چه تابلوهایی انرژی مثبت دارند؟
خواص روغن جوجوبا خیراندیش در طب سنتی برای پوست و مو و دیابت و لاغری
خواص روغن جوجوبا خواص روغن جوجوبا خیراندیش در طب سنتی برای پوست و مو و دیابت و لاغری همگی در سایت پارسی زی.امیدواریم این مطلب که …
آیا بیت کوین به عنوان دارایی استراتژیک ملی در کشورهای دیگر نیز مطرح می شود؟
در حال حاضر، دولتهای سراسر جهان به طور فزایندهای در حال ارزیابی و اتخاذ بیت کوین بهعنوان دارایی استراتژیک ملی هستند. ایالات متحده آمریکا با …
خواص شیر دارچین خیراندیش در طب سنتی برای پوست و مو و دیابت و لاغری
خواص شیر دارچین خواص شیر دارچین خیراندیش در طب سنتی برای پوست و مو و دیابت و لاغری همگی در سایت پارسی زی.امیدواریم این مطلب که …
تابلوهای انرژی مثبت و تابلو های انرژی بخش را باهم در این مطلب بررسی میکنیم. مفهوم «انرژی مثبت» در زمینه هنر و دکوراسیون داخلی، به نیرویی فیزیکی قابل اندازهگیری اشاره ندارد، بلکه به جو، احساس، حالت یا حس کلی رفاهی اشاره دارد که یک اثر هنری در یک فضا القا میکند. دریافت انرژی مثبت از یک تابلو به معنای دریافت احساسی چون آرامش، شادی، سرزندگی، صلح، فراوانی یا الهامبخشی ترجمه میشود. بسیاری برای خرید تابلو دکوراتیو سعی میکنند از سایت هایی کمک بگیرند که فروش انواع سبک های تابلو نقاشی و تابلو های چاپی را انجام می دهند تا بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند.
هدف از بهکارگیری هنر در فضا، کاهش استرس و افزایش شادی و رفاه است، که اغلب با مفاهیمی چون «چی» (Chi) در فنگشویی یا «پرانا» (Prana) در واستو شاسترا پیوند دارد. در واقع، اصطلاح «انرژی مثبت» به عنوان یک میانبر برای توصیف مجموعهای پیچیده از حالات روانی و جوی مطلوب (آرامش، شادی، سرزندگی) عمل میکند که افراد به دنبال پرورش آن در محیط خود از طریق هنر هستند.
عوامل اصلی تأثیرگذار بر تابلو های انرژی مثبت
عوامل اصلی تأثیرگذار بر انرژی مثبت درک شده یک نقاشی عبارتند از:
- سیستمهای فرهنگی (فنگشویی/واستو): چارچوبهایی بر اساس عناصر، جهات، رنگها، نمادها ارائه میدهند.
- موضوع/سوژه: طبیعت، شادی، فراوانی، صلح عموماً مثبت هستند؛ منفیگرایی، درگیری اجتناب میشوند.
- سبک: تکنیک (ضربات قلممو، ترکیببندی، فرم) به طور قابل توجهی انرژی را تعدیل میکند.
- رنگ: تأثیر روانشناختی و نمادین قدرتمند (گرم در مقابل سرد، روشن در مقابل تیره).
- نمادگرایی: نقوش خاص معانی فرهنگی درک شدهای را حمل میکنند.
- اثر انگشت هنرمند: باور به انرژی/قصد منتقل شده، لایهای ذهنی اضافه میکند.
- جایگذاری: مکان استراتژیک دید را افزایش میدهد و طبق سنتها، انرژی را فعال میکند.
راهنماییهای ویژه برای انرژی تابلو های نقاشی:
- عناصر: نقاشیهایی که هر یک از پنج عنصر را نمایندگی میکنند (مانند چوب: درختان، جنگلها؛ آب: رودخانهها، آبشارها؛ آتش: خورشید، شمعها؛ خاک: کوهها، مناظر؛ فلز: سکهها، اشیاء فلزی) میتوانند برای متعادل کردن یا تقویت انرژی فضا استفاده شوند. هر عنصر با انرژیهای خاصی مرتبط است (مثلاً چوب=رشد، آب=جریان/آرامش، آتش=شور/انرژی، خاک=ثبات، فلز=وضوح/کارایی).
