نکات مهمی که باید در زمینه دیجیتال مارکتینگ بدانید تا دیجیتال مارکتر شوید…

امروزه با دسترسی آسان به اینترنت، روز به روز به تعداد افرادی بیشتری به دنیای اینترنت اضافه می‌شوند. به طوریکه استفاده مداوم از اینترنت در بزرگسالان در سه سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است، زیرا یکی از دلایل آن، تغییر نوع خرید مردم و اعتماد به بازاریابی آنلاین است که همین موضوع دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود.

بازاریابی در واقع به معنای ارتباط مخاطب در مکان مناسب و زمان مناسب است. پس با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان شما در دنیای اینترنت وجود دارند، باید در آن جا با مخاطبان خود ارتباط بگیرید و آن‌ها را با روش‌های بازاریابی آنلاین جذب کنید.

دیجیتال مارکتینگ هر نوع بازاریابی در بستر آنلاین را شامل می‌شود.

سوالات بسیاری در رابطه با دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که اگر شما قصد دارید در این مسیر فعالیت کنید و یا تمایل دارید خود کسب و کارتان را رونق ببخشید، حتما با آن‌ها روبه رو خواهید شد:

  • دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • چرا دیجیتال مارکتینگ؟
  • نمونه ای از دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی درون گرا در مقابل دیجیتال مارکتینگ
  • آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه مشاغل کار می‌کند؟
  • نقش دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت
  • چه نوع محتوایی شامل دیجیتال مارکتینگ می‌شود؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه استفاده از دیجیتال مارکتینگ را مشاهده کنیم؟
  • آیا برای بازاریابی دیجیتالی نیاز به بودجه داریم؟
  • و ….

نقش دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت چیست؟

در حالی که بازاریابی سنتی را در تبلیغات چاپی، بازاریابی تلفنی و یا بازاریابی حضوری می‌بینیم ولی در دیجیتال مارکتینگ این بازاریابی به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد و این بدین معناست که فرصت‌های زیادی برای شرکت‌ها در این زمینه وجود دارد که با استفاده از ایمیل، تهیه ویدئو، شبکه‌های اجتماعی، سئو وب سایت و … در بستر اینترنت بازاریابی کنند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب وکارها و مشاغل، آگاهی و معرفی برند شرکت است. امروزه دیگر هر برندی دارای یک وب سایت است و یا اگر سایت نداشته باشد حداقل در یک شبکه اجتماعی فعالیت دارد.

محتوای دیجیتالی امروزه به قدری متداول شده است که بسیاری از مصرف کنندگان از این طریق می‌توانند با برندها آشنا شوند و به آن‌ها اعتماد کنند. پس به عنوان کسی که دارای کسب و کاری است باید وارد فضای رقابتی دیجیتال مارکتینگ شوید و از مزایای بیشمار آن استفاده کنید.

دانش دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه‌ها و استراتژی های زیادی را دارد که می‌توانید با توجه به بودجه شرکت، از یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین آن استفاده نمایید.

همچنین برخلاف بازاریابی سنتی که امکان آنالیز و بررسی نتایج تبلیغات سخت است با استفاده از داشبوردهای آنالیز  می‌توانید موفقیت و بازگشت سرمایه کمپین‌های تبلیغاتی را بررسی کنید.

چگونه یک کسب و کار می تواند دیجیتال مارکتینگ را در کار خود تعریف کند؟

بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتالی بیشماری امکان برقراری ارتباط آنلاین با مشتری را می‌دهد که همگی زیر چتر بازاریابی آنلاین قرار دارند.

بهترین دیجیتال مارکترها استراتژی مشخصی از نحوه اجرا و پشتیبانی کمپین‌های بازاریابی خود دارند و بسته به  اهداف استراتژی بازاریابی خود، از طریق کانال‌های رایگان و یا پولی از کمپین خود حمایت می‌کنند.

به عنوان مثال یک بازاریاب محتوایی می‌تواند مجموعه‌ای از مقالات وبلاگی و کتاب‌های الکترونیکی را در بسترهای مختلف آنلاین ایجاد کند و همین مطالب توسط کارشناس شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌های مختلف تبلیغ شود و به تجارت این شرکت کمک کند. همچنین شاید توسط بازاریابی ایمیلی، یک کمپین ایمیلی ایجاد کند و برای کسانی که مخاطب این مقاله و یا کتاب الکترونیکی هستند، ارسال کند.

