دلایل ناباروری و روش های تقویت باروری مردان - پارسی زی
راهنمای خرید گل آنلاین در ایران

راهنمای خرید گل آنلاین در ایران

راهنمای خرید گل آنلاین در ایران تحقیقات نشان می دهد میزان خرید گل مخصوصا جستجو و خرید آنلاین گل ها بیشتر شده و همین نتایج …

انواع گریس نسوز و نکات مهم هنگام خرید آن

انواع گریس نسوز و نکات مهم هنگام خرید آن

انواع گریس نسوز و نکات مهم هنگام خرید آن اگر به دنبال روان‌کننده‌ای مطمئن و ایمن برای کاربردهای صنعتی یا خودرویی خود هستید، گریس نسوز …

حذف موانع فروش آنلاین + فروشگاه حجاب موفق

حذف موانع فروش آنلاین + فروشگاه حجاب موفق

حذف موانع فروش آنلاین + فروشگاه حجاب موفق خرید آنلاین یکی از هدایا و مزایای عصر حاضر  است که تا به امروز در اختیار هیچ …

دلایل ناباروری و روش های تقویت باروری مردان

حدود ۲۰ درصد زوج های ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند و یکی از علل ناباروری در زوج ها ناشی از ناباروری مردان است. حدود ۵۰ درصد علت ناباروری زوجین به مردان بازمی گردد و پیگیری به موقع و انجام آزمایش های لازم برای تشخیص دلیل ناباروری می تواند منجر به تشخیص زودهنگام مشکل و درمان ناباروری مردان شود و می تواند کمک بسزایی در افزایش شانس بارداری زوج ها داشته باشد. در این مطلب می توانید با ناباروری مردان و روش های درمان آن آشنا شوید.

دلایل ایجاد ناباروری در مردان

سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی در گفت وگو با فرازطب، درباره ناباروری مردان، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که گاه باعث نگرانی زوج های جوان می شود ناباروری است؛  ناباروری علل و عوامل متعددی دارد و شناسایی آن ها نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص دارد، بعضی از این عوامل قابل درمان هستند و بعضی دیگر غیر قابل درمان شناخته می شوند.

برخی از مواردی که می تواند تأثیر منفی بر توانایی باروری مرد داشته باشد، در زیر آورده شده است:

*** مصرف سیگار و دخانیات

*** مصرف مواد مخدر

*** مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی

*** مصرف دارو های استروئیدهای آنابولیک مورد استفادۀ بدنساز ها

*** مصرف داروهای حاوی تستوسترون یا داروهای درمان آرتروز

*** مصرف داروهای فشار خون، افسردگی، سرطان، عفونت یا اختلالات گوارشی

*** بیماری مزمن مثل دیابت، سرطان یا بیماری تیروئید

*** تغذیۀ نامناسب

*** اضافه وزن زیاد

*** قرار گرفتن در معرض سموم نظیر آفت کش ها یا سرب

*** بیضهٔ نهفته در سنین نوزادی یا کودکی

*** سابقۀ ابتلا به بیماری آمیزشی نظیر کلامیدیا یا سوزاک

در ادامه به برخی دلایل دیگر به منجر به کاهش قدرت باروری آقایان می شود می پردازیم:

تعداد و جهش کم اسپرم:

اولین قدم در بهبود روند تولید اسپرم استفاده از دارو های مربوطه می باشد. قرص سمنکس بهترین و شناخته شده ترین قرص افزایش جهش اسپرم می باشد که موثرترین داروی افزایش اسپرم نیز محسوب می شود و پر فروش ترین محصول در کشور های اروپایی و آمریکایی برای درمان ناباروری مردان می باشد. خوشبختانه این قرص به ایران وارد شده و توسط نمایندگی آن شرکت فرازطب عرضه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با قرص سمنکس می توانید در ساعات کاری با شماره تلفن های شرکت فرازطب در ایران تماس بگیرید ۰۹۱۹۷۲۰۵۲۰۸  – ۰۹۱۲۹۵۱۸۴۵۰ و از مشاوره رایگان قبل از خرید نیز برخوردار شوید. قرص سمنکس علاوه بر افزایش جهش اسپرم – تعداد -کیفیت و حرکت اسپرم را نیز افزایش می دهد.

گاهی اوقات مایع منی به دلیل ایجاد انسداد در دستگاه تناسلی حاوی اسپرمی نمی باشد. در برخی از این موارد عمل جراحی می تواند مشکل را اصلاح نماید. همچنین کپسول سمنکس در بالا ذکر شد می تواند این مشکل را برطرف کند.