- رنگها: رنگها با عناصر و انرژیها مطابقت دارند (مانند قرمز/نارنجی/بنفش=آتش=شور؛ آبی/سیاه=آب=آرامش/جریان؛ سبز/قهوهای=چوب=رشد؛ زرد/بژ/خاکی=خاک=ثبات؛ سفید/خاکستری/متالیک=فلز=وضوح). تأکید بر انتخاب رنگها بر اساس انرژی مورد نظر و کارکرد اتاق است.
- مضامین: مضامین توصیهشده شامل طبیعت (مناظر، آبنماها، گیاهان)، نمادهای رفاه (ماهی، اسب، کشتی)، نمادهای طول عمر/صلح (درنا، بامبو، نیلوفر آبی) و تصاویر انگیزشی است.
- خطوط: خطوط تیز و مستقیم (شا چی) با انرژی منفی و خطوط منحنی و روان (شنگ چی) با انرژی مثبت مرتبط هستند. دایرهها نماد وحدت و چرخه هستند و خوشیمن تلقی میشوند.
- اندازه و تناسب: انتخاب اندازهای متناسب با فضا برای حفظ تعادل ضروری است – از آثار بسیار بزرگ یا بسیار کوچک که فضا را نامتعادل میکنند، باید اجتناب کرد.
- اصول جایگذاری (مرور کلی): مفهوم نقشه باگوا – که نواحی مختلف فضا را با جنبههای زندگی (شغل، ثروت، عشق و غیره) و عناصر/جهات مرتبط میسازد – معرفی میشود. نقاشیهایی که با عنصر/موضوع آن ناحیه همسو هستند، میتوانند آن جنبه از زندگی را تقویت کنند. (جزئیات جایگذاری در بخش ۸).
- تصاویر نامطلوب: تصاویری که صراحتاً ممنوع یا نامطلوب هستند عبارتند از: صحنههای درگیری/جنگ، غم/تنهایی (تکچهرهها)، مرگ/پوسیدگی، بلایا، غروب خورشید، تصاویر بسیار تیره یا غمانگیز، فرمهای انتزاعی تیز/تهاجمی.
راهنماییهای ویژه برای خلق تابلوهایی با انرژی مثبت:
- مضامین: مضامین همسو با مثبتاندیشی، طبیعت، هماهنگی، رشد، رفاه و معنویت توصیه میشوند. نمونهها: طلوع خورشید (شرق)، کوهها (جنوب/جنوب غربی)، آب روان (شمال/شمال شرقی)، گلها، جنگلها، پرندگان، زوجها (اتاق خواب)، خدایان (اتاق پوجا)، فراوانی (غذاخوری). هنر انتزاعی/هندسی میتواند هوش/خلاقیت را تقویت کند، به شرطی که رنگها/اشکال مثبت باشند.
- رنگهای مرتبط با جهات: توصیههای رنگی خاص برای دیوارها/هنر در هر جهت وجود دارد (مثلاً شمال: سبز/آبی؛ شرق: سفید/زرد؛ جنوب: قرمز/نارنجی/زرد/صورتی؛ غرب: آبی/سفید/خاکستری؛ شمال شرقی: زرد/سفید/آبی روشن؛ جنوب شرقی: نارنجی/قرمز/صورتی/نقرهای/خاکستری روشن؛ جنوب غربی: هلویی/قهوهای روشن/زرد؛ شمال غربی: سفید/خاکستری/کرم). ارتباطات عنصری توضیح داده میشود (مثلاً جنوب=آتش=قرمز/نارنجی). واستو بر کنتراست رنگ تأکید دارد.
- توصیههای جایگذاری: تأکید بر قرار دادن نقاشیها در جهاتی است که با مضمون/عنصر آنها همسو باشد (مثلاً مضامین آب در شمال/شمال شرقی، آتش/طلوع خورشید در شرق/جنوب شرقی/جنوب، خاک/کوهها در جنوب/جنوب غربی). توصیههای خاص برای اتاقها نیز وجود دارد (مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق پوجا).