انواع زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ:

  • بهینه سازی سایت (SEO)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات به ازای هر کلیک
  • بازاریابی همکاری در فروش
  • تبلیغات بومی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی ایمیلی
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی دورن گرا
  • تبلیغات اسپانسری

در اینجا به برخی از مهم ترین تاکتیک‌های دیجیتال مارکتنیگ و کانال‌های مربوط به آن می پردازیم:

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)

بهینه سازی سایت فرایندی برای قرارگیری در رتبه‌های بالاتر در صفحه نتایج جستجوی است که منجر به افزایش میزان ترافیک ارگانیک وب سایت می‌شود. بسترهایی مانند وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها از سئو بهره می‌برند.

به منظور ایجاد ترافیک بیشتر بر روی سایت، چندین روش وجود دارد:

سئوی داخلی: این نوع سئو هنگام جستجوی وب سایت روی کلیه محتوایی که درون سایت انجام شده است متمرکز است. با تحقیق در کلمات کلیدی برای دستیابی به میزان جستجو می‌توانید محتوای خود را بهینه کنید و پاسخ جستجوی کاربران را دهید.

سئوی خارجی: تبه مامی اقداماتی که در خارج از سایت برای بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می‌شود، سئو خارجی گفته می‌شود. یکی از این اقدامات، بک لینک‌هایی هستند که به سایت شما داده می شوند. هرچه قدر این بک لینک ها باارزش تر باشند، کمک به کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو خواهند کرد.

سئوی تکنیکال: این نوع سئو بر روی پس زمینه سایت شما انجام می‌شود از جمله سرعت سایت، معماری سایت، فشرده سازی تصاویر، داده های ساختار یافته، بهینه سازی پرونده های   CSSو … که همگی منجر به افزایش سرعت سایت شما خواهند شد. لازم است بدانید سرعت سایت عاملی مهم در رتبه بندی سایت محسوب می‌شود.

بهره گیری از یک آژانس سئو و استفاده از مشاوره سئو می‌تواند کمک بسیاری در بهینه سازی سایت شما کند.

بازاریابی محتوایی

این اصطلاح به معنای ایجاد و ارتقا محتوا به منظور افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک و تولید و کسب سرنخ از مشتریان است. کانال هایی که در استراتژی بازاریابی محتوایی شما نقش دارند عبارتند از:

پستهای وبلاگی: نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ سایت شما، کمک می کند تا تخصص خود را در صنعتی که در آن مشغول هستید را نشان دهید و از همین طریق ترافیک ارگانیک را بدست آورید و این فرصت را می‌دهد بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.

کتابهای الکترونیکی: کتاب های الکترونیکی و یا آموزش های اینچنینی، بازدید کنندگان بیشتری را به سایت منتقل می کند.همچنین باعث میشود تا اطلاعاتی از مخاطبانتان دریافت کنید.

اینفوگرافیک : اینفوگرافیک‌ها نوهی محتوای بصری هستند که به بازدیدکنندگان  سایت کمک می‌کنند محتوای مورد نیاز خود را در یک نگاه به صورت تصویری مشاهده و مطالعه کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

با استفاده از این روش علاوه بر اینکه آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند، ترافیک به سمت سایت شما افزایش پیدا می‌کند و سرنخ‌های بسیار را می‌توان از مخاطبان بدست آورد. کانال‌هایی که می‌توانید در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید شامل:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکداین
  • اینستاگرام
  • پینترست

دیجیتال مارکتر دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

دیجیتال مارکتینگ وظیفه افزایش آگاهی از برند را دارد. یک دیجیتال مارکتر برای هر کانال بازاریابی دیجیتالی یک شاخص عملکرد کلیدی (KPI) را در نظر گرفته و آنالیز می‌کند. به طور مثال یک بازاریاب دیجیتالی که مسئولیت سئو را بر عهده دارد، ترافیک ارگانیک سایت را اندازه می‌گیرد و باتوجه به بودجه و هزینه سئو که در اختیار دارد، در جهت افزایش بازدید سایت و کسب رتبه بهتر تلاش می‌کند.

KPI  مدیر سئو: کسب ترافیک ارگانیک

KPI بازاریاب محتوا: کسب زمان ماندگاری بیشتر برای مطالعه محتوا، تاثیرگذاری محتوا، کسب ترافیک کلی محتوا

KPI مدیر شبکه های اجتماعی: افزایش دنبال کننده، بازدید و اشتراک گذاری

هر گونه کپی برداری از قالب و مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.