آشنایی با آلاچیق های مختلف - پارسی زی
نگاهی اجمالی به سرور اچ پی DL360 G10

نگاهی اجمالی به سرور اچ پی DL360 G10

نگاهی اجمالی به سرور اچ پی DL360 G10 ============================== ============================= سرور HPE DL360 G10 یکی از جدیدترین اعضای سرورهای نسل ده شرکت اچ پی ای …

همه چیز درباره ضربه گیر های بیمارستانی

همه چیز درباره ضربه گیر های بیمارستانی

همه چیز درباره ضربه گیر های بیمارستانی : ضربه گیر دیوار یا والگارد نوعی محافظ می باشد که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دیوار …

کتاب‌های آسمانی

کتاب‌های آسمانی

کتاب‌های آسمانی در ایران همان گونه که اقوام گوناگون و رنگارنگی وجود دارند، پیروان ادیان مختلف آسمانی نیز در کنار یکدیگر به زندگی مسالمت آمیز …

آشنایی با آلاچیق های مختلف

آلاچیق سازه ای است که در پارک ها، باغ ها، پارک ها، رستوران ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در زبان فارسی به آن ها طارم گفته می شود. در واقع این نوع واژه ریشه ای ترکمنی دارد. بیشتر در بناهای لوکس، گران قیمت و نیز عمارت های میلیاردی از آن ها بهره می گیرند. از یک سقف گنبدی شکل معمولا برای پوشش سقف آن ها استفاده می شود. عموما آن ها کاربردهایی مانند تفریح و استراحت دارند. به صورت معمول دورهمی ها دوستانه و نیز خانوادگی در این مکان انجام می گردد. با توجه به مصالح و نیز مواد مختلف دارای مدل های مختلف هستند. آلاچیق های پیشرفته امروزی دیگر مشکل آلاچیق های سنتی گذشته را ندارند. امروزه این نوع سازه ها با مصالحی مانند سیمان، چوب، بتن، فلز و غیره ساخته می شوند. در ادامه این مقاله شما را با انواع مختلف این سازه ها و نیز موارد مرتبط آشنا می کنیم.

نوع فلزی و سیمانی آن چه فرقی با هم دارند؟

یکی از از انواع این نوع سازه، از فلز ساخته شده است. این نوع بیشتر در پارک ها و فضاهای سبز عمومی مانند پارک ها دیده می شود. این مدل نسبت به نوع چوبی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. فلز به کار رفته در آن ها رابطه مستقیمی با قیمت آن ها دارد. هرچقدر فلز بیشتر استفاده شود، قیمت آن ها نیز افزایش می یابد. نوع فلزی به راحتی قابلیت بازیافت شدن را دارد. نوع سیمانی یکی دیگر از مدل های این سازه است. این مدل با مدل سیمانی تفاوت های اساسی دارد. از این مدل بیشتر در مناطق کوهستانی و جنگلی استفاده می شود. آن ها از استحکام بالا و نیز دوام زیادی برخوردار هستند. به این مدل بتنی نیز گفته می شود. بر خلاف نوع فلزی، می توان از آن ها در رستوران ها نیز استفاده کرد. برای ساخت آلاچیق در این مدل برخلاف دیگر مدل ها، معمولا به زمان زیادی نیاز است.

نوع مدرن و چوبی آن چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

در نوع مدرن این نوع سازه ها، از طراحی های قدیم، جدید و نیز مصالح گوناگونی استفاده می شود. این مدل در بین افراد مختلف و مردم طرفداران زیادی دارد. از این نوع آلاچیق ها در فضای سبز پشت بام ها، محوطه هتل ها، مجتمع های تجاری و غیره استفاده می گردد. مواد اولیه آلاچیق های مدرن وابسته به نوع محیط و فضای مورد نظر انتخاب می شود. وسایلی مانند باربیکیو و کباب پز در این نوع سازه ها کاربردهای فراوانی دارند. نو چوبی یکی دیگر از مدل های این نوع سازه است. چوب بیشتر مصالح به کار رفته در این مدل محسوب می گردد. در مناطق خشک برای جلوگیری از حملات حشرات و نیز جلوگیری از آسیب های محیطی معمولا از چوب اشباع استفاده می گردد. این نوع چوب ها مقاومت سازه را تا چند برابر افزایش می دهند. معمولا ان ها را با چوب های جنگلی و نیز پلاستیک های بی رنگ می سازند.

برای طراحی این نوع سازه چه ایده هایی وجود دارد؟

به صورت معمول برای طراحی این نوع سازه ها ایده های مختلفی وجود دارد. می توان از پوشال های گیاهی برای طراحی سقف آن استفاده کرد. این نوع از سقف ها در شمال ایران به ویژه مناطق کشت برنج، بسیار یافت می شود. در مناطق مختلف ایران نیز گیاهان مختلفی برای پوشش سقف وجود دارد. می توان با ساخت دیوارهای پارچه ای، از تابش مستقیم نور خورشید در امان ماند. دیوارهای پرده ای میزان هماهنگی را با سازه شما افزایش می دهند. حتی سقف های پارچه به صورت تاشو امروزه وجود دارند. می توان به میزان دلخواه سقف خود را باز و بسته کرد. رنگ های متنوع در ایجاد شادابی و افزایش روحیه ساکنین این نوع سازه بسیار موثر هستند. در برخی مواقع باید آلاچیق ها به دیوار خانه ها تکیه داده شوند. با این کار می توان با خانه به راحتی دسترسی پیدا کرد. همچنین یه زیبایی نمای خارجی منزل شما کمک زیادی می گردد.

نورپردازی و عوامل موثر بر قیمت این نوع سازه

به صورت معمول برای زیبایی در شب از نورپردازی های مختلفی استفاده می شود. طراحان خوش سلیقه معمول در هنگام طراحی آن را مد نظر خود قرار می دهند. باید از چراغ های بسیار مخصوص و مناسب فضای باز استفاده شود. آن ها باعث ظاهر بسیار زیبا و جذاب به سازه شما می شوند. نورپردازی همچنین تاثیرات مثبت روانی زیادی بر روی تک تک افراد دارد. هزینه آن ها با توجه به طراحی و نیز مصالح با هم تفاوت زیادی دارد. برای مثال شکل چند ضلعی آن ها نیاز به ستون های زیادتری برای ساخت خود دارند. وسایلی مانند مبلمان، باربیکیو، صندلی و غیره نیز بر روی هزینه این نوع سازه تاثیرات فراوانی می گذارد. نوع طراحی دیوارهای مختلف نیز بر روی قیمت نهایی بسیار موثر است.

جمع بندی

امروز در پارک ها، باغ ها، رستوران ها و غیره از این نوع سازه استفاده می شود. در نوع فلزی آن از مصالح فلز استفاده می گردد. این مدل قابلیت بازیافت را دارد. مدلی به اسم سیمانی در مناطق جنگلی و کوهستانی استفاده می شود. برخلاف نوع فلزی از آن ها می توان در رستوران ها نیز استفاده کرد. این سازه ها از استحکام و نیز دوام بالایی برخوردار هستند. در مناطق خشک برای جلوگیری از آسیب در برابر حشرات از چوب اشباع بهره گرفته می شود. امروزه شرکت های مختلفی در کشور ایران در زمینه تولید آلاچیق ها فعالیت می کنند. یکی از این شرکت ها محبوب وود است. می توان برای کسب اطلاعات در این زمینه به سایت اینترنتی mahboobwood.com مراجعه کرد.

 

آخرین بروز رسانی در : شنبه 7 فروردین 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.