اختلالات اسپرم

شایع ترین مشکل ناباروری در مردان مربوط به تولید و رشد اسپرم است. اسپرم ممکن است:

  • به طور کامل رشد نکند
  • شکل عجیب و غریب داشته باشد
  • درست حرکت نکند
  • مقدار آن بسیار کم باشد (الیگواسپرمی)
  • به هیچ وجه ساخته نشوند (آزواسپرمی)

مشکلات اسپرم می تواند ناشی از صفاتی باشد که با آن ها به دنیا آمده اید همچنین انتخاب سبک زندگی می تواند تعداد اسپرم ها را کاهش دهد. استعمال سیگار، نوشیدن الکل و مصرف برخی داروهای خاص می تواند تعداد اسپرم ها را کاهش دهد. سایر علل کم بودن تعداد اسپرم ها شامل بیماری طولانی مدت (مانند نارسایی کلیه)، عفونت های دوران کودکی (مانند اوریون) و مشکلات کروموزومی یا هورمونی (مانند تستوسترون پایین) است.

ناتوانی جنسی

پزشکان می توانند به مردان در مقابله با ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس کمک کنند. در این موارد می توان از رفتاردرمانی و یا دارو استفاده کرد. شما می توانید لیست بهترین محصولات زناشویی را در وبسایت بزرگ فراز طب مشاهده بفرمایید.

واریکوسل

واریسی و متورم شدن سیاهرگ های کیسۀ بیضه یا اسکروتوم را واریکوسل می گویند. این مشکل در اغلب مردان هیچ علامتی به همراه ندارد، اما برخی در ناحیۀ کیسۀ بیضه احساس درد می کنند، مخصوصاً پس از نشستن، ایستادن یا ورزش کردن به مدت طولانی که ممکن است این درد به صورت پراکنده یا متمرکز باشد.

پزشک معمولاً با معاینۀ بیضه یا سونوگرافی احتمال وجود واریکوسل را بررسی می کند. اگر واریکوسل باروری مرد را تحت تأثیر قرار داده باشد، ممکن است پزشک با جراحی مشکل را رفع کند. همچنین با روش های درمان ناباروری مثل تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI، لقاح خارج از رحم یا IVF و میکرواینجکشن می تواند به باروری کمک کند.

کوتاهی آلت تناسلی

یکی از دلایلی که منجر به اختلال در باروری می شود کوتاهی آلت مردان است. در صورتی که به این مشکل دست و پنجه نرم می کنید پیشنهاد ما به شما قرص بیگ راز است. بیگ رایز یکی از بهترین قرص های بزرگ کننده آلت می باشد که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاع از قیمت قرص بیگ سایز اصل می توانید در ساعات کاری با شماره تلفن های شرکت فرازطب، نمایندگی این محصول در ایران تماس بگیرید ۰۹۱۹۷۲۰۵۲۰۸  –  ۰۹۱۲۹۵۱۸۴۵۰ و از مشاوره رایگان قبل از خرید نیز برخوردار شوید.

ناباروری ایمونولوژیک

بعضی اوقات بدن انسان آنتی بادی هایی را ایجاد می کند که به اسپرم حمله می کند. آنت  بادی ها اغلب به دلیل آسیب، جراحی یا عفونت تولید می شوند. آن ها از حرکت طبیعی و کار طبیعی اسپرم ها جلوگیری می کنند. ما هنوز دقیقا نمی دانیم که این آنتی بادی ها چگونه باروری را کاهش می دهند اما می دانیم که آن ها می توانند شنا کردن اسپرم به سمت لوله فالوپ و رسیدن به تخمک را با مشکل مواجه کنند. البته این مورد دلیل شایع ناباروری مردان نیست.

انسداد مجاری تناسلی

صدمه به سیستم تولید مثل می تواند باعث کم شدن یا عدم تولید اسپرم شود. از هر ۱۰ مردی که  بدن آن ها نمی تواند اسپرم تولید کند (آزواسپرمی) حدود ۴ نفر مبتلا به انسداد هستند. نقص هنگام تولد یا مشکلی مانند عفونت می تواند انسداد باعث ایجاد شود.

این مشکل که مسدود شدن راه خروج اسپرم است، می تواند در نقاط مختلف اتفاق بیفتد. این مشکل با جراحی قابل حل است. اغلب انجام MESA یا TESA برای رفع انسداد به جای عمل جراحی آسان تر است.

