آیا مدیر ساختمان باید حقوق داشته باشد؟ - پارسی زی
نمایندگی ایندزیت در جنوب تهران

نمایندگی ایندزیت در جنوب تهران

ایندزیت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ لوازم خانگی در دنیا به‌شمار می‌رود، به طوری که رتبهٔ ۵ را در میان تولیدکنندگان دنیا دارد. در کشور اروپا نیز …

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یکی دیگه لوله های درز دار که طبق فرایند گالوازیسیون مستحکم تر نسبت بقیه لوله های میشه لوله گالوانیزه است . لوله گالوانیزه …

نکات مهم مراقبت از مو قبل و بعد از رنگ مو

نکات مهم مراقبت از مو قبل و بعد از رنگ مو

نکات مهم مراقبت از مو قبل و بعد از رنگ مو از آنجایی که موها عضو مرده ای هستند که ترمیم نمی­شوند نمی­توانیم با انواع …

آیا مدیر ساختمان باید حقوق داشته باشد؟

در سایت پارسی زی با ما برای آشنایی با قوانین ساختمان همراه باشید. افزایش جمعیت و کمبود فضا در شهرهای بزرگ، سبب شده که مردم به سمت آپارتمان نشینی روی آورند. در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نیز خانواده‌های زیادی زندگی می‌کنند، برای برقراری نظم و سازماندهی بهتر ساختمان وجود یک بخش مدیریت بسیار ضروری می باشد.

وظیفه مدیر ساختمان، رسیدگی به امور ساختمان می باشد که همین امر سبب می‌شود مانند هر فرد شاغل دیگری از حقوق و مزایای وزارت کار برخوردار باشد. پس لازم است که بین هیئت مدیره ساختمان و مدیر ساختمان قراردادی تنظیم شود و میزان حق الزحمه مدیر ساختمان تعیین گردد و هیچ تفاوتی ندارد که مدیر جزو ساکنان مجتمع باشد یا نه، در هر صورت از حق الزحمه برخوردار می‌باشد. معمولا مدیر ساختمان هم با رای و نظر مالکین انتخاب می‌شود.

آیا مدیر ساختمان باید حقوق داشته باشد؟

حقوق و مزایای مدیر ساختمان

معمولا مدیر ساختمان توسط هیئت مدیره ساختمان یا از بین اهالی و یا غیر از ساکنین ساختمان انتخاب می‌شود. مدیر انتخاب شده هم از حق الزحمه مشخصی برخوردار می باشد. اگر مدیر از غیر ساکنین باشد، حقوق ایشان بر اساس وزارت کار تعیین می‌گردد. اما اگر مدیر از بین ساکنین ساختمان انتخاب شود، هیئت مدیره و مدیر ساختمان می‌توانند بین خودشان قراردادی تنظیم نمایند و حق الزحمه خود را در قرارداد درج نمایند. هیئت مدیره ساختمان نقش کارفرما و مدیر ساختمان نقش کارمند را ایفا می‌کنند.اگر مدیر انتخاب شده از اهالی خود ساختمان باشد و با هیئت مدیره قراردادی تنظیم کند و بخواهد به صورت رایگان مدیریت ساختمان را انجام دهد، مطابق قانون نمی‌تواند هیچ مبلغی تحت هیچ عنوانی برداشت نماید.

نکته حائز اهمیت در این مورد این است که، چون همه امور ساختمان توسط مدیر ساختمان انجام می گیرد و بسیار هم زمان بر می باشد. از همین رو مدیر ساختمان سزاوار دریافت حق الزحمه ماهانه می باشد. ممکن است این سوال را از خود بپرسید که حقوق مدیر ساختمان از کجا فراهم می‌شود؟ که در پاسخ می توان گفت که بر اساس بند ۲ ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی قوانین تملک آپارتمان‌ها، تمام هزینه‌های اداری و حقوق مدیر ساختمان باید از هزینه‌های مشترک پرداخت شود.

وکیل ملکی شیراز

وظایف مدیر ساختمان

در واقع مدیر ساختمان نقش یک کارمند را در ساختمان ایفا می‌کند و وظایف مختلفی را برعهده دارد. این وظایف شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پیگیری و تمدید بیمه آتش سوزی: بیمه آتش سوزی از اصلی‌ترین و با اهمیت‌ترین نیازهای ساختمان‌ها می باشد که خسارات جانی و مالی ساکنین را به کمترین میزان ممکن می‌رساند.

