنده بر سلامت جسم و روان در دیوار سبز طبیعی، طول عمر بالای دیوار سبز مصنوعی و ظاهر فوق‌العاده دیوار سبز خزه ای توجه کنید.

این مطلب توسط شرکت ایده سبز، مجری و طراح فضای سبز شهری و انواع دیوار سبز آماده شده. در انتها خوشحال می‌شویم سوالات و نظرات خود را از طریق شماره‌های ۰۲۱۷۷۲۴۵۲۹۵، ۰۹۱۲۶۴۹۴۹۲۶ و ۰۹۱۲۱۱۷۳۲۶۶ با ما به اشتراک بگذارید.

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 19 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.