مشکلات هورمونی

هورمون های ساخته شده توسط غده هیپوفیز به بیضه ها دستور تولید اسپرم را می دهند. سطح بسیار پایین هورمون باعث رشد ضعیف اسپرم می شود. مشکلات هورمونی مانند تیروئید، پایین بودن سطح تستسترون، بالا بودن میزان پرولاکتین و هورمون محرک فولیکولی بر تعداد اسپرم ها تاثیر می گذارند.

هایپرپرولاکتینمی

هایپرپرولاکتینمی یا بالا بودن پرولاکتین می تواند مانع ترشح هورمون آزاد کننده گنادوتروپین شود که منجر به پایین آمدن سطح تستسترون و هورمون جسم زرد و هورمون محرک فولیکولی می شود.

ساختار کروموزوم

اسپرم نیمی از DNA را منتقل می کند و تغییر در تعداد و ساختار کروموزوم ها می تواند روی باروری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کروموزوم Y مرد ممکن است بخش هایی را از دست بدهد. مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر به جای یک کروموزوم  X و یک کروموزوم Y ، دارای دو کروموزوم X  و یک کروموزوم Y هستند. این مردان معمولا بلندقد و لاغر هستند و بیضه های کوچکی دارند.

درمان سرطان

شیمی درمانی و اشعه درمانی می تواند باعث عقیم شدن آقایان و یا ناهنجاری های شدید اسپرم ها شود.

راه های تقویت قدرت باروری در مردان

گیاهان دارویی مختلفی همراه با خواص باروری و ضد باروری مردان در جهان وجود دارد. کاربرد این گیاهان در باروری مردان حائز اهمیت است، به طوری که تحقیقات علمی متعددی در مورد تأثیر برخی از آن ها انجام گرفته است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی گیاهان دارویی با خواص ضد باروری و تقویت باروری در مردان انجام شد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد گیاهان تقویت کننده باروری مردان شامل برگ گیاه جعفری، سیر، بابونه آلمانی، زعفران، شاه تره، مرزنجوش، دانه هویج هستند. همچنین گیاهان دارای خاصیت ضد باروری در مردان شامل زردچوبه، پونه، فلفل سیاه، بومادران، کلیر، گیاه آب بشقابی، داراواش، تاک مهره، گل شیپور طلایی، گیاه بکرایی، گودوچی، پنجه گربه، دانه شوید، گل جوجه تیغی، پنج انگشت و رازیانه هستند.

پزشکان غالباً ناباروری در مردان را به روش های زیر درمان می کنند:

در ادامه به بررسی برخی از گیاهان می پردازیم که کمک بسزایی در بهبود و تقویت قدرت باروری آقایان می کنند:

۱٫  گیاه دامیانا Turnera diffusa

دامیانا هم برای مردان و هم برای زنان در باروری موثر است و همچنین سلامت سیستم تناسلی را نیز تضمین می کند و زودانزالی و ناتوانی جنسی را نیز درمان خواهد کرد.

۲٫ جینسینگ آمریکایی Ginseng

این گیاه به شدت در تقویت سیستم تناسلی مردان موثر است و ناتوانی جنسی را درمان می کند. همچنین تعداد اسپرم ها، حرکت آن ها و غلظت تستوسترون را تنظیم می کند. هرگز این گیاه را با داروی رقیق کننده خون استفاده نکنید.

۳٫ ماکا Maca

گیاه ماکا در افزایش میل جنسی، تعداد اسپرم ها و حرکت آن ها بسیار موثر است. همچنین استقامت بدنی مردان را نیز افزایش می دهد و اختلال نعوظ را نیز برطرف می کند. از طرفی انرژی کافی فرد را نیز تامین می کند اما هرگز نباید قبل از خواب استفاده شود.

۴٫ تریبلوس Tribulus Terrestris (vine)

گیاه Tribulus سیستم تناسلی مردان و زنان را تقویت می کند و همچنین تعداد اسپرم ها، حرکت آن ها و نعوظ را بهبود می بخشد. البته با داروهایی فشار خون و قلب نیز تداخل ایجاد می کند. گیاه Tribulus یکی از ۲۰ ترکیب موثر و بکار رفته در قرص سمنکس می باشد.

