صندوق سرمایه گذاری چیست؟ - پارسی زی
آشنایی با مراحل تولید لیبل

آشنایی با مراحل تولید لیبل

تولید لیبل یکی از فرآیندهایی است که در دنیای امروز بسیار کاربردی می باشد. مجموعه لیبل شاپ با استفاده از دستگاه های پیشرفته ای که …

معرفی بازار سمساری در ایران

معرفی بازار سمساری در ایران

معرفی بازار سمساری در ایران اکنون سمساری ایران هم جای خود را در بین مردم باز کرده است. بسیاری از سمساری ها در تهران اقدام …

10 ویژگی بهترین کلینیک های ارتوپدی مشهد

10 ویژگی بهترین کلینیک های ارتوپدی مشهد

۱۰ ویژگی بهترین کلینیک های ارتوپدی مشهد شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر بزرگ کشور، دارای تعداد زیادی مراکز درمانی و کلینیک‌های ارتوپدی است که ارائه‌دهنده …

بورس محلی برای سرمایه گذاری است. با توجه به نسبت بازدهی بازار سرمایه در بلندمدت، در مقایسه با سایر بازارهای موازی مانند طلا، عرض، املاک و مستغلات و … امروزه افراد بسیار زیادی بورس را برای سرمایه گذاری انتخاب نموده‌اند. سرمایه گذاری در بورس ضمن پیچیدگی‌های فنی، محاسبات و انواع تحلیل‌های علمی به دلیل ماهیت جذاب و منحصربه‌فرد خود، سرمایه‌گذاران را دچار انواع سوء گیری‌های ذهنی کرده و این امکان که سرمایه‌گذاران تازه‌وارد را دچار زیان و ضرر نماید، دور از ذهن نیست. افرادی با خرید عرضه اولیه شروع به سرمایه گذاری در بورس کردند و با این فکر که بقیه سهام هم مثل عرضه اولیه ها سودآور است بدون دانش اقدام به سرمایه گذاری کردند و متحمل ضرر شدند.

سرمایه گذاری در بورس ضمن اینکه می‌تواند افراد را در مقابل سایر سرمایه گذاری‌ها به بازدهی بیشتری برساند، در صورت عدم برخورداری از اطلاعات و دانش کافی، ممکن است سرمایه سرمایه‌گذاران را در معرض ریسک‌های جدی قرار دهد. ازاین‌رو پیوسته توصیه می‌گردد با شرکت در کلاس‌ آموزش بورس از صفر به‌صورت حضوری و یا آموزش آنلاین بورس قبل از اقدام به سرمایه گذاری و معامله‌گری به این دانش مسلح گردید.

آموزش بورس

اما همیشه هستند افرادی که وقت و زمان کافی برای فراگیری دانش بازار سرمایه را نداشته و کماکان مایل به سرمایه گذاری در بورس به جهت به دست آوردن سودهای بیشتر می‌باشند. بازار بورس و سرمایه برای این دسته از سرمایه‌گذاران خدمات متنوعی ارائه می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری نهادی مالی است که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به‌منظور ارائه خدمات حرفه‌ای به سرمایه‌گذارانی که وقت و دانش کافی برای فعالیت در این حوزه ندارند ایجاد و تأسیس گردیده‌اند. صندوق های سرمایه گذاری با بهره‌گیری از تخصص و تجربه متخصصان توانمند و حرفه‌ای بازار سرمایه، مدیریت سرمایه متقاضیان سرمایه گذاری در بورس را به‌صورت غیرمستقیم برعهده‌گرفته و برای ارائه این خدمات کارمزد دریافت می‌کنند.

صندوق های سرمایه گذاری در حقیقت با جمع‌آوری سرمایه‌های سرمایه‌گذاران (هرچقدر اندک) و منابع مالی گسترده خود و استفاده از دانش و تجربه متخصصان، در سبد متنوعی از سهام، اوراق مالی و یا اوراق مشارکت سرمایه گذاری نموده و متفاضیان با در اختیار گرفتن و خرید واحدهای (یونیت) این صندوق می‌توانند در بازدهی این سرمایه گذاری ها با حداقل ریسک شریک شوند.

چه کسانی می‌توانند در صندوق های سرمایه گذاری شرکت کنند؟

همه می‌توانند با هر مقدار درآمد و دانش سرمایه خود را به صندوق های سرمایه گذاری بسپارند و حتی نیاز به داشتن کد بورسی هم نیست.

