انواع سیم و کابل - پارسی زی
۲ داستان کودکانه انگلیسی جذاب همراه با ترجمه

۲ داستان کودکانه انگلیسی جذاب همراه با ترجمه

۲ داستان کودکانه انگلیسی جذاب همراه با ترجمه The Town Musicians of Bremen Story for kids قصه کودکانه نوازندگان شهر برمن متن و ترجمه این …

ویژگی های خرید لپ تاپ

ویژگی های خرید لپ تاپ

ویژگی های خرید لپ تاپ: 1–  قابل حمل بودن : اولین ویژگی این محصولات که در نگاه اول با آن مواجه می شویم، قابل حمل …

بالاخره بهترین کتاب روانشناسی چیست؟ راهنمای انتخاب کتابی که با نیازهای شما مطابقت دارد!

بالاخره بهترین کتاب روانشناسی چیست؟ راهنمای انتخاب کتابی که با نیازهای شما مطابقت دارد!

بالاخره بهترین کتاب روانشناسی چیست؟ راهنمای انتخاب کتابی که با نیازهای شما مطابقت دارد! روانشناسی، مطالعه‌ای گیرا در مورد ذهن و رفتار انسان است که …

انواع سیم و کابل

یک سیم به عنوان یک هادی الکتریکی تعریف می شود، در حالی که یک کابل به عنوان گروهی از سیم ها (رساناها) عایق بندی شده به طور جداگانه تعریف می شود که در یک روکش قرار گرفته اند. روکش یک ماده غیر رسانا با خواص محافظتی برای محافظت از قسمت رسانای سیم و کابل است. اگر چه سیم رسانای خوبی است، اما همچنان می تواند مقداری مقاومت داشته باشد. سیم ها و کابل ها را می توان از مواد مختلفی مانند مس، طلا و آلومینیوم ساخت.

مواد سیم و کابل مقاومت های متفاوتی دارند

سیم ضخیم مقاومت کمتری نسبت به سیم نازک ساخته شده از همان ماده خواهد داشت. مقاومت سیم می تواند متناسب با تغییر دما یا طول سیم تغییر کند. اندازه سیم نشان دهنده قطر هادی فلزی سیم است. هنگام انتخاب اندازه سیم، باید گیج سیم، ظرفیت سیم و اینکه سیم برای چه کاری استفاده می شود را در نظر بگیرید. اگر سیم خیلی کوچک باشد، جریان زیادی از آن عبور می‌کند و باعث می‌شود که سیم قدرت بیشتری را به شکل وات کاهش دهد، زیرا مقاومت بالایی دارد.

سیم چیست ؟

دو دسته سیم های تک هادی، جامد و رشته ای (همچنین بافته شده) هستند. سیم جامد سفت است و الکتریسیته را بهتر هدایت می کند. سیم رشته ای از سیم های کوچکتر تشکیل شده است که به هم بافته شده اند. سیم های رشته ای در صورت خم شدن مکرر کمتر مستعد شکستگی هستند، به همین دلیل است که این نوع سیم در شارژرهای تلفن رایج است.

انواع مختلف سیم
سیم‌های جامپر سیم‌های رشته‌ای منعطف از پیش برش‌شده با طول‌های مختلف که دارای انتهای سفت هستند تا سیم به راحتی در تابلو قرار گیرد. سیم قلاب معمولاً سیم عایق تک هادی است که در کاربردهای جریان کم و ولتاژ پایین برای ایجاد اتصالات داخلی استفاده می شود. این ها در طیف وسیعی از گیج ها و طول ها عرضه می شود. هنگامی که سیم قلاب به طول دلخواه بریده شد، یک سیم کشی می توان از آن برای جدا کردن عایق استفاده کرد و به هادی فلزی اجازه می دهد به مدار متصل شود.

سیم مگنت یک سیم مسی یا آلومینیومی است که با یک لایه بسیار نازک عایق پوشانده شده است. سیم مگنت به چندین لایه سیم اجازه می دهد تا بدون اتصال کوتاه به هم بپیچند. هنگامی که سیم به یک سیم پیچ پیچیده می شود و انرژی می گیرد، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند. سیم مگنت اغلب در ترانسفورماتورها، سلف ها، موتورها، آهن رباهای الکتریکی، سیم پیچ های تسلا و سایر کاربردهایی که نیاز به سیم پیچ های محکم دارند، استفاده می شود.

سیم مسی با روکش نقره بسیار انعطاف پذیر و عایق خوبی است و در عین حال در برابر سایش مقاوم است. بسته بندی سیم برای نمونه های اولیه عالی است زیرا ایجاد اتصالات نقطه به نقطه و تعمیر آنها آسان است. اتصالات ایجاد شده با سیم پیچی نسبت به اتصالات لحیم کاری قابل اعتمادتر است زیرا میزان تماس سیم با میله به صورت مطلوب صورت میگیرد.