- تصاویر نامطلوب: مضامین نامطلوب عبارتند از: خشونت، غم، منفیگرایی، تنهایی، جنگ، صحنههای غمانگیز، هنر انتزاعی بالقوه گیجکننده. از نقاشیهای آب در اتاق خواب یا جهت جنوب اجتناب شود.
خلاصه توصیههای فنگشویی برای تابلو نقاشی های انرژی مثبت
عنصر | رنگهای مرتبط | مضامین نمونه | انرژیهای مرتبط | نکات جایگذاری |
چوب | سبز، قهوهای | درختان، جنگلها، گیاهان بامبو | رشد، سرزندگی، کامیابی | شرق، جنوب شرقی |
آتش | قرمز، نارنجی، بنفش | خورشید، شمع، آتش، ققنوس | شور، انرژی، شهرت، گرما | جنوب |
خاک | زرد، بژ، خاکی | کوهها، مناظر، کریستالها | ثبات، پایداری، پرورش | مرکز، شمال شرقی، جنوب غربی |
فلز | سفید، خاکستری، متالیک | سکهها، اشیاء فلزی، ببر | وضوح، کارایی، تفکر عقلانی | غرب، شمال غربی |
آب | آبی، سیاه | رودخانه، آبشار، دریاچه، ماهی | جریان، آرامش، ثروت، شغل | شمال |
نکات انتخاب تابلوهایی با انرژی مثبت:
برای انتخاب تابلوهای انرژی مثبت سعی کنید از رنگهای روشن و شاد. طبیعت، رفاه، صلح، عشق، انگیزه. پیام مثبت، هماهنگ، روان. باگوا، تعادل اندازه، خطوط منحنی استفاده شده باشد.
سعی کنید از رنگهای بسیار تیره.طرح های جنگ، طرح های غمگین، تنهایی، مرگ، غروب، خطوط تیز.پیام منفی، راکد، تهاجمی. شلوغی، جایگذاری نادرست در تهیه تابلو ها دوری کنید.
کدام تابلو ها با حس مثبت همراه هستند؟
تصاویر طبیعت تقریباً به طور جهانی مثبت تلقی میشوند. این امر احتمالاً ریشه در بیوفیلیا، ارتباط ذاتی انسان با دنیای طبیعی دارد.
- مناظر، دریاها، جنگلها: این تصاویر احساس آرامش، گستردگی، سکون و اتصال به زمین را القا میکنند. نمونههای خاص شامل کوهها (ثبات، حمایت)، آبها (جریان، آرامش، ثروت) و جنگلها/درختان (رشد، سرزندگی) است.
- گیاهان: گلها (زیبایی، رشد، معانی خاص مانند نیلوفر آبی برای پاکی/روشنگری، گل صدتومانی برای فراوانی/عشق، ارکیده برای همکاری) و گیاهانی مانند بامبو (قدرت، انعطافپذیری، شانس) بسیار محبوب هستند. فضای سبز انبوه اغلب نماد سلامتی و شادابی است. در میان فرهنگها و سیستمها (فنگشویی، واستو، توصیههای عمومی)، طبیعت پایدارترین مضمون توصیهشده برای هنر انرژی مثبت است. این امر نشاندهنده یک ارتباط روانشناختی عمیق و شاید ذاتی انسان است که در آن تصاویر طبیعت احساس آرامش، ترمیم و رفاه را برمیانگیزد. فراوانی و جهانشمولی این توصیه به نقش بنیادین طبیعت در مثبتگرایی محیطی درک شده اشاره دارد.
تابلو هایی با تجسم شادی، فراوانی و سرزندگی و حس مثبت
- جشنها و تعاملات مثبت انسانی: تصاویر گردهماییهای شاد، رقص، روابط مثبت (زوجها، خانوادهها) احساس ارتباط و شادی را تقویت میکنند. هنر انگیزشی که به طور صریح برای الهام بخشیدن به مثبتاندیشی طراحی شده است نیز در این دسته قرار میگیرد.
