چند نکته مهم در خرید برنج - پارسی زی
خدمات مشاوره مالیاتی همراه تکس

خدمات مشاوره مالیاتی همراه تکس

خدمات مشاوره مالیاتی همراه تکس این روزها یکی از نیازهای پر رونق و چالش بر انگیز برای شرکت ها و اشخاص حقیقی مشاوره مالیاتی است …

اتوبار پونک , باربری پونک

اتوبار پونک , باربری پونک

اتوبار پونک , باربری پونک باربری پونک )باربری پونک در تهران( در زمان جابجایی منزل و یا مراکز تجاری یکی از مهمترین نکاتی که به …

پنجره ترمال بریک

پنجره ترمال بریک

پنجره ترمال بریک پنجره ترمال بریک یکی از انواع متمایز پنجره‌های دوجداره است که به علت اصلی‌ترین ویژگی‌اش به نام “شکست حرارتی” شناخته می‌شود. این …

چند نکته مهم در خرید برنج

کیفیت برنج مرغوب ایرانی با انواع خارجی و تقلبی آن بسیار زیاد می باشد. اما سودجویان بازار، برنج تقلبی را با هزینه گزاف به جای برنج اصل و شمالی به فروش می رسانند. بنابراین مهم است تا قبل از خرید نکاتی را در مورد خرید برنج و تشخیص برنج ایرانی بدانید. برنج های خارجی هر چند ظاهر خوب و شیکی داشته و پس از پخت قد دانه ها مورد قبول می باشد اما طعم و عطری نخواهند داشت. و کیفیت پس از پخت این برنج ها بسیار پایین می باشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با روش تشخیص برنج ایرانی از خارجی آشنا شده و کیفیت خرید خود را بالا ببرید.

برنج شمال و خرید آن

عطر، طعم و ظاهر برنج شمالی

همان طور که گفته شد برنج های خارجی از ظاهر شیکی برخوردار می باشند. قد دانه ها در این برنج ها بلند بوده و مجلسی هستند. اما عطر و بوی خاصی نداشته و به سادگی قابل تشخیص از برنج ایرانی می باشند. بوی برنج های شمالی حتی در مقدار کم نیز شما را مست خود خواهد کرد. تنوع در برنج شمالی بسیار زیاد بوده و هر کدام ظاهر منحصر به فردی دارند. اما به طور کل رنگ کرم مایل به سفید و یک دست داشته و قد دانه ها مناسب می باشد.

برنج کهنه و مرغوب

کهنه بودن برنج شمالی باعث می شود تا ظاهری سفت تر داشته باشد. و اگر دانه ای را در زیر دندان بگیرید به سختی خرد خواهد شد. برنج های مرغوب مقدار نشاسته بیشتری داشته و به همین علت در زیر دندان مقداری طعم شیرین خواهند داشت. برنج کهنه عموما برنج بهتر و با کیفیت تری می باشد. اما در هنگام خرید دقت داشته باشید تا برنج در مکانی مناسب و دور از نور خورشید نگهداری شده باشد. در غیر این صورت امکان کپک زدن این برنج بسیار زیاد می باشد.

خرید برنج عاقلانه و مطمئن

امن خرید کنید یعنی چه؟ یعنی از هر فروشگاهی با هر نام و رسمی خرید آن هم با حجم بالا نداشته باشید. قبل از خرید در مورد فروشگاه مورد نظر تحقیق کرده و برای بار اول مقدار کمی را به عنوان نمونه تهیه کنید. پس از مصرف اگر از کیفیت و قیمت راضی بوده اید می توانید با خیال راحت در حجم بیشتر خرید کنید. و به عنوان نکته آخر اگر می خواهید برای مدت زمان طولانی برنج را انبار کنید سعی کنید تازه و نو بخرید. زیرا برنج های کهنه امکان حشره زدن بیشتری خواهند داشت و نگهداری از آن ها سخت تر می باشد.

خرید برنج و هزینه های آن

بسیاری از افراد در هنگام خرید بیشتر از کیفیت ممتاز به دنبال برنجی با قیمت پایین می باشند. هر چند با توجه به گرانی اقلام و سخت تر شدن خرید به نسبت قبل، توجه به هزینه ها کار بسیار عاقلانه ای می باشد. اما نباید کیفیت را نیز در این بین فدای قیمت پایین تر کرد. زیرا سودی که از تهیه برنج مرغوب به بدن خود می رسانید با هیچ ویژگی دیگری قابل جبران نمی باشد.

برنج مرغوب ایرانی

برنج یکدست و غیر مخلوط

یکدست بودن دانه های برنج از نکات مهم در هنگام خرید است که نیاز به توجه ویژه ای دارد. یک مشت از دانه ها را در دست گرفته و به دقت نگاه کنید. دانه ها باید به صورت یکدست و یک رنگ باشند. مخلوط نداشته و از چند نوع مختلف نباشند. برنج درجه یک و اصل شمالی خرد نمی باشد. نیم دانه در آن نبوده و دانه ها همگی سالم و دانه بلند هستند. برنج های نیم دانه در مراحل تولید جدا شده و برای غذاهایی مانند آش، شله زرد، سوپ و … به صورت جداگانه و با هزینه بسیار کمتر به فروش می رسند.

انواع مختلف برنج شمال را بشناسید

برنج شمالی با توجه به منطقه کشت و آب و هوا انواع متفاوتی دارند. هر کدام از مدل ها ظاهر، رنگ، قد دانه ها و عطر و بوی مخصوص به خود را دارا هستند. به همین علت آشنایی با آن ها به شما کمک می کند تا خرید برنج راحت تری را تجربه کنید. یکی از معروف ترین ها برنج طارم محلی فریدونکنار می باشد. این برنج در استان مازندران بیشترین کشت را داشته و مبدا آن شهرستان فریدونکنار است. این برنج عطر و طعم بی نظیری داشته و در میان خاورمیانه طرفداران بسیار دارد.

یکی دیگر از برنج های مرغوب ایرانی، برنج هاشمی گیلان می باشد. این برنج بیشتر در شهر های استان گیلان کشت شده و ظاهری شیک و مجلسی دارد. برنج صدری، شیرودی، علی کاظمی و دم سیاه همگی از برنج های ممتاز شمالی می باشند. با توجه به سلیقه غذایی خانواده خود و تحقیق در مورد ویژگی های هر کدام خرید راحتی را تجربه خواهید کرد. برنج کشت دوم نیز هر چند نوع جدیدی نبوده و تفاوت تنها در زمان کشت می باشد اما طرفداران خاص خود را دارد.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 6 فروردین 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.