چند ایده جذاب برای برگزاری جشن نیمه شعبان ۱۴۰۱ - پارسی زی
اس ام اس تسلیت فوت دایی ، شعر و پیام تسلیت به زن دایی عزیزم

اس ام اس تسلیت فوت دایی ، شعر و پیام تسلیت به زن دایی عزیزم

اس ام اس تسلیت فوت دایی اس ام اس تسلیت فوت دایی ، شعر و پیام تسلیت به زن دایی عزیزم همگی در سایت پارسی …

متن تسلیت برای عمه ، پروفایل و متن در مورد فوت عمه عزیزم

متن تسلیت برای عمه ، پروفایل و متن در مورد فوت عمه عزیزم

متن تسلیت برای عمه متن تسلیت برای عمه ، پروفایل و متن در مورد فوت عمه عزیزم همگی در سایت پارسی زی.امیدواریم این مطلب که …

شعر نو درباره شهر و گلچینی از اشعار زیبا نو درباره شهر

شعر نو درباره شهر و گلچینی از اشعار زیبا نو درباره شهر

شعر نو درباره شهر شعر نو درباره شهر ؛ گلچینی از اشعار زیبا نو درباره شهر همگی در سایت پارسی زی.امیدواریم این مطلب که حاصل …

جشن نیمه شعبان یکی از اعیاد مذهبی شیعیان است که هرساله با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود. این روز فرخنده زادروز امام دوازدهم حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. همه از این روز به‌عنوان روز شادی و جشن یاد می‌کنند. اگر شما هم علاقه‌مند به برگزاری این جشن هستید، می‌توانید از ایده‌های این مقاله کمک بگیرید. فقط فراموش نکنید که مهم‌ترین رسالت شما در برگزاری این جشن‌ها، اتصال دل‌های بیشتری به امام زمان است، پس تمام سعی خود را برای انجام این مورد انجام دهید. با ما همراه باشید و دربارهٔ نکات برگزاری جشن نیمه شعبان بیشتر بدانید.

تزیین و چراغانی حرم به مناسبت نیمه شعبان

ایده‌های برگزاری جشن نیمه شعبان در منزل

یکی از کارهای جالبی که می‌توان در جشن‌های شعبان انجام داد، برگزاری مراسمات در منزل است. حتی این مورد به یک نذر برای برخی از افراد تبدیل شده‌است. برای برپایی یک جشن خوب، حتماً لازم نیست که هزینه‌های زیادی بپردازید؛ ارادت قلبی به حضرت کفایت می‌کند تا همه‌چیز به بهترین شکل ممکن پیش برود. فقط کمی خلاقیت لازم است. ایده‌های زیر می‌تواند به شما جهت برگزاری جشن کمک کند:

  • تزئین منزل

یکی از کارهای جالبی که می‌توانید انجام دهید، تزئین منزل است. با استفاده از بادکنک آرایی، ریسه‌های رنگی و سایر محصولات مذهبی قسمتی از خانهٔ خود را تزئین کنید. اگر کار خود را به‌خوبی انجام دهید، این قسمت می‌تواند به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای عکاسی میهمانان در نظر گرفته شود.

  • تهیهٔ چند نمونه غذای ساده و رنگی کم‌خرج

ایدهٔ جالب دیگری که می‌توانید آن را برای جشن نیمه شعبان اجرایی کنید، گذاشتن چند نمونه غذای ساده و کم‌خرج بر سر سفره است. البته این مورد به معنای اسراف نیست. به‌جای پخت یک نمونه غذای پرخرج در حجم زیاد، می‌توانید چند نمونه غذا با حجم کمتر بر سفره خود بگذارید و از میهمانان خود پذیرایی کنید. کشک‌بادمجان، سالاد ماکارونی، آش، نان‌پنیرسبزی، ژله و غذاهای ساده فینگرفودی چند نمونه پیشنهادی هستند.

  • میوه‌آرایی

برای آن‌که همه‌چیز در جشن نیمه شعبان به بهترین نحو انجام شود، این ایده را فراموش نکنید. سایت‌های اینترنتی زیادی هستند که نحوهٔ میوه‌آرایی را به‌صورت رایگان آموزش می‌دهند. از این سایت‌ها کمک بگیرید و میوه‌های خود را در یک ظرف شیک تزئین کنید.

  • استفاده از نواهای مهدوی

کمک گرفتن از نواها و سرودهای مهدوی یک فکر نو و جدید است. می‌توانید برای سرگرم کردن میهمانان خود، پخش سرود را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. شأن حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را برای انتخاب سرودها در نظر بگیرید. این مهم‌ترین کاری است که در طی مراسم باید به آن توجه کنید.