- نمادهای فراوانی و رفاه: آب روان (با توجه به جایگذاری – اجتناب از پشت سر یا در اتاق خواب)، ماهی (به ویژه ماهی قرمز یا کوی)، کشتیها (به ویژه قایقهای بادبانی)، مزارع گندم، میوهها (مانند انار)، سکهها.
- حیوانات پویا: اسبهای دونده (موفقیت، سرعت، پیروزی، آزادی)، پرندگان در حال پرواز (آزادی، فرصت)، عقابها (قدرت، بینش)، فیلها (خرد، قدرت، شانس)، طاووسها (زیبایی، هماهنگی، ثروت)، پروانهها (تحول، عشق، شادی).
تحلیل انرژی سبکهای نقاشی
نحوه نقاشی کردن یک اثر (سبک) به اندازه موضوع آن (سوژه) در تعیین انرژی درک شده اهمیت دارد. سبک شامل ضربات قلممو، ترکیببندی، کاربرد رنگ، پرداخت فرم و فلسفه کلی زیباییشناختی است.
رئالیسم
- ویژگیها: بازنمایی دقیق و جزئینگر موضوعات آنگونه که به نظر میرسند. تمرکز بر عینیت.
- ادراک انرژی: بسیار وابسته به موضوع است. یک نقاشی رئالیستی از منظرهای آرام میتواند آرامشبخش و مثبت باشد. تصویری رئالیستی از صحنهای ناراحتکننده، منفی خواهد بود. وضوح و آشنایی میتواند زمینهساز باشد، اما هایپررئالیسم گاهی ممکن است در مقایسه با سبکهای بیانگرتر، ایستا یا فاقد طنین عاطفی به نظر برسد.
امپرسیونیسم
- ویژگیها: ثبت لحظات گذرا، تأثیرات نور و جو، ضربات قلمموی قابل مشاهده، پالتهای رنگی اغلب پرجنبوجوش اما هماهنگ. تمرکز بر ادراک و حس.
- ادراک انرژی: اغلب مثبت، سبک، مطبوع و شاد تلقی میشود. احساس حضور در لحظهای خوشایند را القا میکند (مانند تصاویر رنوار از اوقات فراغت). ضربات قلمموی شکسته میتواند حس سرزندگی و حرکت ایجاد کند.
اکسپرسیونیسم (شامل اکسپرسیونیسم انتزاعی)
- ویژگیها: اولویت دادن بیان عاطفی ذهنی بر واقعیت عینی. اغلب از فرمهای تحریفشده، رنگهای تند/ناهنجار، ضربات قلمموی پرانرژی/ژستی استفاده میکند. اکسپرسیونیسم انتزاعی بر خودانگیختگی، نقاشی کنشی (پولاک) یا زمینههای رنگی بزرگ (روتکو) تأکید دارد.
- ادراک انرژی: میتواند به شدت پرانرژی باشد، چه مثبت (شادی، شور) و چه منفی (اضطراب، دلهره – مانند «جیغ» مونک). احساس خام قابل لمس است. اکسپرسیونیسم انتزاعی میتواند پویا و قدرتمند (نقاشی کنشی) یا فراگیر و مراقبهای/طاقتفرسا (زمینه رنگی) باشد. نیاز به انتخاب دقیق بر اساس احساس خاص منتقلشده دارد.
هنر انتزاعی (عمومی)
- ویژگیها: غیربازنمایانه، از شکل، رنگ، فرم، خط، بافت به عنوان موضوع استفاده میکند. میتواند از دقت هندسی تا جریان تغزلی و حرکات آشفته متغیر باشد.
- ادراک انرژی: بسیار ذهنی است. به شدت به اجرا بستگی دارد. رنگهای هماهنگ و خطوط روان/منحنی میتوانند مثبت، آرامشبخش یا نشاطآور باشند. رنگهای ناهنجار، ترکیببندی آشفته یا خطوط تیز/تهاجمی میتوانند منفی، استرسزا یا گیجکننده باشند. انتزاع هندسی ممکن است منظم یا سرد به نظر برسد؛ انتزاع تغزلی عاطفیتر است. ابهام هنر انتزاعی به این معنی است که انرژی درک شده آن به شدت به اجرا (رنگ، خط، ترکیببندی) وابسته است. این سبک بازنمایی تحتاللفظی را دور میزند و مستقیماً از طریق زبان بصری ارتباط برقرار میکند، و «مثبتگرایی» آن را به شدت به انتخابهای هنرمند و تفسیر بیننده وابسته میسازد.
