برای افطار چی بخوریم و چی نخوریم ؟ - پارسی زی
معرفی بهترین مرکز تعمیرات الجی در تهران

معرفی بهترین مرکز تعمیرات الجی در تهران

معرفی بهترین مرکز تعمیرات الجی در تهران همیشه بهترین به معنای اولین یا قدیمی‌ترین نیست. اگر به دنبال بهترین مرکز تعمیرات الجی در تهران هستید، …

بخش اول | خدمات فروشگاه آ.اس.پ

بخش اول | خدمات فروشگاه آ.اس.پ

بخش اول | خدمات فروشگاه آ.اس.پ بررسی و عیب یابی دستگاه در اسرع وقت با پیک رایگان مشاوره تخصصی در تعمیرات و ارتقا توسط مهندسین مقیم …

با خرید ویلا در چمستان آشنا شویم!

با خرید ویلا در چمستان آشنا شویم!

با خرید ویلا در چمستان آشنا شویم! قدم زدن در جنگل های زیبای شمال و لذت بردن از طبیعت بکر و زیبای مناطق جنگلی استان …

افطار چی بخوریم

قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در زمان هایی از سال که طول ساعت روزه داری طولانی است نیازمند رعایت مواردی است که باید به آنها توجه کنید. فرد روزه دار از وعده سحر تا وعده افطار چیزی نمی‌خورد، بنابراین مواد غذایی مصرف شده در این دو وعده بسیار مهم است. اگر به‌درستی روزه داری کنید نه تنها در پایان ماه مبارک دچار مشکل نمی‌شوید، بلکه می‌توانید صحت، سلامتی و شادابی بیشتری داشته باشید.
در ماه رمضان این سوال بسیار رایج است که افطاری چی بخوریم؟ و چی نخوریم ؟ در این مقاله قصد داریم به این دو پرسش مهم پاسخ دهیم.

مصرف مایعات در ماه رمضان

بدن فرد روزه دار در طول روز با کمبود آب مواجه می‌شود. یک فرد بالغ روزانه باید هشت لیوان آب مصرف کند، روزه دار از زمان افطار تا سحر وقت دارد که این هشت لیوان آب را مصرف کند و بدن خود را در معرض خطر کم آبی قرار ندهد.
بسیاری از افراد، وعده افطار را با نوشیدن آب فراوان شروع می‌کنند که این کار بسیار خطرناک است. مصرف شربت‌های شیرین سرد نیز یکی از دیگر اشتباهات رایج است که از سوی متخصصین تغذیه منع شده است. با نوشیدن آب و شربت سرد یک شوک بزرگ به معده  وارد می‌شود که صدمات جبران ناپذیری در پی دارد.

نوشیدن مایعات گرم به جای مایعات سرد در وعده افطار

برای افطار چی بخوریم

بر اساس نظر متخصصین تغذیه مصرف چای کمرنگ و قهوه در افطار احساس تشنگی را رفع می‌کند و آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. پس بهتر است برای افطار ابتدا با نوشیدن یک چای کمرنگ، قهوه یا یک استکان آب جوش شروع کنید و سپس از مواد قندی سبک و کم حجم استفاده کنید. همچنین می‌توانید قهوه را در شیر دم کنید و روزه خود را با یک شیر قهوه گرم باز کنید.برای خرید انواع قهوه در برندهای مختلف می توانید به فروشگاه اینترنتی یامی کالا به نشانی اینترنتی www.yummykala.com مراجعه کنید.

مصرف شیرینی جات در افطار

بدن روزه دار به شدت مواد شیرین می‌طلبد و به آن نیاز دارد. این به این معنی نیست که هرچقدر که دلتان میخواهد زولبیا و بامیه بخورید، هرگز! مصرف زولبیا و بامیه می‌تواند عوارض بدی چون چاقی را به همراه داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر به دنبال یک طعم شیرین ملایم هستید که انرژی مورد نیاز بدن شما را نیز تامین کند و به اصطلاح خودمانی تر شما را شارژ کند، به جای زولبیا و بامیه از چند قاشق شکلات صبحانه استفاده کنید.
خوردن شکلات صبحانه در وعده افطار یک چاشنی خوشمزه است که خوردن آن شما را شاد و سرحال میکند، زیرا حاوی ویتامین‌های D1,B2,B3   و اسید فولیک است که اسید فولیک موجود در آن حس نشاط و شادابی را در فرد ایجاد می‌کند.

خرید شکلات صبحانه هوبی از یامی کالا
اولین سال روزه داری همیشه در ذهن هر شخص باقی می ماند، اگر درخانه فرزندی دارید که اولین سال روزه داری او است، شکلات صبحانه در وعده افطار برای او یک سورپرایز خوشمزه خواهد بود که برای همیشه در خاطر او ثبت می‌شود. پس برای فرزندانتان به عنوان هدیه اولین روزه داری، یک سورپرایز خوشمزه مثل خرید شکلات صبحانه هوبی یا شکلات صبحانه نوتلا داشته باشید.
همچنین خرما، شیره انگور، عسل و شکلات صبحانه می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بعد از چای یا قهوه باشند.