  • دعوت از یک مداح

انجام این کار کمی ضروری به نظر می‌رسد، چراکه هدف از برگزاری این جشن‌ها علاوه‌بر ارادت به مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، آشنایی هرچه بیشتر با فضائل اخلاقی خاندان این بزرگوار و نحوهٔ انتظار در زمان غیبت است. برگزاری جشنی که برنامهٔ آن فقط و فقط غذا خوردن باشد و نتواند پیام خود را به‌درستی به مردم منعکس کند، بی‌فایده خواهد بود، پس برای این قسمت از کار یک فکر اساسی داشته باشید.

  • پخش  شکلات و هدیه

می‌توانید یک کار خلاقانه برای این قسمت انجام دهید. همانند سبک قدیم، مقداری پارچه توری خرید کنید و نقل و شکلات را در پارچه بپیچید و به مهمانان خود هدیه دهید. اگر نتوانستید از یک مداح برای جشن خود دعوت کنید، می‌توانید متن‌های کوتاه و زیبا تأثیرگذار دربارهٔ حجاب، نحوهٔ انتظار در زمان غیبت و… را چاپ کنید و با استفاده از روبان، به کیسه وصل کنید. اگر بودجه کافی برای تهیه هدیه دارید حتما کودکان را در اولویت قرار دهید. حتی یک سربند مذهبی ارزان با شعار لبیک یا مهدی می‌تواند آن‌ها را خوشحال کرده و یک کار فرهنگی به حساب بیاید.

  • انتخاب تم لباس

انتخاب یک تم رنگ لباس، یک ایدهٔ جدید و بدون هزینه است که می‌توانید آن را انجام دهید. برای مثال، از میهمانان خود درخواست کنید که در لباس پوشیدن خود از رنگ سبز استفاده کنند.

ریسه بندی رنگی برای جشن نیمه شعبان

برنامه‌های فردی برای برگزاری جشن

اگر شرایط برگزاری جشن در خانه را ندارید، به معنای این نیست که جشن نیمه شعبان را از دست بدهید. به‌صورت تک‌نفره سهم خود را در بزرگ‌ترین جشن شیعیان بپردازید. اگر برای این کار ایده‌ای ندارید، می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

 

  • چند شاخه گل نرگس تهیه کنید و آن‌ها را در خیابان و بین مردم پخش کنید.
  • می‌توانید با نصب کتیبه و پرچم نیمه شعبان درب منزل یا مغازه خود یاد امام زمان را در دل مردم زنده کنید.
  • طرز تهیهٔ یک شربت خوشمزه و متفاوت را یاد بگیرید و آن را برای روز جشن تهیه کنید. اگر آب‌وهوای شهر شما سرد و بارانی است، پخش چای و نسکافه بهترین کار است.
  • اگر به حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارادت داشته باشید، حتی می‌توانید با مسافرکشی رایگان به جمع دوستداران این امام مهربان بپیوندید.
  • زیارت ائمه و امامزادگان به نیت آن حضرت نیز فکر قشنگ دیگری است که انجام آن نیز هیچ هزینه‌ای ندارد.
  • به‌اتفاق خانواده به میهمانی بروید. شرایط اقتصادی را در نظر بگیرید و برای وعدهٔ شام یا ناهار خودتان را مهمان نکنید. یک دورهمی دوستانه و صمیمی و با صرف چای و شیرینی قطعاً به یک خاطرهٔ خوب تبدیل خواهد شد.
  • اگر شرایط میهمانی رفتن را ندارید، با ارسال پیامک، عید را به خانواده و دوستان تبریک بگویید.
  • روزهای عید و مخصوصاً جشن نیمه شعبان بهترین زمان برای رفع کدورت و آشتی است. اگر خودتان با فردی قهر هستید یا این‌که در خانواده دو نفر کدورت دارند، این روز بهترین زمان برای آشتی است.

 

برنامه‌های گروهی برگزاری جشن‌های شعبانیه

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای اعیاد شعبان انجام دهید. اگر علاقه‌مند به انجام کار گروهی هستید، سری به مسجد محل بزنید یا با همسایگان خود طرح برنامه جشن بریزید. اگر خود و یا همسایگان قصد پخش نذری را دارید، با همکاری هم این کار را انجام دهید. علاوه‌بر این‌که تهیهٔ نذری به‌صورت گروهی آسان‌تر است، جلوهٔ بهتری پیدا کرده و به همدلی بیشتر اطرافیان کمک می‌کند. اما پخش نذری تنها کار گروهی نیست که می‌توانید انجام بدهید. برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با همکاری دوستان آن‌ها را اجرایی کنید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان در جشن نیمه شعبان انجام داد، برپایی غرفهٔ محصولات خانگی و استفاده از سود آن به جهت کمک به افراد نیازمند است. با خانم‌های محل مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید که هرکس در حد توان خود، برای اجرای این برنامه آماده شود. اگر قصد انجام این کار را دارید، بهتر است که از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

