گرانی کم سابقه یونولیت سقفی + راهکار مناسب - پارسی زی
بهترین تجهیزات الکتریکی را از کجا خریداری کنیم ؟

بهترین تجهیزات الکتریکی را از کجا خریداری کنیم ؟

تجهیزات الکتریکی مختلفی را می توانید از فروشگاه های مربوطه خریداری کنید. تجهیزات الکتریکی و روشنایی ، بخش مهمی از عناصر تشکیل دهنده یک ساختمان …

تفاهم نامه بنیانگذاران، اتصال امن موسسان یک کسب و کار

تفاهم نامه بنیانگذاران، اتصال امن موسسان یک کسب و کار

تفاهم نامه بنیانگذاران، اتصال امن موسسان یک کسب و کار قرارداد هم بنیانگذار یا قرارداد موسسین استارتاپ یکی از اولین و مهم‌ترین قراردادهای راه‌اندازی یک …

بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌ها با نور طبیعی زیاد چیست؟

بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌ها با نور طبیعی زیاد چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید قبل از نقاشی ساختمان به آن توجه داشت مانند: دکوراسیون و مبلمان، میزان نور موجود در اتاق و … امروز قصد …

چکیده : با وضعیت اقتصادی که در کشور حاکم است، روز به روز نرخ همه‌ی محصولات و لوازم در حال افزایش می‌باشد. یونولیت هم یکی از مواردی است که به طور حیرت انگیزی نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است بنابراین باید راهکار هایی برای جایگزین کردن به جای آن‌ها یافت شود.

 

با وضعیت اقتصادی که در کشور حاکم است، روز به روز نرخ همه‌ی محصولات و لوازم در حال افزایش می‌باشد. یونولیت هم یکی از مواردی است که به طور حیرت انگیزی نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و سازندگانی که اقدام به خرید یونولیت کرده اند، با افزایش قیمت و کمبود یونولیت مواجه شده اند و این موضوع چالش‌های فراوانی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. در ادامه این مقاله به توضیحاتی در رابطه با علت گرانی یونولیت ساختمانی خواهیم پرداخت:

images_1672733126.jpg

یونولیت چیست | خواص یونولیت

در ابتدا با یونولیت آشنا شویم که ماده‌ای از جنس پلیمر به رنگ سفید است و از فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود، که این متریال دارای خواص فیزیکی زیادی می‌باشد.از خواص یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره نماییم:

  • وزن سبک
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • عایق حرارتی
  • طول عمر و دوام بالا
  • قابلیت بازیافت
  • امکان لمینیت شدن با استفاده از رزین اپوکسی
  • امکان تبدیل به اشکال و اندازه‌های مختلف
  • قابلیت حمل آسان
  • دارای خاصیت ضد ضربه
  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • امکان چاپ و برچسب گذاری بر روی آن

علت افزایش قیمت مواد اولیه

علت افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پلیمر، مهندسی توزیع از سوی پتروشیمی‌ها می‌باشد.از افزایش قیمت مواد اولیه صنایع پلیمر،کارشناسان بر این باورند که علت این وضعیت و گرانی یونولیت مربوط به رقابت‌ها می‌باشد. اخیراً شاهد رقابت روی قیمت پایه بودیم، که روی پلی پروپیلن تا ۱۰۰ درصد هم تجربه شده است و همچنین یکی دیگر از دلایل گرانی یونولیت مربوط به این می‌شود که، معمولا نیمه دوم سال مصارف افزایش پیدا می‌کند، اما پتروشیمی‌هایی که با منابع ملی کشور کار می‌کنند، به علت زیاده‌ خواهی بیش از اندازه و با بهانه‌های مختلف، خوراک اولیه را محدود و زنجیره‌ای ایجاد کردند که، در پایین دست تولیدکنندگان باید پلی پروپیلن را تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت پایه خریداری کنند. این وضعیت گرانی به دلیل زیاده‌خواهی بیش از حد پتروشیمی‌ها ایجاد شده که نام آن را مهندسی عرضه گذاشته اند.

images_1672733314.jpg

از دیگر دلایل گرانی یونولیت

یکی دیگر از دلایل گرانی یونولیت، کمبود ماده اولیه آن یعنی استایرن است که توسط شرکت پتروشیمی پارس تولید نمی‌شود و این شرکت تعطیل شده می‌باشد. به همین دلیل این افزایش قیمت صعودی یونولیت امری طبیعی است اما اتفاق غیرطبیعی مدیریتی است که کار مجموعه پتروشیمی پارس را به اینجا کشانده است.

در مهندسی عرضه پتروشیمی‌ها با دلایل مختلفی مانند تعمیرات ادعا می‌کنند فعالیت واحدها متوقف شده است. بنابراین توزیع قطره‌چکانی و ولع خرید بیشتر می‌شود.در این شرایط نهادهای نظارتی به صورت دقیقی چگونه با عوامل گران شدن مواد اولیه یونولیت برخورد نمایند.

با توجه به موارد فوق که پیش تر در رابطه با آن صحبت کردیم برخی از سازندگان ادامه کار خود را موکول به آینده کرده‌اند تا شاید قیمت ها کمی تغییر پیدا کند و پایین بیاید، اما با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و نیز امکان به بن بست رسیدن مذاکرات برجام عده زیادی از خریداران این ریسک را نکرده و با همین قیمت‌ها نیز خرید خود را انجام می‌دهند و ادامه‌ی روند کار خود را پیش می‌گیرند.