سیم عضله یک سیم بسیار نازک ساخته شده از نیتینول است که به دلیل توانایی آن در انقباض هنگام اعمال جریان الکتریکی شناخته شده است. این برای ضامن های میکرو در لپ تاپ استفاده شده است.  سیم و کابل کسری ارائه دهنده ی انواع سیم و کابل های با کیفیت، همواره در کنار شما خواهد بود.

کابل چیست ؟

همانطور که قبلا ذکر شد، کابل مجموعه ای از سیم های عایق بندی شده است که در یک روکش قرار گرفته اند. به طور معمول، یک کابل حداقل یک سیم داغ برای انتقال جریان، یک سیم خنثی و یک سیم اتصال به زمین دارد. کابل ها بر اساس تعداد سیم های موجود در آن و اندازه ، گیج آنها طبقه بندی می شوند. کابل ها با یک سری حروف و به دنبال آن یک عدد، یک خط تیره و یک عدد دیگر مشخص می شوند. حروف، نوع عایق را نشان می دهد. عدد اول نشان دهنده مقاومت سیم ها در کابل است. و عدد زیر خط تیره نشان دهنده تعداد هادی های جداگانه در کابل است. اگر یک G از عدد نهایی پیروی کند، به این معنی است که کابل به یک سیم زمین غیر جریانی نیز مجهز است.

کابل برق ACجریان و ولتاژ برق خانگی را با خیال راحت به یک دستگاه الکترونیکی، معمولاً منبع تغذیه AC به DC تحویل دهید. هادی های عایق بندی شده جداگانه در داخل یک ژاکت محافظ بیرونی بادوام تر قرار دارند و با اتصالاتی در یک یا هر دو انتها نصب شده اند. اندازه و تعداد رسانا، درجه جریان و ولتاژ، درجه حرارت و تاییدیه های نمایندگی معمولاً در امتداد ژاکت چاپ می شوند.

ویژگی کابل چند رسانا
کابل چند رسانا نوعی سیم رشته ای است که در آن هر کابل ۲ تا ۶۰ هادی مجزا را در داخل یک ژاکت مشترک قرار می دهد. در داخل ژاکت می توان هر دو هادی رشته ای و جامد را به هم متصل کرد. از این کابل ها می توان برای اتصال وسایل سنگین، در الکترونیک پزشکی، در سیستم های صوتی و غیره استفاده کرد.

انواع مختلف کابل
کابل روبان مجموعه ای از سیم های تک هادی است که به صورت روبانی در کنار هم به هم متصل شده اند. ممکن است به آن زیپ وایر نیز گفته شود زیرا هادی ها را می توان از روبان جدا کرد. سیم ها مانند سایر انواع کابل ها در یک ژاکت محافظ در کنار هم قرار نمی گیرند، بلکه به صورت جداگانه عایق بندی شده اند. سیم و کابل کسری ارائه دهنده انواع کابل و سیم که در ادامه با آنها آشنا می شویم، با بهرهگیری از متخصصین این حوزه، همواره در حال خدمترسانی به مشتریا خود می باشد.

کابل هم دارای یک هادی مرکزی عایق شده که توسط یک محافظ سیم، بافته شده احاطه می شود، که در یک ژاکت،غلاف بیرونی سخت محصور شده است. کواکسیال به معنای دو یا چند فرم خطی سه بعدی است که یک محور مشترک دارند. این نوع خط انتقال سیگنال های الکتریکی با فرکانس بالا را با تلفات کم حمل می کند. برخی از کاربردها شامل حمل سیگنال های تلویزیون کابلی، کابل های شبکه اینترنت باند پهن و اتصال فرستنده ها و گیرنده های رادیویی به آنتن های آنها می باشد. ترکیب کابل کواکسیال غلاف پلاستیکی بیرونی، سپر مسی بافته شده، عایق دی الکتریک داخلی و هسته مسی است.

کابل اسپیکردو یا چند هادی الکتریکی (معمولاً مس) به طور جداگانه توسط پلاستیک یا لاستیک عایق شده است. این دو سیم از نظر الکتریکی یکسان هستند اما برای شناسایی قطبیت سیگنال صوتی صحیح علامت گذاری شده اند. کابل بلندگو برای اتصالات الکتریکی بین بلندگوها و منابع تقویت کننده استفاده می شود. سه ویژگی کلیدی الکتریکی وجود دارد: مقاومت، ظرفیت خازنی و اندوکتانس. مقاومت کم باعث می شود قدرت بیشتری از منبع از طریق سیم پیچ بلندگو تامین شود که به معنای صدای بیشتر است.

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 2 اسفند 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.