انواع هدفون و هدست؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها - پارسی زی
شناخت معروف ترین جاذبه های وان

شناخت معروف ترین جاذبه های وان

شناخت معروف ترین جاذبه های وان با رزرو تور وان می توانید یک سفر رویایی به این شهر را تجربه کنید انتخاب تور های برگزار …

طرز تهیه لوکوم شیر(فقط با ۷ دستور ساده)

طرز تهیه لوکوم شیر(فقط با ۷ دستور ساده)

آیا شما یک علاقه مند به شیرینی پزی هستید؟ آیا به دنبال یک دسر خوشمزه و شیرین هستید که بدون نیاز به فر تهیه شود؟ …

انواع پوکه معدنی

انواع پوکه معدنی

انواع پوکه معدنی شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که فقط اسم پوکه معدنی به گوشتان خورده است و اطلاعات دقیق و …

انواع هدفون و هدست؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

شنیدن موسیقی عادتی دیرینه و لذت‌بخش و آرامش‌بخش برای همه افراد است. موسیقی می‌تواند حال شما را دگرگون کند. تا به حال به این فکر کرده‌‌اید که لذت شنیدن موسیقی را به چند برابر برسانید؟ اما چطور؟ به وسیله استفاده از یک هندزفری و یا هدفون مناسب و حرفه‌ای. داشتن یک هدفون و یا هدست خوب، علاوه بر شنیدن موسیقی، برای صحبت کردن هنگام کار یا پاسخ دادن به انواع تماس‌ها هم مناسب است. لابد برای شما هم پیش آمده که با گزینه‌های مختلفی هنگام خرید وسیله‌ای برای شنیدن موسیقی و همچنین برقراری تماس‌هایتان روبه‌رو شدید و اطلاعی از تفاوت‌ها و شباهات‌هایشان با یکدیگر نداشتید. در این مطلب به توضیح تفاوت انواع هدفون و هدست‌ها می‌پردازیم. با فروشگاه لوازم جانبی استایل آپ همراه باشید.

هدفون‌ها

هدفون و هدست سیمی و یا بی سیم نوعی وسیله برای شنیدن دقیق موسیقی و یا صوت است. هدفون‌ها از دو گوشی بزرگ تشکیل شده‌اند که کاملا روی گوش قرار می‌گیرند تا صدای محیط را به حداقل برسانند. به همین دلیل هدفون‌ها برای افرادی که کارهای تخصصی موسیقی می‌کنند و یا شغلشان به صداهای مزاحم حساس است بسیار کاربرد دارد. مثلا برای شغل موزیسین‌ها. یکی دیگر از ویژگی‌های هدفون‌ها عدم وجود میکروفون در ساختارشان است. در واقع هدفون‌ها فقط برای شنیدن یک طرفه و دقیق صوت کاربرد دارند و در انواع مختلف کیفیت، توسط برندهای متفاوت تولید می‌شوند. اتصال هدفون به منبع صوتی می‌تواند به‌ صورت سیمی و یا بی‌سیم(بلوتوثی) انجام شود. هدفون‌ها بر روی هر دو گوش جای می‌گیرند و اصطلاحا on-ear هستند.

هدفون از دوپایه اسپیکر تشکیل‌شده که به هم متصل هستند وجود یک اسپیکر برای گوش سمت راست و یک اسپیکر برای گوش سمت چپ موجب می‌شود که افراد هنگام استفاده از هدفون، تجربه خوبی در دریافت صدای استریو داشته باشند. اتصال هدفون معمولاً به سه صورت جک ۵/۳ و ۲٫۵ میلی‌متری، پورت USB و یا به‌صورت بلوتوث انجام می‌شود. هدفون ها در وسایل ثابتی از جمله کامپیوترهای خانگی PC ، DVD-Player گرفته تا وسایل قابل حملی مثل موبایل‌ها ،MP3 Player ها و …. استفاده می‌شوند. هدفون‌ها در دو مدل بی‌سیم و باسیم وجود دارند. مدل های بی‌سیم معمولا بر پایه امواج رادیویی، بلوتوث یا دیگر شیوه‌های ارتباط از راه دور ساخته می‌شوند اما مدل‌های باسیم باتوجه به نوع فیش اتصالی‌شان دسته‌بندی می‌شوند. این هدفون‌ها به دلیل پشتیبانی از سیستم استریو، در کارهای مربوط به صدا و موسیقی بسیار پرکاربرد می‌باشند.

هدفون‌ها از لحاظ شکل ساختاری و نحوه کاربریشان نیز بر چند نوع هستند. هدفون‌های داخل گوشی یا in-ear داخل گوش قرار می‌گیرند و به علت فاصله کمشان با پرده گوش، کیفیت بالاتری را ایجاد می‌کنند. ایرفون‌ها به علت اندازه کوچک و ظریف خود، خاصیت حمل و جابه‌جایی آسانی دارند و برای استفاده هنگام انواع فعالیت جسمانی مفید هستند. نوع دوم هدفون‌ها از لحاظ ساختار و کاربری روی گوشی یا on-ear هستند. اندازه این‌ها بزرگ است و به شکل کامل سطح روی گوش را می‌پوشاند. آنها هم معمولا به علت اینکه عایق صداهای بیرونی هستند، از کیفیت خوبی برخوردارند.