سورئالیسم
- ویژگیها: کاوش در ناخودآگاه، تصاویر رؤیاگونه، همنشینیهای غیرمنطقی، عناصر غیرمنتظره.
- ادراک انرژی: میتواند رمز و راز، جذابیت، شگفتی یا ناراحتی و بیقراری را برانگیزد. کمتر احتمال دارد که به معنای ساده آرامش یا شادی، مستقیماً «مثبت» تلقی شود. انرژی آن اغلب پیچیده، چالشبرانگیز و تفکربرانگیز است تا صرفاً هماهنگ.
مینیمالیسم
- ویژگیها: سادگی مفرط، فرمهای ضروری (اغلب هندسی)، پالتهای رنگی محدود، مواد صنعتی، تمرکز بر خود شیء و رابطه آن با فضا. رد بیان عاطفی آشکار.
- ادراک انرژی: میتواند حس آرامش، نظم، فضایی بودن و تأمل آرام را ایجاد کند. با این حال، بسته به اجرا و ترجیح بیننده، میتواند سرد، بیروح، غیرشخصی یا خالی نیز به نظر برسد. مثبتگرایی آن در پتانسیل آن برای استراحت بصری و وضوح نهفته است.
انرژی درک شده یک نقاشی از تعامل پیچیده بین سبک، موضوع و پالت رنگی آن ناشی میشود. یک سوژه «مثبت» (مانند گل) که به سبک اکسپرسیونیستی تهاجمی نقاشی شده باشد، ممکن است ناهنجار به نظر برسد، در حالی که یک فرم انتزاعی ساده که با رنگهای آرامشبخش امپرسیونیستی نقاشی شده باشد، ممکن است آرام به نظر برسد. سبک، انرژی سوژه را تعدیل میکند. منابع، سبکها را دارای ویژگیهای عاطفی ذاتی توصیف میکنند (اکسپرسیونیسم=احساس؛ امپرسیونیسم=نور/شادی گذرا؛ مینیمالیسم=سادگی/آرامش). منابع دیگر بر موضوع تمرکز دارند (طبیعت=مثبت؛ جنگ=منفی). یک منبع اشاره میکند که سبک میتواند تحت تأثیر احساسات/شخصیت هنرمند باشد، که اغلب به انتخاب سوژه مرتبط است. بنابراین، ارزیابی «انرژی مثبت» مستلزم در نظر گرفتن این است که چگونه پرداخت (سبک) بر محتوا (سوژه) تأثیر میگذارد.
سبکهای نقاشی و ادراکات بالقوه انرژی
سبک | ویژگیهای کلیدی | موضوعات معمول | انرژی مثبت بالقوه | انرژی منفی بالقوه / احتیاطها |
رئالیسم | دقیق، جزئینگر، عینی | پرترهها، مناظر، زندگی روزمره | وضوح، آشنایی، زمینهسازی (بسته به سوژه) | ایستا، فاقد احساس (اگر بیش از حد فنی باشد)، منفی (اگر سوژه ناراحتکننده باشد) |
امپرسیونیسم | نور، جو، ضربات قلمموی قابل مشاهده، لحظات گذرا | مناظر، زندگی شهری، اوقات فراغت | سبک، مطبوع، شاد، پرجنبوجوش، آرامشبخش | فاقد جزئیات، شاید برای برخی بیش از حد «زیبا» |
اکسپرسیونیسم | بیان عاطفی، فرمهای تحریفشده، رنگهای تند | احساسات درونی، اضطراب، شور | پرانرژی، پرشور، قدرتمند، بیانگر | مضطربکننده، ناهنجار، آشفته، منفی (بسته به احساس) |
اکسپرسیونیسم انتزاعی | خودانگیختگی، ژست، زمینههای رنگی بزرگ | غیربازنمایانه، احساس، فرآیند | پویا، قدرتمند، مراقبهای، فراگیر | آشفته، تهاجمی، طاقتفرسا، اضطرابآور (بسته به اجرا) |
