معرفی ترانزیت و انبارداری کالا - پارسی زی
سرعت نوار نقاله به چه پارامترهایی بستگی دارد ؟

سرعت نوار نقاله به چه پارامترهایی بستگی دارد ؟

سرعت نوار نقاله به چه پارامترهایی بستگی دارد ؟ برای بررسی کردن سرعت نوار نقاله باید پارامترهایی که روی سرعت دستگاه تاثیر می گذرد را …

ظروف پذیرایی پرکاربرد

ظروف پذیرایی پرکاربرد

ظروف پذیرایی پرکاربرد استفاده از ظروف مسی برای نوشیدن آب و انواع نوشیدنی، میل کردن غذا و نگهداری از مواد غذایی می تواند بسیار مفید …

قیمت روز انواع سنگ های ساختمانی

قیمت روز انواع سنگ های ساختمانی

چکیده : قیمت به روز انواع سنگ های ساختمانی در سایت کالاساخت   سنگ ساختمانی در ایران همانند دیگر متریال های تولید شده می تواند دچار …

معرفی ترانزیت و انبارداری کالا

در این مقاله قصد داریم به تعریف ترانزیت و انبارداری در حمل و نقل کالا بپردازیم و؛ نکاتی که در زمینه انبارداری وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از موضوعاتی که امروزه بسیار مطرح می‌شود ترانزیت است. کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته است از مزیت‌های ترانزیتی بالایی برخوردار است. در این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص اصطلاحات گفته شده اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

ترانزیت و آشنایی با انواع آن

قبل از اینکه به تعریف ترانزیت و انبارداری در حمل و نقل کالا بپردازیم بهتر است در خصوص مفهوم ترانزیت کالا و دلایل به وجود آمدن آن با شما صحبت کنیم. از زمان‌های گذشته تا به الآن اکثر کشورها به دلیل موقعیتی که در آن واقع شده‌اند و ظرفیت‌هایی که دارند؛ توانایی تولید برخی از محصولات یا صنایع را داشته و بالعکس. هر کشوری متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود در تلاش بوده تا کالاها یا محصولاتی که می‌تواند را تولید کرده و آن را به کشورهای دیگر بفرستند و بالعکس؛ این فرآیند باعث شده تا مفهوم ترانزیت کالا مطرح شود. زمانی که بین کشورهای مختلف، مبادلات کالا انجام می‌شود ترانزیت اتفاق می‌افتد. در فرایند ترانزیت، کشوری که ظرفیت تولید یک محصول را دارد اقدام به تولید آن محصول کرده و آن را به کشور دیگری که در این زمینه نیازمند است، می‌فرستد و در مقابل آن ارز بین‌المللی دریافت می‌کند؛ یا گاهی اوقات از آن کشور کالاهایی که به آن نیازمند است را دریافت کرده و به کشور خود وارد می‌کند، به این فرآیند ترانزیت خارجی گفته می‌شود. گاهی اوقات کشورها برای تأمین کالا مجبور به صادرات یا واردات نیستند؛ بلکه می‌توانند در داخل کشور خود نیازشان را تأمین کنند که به آن ترانزیت داخلی گفته می‌شود. اگر بخواهیم ترانزیت و مبحث حمل و نقل را بررسی کنیم می‌توان گفت که، برای ترانزیت می‌توان از راه‌های دریایی، هوایی، زمینی یا ریلی استفاده کرد که؛ هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در ادامه ترانزیت کالا و قابلیت‌های کشور ایران در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بررسی معنای ترانزیت کالا

منظور از معنای ترانزیت یعنی انتقال دادن یک کالایی که گمرک نشده، تحت نظارت گمرک از یک گمرک به گمرک دیگر. این فرآیند برای کشورهایی که بنا به دلایلی امکان و ظرفیت تولید بعضی از کالاها را ندارند بسیار مناسب است. کشور ایران از جمله کشورهایی است که ظرفیت ترانزیتی بالایی دارد. یکی از نکاتی که بهتر است به آن اشاره داشته باشیم این است که با توجه به اینکه ترانزیت کالا به‌عنوان یک فعالیت بین‌المللی مطرح می‌شود لازم است هر کشوری برای اینکه با سایر کشورها ترانزیت داشته باشد؛ قوانینی که دارد را با قوانین بین‌المللی در این زمینه تطبیق دهد.

