نکات و دانستنی‌های حقوقی که حتما باید بدانید - پارسی زی
ایمپلنت دندان لیزری مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت دندان لیزری مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت دندان با لیزر یکی از روش­های جدید و توسعه یافته برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. در ایمپلنت لیزری ابتدا با به کارگیری از تصویربرداری …

راهنمای خرید ارز دیجیتال

راهنمای خرید ارز دیجیتال

راهنمای خرید ارز دیجیتال در دنیای امروزی تکنولوژی پیشرفت کرده و راه‌های کسب درآمد نیز به روز شده است. در نهایت راه‌هایی وجود دارد که …

مبلمان در معماری چیست

مبلمان در معماری چیست

مبلمان در معماری چیست شاید به طور کلی همه می دانید مبل چیست، اما در این مقاله سعی کرده ایم علاوه بر توضیح این سوال …

بسیاری از مشکلات حقوقی، در عدم آگاهی نسبت به نکات حقوقی و قوانین ریشه دارد. در همین راستا ضروری است که تمام شهروندان جامعه در زمینه حقوقی و قضایی اطلاعات اجمالی داشته باشند.

نکات مهم در مسائل حقوقی خانواده

خانواده یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین ارکان جامعه است. قانون‌گذار به دلیل اهمیت آن، برای حقوق و تکالیف افراد در خانواده  قوانینی وضع کرده است. در ادامه به نکات مهم حقوق خانواده اشاره شده است.

دانستنی‌های طلاق

مرد می‌تواند هر زمان که مایل بود همسر خود را طلاق دهد. اما زوجه برای طلاق گرفتن مسیر ناهمواری در پیش دارد. زن تنها در دو حالت با وجود دو دسته از دلایل و شرایط می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد:

  • اثبات تحقق عسر و حرج: بر طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی زن می‌تواند ادعای عسر و حرج کند. به این معنا که ادامه زندگی مشترک برای او غیر ممکن و دشوار باشد. معمولا اثبات عسر و حرج امر دشواری است و برای موفقیت در آن به همراهی و کمک وکیل پایه یک دادگستری نیاز است.
  • اثبات یکی از شروط ذکر شده در سند ازدواج: در سند ازدواج دوازده شرط ذکر شده که اگر زوج آن‌ را در زمان ازدواج امضا کرده باشد زوجه می‌تواند با محقق شدن هر یک از آن‌ها درخواست طلاق بدهد. اصولا زنان در مسیر طلاق با مشکلات بسیاری مواجه هستند که برای عبور از آن‌ها به حمایت نیاز دارند. برای جستجوی وکیل و یافتن بهترین وکیل طلاق می‌توانید از اطرافیان خود پرس‌و‌جو کنید و یا از اینترنت و یا سایت کانون وکلا وکیل مورد نظر خود را پیدا کنید.

دانستنی‌های تمکین

تمکین به معنی اطاعت و فرمانبرداری از شوهر است. تمکین دو نوع خاص و عام دارد. اگر زن از همسر خود تمکین نکند، در اصطلاح حقوقی ناشزه نامیده می‌شود. مرد می‌تواند برای اثبات عدم تمکین همسر خود، به دادگاه دادخواست الزام به تمکین بدهد. در مرحله بعدی زن به این دادخواست پاسخ می‌دهد. در غیراینصورت اگر زن منزل همسر خود را ترک کرده باشد مرد می‌تواند با نظر کارشناس عدم تمکین زوجه را ثابت کند.

اثبات عدم تمکین زن چه نتیجه‌ای در پی دارد؟

  • نفقه زن قطع می‌شود
  • اجرت‌المثل و نحله به زن تعلق نمی‌گیرد
  • زوج می‌تواند مجدد ازدواج کند
  • عدم تمکین تاثیری در مهریه زن ندارد و مرد حتی اگر همسرش تمکین نکند باز هم موظف به پرداخت مهریه است.

بیشتر بخوانیم: بهترین وکیل طلاق در تهران کیست؟

دانستنی‌های حضانت فرزند

حضانت به معنی پرورش فرزند است و با ولایت تفاوت دارد. ولایت متعلق به پدر و جد پدری است. پیش از طلاق حضانت فرزند بر عهده والدین است و بعد از آن برای دختران تا ۹ سالگی و برای پسران تا ۱۵ سالگی حضانت تعیین می‌شود. درصوتیکه کسی که حضانت به عهده او است دچار انحطاط عقلی یا اخلاقی شود سایر افراد می‌توانند برای سلب حضانت او به دادگاه درخواست دهند. سلب حضانت ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • ضرب و جرح دائمی فرزند
  • اعتیاد مخرب
  • فساد و فحشا
  • ابتلا به بیماری روحی و روانی با نظر پزشک
  • سواستفاده از کودک برای امور غیرقانونی
  • سایر موارد به صورت موردی

 

نکات مهم در مسائل حقوقی ملکی

معاملات ملکی و انعقاد قرارداد ملکی باید با دقت و احتیاط انجام شود. چرا که می‌تواند ضررهای مالی جبران‌ناپذیری به بار آورد و موجب کلاهبرداری و ورود خسارت شود.