راه کارهای مناسب برای گرانی یونولیت

۱ . استفاده از سقف وافل

یکی از راه کارهای مهم برای کاهش هزینه‌ها، استفاده ار سقف وافل بجای یونولیت می‌باشد که بسیار درکاهش هزینه‌ها می‌تواند به شما کمک کند. سقف وافل، سازه‌ جدید و مدرنی است که بیشترین کاربرد آن ساخت سقف‌های بسیار مرتفع می‌باشد. سقف وافل از بتن مسلح ساخته شده و ظاهر آن شبکه‌ای و پنجره‌ای است. این سازه همانطور که از نامش پیداست، شباهت زیادی به نان وافل دارد و به دلیل شباهت اسمی، سقف وافل نامگذاری شده است.

مزایای سقف وافل

سقف وافل دارای ویژگی‌هایی می‌باشد، که همین امر موجب شده جذابیت آن برای سازندگان و متخصصین دو چندان شود و به جای یونولیت از آن در ساختمان استفاده شود، در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  •  تعداد ستون‌ها در این سقف کاهش یافته و دهانه‌ها بلندتر طراحی شده‌اند
  • سقف وافل امکان تعبیه بازشوهای بزرگ و جانمایی نامنظم ستون‌ها را فراهم می‌کند
  • امکان تامین فضای مورد نظر، افزایش تعداد پارکینگ‌ها و ایجاد گشایش در معماری سازه
  • سقف وافل این امکان را می‌دهد تا توانایی حذف تیر‌های میانی و دست یافتن به سقف تخت بدون آویز میسر شود
  • در صورت استفاده از قالب وافل ضخامت سقف کاهش یافته که به وسیله آن ارتفاع مفید طبقات افزایش می‌یابد
  • پس از کاهش ضخامت سقف در نتیجه کاهش ارتفاع ساختمان و عمق گود صورت می‌گیرد
  • توسط آن می‌توان در مقدار خوبی از مصالح، میلگرد و بتن سازه صرفه جویی کرد.
  • به راحتی می توان از این سقف در سازه‌های بتنی و فلزی استفاده نمود.

قالب سقف وافل

جنس قالب وافل از پلاستیک کامپوزیت می‌باشد، که وزن بسیار سبکی دارد. که همین سبکی باعث شده است، به راحتی توسط کارگران و نیروی انسانی حمل شوند. همچنین ‌با تغییر نحوه مونتاژ آن‌ها می‌توان سقف را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه اجرا کرد.
به دلیل پلاستیکی که در قالب وافل  استفاده شده است، باعث شده هنگام جداسازی از بتن احتیاجی به چرب کردن آن‌ها نباشد. در سیستم سنتی دال توپر، تمامی ضخامت سقف به طور توپر بتن‌ریزی گردیده و درنهایت موجب بالا رفتن وزن سقف و وجود ظرفیت مازاد برشی در سقف و غیراقتصادی شدن طرح می‌گردد.

images_1672733104.jpg

یونیپلکس

یکی دیگر از راه‌کارهایی که می‌توانید در مقابله با گرانی یونولیت انجام دهید، استفاده از یونیپلکس است. شما می‌توانید یونیپلکس را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر از یونولیت و کیفیتی بالاتر از آن در بازار تهیه کنید. یکی از نکات مثبتی که بلوک‌های یونیپلکس دارا می‌باشد، این است که با حذف یونولیت از سازه، قابلیت بازیافت شدن دارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و با توجه به غیر ماندگار بودن بلوک‌ها خطر آتش‌سوزی نیز در این سیستم به حداقل ممکن می‌رسد.

از ویژگی‌های یونیپلکس می‌توانیم به جنس قالب آن اشاره کنیم که  هیچ‌گونه جذب بتن انجام نمی‌گیرد و ویبراسیون در آن به صورت کامل انجام می‌شود و از دیگر ویژگی‌های یونیپلکس می‌توانیم به بازیافت شدن آن اشاره کنیم و همچنین حافظ محیط زیست و سرمایه ملی خواهد بود. سبک بودن قالب، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است که منجر به این شده که سه قالب، همزمان توسط یک نفر قابل حمل باشد.

مزایای یونیپلکس

  • قابل استفاده در انواع اسکلت بتنی و فلزی
  • کاهش قابل ملاحظه‌ هزینه‌های اجرایی
  • مقاومت بهتر در برابر آتش سوزی
  • عدم نیاز به چرب کردن، که باعث آغشته شدن میلگرد به روغن شود، جدا شدن آسان قالب از بتن
  • استفاده از قالب یونیپلکس در اجرای سقف، باعث صرفه جویی اقتصادی تا هفتاد درصد در هزینه‌ها می‌شود.
  • امکان اجرای سقف بدون محدودیت ارتفاعی برای انواع سقف‌ها را فراهم می‌آورد.
  • شست و شوی راحت با آب و عدم هوا زدگی و زنگ زدگی

کلام آخر

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات جامعی را در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم و نهایت استفاده را از این مقاله برده باشید. همچنین برای تهیه تجهیزات و لوازم ساختمانی می‌توانید به سایت بنیتک مراجعه نمایید، تا با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت قالب‌های وافل خود را تهیه کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 14 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.