هدست‌ها

هدست‌ها در واقع هدفون‌هایی دارای میکروفون هستند که قابلیت ایجاد نوعی رابطه دو طرفه را دارند. هدست‌ها نیز به عنوان ابزاری تخصصی برای مشاغل مختلف کاربرد دارند. به طور مثال در مراکز مخابراتی یا شرکت‌های خدماتی-پشتیبانی که نیاز به پاسخگویی سریع تلفن و کارکردن همزمان با دست‌ها دارند، دیده می‌شوند. یا همچنین ممکن است کاربران خانگی از این وسیله بیشتر برای چت با دوستانشان استفاده کنند. استفاده از هدست‌ها بجای هدفون، این امکان را به کاربر می‌دهد که بوسیله آن می‌تواند ارتباط برقرار کند.

هدست‌ها بر دو نوع مختلف هستند. تک گوشی و دو گوشی. هدست‌های تک گوشی بدین شکل طراحی شده‌اند که در قسمت گوش دیگر هدست، بلندگو تعبیه شده است و مناسب شغل‌هایی است که نیاز به ارتباط سریع و شنیدن همزمان دارند. مانند خلبان‌ها. مدل‌هایی که دارای تک گوشی هستند با سیگنال‌های آنالوگ کار می‌کنند چون اساسا برای شنیدن موسیقی طراحی نشده‌اند. نوع دوم هر دو گوش را پوشش می‌دهند. این مدل به دلیل پشتیبانی از صدای استریو، برای گوش کردن به موسیقی و فایل‌های استریو هم مناسب می‌باشد. ضمن اینکه کارایی نوع قبلی را نیز داراست.

نوع قرارگیری میکروفون هم در هدست‌ها به دو شکل متفاوت است: میکروفون داخلی و میکروفون خارجی. در مدل میکروفون داخلی، میکروفون، در بالای محفظه میکروفون قرار دارد و این بازو ( همان مسیری که از گوش تا نزدیک دهان کشیده شده است) وظیفه انتقال صدا را برعهده دارد. یعنی سنسور میکروفون کنار دهان نیست بلکه کمی عقب‌تر قرار گرفته و صدا پس از طی مسیر در داخل بازو، به میکروفون می‌رسد و ضبط می‌شود.

و در مدل میکروفون خارجی، میکروفون در انتهایی‌ترین قسمت بازوی میکروفون قرار دارد. مدل‌های جدیدتر اینگونه هدست‌ها دارای نویزگیر Noise-cancelling می‌باشد. این سیستم که مربوط به میکروفون هدست است، امکانی را فراهم می‌کند تا نزدیک‌ترین صدا به میکروفون ( که همان صدای شما باشد) ضبط شود، به عبارتی میدان پذیرش صدا در این میکروفون‌ها ۳۶۰ درجه نیست. این نوع میکروفون ها از میدانی به شکل ۸ (انگلیسی) ، صداها را از دو جهت ( مستقیم و دقیقا برعکس) جمع آوری می‌کند. این ویژگی باعث میشود تا صداهایی که از جهات دیگر به سمت میکروفون می‌آیند دریافت نشوند. بنابراین در هنگام صحبت کردن یا ضبط صدا، نویز بسیار کمی از محیط اطراف، مزاحم کارتان خواهد شد.

سیم، بی‌سیم

هدفون‌های بلوتوثی و یا بی‌سیم تقریبا آخرین نسل هدست‌ها و هدفون‌ها هستند که بدون هیچگونه سیمی و فقط با امکان وصل شدن به بلوتوث گوشی هوشمند همراه، قابلیت استفاده را دارند. نبود سیم بزرگ‌ترین مشخصه و در هدفون‌های بلوتوثی است که کاربر از گره خوردن مداوم، امکان قطع شدن و سایر مشکلات آن راحت می‌کند و در واقع دست و پای کاربر را نمی‌بندد. این هدفون‌ها از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار هستند و کفیت صدای بسیار خوبی دارند. اگر می‌خواهید نحوه اتصال هندزفری و هدفون به کامپیوتر و لپتاپ را یاد بگیرید این مطلب استایل آپ را از دست ندهید.

هدفون و یا هدست را از کجا بخریم؟

پیدا کردن یک مرکز تخصصی برای خرید لوازم جانبی گوشی موبایل که قابل اطمینان، به روز، متنوع و با قیمت مناسب باشد، اصلا ساده نیست. فروشگاه تخصصی لوازم جانبی موبایل استایل آپ با سالها سابقه فعالیت در این حوزه، یکی از بهترین نمونه‌های فروشگاه های اینترنتی برای خریدهای تخصصی شما در حوزه تکنولوژی است. شما می‌توانید داخل سایت با شکل و نحوه کار و مشخصات انواع هدفون و هدست آشنا شوید و بعد دست به انتخاب برای خرید بزنید.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 20 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.