به برگزاری مسابقات جالب و متفاوت فکر کنید. این مسابقات را برای همهٔ رده‌های سنی طراحی کنید. کودکان را فراموش نکنید، چراکه آن‌ها ادامه‌دهندهٔ راه مهدوی خواهند بود. بهتر است که تمامی مسابقات را به ‌شب نیمه شعبان محدود نکنید و در طی اعیاد شعبانیه، آن‌ها را انجام دهید. برای هدیه نیز می‌توانید کتاب در نظر بگیرید. کتاب‌ داستان مذهبی برای کودکان و کتاب‌های متنوع مذهبی برای بزرگسالان یک ایدهٔ جالب خواهد بود.

حتی می‌توانید به‌منظور گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، مسابقهٔ کتاب‌خوانی طراحی کنید. البته گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی یکی از هدف‌های برگزاری این نوع مسابقات است. آشنایی با فضائل اخلاقی ائمه و آشنایی با وظایف شیعیان در زمان غیبت، هدف اصلی ماجرا خواهد بود. برای برندهٔ مسابقه نیز یک هدیهٔ متفاوت در نظر بگیرید.

تزییات زیبای مسجد جمکران به مناسبت نیمه شعبان

نکاتی در خصوص برگزاری جشن‌ها

  • اولین و مهم‌ترین نکته در برگزاری جشن‌های مذهبی و به‌خصوص جشن نیمه شعبان، توجه به اهداف بزرگ این جشن‌هاست. قرار است که از طریق برگزاری جشن، به افرادی که راه خود را گم کرده‌اند کمک کنید که وارد راه اهل‌بیت شوند، بنابراین باید به تمام مراحل جشن توجه داشته باشید.
  • یکی از نکات مهمی که حتماً باید به آن توجه کنید، دوری از اسراف است. اسراف کردن و دورریز حجم زیادی از غذاها به‌هیچ‌عنوان نباید اتفاق بیفتد. براساس تعداد میهمانان تدارک غذا ببینید.
  • در انتخاب سرودهای جشن به‌شدت وسواس به خرج دهید. از پخش مولودی و نواهایی که در شأن امام بزرگوارمان نیست به‌شدت بپرهیزید. قرار نیست برای جذب افراد برای شرکت در میهمانی خدشه‌ای به شأن و شخصیت امام و حتی محبان او وارد شود.
  • برگزاری جشن و شادی تا جایی خوب است که مزاحمتی برای بقیه نداشته باشد. صدای بالای سرود یا بستن راه مردم به‌هیچ‌عنوان شادی‌آور نخواهد بود.
  • مورد مهم دیگر که باید در نظر بگیرید، اجرای برنامه‌هایی است که بتواند مخاطب را جذب کند، پس برای هر سال جشن، از برنامه‌های متنوع استفاده کنید.
  • با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و با کمک همسایه‌ها، هزینه‌های جشن نیمه شعبان را به مسجد محل پرداخت کنید و برای خانواده‌های کم‌بضاعت، سبد مواد خوراکی تهیه کنید.
  • نوآوری و خلاقیت را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید خاطرات جشن نیمه شعبان در ذهن‌ها ماندگار شود، برنامه‌های جدیدی برای جشن‌ها در نظر بگیرید.
  • کودکان و نوجوانان را فراموش نکنید. شرکت دادن آن‌ها در این جشن‌ها و آموزش دادن به آن‌ها بهترین کار است، زیرا آن‌ها هستند که ادامه‌دهندهٔ این راه خواهند بود.
  • از اهمیت شبکه‌های مجازی غافل نشوید. از مراسمات خود فیلم و عکس یادگاری بگیرید و در فضای مجازی منتشر کنید. یادتان باشد که این فیلم و عکس‌ها قرار است دل‌های بیشتری را به امام زمان متصل کند، بنابراین همه‌چیز باید به بهترین نحو ممکن باشد.

پرچم لبیک یا مهدی در مسجد جمکران

سخن پایانی

ایده‌های اجرای جشن نیمه شعبان تمامی ندارد. برای پیدا کردن بهترین ایده، با سایر اعضای خانواده مشورت کنید و بهترین نظر را اجرایی کنید. پخش گل و شیرینی، چاپ کتابچه‌های کم‌حجم با موضوع مهدویت، پخش نذری، هدیه دادن، اجرای مسابقات متنوع از نمونه‌کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. به نظر شما چه ایده‌های دیگری برای برپایی جشن وجود دارد؟

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 25 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.