انبارداری و توزیع کالا

در قسمت قبل با ترانزیت و مفهوم آن به‌طور کامل آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم در خصوص انبارداری و نکات مرتبط با این زمینه با شما صحبت کنیم. با توجه به اینکه انبارداری یک بخش مهم در هر شرکت یا سازمانی است؛ توجه کردن به آن و نکات ایمنی پیرامونش اهمیت زیادی دارد. عموم مردم معنا و مفهوم انبارداری را می‌دانند اما زمانی که این مفهوم در یک شرکت یا سازمان مطرح می‌شود معنا و مفهوم متفاوتی به خود می‌گیرد. اگر بخواهیم این مفهوم را در یک سازمان بررسی کنیم می‌توان گفت که؛ منظور از انبار، محلی است که یک یا چند کالا با توجه به یک سیستم طبقه بندی شده در آنجا نگهداری می‌شوند. یکی از نکاتی که در زمینه انبارداری و توزیع کالا اهمیت دارد این است که اگر کالاها به‌درستی تحویل گرفته شوند و در یک محل مشخص گذاشته شوند؛ توزیع مجدد یا استفاده از آن آسان‌تر خواهد بود. یکی دیگر از مباحثی که در زمینه انبارداری اهمیت زیادی دارد “حمل و نقل” است. حمل و نقل یکی از مباحثی است که هم به نیروی انسانی آموزش دیده و با مهارت نیاز دارد و هم فرایند هزینه برداری است.

بررسی اصول مهم در زمینه انبارداری

پیرامون بحث تعریف ترانزیت و انبارداری در حمل و نقل کالا می‌توان به دو مورد از اصولی که رعایت آن در زمینه انبارداری اهمیت دارد اشاره کرد. یکی از اصول مهم در زمینه انبارداری اصل دسترسی است که شاید این امر با انبارداری و توزیع کالا بی‌ربط نباشد؛ منظور از این اصل این است که کالاها باید در مکانی قرار بگیرند که همیشه در دسترس بوده و خیلی سریع بتوان آن‌ها را پیدا کرد. یکی دیگر از اصول مهم در این زمینه اصل جریان است؛ رعایت این اصل در انبارداری می‌تواند در حرکت صحیح تجهیزات یا افراد به داخل یا خارج از این فضا کمک کند.

انبارداری و اهمیت بحث تخلیه و بارگیری کالا

یکی از وسایل و تجهیزاتی که برای جابه‌جایی بار یا کالا اهمیت زیادی دارد “وسایل حمل و نقل مناسب” در این زمینه است. برای جابه‌جایی بسته‌ها نکاتی وجود دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد و در ادامه نقش نیروی انسانی در تخلیه و بارگیری کالا را بررسی می‌کنیم.

  • هنگام تخلیه یا بارگیری که می‌خواهید کیسه‌ها را داخل ماشین بگذارید هرگز آن‌ها را پرت نکنید تا؛ کالاها یا اجناس آسیب نبینند.
  • زمانی که می‌خواهید تخلیه و بارگیری کالاها را انجام دهید؛ دقت کنید که آب و هوا چگونه است و ترجیحاً از انجام این کار در آب و هوا بارانی خودداری کنید.
  • اگر وسیله‌ای که قصد جابه‌جایی آن را دارید داخل گونی است، توصیه می‌شود به‌جای کشیدن آن روی زمین از ارابه دستی یا چرخ استفاده کنید تا راحت‌تر و بدون آسیب رساندن به کالاها آن‌ها را جابه‌جا کنید.
  • هنگام بارگیری و تخلیه اجناس، از وسایل یا تجهیزاتی که باعث سوراخ شدن بسته‌بندی‌ها می‌شوند، خودداری کنید.

بررسی نقش نیروی انسانی در تخلیه و بارگیری کالا

تخلیه و بارگیری کالا گاهی اوقات به‌وسیله ماشین آلات و تجهیزات انجام می‌شود و گاهی اوقات نیروی انسانی این کار را انجام می‌دهد. هنگام انجام این فرایند باید دقت کنید که با توجه به نوع و وزن بار، از نیروی انسانی یا تجهیزات استفاده کنید. گاهی اوقات برخی از کالا یا محمولات هستند که به دلیل وزن کمی که دارند نیروی انسانی از عهده جابه‌جایی، تخلیه یا بارگیری آن بر می‌آید؛ اما گاهی اوقات برخی از محموله‌ها هستند که وزن خیلی زیادی دارند به همین علت توصیه می‌شود که شرکت‌ها یا سازمان‌ها با فراهم کردن تجهیزات و ماشین آلات مناسب برای انجام این کار، انجام فرایند تخلیه و بارگیری کالاها را راحت‌تر کنند.

خلاصه

در این مقاله تلاش کردیم تا در خصوص تعریف ترانزیت و انبارداری در حمل و نقل کالا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم و به همین منظور؛ مفهوم ترانزیت و انبارداری را به تفکیک مورد بررسی قرار دادیم و مفاهیم مهم در زمینه هر کدام از آن‌ها را مطرح کردیم.

برگرفته از سایت https://www.bluelotka.com/

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 20 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.