هنر انتزاعی (عمومی) | غیربازنمایانه، شکل، رنگ، خط، بافت | مفاهیم، احساسات، زیباییشناسی محض | آرامشبخش، نشاطآور، منظم، هماهنگ (با خطوط/رنگهای مناسب) | گیجکننده، آشفته، استرسزا، سرد، خالی (با خطوط/رنگهای نامناسب) |
سورئالیسم | رؤیاگونه، غیرمنطقی، ناخودآگاه | رؤیاها، فانتزیها، روانشناسی | مرموز، جذاب، شگفتانگیز، تفکربرانگیز | ناراحتکننده، آزاردهنده، عجیب، نامفهوم |
مینیمالیسم | سادگی مفرط، فرمهای ضروری، پالت محدود | هندسه، فضا، مواد | آرام، منظم، فضایی، واضح، تأملی | سرد، بیروح، خالی، غیرشخصی |
تاثیر رنگ ها در انرژی مثبت تابلو ها
حوزه تثبیتشده روانشناسی رنگ، چگونگی تمایل رنگهای مختلف به برانگیختن احساسات خاص یا پاسخهای فیزیولوژیکی را بررسی میکند.
- رنگهای گرم (قرمز، نارنجی، زرد): با انرژی، شور، هیجان، گرما، شادی و خوشبینی مرتبط هستند. میتوانند محرک باشند و به طور بالقوه ضربان قلب را افزایش دهند. استفاده بیش از حد ممکن است تهاجمی یا طاقتفرسا باشد.
- رنگهای سرد (آبی، سبز، بنفش): با آرامش، صلح، سکون، اعتماد، ثبات و طبیعت مرتبط هستند. میتوانند آرامشبخش باشند و به طور بالقوه فشار خون را کاهش دهند. استفاده بیش از حد (به ویژه سایههای تیره) ممکن است سرد یا غمانگیز باشد.
- رنگهای خنثی (سفید، سیاه، خاکستری، قهوهای/بژ): سفید اغلب نماد پاکی، صلح و سادگی است. سیاه میتواند به معنای پیچیدگی یا منفیگرایی/تیرگی باشد. خاکستریها خنثی، متعادل و گاهی کسلکننده تلقی میشوند. قهوهای/بژ زمینهساز، پایدار و طبیعی هستند.
همپوشانی قابل توجهی بین یافتههای روانشناختی مدرن در مورد تأثیر عاطفی رنگ و تداعیهای رنگی سنتی مورد استفاده در فنگشویی و واستو شاسترا وجود دارد. به عنوان مثال، اثر آرامشبخش آبی و اثر انرژیبخش قرمز هم در مطالعات روانشناختی و هم در این سیستمهای باستانی شناخته شده است. منابع روانشناسی آبی را آرامشبخش/صلحآمیز و قرمز را انرژیبخش/پرشور توصیف میکنند. منابع فنگشویی آبی را با عنصر آب (آرامش، جریان) و قرمز را با عنصر آتش (شور، انرژی) مرتبط میدانند. واستو آبی را به جهات مرتبط با آرامش/آب (غرب/شمال) و قرمز/نارنجی را به جهات مرتبط با آتش/انرژی (جنوب/جنوب شرقی) پیوند میدهد. این همسویی نشان میدهد که این سیستمهای سنتی احتمالاً مشاهدات تجربی اثرات رنگ بر خلق و خو و رفتار انسان را در طول قرنها گنجاندهاند، که روانشناسی مدرن اکنون به طور رسمیتر در حال مطالعه آن است.
در حالی که برخی پاسخهای رنگی جهانی به نظر میرسند (مانند آبی=آرام)، معانی نمادین خاص میتوانند به طور قابل توجهی در فرهنگها متفاوت باشند (مانند سفید برای پاکی در غرب، عزاداری در شرق آسیا). این هنگام تفسیر هنر یا استفاده از سیستمهایی مانند فنگشویی/واستو در سطح جهانی مهم است.
