نکاتی درباره زخم دیابتی انگشت پا - پارسی زی
اجاره بخاری و کولر در تهران

اجاره بخاری و کولر در تهران

اجاره بخاری و کولر در تهران اجاره بخاری و یا کولر برای برگزاری مراسمات در فصل زمستان و تابستان اصلاً تعجب برانگیز نیست. زیرا فصل …

برنامه بدنسازی با وسایل پارک

برنامه بدنسازی با وسایل پارک

وقتی صحبت از برنامه بدنسازی در میان باشد شاید فکر کنید که در دوران کرونا نمی توان به باشگاه ها رفت و ورزش کرد. اما …

ویژگی های بهترین ظروف آشپزی

ویژگی های بهترین ظروف آشپزی

ویژگی های بهترین ظروف آشپزی ظروف آشپزی پیلو یکی از وسایل ضروری در هر خانه و آشپزخانه هستند که برای پخت و پز و آماده‌سازی …

نکاتی درباره زخم دیابتی انگشت پا

زخم پای دیابتی یکی از عوارض شایع دیابت است که در نتیجه شکستن بافت پوست و نمایان شدن لایه های زیرین ایجاد می شوند. زخم ها بیشتر در زیر انگشتان شست پا و گودی های پای شما شایع هستند و می توانند پاهای شما را تا استخوان ها تحت تاثیر قرار دهند. همه افراد مبتلا به دیابت ممکن استکل دچار زخم پای دیابتی شوند، اما مراقبت خوب از پا می تواند به پیشگیری از آن کمک کند. درمان زخم پای دیابتی بسته به علل آن متفاوت است.

هر گونه نگرانی درباره زخم پای دیابتی را با پزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که مشکل جدی نیست، زیرا زخم های عفونی در صورت بی توجهی می توانند منجر به قطع عضو شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به کلینیک زخم جهاد دانشگاهی مراجعه کنید تا هر چه سریع از این بیماری جلوگیری کنید پزشکان این کلینیک، با تجربه بالا به بهبود زخم بسیاری از بیماران کمک کرده اند. با کلیک بر روی لینک بالا می‌توانید از نمونه کار پزشکان در این کلینیک دیدن کنید تا با اطمینان کامل برای درمان مراجعه کنید.

کلینیک زخم جهاد دانشگاهی

زخم پای دیابتی چگونه ایجاد می شود؟

زخم ها به دلیل ترکیبی از عوامل مانند عدم احساس در پا، گردش خون ضعیف، بدشکلی پا، تحریک (مانند اصطکاک یا فشار) و تروما ، همچنین قند خون بالا (هیپرگلیسمی) و آسیب عصبی ایجاد می شوند. بیمارانی که سال‌ها دیابت دارند، ممکن است به نوروپاتی، کاهش یا عدم توانایی کامل در احساس درد در پاها به دلیل آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح گلوکز خون در طول زمان، مبتلا شوند. آسیب عصبی اغلب می تواند بدون درد رخ دهد و حتی ممکن است فرد از مشکل آگاه نباشد. پزشک متخصص شما می تواند پاها را برای نوروپاتی با ابزاری ساده و بدون درد به نام مونوفیلامنت آزمایش کند.

بیماری عروقی می تواند زخم پا را پیچیده کند، توانایی بدن برای بهبودی را کاهش دهد و خطر عفونت را افزایش دهد. افزایش گلوکز خون می تواند توانایی بدن برای مقابله با عفونت احتمالی را کاهش دهد و همچنین روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.

گردش خون ضعیف نوعی بیماری عروقی است که در آن خون به طور موثر به پاهای شما جریان نمی یابد. گردش خون ضعیف همچنین می تواند بهبود زخم را دشوارتر کند.

سطوح بالای گلوکز می تواند روند بهبود زخم پای عفونی را کند کند، بنابراین مدیریت قند خون بسیار مهم است. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌ها اغلب برای مقابله با عفونت‌های ناشی از زخم‌ها سخت‌تر هستند.

آسیب عصبی یک اثر طولانی مدت است و می تواند منجر به از دست دادن احساس در پاهای شما شود. اعصاب آسیب دیده می توانند احساس سوزن سوزن شدن و دردناکی داشته باشند. آسیب عصبی حساسیت به درد پا را کاهش می دهد و منجر به زخم های دیابتی بدون درد می شود که می تواند باعث ایجاد زخم شود.

