آجر نما یا آجر نسوز، کدام آجر مد نظر و مورد استفاده شماست - پارسی زی
خرید ارز دیجیتال بهتر است یا استخراج آن؟

خرید ارز دیجیتال بهتر است یا استخراج آن؟

از زمان به وجود آمدن ارزهای دیجیتال (سال ۲۰۰۸) تا کنون، روش های مختلفی برای کسب سود از آن ها وجود داشته است. خرید ارز …

معروف‌ترین گالری‌های طلا جهان در 2023

معروف‌ترین گالری‌های طلا جهان در 2023

معروف‌ترین گالری‌های طلا جهان در ۲۰۲۳ طلا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین فلزات جهان، از دیرباز مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته …

خرید مکمل ‌های گیاهی از اکسیر سبز

خرید مکمل ‌های گیاهی از اکسیر سبز

بدن انسان به طور طبیعی ویتامین‌ها و مواد مغذی را خود تولید می‌کنند. اما در برخی از موارد با استفاده از مواد مغذی و پروتئین …

آجر نما یا آجر نسوز، کدام آجر مد نظر و مورد استفاده شماست

آجر نسوز یا آجر نما، کدام نوع آجر مد نظر و مورد استفاده شماست؟ شاید اطلاعی در این مورد نداشته باشید؛ ولی آجر نسوز هم به نوعی آجر نما محسوب می‌شود. البته آجر نسوز نیاز به صحبت و بررسی جداگانه دارد. در اصل آجر نما دنیایی از تنوع در مدل، طرح، رنگ و ابعاد دارد که آجر نسوز هم نوعی از آن به شمار می‌آید. خیلی از افراد جامعه از این میزان تنوع برای نمای آجری بی‌اطلاع هستند. همین عدم آگاهی است که باعث شده در استفاده از آجر نما برای پروژه‌های ساخت و ساز کم‌لطفی شود. حال اینکه نوع نمای آجری پاسخ تعداد زیادی از سلیقه‌ها و نظرات افراد مختلف را می‌دهد. در این مطلب به صورت کلی از نمای آجری می‌گوییم. قطعاً امکان صحبت از تنوع این نوع نما به صورت کامل نیاز به نوشتن مطلبی مفصل و طولانی دارد. پس حد امکان و در قالب متنی مختصر و مفید از تنوع آجر نما هم در قسمت‌هایی از این مطلب خواهید خواند.

آجر نسوز، واژه‌ای است که با شنیدن آن در ذهن بسیاری از افراد دیدگاه و کاربردی صنعتی دارد. این تفکر اشتباه نیست؛ اما کامل هم نیست. آجر نسوز در صنعت و بیشتر در ساخت کوره‌ها و قسمت‌هایی که در معرض حرارت بالا قرار دارد، استفاده می‌شود. اما کاربرد آجر نسوز محصور به صنعت نیست. با توجه به مقاومت بالا و قیمت آجر نسوز و نیز جذابیت در تنوع طرح و رنگ آن، در نمای آجری سازه هم از این نوع آجر به کار برده می‌شود.

 

آجر نما و آجر نسوز و دلایل کاربرد آن

آجر نما و نمای آجری جایگزین سنگ و نمای سنگی شد. شاید اگر روزنامه یا مجله‌ای مختص ساختمان باشد، بتوانید چنین جمله یا جمله‌ی مشابهی را در آن پیدا کنید. نمای سنگی مدت طولانی است که در ساخت و ساز و برای استفاده در نمای سازه، حکمرانی می‌کند. اما آجر نما و استفاده از تنوع آن از جمله آجر نسوز نما، در حال تاخت‌وتاز در این حوزه است. معایبی که در نمای سنگی وجود دارد هم در این مقوله بی‌تأثیر نبود. وزن بالا، هزینه‌ی بالا و نیز خطرات و حوادثی که امکان بروز آن در نمای سنگی وجود دارد، دلایل اصلی کاهش کاربرد این نوع نما شد.

نمای آجری هزینه‌ی معقول و بسیار مناسبی دارد. قیمت آجر نما از سنگ پایین تر است و ضمن پوشش دادن معایب نمای سنگی، از تنوع بالایی برخوردار است. آجر نما معایبی هم دارد که می‌توان به جذب رطوبت و گرد و غبار اشاره کرد. گفتنی است این مشکل با استفاده از محلول‌هایی نظیر نانو یا نانو رزین قابل جلوگیری است. البته مشکل وزن نما در نمای آجری هنوز وجود دارد.

اگر هنوز نتوانستیم شما را متقاعد کنیم که از آجر نما یا آجر نسوز استفاده کنید، لطفاً جملات و قسمت‌های بعدی را حتماً مطالعه کنید.

تنوع آجر نما و آجر نسوز

تنوع آجر نما بسیار بالا است که عناوین آن شامل آجر نسوز، آجر قزاقی ، آجر رسی، آجر دکوراتیو (آنتیک)، آجر لعابی و چندین مدل در طرح‌های چرم و چوب است. هر یک از این مدل‌ها طرح، رنگ و ابعادی متنوع دارند. با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر انتخاب آجر نما (که در قسمت بعد این مقاله به آن می‌پردازیم) می‌توانید آجر مناسب را انتخاب کنید. اگر بخواهیم در اینجا برای این عناوین آجر نما که خواندید، تعریفی کوتاه بیاوریم، ممکن از حوصله خواننده خارج باشد.