رنگ | تداعیهای مثبت | تداعیهای منفی | نکات فرهنگی/سیستمی |
قرمز | انرژی، شور، عشق، قدرت، گرما، سرزندگی | خشم، خطر، پرخاشگری، هشدار | عنصر آتش (فنگشویی/واستو)، جهت جنوب/جنوب شرقی (واستو)، شانس (فنگشویی) |
نارنجی | شادی، اشتیاق، خلاقیت، گرما، موفقیت | سطحینگری، هشدار | عنصر آتش (فنگشویی/واستو)، جهت جنوب/جنوب شرقی (واستو) |
زرد | شادی، خوشبینی، هوش، انرژی، گرما | بزدلی، فریب، اضطراب | عنصر خاک (فنگشویی)، عنصر آتش/خاک (واستو)، جهت جنوب/جنوب غربی/شمال شرقی (واستو) |
سبز | طبیعت، رشد، هماهنگی، آرامش، سلامتی، شفا | حسادت، بیتجربگی، رکود | عنصر چوب (فنگشویی)، عنصر هوا (واستو)، جهت شرق/شمال (واستو) |
آبی | آرامش، صلح، اعتماد، ثبات، معنویت، هوش | غم، سردی، دوری، افسردگی | عنصر آب (فنگشویی/واستو)، جهت شمال/غرب/شمال شرقی (واستو) |
بنفش | سلطنت، تجمل، خرد، معنویت، خلاقیت | تکبر، غم، ترس (تیره) | عنصر آتش (فنگشویی)، عنصر فضا (واستو) |
صورتی | عشق، لطافت، جوانی، آرامش، زنانگی | ضعف، آسیبپذیری، ناپختگی | عنصر آتش (فنگشویی/واستو)، جهت جنوب/جنوب شرقی (واستو) |
سفید | پاکی، صلح، سادگی، شروعهای جدید، نور | خالی بودن، انزوا، سردی | عنصر فلز (فنگشویی)، عنصر فضا/هوا (واستو)، جهت غرب/شمال غربی/شرق/شمال شرقی (واستو)، عزاداری (شرق آسیا) |
سیاه | پیچیدگی، قدرت، ظرافت، رمز و راز | منفیگرایی، ترس، غم، مرگ، تیرگی | عنصر آب (فنگشویی)، اجتناب در واستو |
خاکستری | تعادل، بیطرفی، بلوغ، محافظهکاری | کسالت، عدم قطعیت، افسردگی | عنصر فلز (فنگشویی)، عنصر هوا (واستو)، جهت غرب/شمال غربی/جنوب شرقی (واستو) |
قهوهای/بژ | زمین، ثبات، راحتی، طبیعت، گرما | کسالت، سنگینی | عنصر چوب/خاک (فنگشویی)، عنصر خاک (واستو)، جهت جنوب غربی (واستو) |
انرژی مثبت نماد ها در تابلو ها
معانی نمادها میتوانند مختص فرهنگ باشند (مانند اژدها در چین در مقابل غرب) یا دارای ظرایفی باشند (مانند تعداد اسبها). درک منشأ به درک انرژی مورد نظر نماد کمک میکند. انرژی مثبت یک نماد مطلق نیست؛ به زمینه، درک فرهنگی و نحوه نمایش آن در اثر هنری بستگی دارد (مثلاً اسبهای دونده در مقابل اسبهای غمگین، تعداد ماهیها/اسبها، جایگذاری). منابع اغلب به نمادها تبصرههایی اضافه میکنند.