۵٫ علف هرز بز شاخی Epimedium Sagittatum (leaf)

گیاه Epimedium برای درمان ناتوانی جنسی بسیار موثر است. سطح تستوسترون را افزایش می دهد، عصب حسی را تحریک می کند و تولید سالم اسپرم ها را نیز افزایش خواهد داد. Epimedium نیز یکی از ۲۰ گیاه موجود در ترکیبات قرص سمنکس می باشد. همچنین استفاده بیش از حد و طولانی مدت از این گیاه برای درمان و بهبود، مشکلات تنفس و اسپاسم عضلانی موثر است.

۶٫ آستراگالوس Astragalus

آستاراگالوس Astragalus نیز به افزایش کیفیت و کمیت اسپرم کمک می کند و کیفیت و حرکت آن ها را نیز بهبود می بخشد. علاوه بر آن Astragalus یکی از اصلی ترین ترکیبات قرص مگنارکس می باشد که برای درمان زودانزالی و انزال زودرس بصورت فوق العاده ای کارایی دارد. علاوه بر درمان زود انزالی گیاه آستاراگالوس باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می شود. برای اطلاع از قیمت قرص مگنارکس اکسترا پلاس می توانید در ساعات کاری با شماره تلفن های شرکت فراز طب، نمایندگی این محصول در ایران تماس بگیرید ۰۹۱۹۷۲۰۵۲۰۸  –  ۰۹۱۲۹۵۱۸۴۵۰ و از مشاوره رایگان قبل از خرید نیز برخوردار شوید.

۷٫ یوهمبین Yohimbine

گیاه یوهیمبین یا یوهامبین عاملی برای جریان خون مناسب و سالم در سیستم تناسلی می باشد. همچنین برای درمان اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی نیز به کار می رود. اگر فشار خون پایینی دارید، از این گیاه استفاده نکنید. زیرا دوز بالای آن سمی است.

نتیجه گیری

استفاده از گیاهان دارویی با خاصیت تقویت باروری مردان می توانند به عنوان جانشین یا مکمل داروهای شیمیایی مؤثر بر باروری مردان مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر توصیه می شود گیاهان با خاصیت کاهش باروری، در مردان مبتلا به اختلالات ناباروری کمتر مصرف شود و یا مورد استفاده قرار نگیرد.

بهتر است به جای درمان ابتدا پیشگیری کنیم:

علل ناباروری مردان را به دو دسته پیش از بلوغ و پس از بلوغ تقسیم کرد و توضیح داد: ناباروری مردان علل متعددی دارد که بدو تولد تا زمان فرزندآوری ممکن است سیستم تولیدمثل مردان را تحت تأثیر قرار دهد. در سنین پیش از بلوغ، ممکن است کودک دچار بیماری شود یا تحت درمان دارویی یا جراحی خاصی قرار بگیرد که بر توان باروری اش تأثیر بگذارد. یا ممکن است دچار وضعیتی شود که به طور مستقیم دستگاه تناسلی او را درگیر کند، مثل بیضه نزول  نکرده یا چرخش بیضه. پس از بلوغ، علل تغییر می کند و عفونت در صدر فهرست علل مردانه ناباروری قرار می گیرد.

دکتر امیرجنتی متخصص در گفتگو با فرازطب می گوید: به جز علل پیش گفته که علت مستقیم اند، یک سری عوامل هم وجود دارند که علت مستقیم ناباروری نیستند، اما بر توان باروری اثر گذارند. عواملی مانند آلودگی های محیطی، امواج الکترومغناطیسی، تغذیه نامناسب، استرس، مصرف دخانیات، اضافه وزن و در مجموع، سبک زندگی نامناسب از جمله عوامل کاهش دهنده توان باروری هستند.

به یاد داشته باشیم که بسیاری از موارد ناباروری ناشی ار موارد فوق الذکر بوده و قابل پیشگیری می باشند. انجام این اقدامات ساده اثرات شگرفی در بهبود کیفیت باروری مرد دارد.
بطور خلاصه اقدامات پیشگیری کننده از ناباروری مردان عبارتند از:

* از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.

* از مصرف بیش از حد کافئین اجتناب کنید.

* اگر وزن شما زیاد است آنرا کاهش دهید.

* از مواجهه با گرمای بیش از حد خودداری کنید.

* از بی حرکتی طولانی مدت اجتناب کنید.

* به موادیکه در شغل خود با آن سروکار دارید توجه کنید.

* بچه دارشدن را به سن بالاتر از ۳۰ سالگی موکول نکنید.

* از استرس های خود بکاهید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 22 اسفند 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.