گفتار درمانی در منزل - پارسی زی
رژیم غذایی و تغذیه برای لاغری چطوری باید باشد؟

رژیم غذایی و تغذیه برای لاغری چطوری باید باشد؟

یکی از مشکلات امروزی چاق و لاغر بودن اندام است. البته به گفته متخصصین ورزشی و تغذیه، وزن هم تقریبا مانند سن یک عدد است …

9 کادو برای تولد مرد

9 کادو برای تولد مرد

۹ کادو برای تولد مرد همچنین تماس ها و پیام های دریافتی را نمایش می دهد. عملکرد عالی، تنوع ظاهری و البته قیمت مناسب این …

تور قشم و جاذبه های گردشگری و دیدنی در قشم

تور قشم و جاذبه های گردشگری و دیدنی در قشم

تور قشم و جاذبه های گردشگری و دیدنی در قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج‌فارس و یکی از زیباترین مناطق گردشگری، قشم سربلند است که …

گفتار درمانی در منزل

در بسیاری از جوامع، افرادی وجود دارند که با مشکل اختلالات صوتی، تکلم و یا ارتباطات اجتماعی مواجه هستند. کسانی که با این سری از مشکلات دست و پنچه نرم می کنند، به متخصصینی نیاز دارند تا در حل مشکلات گفتاری، به آن ها کمک کنند.  پزشکانی که برای کمک به این بیماران تخصص های لازم را به دست آورده و برای رفع مشکل آنان در جامعه تلاش می کنند، به عنوان گفتار درمانگر شناخته می شوند. در ادامه درباره ی گفتار درمانی توضیحات بیشتری را ارائه کرده و نحوه ی دریافت خدمات گفتار درمانی در منزل را برایتان شرح خواهیم داد.

چه افرادی نیازمند گفتار درمانی در منزل می باشند؟

شاید بسیاری از افرادی که با مشکل گفتار درمانی مواجه هستند، از وجود مشکل خود و امکان درمان آن با خبر نبوده و تلاشی برای رفع مشکل خود نمی کنند. برخی نیز فکر می کنند که گفتار درمانی بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و کمکی برای حل مشکل بزرگسالان و یا افراد سالمند نمی تواند بکند. در ادامه به بررسی و شناخت افرادی خواهیم پرداخت که گفتار درمانی برای آن ها می تواند موضوع کمک کننده و تاثیر گذاری در زندگیشان باشد که نه کودک هستند و نه شاید از مسئله ی اختلالات گفتاری خود با خبرند.

مهمترین علایم نشان دهنده ی نیاز فرد به گفتار درمانی در منزل

در این بخش می خواهیم علایمی را برایتان معرفی کنیم که اگر در شخصی هر کدام از آن ها مشهود باشد، آن شخص نیاز به گفتار درمانی پیدا می کند. شما با بررسی این عوامل می توانید متوجه شوید که آیا نیاز به گفتار درمانی و کمک گرفتن از یک متخصص گفتار درمانگر دارید یا خیر. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با مهم ترین اختلالات گفتاری آشنا کنیم.

رفع لکنت زبان با گفتار درمانی در منزل

همانطور که میدانید، مشهود ترین مسئله ای که بیشتر افراد دارای اختلالات گفتاری، با آن دست و پنجه نرم می کنند، لکنت زبان می باشد. برخی از افراد از کودکی با این مشکل مواجه هستند و برخی نیز ممکن است به علت سانحه ای که در زندگی برایشان رخ میدهد، به لکنت زبان گرفتار شوند. مسئله ای که در این جا وجود دارد این است که، بسیاری از افراد پس از این که این مشکل برایشان پیش می آید، ممکن است به علت کناره گیری از جامعه و کمتر صحبت کردن، این مشکل خود را شدید تر کردع و قدمی در راستاری درمان آن برندارند.

برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، بهتر است اگر در اطرافیان خود کسانی را می شناسیم که با لکنت زبان مواجه هستند، آن ها را با یک گفتار درمانگر آشنا کنیم و به آن ها بگوییم که می توانند با تمرین و تقویت عضلات گفتاری خود توسط یک متخصص، مشکل لکنت زبان خود را برای همیشه رفع کنند. گفتار درمانی در منزل می تواند کمک شایانی برای افراد در این زمینه بکند.

گفتار درمانی در منزل برای رفع اختلالات صوتی

دومین مسئله ای که باعث می شود افراد برای رفع آن به گفتار درمانگر مراجعه کنند، اختلالات صوتی می باشد.
اختلالات صوتی انواع مختلفی دارد که شناخت آن ها برای درمان این مشکل، کمک بیشتری برای شما خواهد کرد.