عوامل مؤثر بر انتخاب و نصب آجر نما

عوامل زیادی در انتخاب و نصب آجر نما تأثیرگذار هستند. برای اجرای نمای آجری باید تمام این موارد را در نظر بگیرید، سپس با مشاوره با طراح و مجری، آجر نمای خود را انتخاب و خریداری کنید. طبیعی است عدم رعایت این مورد با توجه به قیمت‌ آجر، شما را دچار خسارت خواهد کرد. عوامل مؤثر در نمای آجری عبارت‌اند از:

شرایط محیطی و اقلیمی پروژه: شرایط محیط، درصد رطوبت، درجه حرارت و نظیر این‌ها عوامل متغیری هستند که در انتخاب و نصب آجر نما تأثیر دارند. میزان تغییرات این عوامل در طول زمان باید بررسی و مدنظر قرار بگیرد.

طراحی نما: طراح، طرح نمای آجری را با توجه به سلیقه و نظر شما برای پروژه و سازه آماده می‌کند. این طرح گویا و معرف این است که از چه نوع آجر یا آجرهایی و چه رنگ، شکل یا سایز باید استفاده کنید.

ابعاد و متراژ پروژه: متراژ در تعیین نوع آجر هم مؤثر است. ممکن است متراژ پروژه آن‌قدر زیاد باشد که انتخاب و خرید برخی مدل‌های آجر نما یا آجر نسوز معقول و مقرون به صرفه نباشد. یا برعکس متراژ در حدی باشد که نگرانی برای خرید هیچ‌کدام از مدل‌های متنوع آجر نما وجود نداشته باشد.

بودجه و هزینه‌ها: در تمام مراحل ساخت و ساز این موضوع و مدیریت آن بسیار با اهمیت و حیاطی است. اینکه چه بودجه و هزینه‌ای را برای نمای آجری و اجرای آن (طراحی، خرید آجر و هزینه و اجرت نصب) اختصاص داده‌اید، معین می‌کند که چه گزینه یا گزینه‌هایی برای خرید آجر دارید.

زیر سازی و نوع آن: این که روی چه متریال، ماده یا عنصری قصد اجرای نمای آجری دارید بسیار مهم است. سیمان، گچ، بتن، دیوار آجری و… کدام نوع از آن‌ها بیس و پشت نمای آجری شما است؟ انتخاب آجر و نصب آن را با توجه به زیرکار و جنس آن انجام دهید.

عوامل دیگری هم برای انتخاب آجر وجود دارد و تنها به مهم‌ترین آن اشاره شد. ملاحظه و رعایت همین موارد هم در اولویت باقی موارد است.

روش نصب و اجرای آجر نما

این که از آجر نسوز یا از چه آجری برای نما استفاده کرده‌اید معین شد. حالا دیگر وقت عمل است. نمای آجری به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. جالب است که روش‌های نصب آجر را بدانید. ۳ روشی که بیشتر در نصب آجر در ایران استفاده می‌شود را برای شما خواهیم گفت.

  1. نصب با چسب: نصب با چسب خمیری یا چسب پودری (بسته به محل اجرای نمای آجری)
  2. نصب با ملات: استفاده از سیمان، ماسه و آب و درست کردن ملات برای پست آجر نما
  3. نصب به روش خشک (نما خشک): روش مهندسی نصب که با استفاده از فولاد و آلومینوم انجام می‌شود.

انتهای کلام

یک بار با هم عناوین مطالب را مرور کنیم. آجر نما و آجر نسوز و دلایل کاربرد آن، تنوع آجر نما و آجر نسوز، عوامل مؤثر بر انتخاب و نصب آجر نما و روش نصب و اجرای آجر نما. تقریباً می‌شود گفت صفر تا صد نمای آجری به صورت خلاصه و مفید در این چهار عنوان ذکر شد. نیازی به جمع‌بندی چندانی ندارد؛ چون متن عناوین بسیار پویا، گویا و کاربردی است.

امیران نما با بیش از ۱۵ سال تجربه در حوزه تولید انواع آجر، آجر نما، آجر نسوز و… و حضور در صنعت بزرگ ساخت و ساز، تجربه‌ای گزاف در این حوزه به دست آورده است. این مجموعه و کارشناسان امیران نما حاضرند این تجربه را رایگان و تنها با گرفتن چند شماره در اختیار شما قرار دهد. از انتخاب نمای آجری و آجر نما گرفته تا روش نصب آن و تأمین تمام متریال مورد نیاز برای نمای آجری در حیطه‌ی تخصص ماست. با اطمینان می‌گوییم که با اطمینان و ضمانت کافی مشتری ما خواهید شد. بدانید ما پشتیبان شما همراهتان هستیم و در پایان، در کنارتان از تماشای نتیجه کار خرسندیم.

منبع: www.amirannama.com

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 9 اسفند 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.