زخم ها را می توان با تخلیه از ناحیه آسیب دیده و گاهی اوقات یک توده قابل توجه که همیشه دردناک نیست شناسایی کرد.

به محض مشاهده زخم، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. زخم پای دیابتی در بیماران به چند دلیل باید درمان شود:

  • برای کاهش خطر عفونت و قطع عضو
  • برای بهبود عملکرد اعضا و کیفیت زندگی
  • برای کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی

یکی از روش های درمان زخم پای دیابتی استفاده از لارو درمانی است .در طی لارو درمانی از لارو های ضدعفونی شده به منظور پاکسازی بافت نکروزه یا مرده داخل زخم استفاده می شود. لذا به منظور بهبود زخم های دیابتی می توانید از روش لارو درمانی استفاده کرده و اقدام به بهبود زخ های خود نمایید.

شروع یک زخم دیابتی چگونه است؟

به دنبال تاول، بریدگی، ترک، زخم، قرمزی، لکه‌ها یا نواحی سفید، پینه‌های ضخیم، تغییر رنگ یا سایر تغییرات باشید، اساساً فقط به دنبال ناحیه دردناک نباشید؛ حتی احساس گرما یا سرمای بیشتر از حد معمول می تواند نشانه این باشد که شما زخم باز روی پوست خود دارید و این امکان وجود دارد که شما اصلاً هیچ احساسی در آن ناحیه نداشته باشید.

درجه بندی زخم پای دیابتی

عوامل خطر برای زخم پای دیابتی

با توجه به درجه بندی زخم پای دیابتی همه افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به زخم پای دیابتی هستند که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به زخم پا را افزایش دهند، از جمله:

  • کفش های نامناسب یا بی کیفیت
  • عدم رعایت بهداشت (عدم شستشوی منظم یا کامل یا خشک نکردن خوب پاها پس از شستشو)
  • کوتاه کردن نامناسب ناخن های پا
  • مصرف الکل
  • بیماری چشم ناشی از دیابت
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • چاقی
  • مصرف دخانیات (ممانعت از گردش خون)

زخم پای دیابتی چگونه باید درمان شود؟

پیشگیری از عفونت

برداشتن فشار از ناحیه زخم

برداشتن پوست و بافت مرده به نام “دبریدمان”

استفاده از دارو یا پانسمان بر روی زخم

مدیریت قند خون و سایر مشکلات سلامتی

 زخم پای دیابتی

جلوگیری از مشکلات زخم پای دیابتی

بر اساس یک مقاله مروری در سال ۲۰۱۷ در مجله پزشکی نیوانگلند، بیش از نیمی از زخم های پای دیابتی عفونی می شوند. تقریباً ۲۰ درصد از عفونت های متوسط ​​تا شدید پا در افراد مبتلا به دیابت منجر به قطع عضو می شود. مراقبت های پیشگیرانه بسیار مهم است.

قند خون خود را مدیریت کنید، زیرا زمانی که قند خونتان ثابت است، احتمال عوارض دیابت کمتر می شود. شما همچنین می توانید به پیشگیری از مشکلات زخم پا کمک کنید:

  • هر روز پاهای خود را بشویید
  • ناخن های پا را به اندازه کافی کوتاه کنید، اما نه خیلی کوتاه
  • خشک و مرطوب نگه داشتن پاها
  • جوراب خود را مرتب عوض کنید
  • مراجعه به پزشک متخصص زخم برای برداشتن میخچه و پینه
  • پوشیدن کفش مناسب

زخم‌های پای دیابتی پس از درمان می‌توانند برگردند. اگر زخم در همان ناحیه دوباره تشدید شود، محل بافت اسکار(جای زخم) می‌تواند عفونی شود، بنابراین پزشک ممکن است به شما توصیه کند از کفش‌های مخصوص افراد مبتلا به دیابت استفاده کنید تا از بازگشت زخم جلوگیری شود.

کلینیک زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی با پزشکان با تجربه آماده خدمت رسانی به بیماران است، برای اطلاعات بیشتر و درمان زخم می توانید با شماره ۶۶۴۱۵۹۷۲-۰۲۱ تماس بگیرید و برای مشاوره و رزرو وقت اقدام کنید تا هرچه سریع تر اقدام به درمان کنید.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 15 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.