سبزیجات بهترین گزینه برای افطاری

در ماه رمضان با توجه اینکه بدن به مدت طولانی آب دریافت نمیکند، احتمال ابتلا به یبوست و خشکی پوست بالا می رود، برای همین توصیه می شود از سبزیجات آبدار و دارای فیبر فراوان در این ماه مبارک استفاده کنید. از طرفی اگر به دنبال کاهش وزن در ماه رمضان هستید از مصرف سبزیجات به هیچ وجه غافل نشوید.
بنابراین پس از مصرف چای به همراه مقدار کمی مواد قندی که نیاز بدن است ، پیشنهاد بعدی خوردن نان به همراه سبزی و پنیر است که یک وعده کاملا سبک ولی بشدت مقوی است. البته ذکر این نکته ضروری است که بدانید بهتر است از نان های سبوس دار و سبک مثل نان سنگک و جو به جای نان هایی مثل بربری در وعده افطار استفاده شود.

مصرف سوپ و آش در افطار

مصرف سوپ و آش‌های سبک نیز میتواند یک گزینه خوب برای افطار باشند. در کل در وعده افطار مصرف غذاهای سبک با حجم کم توصیه می‌شود .

آجیل خام به جای غذاهای چرب در ماه رمضان

بدن انسان به طور طبیعی نیاز به انرژی دارد که این انرژی را از غذا دریافت میکند. غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل داشتن کالری بسیار زیاد این انرژی را تامین می کنند ولی باید بدانید که خوردن این غذاها از جمله غذاهای فست فودی در وعده افطار باعث آسیب به معده می شود، پس برای تامین چربی مورد نیاز بدن بهتر است از مغزهای خام استفاده شود چرا که مغزهای خام حاوی چربی های مفید برای بدن هستند. البته حتما از مصرف زیاد آن ها اجتناب کنید.

کره بادام زمینی، مقوی برای استفاده در وعده افطار

همانطور که بالاتر اشاره شد، مصرف موادغذایی فیبر دار در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از یبوست بسیار اهمیت دارد. میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند اما گاهی برای شما هم پیش می آید که بعد از خوردن افطار، دیگر میل به خوردن میوه و سبزی ندارید. نگران نباشید کره بادام زمینی حاوی فیبر، پروتئین، مواد معدنی و انواع ویتامین ها است و میتواند مقدار قابل توجهی از فیبر و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند.
کره بادام زمینی یکی دیگر از مواد غذایی خوشمزه و بسیار پرطرفدار است که مصرف آن در وعده افطار برای شما مفید بوده و به شدت توصیه می‌شود. لقمه‌های کره بادام زمینی یک وعده سبک و مقوی برای افطار است و بعد از آن به راحتی می‌توانید یک شام سبک را نوش جان کنید.
جالب است بدانید که افرادی که دارای بیماری قلبی هستند نیز با خیال می‌توانند از کره بادام زمینی استفاده کنند زیرا چربی موجود در کره بادام زمینی جز جربی های مفید است و برای بدن ضرر ندارد.
گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بدانید کره بادام زمینی جیف یکی از محبوب ترین کره های بادام زمینی در جهان است که شما می توانید آن را از طریق فروشگاه مواد غذایی خارجی یامی کالا خریداری کنید.

خرید کره بادام زمینی جیف از یامی کالا

بایدها و نبایدهای افطار

ماه مبارک رمضان فرصتی است که بدن انسان یک استراحت داشته باشد. معده شما در طول سال دائم در حال کار کردن است، قطعا علاوه بر برکات معنوی، روزه داری برای جسم انسان نیز مفید است. اگر نکات مهم روزه داری را رعایت کنیم میتوانیم هرساله روزه دار و مهمان خدا باشیم. نکات مهمی در ذیل آورده شده است که رعایت آنها در وعده افطار باعث می‌شود سلامتی شما حفظ شود:

• مصرف سوپ‌های پرادویه و تند و همچنین مصرف آش و حلیم که حاوی نمک زیاد باشند به شدت منع شده است و می‌توانند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشند.
• افطار خود را با خوردن آب و شربت‌های سرد و نوشیدنی های گازدار شروع نکنید.
• مواد قندی مناسب مانند شیره انگور، شکلات صبحانه، کره بادام زمینی یا عسل جایگزین بسیار مناسبی برای زولبیا و بامیه کنید.
• مصرف میوه، سبزیجات، آجیل خام و غذاهای فیبردار برای روزه دار بسیار مهم و حیاتی است.
• از مصرف مواد غذایی چرب و سرخ‌شده خودداری کنید.
• محصولات افطار را به صورت اینترنتی از طریق فروشگاه مواد غذایی خارجی یامی کالا خریداری کنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 29 فروردین 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.