برای شرکت در صندوق های سرمایه گذاری چه میزان سرمایه لازم است؟

درواقع همان‌طور که شما می‌توانید دارایی خود را به‌عنوان سپرده‌های کوتاه و بلندمدت در بانک قرار دهید، همان‌گونه می‌توانید با هر میزان از درآمد و دارایی با در اختیار قرار گرفتن واحدهای صندوق های سرمایه گذاری از سود بیشتر آن بهره‌مند گردید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

دسته‌بندی صندوق های سرمایه گذاری با اهداف موردنظر هر صندوق و ترکیب دارایی‌های آن صندوق اتفاق می‌افتد. صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق های سرمایه گذاری سهامی و صندوق های سرمایه گذاری مختلط در ایران برای سرمایه گذاری در اولویت قرار دارند.

  • صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق های سرمایه گذاری سهامی
  • صندوق های سرمایه گذاری مختلط
  • صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)
  • صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردان
  • صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری
  • صندوق های سرمایه گذاری تأمین مالی

صندوق های سرمایه گذاری در بورس

صندوق سرمایه گذاری مناسب را چگونه شناسایی کنیم؟

توجه داشته باشید که با گستردگی صندوق های سرمایه گذاری و تنوع خدمات آن‌ها، درنهایت صندوقی مناسب است که بانک اصل پول شمارا تضمین کرده باشد. این امکان وجود دارد که صندوق ها حداقل سودی را تضمین کرده باشند، اگر این اتفاق نیفتاده باشد در شرایطی که بازدهی صندوق کاهش پیدا می‌کند سود سرمایه‌گذاران نیز کم می‌شود و در صورت وجود این اتفاق صندوق و بانک تعهدی نسبت به این موضوع ندارند.

صندوق ها معمولاً سود پیش‌بینی اعلام می‌کنند که می‌تواند با سود قطعی متفاوت باشد.

مقایسه بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

مهم‌ترین موضوع درباره صندوق های سرمایه گذاری میزان بازدهی آن‌ها است. صندوق های سرمایه گذاری همواره پیش‌بینی‌هایی از سودی که خواهند ساخت ارائه می‌نمایند؛ اما بهترین راه برای بررسی بازدهی صندوق سرمایه گذاری، مقایسه آماری است که درگذشته صندوق ها وجود دارد و با مقایسه این آمار بین صندوق های مشابه می‌توان با اطمینان بیشتری نسبت به سود احتمالی در آینده، تصمیم‌گیری نمود.

چگونگی مقایسه صندوق ها با یکدیگر: اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری با جزئیات کامل در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (Fipiran.com) منتشر گردیده است. همچنین برای مقایسه راحت بین دو صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌توانید از سایت (rade.ir) نیز کمک بگیرید.

بررسی مدت و هزینه ابطال

قبل از انتخاب هر صندوق سرمایه گذاری بررسی نمایید شرایط هزینه ابطال و مدت ابطال چگونه محاسبه و اجرا می‌گردد. برخی از صندوق های سرمایه گذاری برای ابطال سرمایه گذاری در صندوق هزینه در نظر می‌گیرند (هزینه ابطال) که ممکن است مبلغی ثابت مثلاً ۱۰۰ هزار تومان باشد؛ و یا ممکن است بعد از ابطال سرمایه گذاری مدتی پول در حسابی بلوکه گردد (مدت ابطال). دقت داشته باشید روزهای اعلام‌شده جهت مدت ابطال روز کاری بوده پنج‌شنبه‌ها و روزهای تعطیل مدنظر قرارگرفته است.

دوره پرداخت سود حاصل‌شده:

مورد مهم دیگر بازپرداخت و دوره‌های زمانی آن است. هرچند اکثر شرکت‌ها سود حاصله از سرمایه گذاری را ماهانه پرداخت می‌کنند، اما صندوق هایی هم هستند که سود ساخته‌شده را در دوره‌های سه‌ماهه یا بیشتر پرداخت می‌کنند، به‌علاوه ممکن است بتوانید دوره پرداخت سود خود را انتخاب کنید. پرداخت سود لزوماً در اول هرماه نیست، در صورت داشتن اهمیت روز پرداخت سود، می‌توانید از صندوق سؤال کنید.

بهترین و پربازده‌ترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بر روی دانش و اطلاعات خودتان است.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 22 اسفند 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.