از این رو بهتر است اولین اقدام مدیر، بررسی بیمه آتش سوزی ساختمان باشد و در صورتی که ساختمان بیمه آتش سوزی نداشته باشد، فورا برای بیمه آتش سوزی اقدام نماید. بر اساس ماده ۲۰ آیین نامه قانون مربوط به تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان موظف است تمام ساختمان را به عنوان یک واحد در برابر آتش‌ سوزی بیمه کند.

  • مراقبت عمرانی از ساختمان: مدیر ساختمان وظیفه، مراقبت و محافظت از ساختمان را دارد و باید مراقب باشد که بخش‌های فرسوده ساختمان دچار تخریب نشوند و لازم است بخش‌های آسیب دیده را شناسایی و بازسازی نماید. هزینه این تعمیرات و بازسازی ها هم از طریق دریافت شارژ تامین می‌گردد.
  • تعیین شارژ هر واحد مسکونی: از وظایف دیگر مدیر ساختمان، تعیین میزان شارژ دریافتی ماهیانه از ساکنین می باشد. شارژ دریافتی هم صرف پرداخت هزینه های سرایداری، نگهبان، قبوض، آسانسور، نگهداری تاسیسات و …می باشد که نسبت به نفرات، ابعاد واحد و … متفاوت می‌باشد .
  • جمع کردن شارژ و پرداخت هزینه‌ها: جمع کردن شارژ و پرداخت هزینه‌های ساختمان از اصلی ترین وظایف مدیر ساختمان به حساب می آید که هر ماه ساکنین ساختمان، شارژ معین را به حساب مدیر ساختمان واریز می‌کنند.
  • تعیین قوانین و مقررات ساختمان: مدیر ساختمان با مشورت هیئت مدیره، قوانین و مقرراتی برای ساختمان تعیین و آنها را به ساکنین ابلاغ می‌کنند.
  • بررسی تقاضا و اعتراضات ساکنین: بررسی درخواست‌ها و اعتراضات ساکنین ساختمان درباره هزینه‌های پرداختی و سایر موضوعات نیز به عهده مدیر ساختمان می باشد، در صورت سهل انگاری مدیر، ساکنان می‌توانند برای ثبت شکایت به دستگاه قضایی مراجعه نمایند.
  • دریافت رسید تسویه حساب: اگر مالکی تصمیم به فروش واحد ساختمانی خود را داشته باشد، باید تمامی اسناد تسویه هزینه‌ ساختمانی که به تایید مدیر باشد را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد. در غیر این صورت اسناد غیر معتبر خواهند بود.
  • نوشتن صورت ‌جلسات مجمع‌ عمومی مالکین: مدیر ساختمان موظف به نوشتن صورت جلسات مجمع عمومی مالکین می باشد و بایستی تمام تصمیمات مجمع عمومی در جلسه را بنویسد.

نتیجه گیری

وجود بخش مدیریت ساختمان برای برقراری نظم و جلوگیری از مشکلات اعضای ساختمان در هر مجتمع مسکونی لازم و ضروری است. زیرا افراد مختلف با عقاید و فرهنگ‌های مختلف در یک ساختمان زندگی می کنند که ممکن است اختلافاتی بین آنها ایجاد شود که مدیر می تواند با تنظیم قوانین و مقرراتی در ساختمان این مشکلات و موارد را کاهش دهد. همچنین وجود هزینه های مشترک نیز ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل وجود مدیر در ساختمان می تواند مشکلات را برطرف سازد. طبق مطالب بالا متوجه شدید که مدیر ساختمان دارای وظایف مهمی است که در قبال انجام آن وظایف می‌بایست حق الزحمه دریافت نماید. تعیین حقوق مدیر هم به شرایط مختلفی بستگی دارد که بهتر است مجمع عمومی ساختمان هنگام عقد قرارداد از بهترین وکیل شیراز راهنمایی و مشورت بگیرد. در صورت عدم انجام وظایف از سوی مدیر ساختمان، هم دعاوی حقوقی مطرح خواهند شد.

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 1 آبان 1403
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.