دسته نماد | نماد خاص | معانی مرتبط | نکات فرهنگی |
حیوانات | اسب | موفقیت، سرعت، پیروزی، آزادی، قدرت | فنگشویی/واستو؛ تعداد و حالت مهم است. |
ماهی (قرمز، کوی) | فراوانی، ثروت، خوششانسی | فنگشویی/واستو؛ تعداد (مثلاً ۹) ممکن است مهم باشد. | |
فیل | خرد، قدرت، ثبات، شانس | فنگشویی/واستو؛ اغلب در ورودیها. | |
طاووس | زیبایی، هماهنگی، وقار، ثروت | واستو؛ مرتبط با لاکشمی. | |
درنا/قو/اردک ماندارین | عشق، وفاداری، طول عمر، خوشبختی زناشویی | فنگشویی؛ اغلب به صورت جفت. | |
پروانه | تحول، رشد، شادی، عشق | فنگشویی؛ انرژی مثبت. | |
اژدها | قدرت، محافظت، خوششانسی، یانگ | فنگشویی (بسیار مهم)؛ متفاوت از غرب. | |
ققنوس | تولد دوباره، فرصت، شهرت، یین | فنگشویی؛ اغلب با اژدها جفت میشود. | |
لاکپشت | طول عمر، ثبات، محافظت، خرد | فنگشویی؛ یکی از چهار حیوان آسمانی. | |
خرگوش | باروری، فراوانی، شانس، تجدید حیات | فرهنگهای مختلف؛ مرتبط با بهار. | |
گیاهان | بامبو | قدرت، انعطافپذیری، رشد، شانس | فنگشویی؛ نماد ۵ عنصر. |
نیلوفر آبی | پاکی، روشنگری، زیبایی، آرامش | فنگشویی/واستو؛ نماد معنوی مهم. | |
درخت (درخت زندگی) | رشد، ثبات، اتصال، فراوانی | جهانی؛ واستو. | |
گلها (عمومی) | زیبایی، شادی، انرژی مثبت، رشد | فنگشویی/واستو؛ معانی خاص برای انواع مختلف. | |
شبدر چهار برگ | شانس، اقبال خوب | فرهنگ ایرلندی/غربی. | |
اشیاء/طبیعت | آب (روان) | جریان ثروت، آرامش، پاکسازی | فنگشویی/واستو؛ جایگذاری حیاتی است. |
کوه | حمایت، ثبات، قدرت | فنگشویی/واستو؛ اغلب پشت میز کار. | |
خورشید (طلوع) | انرژی، شروعهای جدید، خوشبینی، قدرت | واستو؛ جهت شرق. | |
کشتی (بادبانی) | رفاه، ورود ثروت، سفر | فنگشویی؛ نماد برکت. | |
سکهها/پول | ثروت، فراوانی | فنگشویی/واستو. | |
اشکال/نمادها | دایره | وحدت، تمامیت، جریان، خوشاقبالی | فنگشویی. |
منحنیها | جریان انرژی مثبت (شنگ چی) | فنگشویی. | |
بودا | صلح، آرامش، خرد، خوشبختی | فنگشویی؛ نماد معنوی. | |
اُم/سواستیکا | نمادهای مقدس، خوشیمنی | واستو/هندوئیسم. |
در نهایت، ایجاد فضایی با «انرژی مثبت» از طریق هنر مستلزم رویکردی جامع است که خود اثر هنری (موضوع، سبک، رنگ، نماد)، زمینه (جایگذاری، کارکرد اتاق)، لنز فرهنگی (فنگشویی/واستو در صورت تمایل) و پاسخ ذهنی فرد را در نظر میگیرد. هیچ عاملی به تنهایی عمل نمیکند. منابع همه چیز را از سطح خرد (ضربات قلممو) تا سطح کلان (جایگذاری)، از عینی (روانشناسی رنگ) تا ذهنی (انرژی هنرمند، طنین شخصی) پوشش میدهند. نتیجهگیری باید این بههمپیوستگی را منعکس کند و نشان دهد که بهینهسازی انرژی درک شده شامل ادغام همه این عناصر است و برای خرید تابلوی مورد نظر خود عوامل زیادی را بایدا در نظر بگیرید. هنرسرای دیبا می تواند انتخاب مناسبی برای خرید تابلو نقاشی باشد زیرا شما می توانید از میان هزاران تابلو با سبک های مختلف تابلوی خود را انتخاب کنید. هنر ابزاری قدرتمند برای شکل دادن به محیط و تأثیرگذاری بر رفاه ما است و انتخاب آگاهانه میتواند به طور قابل توجهی جو مثبت فضا را افزایش دهد.