ضرورت استعلام وضعیت ثبتی ملک

قبل از معامله ملک و زمین ضروری است که برای پیشگیری از مشکلات حقوقی در آینده، حتما در مورد آن ملک و زمین از اداره ثبت اسناد استعلام بگیرید و وضعیت ثبتی ملک را بررسی کنید. ضرورت استعلام وضعیت ثبتی ملک در این است که گاهی ممکن است ملک در رهن یا توقیف باشد و فروشنده اجازه معامله نداشته باشد.

نکات مهم در هنگام معامله ملک

در هنگام معامله ملک به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در زمان تنظیم سند مبایعه‌نامه فروشنده باید اصل اسناد مالکیت خود را ارائه کند
  • سند باید به نام فرد مشخص و دارای تاریخ باشد
  • اگر ملکی مشارکتی ساخته شده است باید همه مالکان در زمان تنظیم قرارداد حضور داشته باشند
  • خریدار باید اطمینان حاصل کند که ملک در رهن شخص دیگری نباشد
  • در زمان تحویل ملک خریدار باید مدارک زیر را دریافت کند:
  • اصل و کپی قرارداد
  • پایان کار بیع موضوع قرارداد
  • گواهی استعلام ثبت ملک
  • گواهی دفترخانه ثبت اسناد
  • صورت جلسه تفکیکی

نکات مهم در ملک مشاع

ملکی که چند مالک داشته باشد مشاع نامیده می‌شود. افراد در ملک مشاع شریک یکدیگر هستند و درنتیجه هیچ کدام از آن‌ها نمی‌تواند بدون نظر سایر مالکین ملک را بفروشد. هر فردی فقط نسبت به سهم خود اجازه دخل و تصرف و خرید و فروش دارد و این دخل و تصرف نباید موجب تضییع حقوق سایر شرکا شود. برای مثال هیچ یک از شرکا نمی‌تواند موجب تصرف عدوانی سهم سایر شرکا شود. نکته مهم این است که شرکا در ملک مشاع حق شفعه دارند اما اگر خرید و فروش یا اجاره ملک با هبه، صلح یا معاوضه انجام شود، حق شفعه برای سایر شرکا ایجاد نمی‌شود.

نکات حقوقی در مسائل حقوقی قراردادها

دانستنی‌های تنظیم قراردادها

هر قراردادی از حداقل دو طرف تشکیل می‌شود و موضوع قرارداد باید حتما مشخص باشد. علاوه بر این یکی از نکات مهمی که باید در قرارداد ذکر شود، تاریخ آغاز آن است تا در آینده افراد بتوانند با استناد به این تاریخ برای اجرای تعهدات یا دریافت خسارت اقدام کنند.

یک نکته مهم در مورد قراردادها، آزادی افراد است. به عبارت دیگر طرفین در تنظیم قرارداد و شروط آن آزاد هستند اما نمی‌توانند خارج از محدوده قانون عمل کنند. تعهدات طرفین باید به طور مشخص و بدون ابهام در قرارداد شرح داده شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود. علاوه بر این حتما بهتر است در هر قراردادی برای عدم اجرای تعهد یا تاخیر در اجرا ضمانت اجرا در نظر گرفته شود. درنهایت یکی دیگر از نکاتی که باید در قرارداد به آن توجه کرد، مساله حل و فصل اختلافات است. به عبارت دیگر در قرارداد چند بند مربوط به نحوه حل و فصل قرارداد است که می‌تواند به شکل سازش یا ارجاع به داوری و دادگاه باشد.

نکات حقوقی در رابطه با ارث و انحصار وراثت

دانستنی‌های ارث

بعد از فوت هر شخص آنچه که از اموال او به جا می‌ماند ترکه نام دارد. ورثه شخص متوفی از ترکه خالص ارث می‌برند. به این معنا که بعد از پرداخت دیون و بدهی‌های متوفی، آنچه که باقی می‌ماند به ورثه داده می‌شود. ورثه بر طبق قانون به سه طبقه تقسیم می‌شوند که به ترتیب تقدم به شرح زیر است:

  • طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد
  • طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر، و اولاد آن‌ها
  • طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها

دانستنی‌های انحصار وراثت

بعد از فوت شخص پیش از تقسیم ارث باید انحصار وراثت صورت بگیرد و گواهی انحصار وراثت صادر شود. برای صدور این گواهی باید به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت دائمی شخص متوفی رجوع کرد. هرکدام از ورثه و یا هر ذی‌نفعی و هر شخصی که از متوفی طلبی داشته است می‌تواند برای صدور گواهی انحصار وراثت درخواست بدهد.

در تمامی موارد ذکر شده همراهی وکیل پایه یک دادگستری و گرفتن مشاوره از او، تمامی مسائل حقوقی که بسیار اذیت کننده هستند را آسان خواهد کرد.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 12 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.