  • رفع اسپاسم عضلات حنجره با گفتار درمانی
    زمانی که عضلات حنجره ی شما بیش از حد معمول سفت شود، شما با مشکل اسپاسم عضلات حنجره مواجه خواهید شد.
    در این صورت اگر مسئله ی شما حاد نباشد، می توانید به کمک یک متخصص گفتار درمانی مشکل خود را تا حد قابل توجهی حل کنید.
    این مشکل ممکن است به حدی در صوت تولید شده اختلال ایجاد کند که حتی صدایی از شما تولید نشود و یا صدای تولید شده انقدر کم باشد که به گوش بقیه ی افراد نرسد.
    در علم پزشکی به این نوع اختلال صوتی، اسپاسمودیک دیسفونیا گفته می شود.
  • پولیپ در تارهای صوتی و رفع آن با گفتار درمانی
    عواملی که باعث ایجاد پولیپ در تارهای صوتی یا اختلال در لرزش تارهای صوتی می شود، سیگار کشیدن بیش از حد و یا آلرژی هایی است که این مشکل را در افراد ایجاد می کند. ندول یا پولیپ که در تارهای صوتی وجود دارد، اگر حاد نشده باشد می تواند با گفتار درمانی برطرف شود. در غیر این صورت با عمل جراحی این مسئله را باید رفع کنید.
  • گفتار درمانی برای حل مشکل فلج لایه ی محلی
    فلج لایه ی محلی موردی است که علاوه بر ایجاد مشکل در گفتار، تنفس و بلعیدن غذا توسط فرد را نیز دچار اختلال می کند. در بسیاری از موارد زمانی که هنوز این مشکل حاد نشده باشد، فرد می تواند با گفتار درمانی در منزل و یا مطب پزشک مورد نظر خود این مشکل را برطرف کند. در غیر این صورت برای اینکه مشکل تنفس فرد رفع شود با ایجاد سوراخی در گردن این مسئله را حل می کنند.
    گفتار درمانی روشی است که باعث می شود تا مواد غذایی به مجاری تنفس فرد وارد نشود.
  • بم بودن بیش از حد صدا
    در حالت عادی افراد مختلف ممکن است صوت های متفاوتی را داشته باشند.
    به این معنی که برخی افراد صدای بم و درشت تر و برخی نیز صدای زیر تری نسبت به بقیه دارند. اما اگر این مسئله حاد شده و آزاد دهنده شود، نیاز به یک گفتار درمانگر برای رفع مشکل خود پیدا خواهید کرد. این مشکل در افرادی که بیشتر از صدای خود در روزمرگی استفاده می کنند ممکن است رخ دهد. برای مثال خواننده ها، گویندگان رادیو و تلویزیون و اساتید و معلمان مراکز آموزشی.
    در برخی از این موارد این مشکلات گذرا هستند اما تعداد معدودی از افراد نیز نیاز به درمان پیدا می کنند.

گفتار درمانی در منزل برای آپراکسی یا اختلال در تولید صوت

آپراکسی یا به طور کلی اختلال در تولید صدا باعث می شود تا فرد قادر به حرکت صحیح زبان برای تولید صدای مورد نظر خود نباشد.
این مشکل ممکن است در اثر عوامل خارجی مانند تصادف، ترس ناگهانی، سکته ی مغزی و یا عواملی از این قبیل رخ دهد.
باید این مژده را به شما بدهیم که این مشکل گفتاری نیز مانند سایر مشکلات قابل حل بوده و با تقویت عضلات حنجره می تواند به طور کامل در طول زمان رفع شود.

اختلال در بلعیدن غذا و رفع آن با گفتار درمانی در منزل

شاید برای بسیاری از افراد جالب باشد که بدانند در بسیاری از موارد که فرد با مشکل بلعیدن غذا مواجه است، می تواند آن را با گفتار درمانی در منزل رفع کند. از آن جایی که بلعیده شدن غذا با حنجره ی فرد درگیر می باشد، بنابراین برای رفع آن نیز می توانید از متخصصین گفتار درمانگر استفاده کنید.
مشکل بلعیدن زمانی رخ می دهد که غذا از مسیر صحیحی وارد گلو نشده و ریه ها و مجاری تنفسی فرد را درگیر کند.

رفع آفازیا با گفتار درمانی

زمانی که قسمت چپ مغز فرد دچار آسیب می شود، ممکن است مشکل آفازیا برای او ایجاد شود.
سمت چپ مغز افراد مربوط به کلام است و اکثرا پس از سکته ی مغزی در افراد رخ می دهد.
زمانی که فرد با مشکل آفازیا مواجه می شود ممکن است کلمه ای را به جای کلمه ی دیگر در جمله استفاده کند و یا کلمه ای را افزون در جمله به کار ببرد که نیاز به استفاده ی آن در جمله ی خاص وجود ندارد.

گفتار درمانی در منزل توسط متخصصین گفتار درمانگر

امروزه به علت شرایطی که به وجود آمده است، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برای رفع مشکل گفتاری خود، پزشک مورد نظر خود را به منزل آورده و جلسات درمانی را در منزل بگذرانند. افراد برای انجام مراحل گفتار درمانی بهتر است ابتدا مشکل گفتاری خود را توسط متخصص این حوزه تشخیص داده و سپس به درمان آن بپردازند. روش گفتار درمانی افراد در منزل بسته به نوع مشکل آن ها متفاوت بوده و زمان متفاوتی را از افراد می گیرد

. ممکن است برخی مشکلات در چند جلسه ی کوتاه حل شود و برخی نیز تا چند ماه و چند سال زمان ببرد.

گفتار درمانی در منزل با متخصصین هوم کا

مجموعه خدمات مراقبتی و درمانی هوم کا به عنوان یکی از مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات گفتار درمانی در منزل محسوب می‌شود که از جدیدترین روش‌های گفتار درمانی استفاده می‌کند. مخاطبان گرامی برای دریافت خدمات گفتار درمانی در منزل با مجموعه هوم کا کافیست تا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس گرفته یا به وب سایت هوم کا مراجعه کرده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

همچنین شرکت پرستاری هوم کا خدماتی در زمینه پانسمان در منزل ، درمان زخم در منزل ، آزمایش در منزل و… ارائه می دهد که شما می توانید از این خدمات بهره مند شوید.

افراد نیازمند به گفتار درمانی در منزل

پس از اینکه انواع مشکلات گفتاری را بررسی کردیم، در انتهای مقاله به بررسی افرادی می پردازیم که به گفتار درمانی نیاز پیدا می کنند. در واقع می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه افرادی نیاز به گفتار درمانی دارند؟
این افراد شامل موارد زیر می شوند:

  • بیماران مبتلا به ام اس
  • کودکان مبتلا به سندروم داون
  • کودکانی به بیش فعالی مبتلا هستند
  • کسانی که در یادگیری و یا خواندن و نوشتن مشکل دارند نیز به گفتار درمانی در منزل نیاز پیدا می کنند
  • کودکانی که زبان باز کردن آن ها در کودکی دیر آغاز شده است
  • افراد کم توان ذهنی
  • افراد مبتلا به بیماری اوتیسم
  • کسانی که از شکاف کام و لب رنج می برند
  • افرادی که به لکنت زبان مبتلا هستند و گفتار آن ها به کندی و با مشکل می باشد
  • افراد دارای مشکلات شنوایی نیز به گفتار درمانی نیاز دارند
  • سرطان حنجره گردن و زبان نیز مشکل گفتاری را در فرد ایجاد می کند و فرد نیازمند مراجعه به گفتار درمانگر می شود.
  • نوزادان نا رس و کودکانی که در خوردن شیر مادر مشکل دارند نیز نیاز به پرشک گفتار درمانگر پیدا می کنند

گفتار درمانی در سنین مختلف

در صورتی که مشکل بیمار در سن پایین تر تشخیص داده شود، بهتر است که هر چه زودتر برای گفتار درمانی بیمار در منزل اقدام شود. اکثر بیمارانی که در بزرگسالی به فکر گفتار درمانی می افتند، مشکل آنها ریشه در کودکیشان پیدا می کند که اگر زودتر اقدام به درمان می کردند، ممکن بود مسئله ی آن ها حاد تر نشود.
با این حال در هر سنی امکان گفتار درمانی وجود ندارد و در هر زمان که متوجه مشکل خود در این زمینه شدید، می توانید با مراجعه به درمانگر متخصص در این زمینه، مسئله ی خود را شناخته و درمان کنید.

کلام آخر

چنان چه احساس نیاز به گفتار درمانی در منزل پیدا کردید، می توانید با متخصصین ما در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی های لازم برای درمان را دریافت کنید. مزیتی که گفتار درمانی برای افراد دارد این است که باعث افزایش اعتماد به نفس در آن ها شده و بسیاری از مشکلات آن ها راکه مربوط به گفتار و شنیدار می شود را حل می کند. گفتار درمانی در کودکان نیز باعث تقویت خواندن و نوشتن در آن ها شده و آینده ی آن ها را نیز مانند سایر کودکان روشن می کند.
از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگذاریم.
در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد گفتار درمانی در منزل نیز می توانید در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 22 اسفند 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.