شاخص ترس و طمع چیست؟ - پارسی زی
ظروف پذیرایی پرکاربرد

ظروف پذیرایی پرکاربرد

ظروف پذیرایی پرکاربرد استفاده از ظروف مسی برای نوشیدن آب و انواع نوشیدنی، میل کردن غذا و نگهداری از مواد غذایی می تواند بسیار مفید …

افزایش درآمد کسب و کارها از طریق خدمات سئو حرفه ای

افزایش درآمد کسب و کارها از طریق خدمات سئو حرفه ای

افزایش درآمد کسب و کارها از طریق خدمات سئو حرفه ای سئو درواقع اقدامات و تکنینک‌هایی است که بر روی سایت انجام می‌شود و برای …

چک چک و میدان امیر چخماق 2 تا از بهترین جاهای دیدنی تور یزد

چک چک و میدان امیر چخماق 2 تا از بهترین جاهای دیدنی تور یزد

چک چک و میدان امیر چخماق ۲ تا از بهترین جاهای دیدنی تور یزد یزد یکی از بهترین شهرهای ایران برای برنامه ریزی تورهای داخلی …

شاخص ترس و طمع چیست؟

معامله های زیادی در بستر ارزهای دیجیتال انجام می شود، سرمایه گذاری در این بازار با ریسک زیادی همراه است، چراکه دارای نوسانات لحظه ای می باشد و در هر لحظه ممکن است به سود قابل توجهی دست پیدا نمایید و در لحظه ای دیگر با کاهش چشم گیر آن مواجه شوید.

بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری در این بازار از احساسات خود کمک می گیرند. شاخص ترس و طمع یکی از مواردی است که می تواند رفتار معامله گران را هنگام استفاده از احساسات خود نشان دهد. از شاخص ترس و طمع می توان در تبدیل کردن ارزهای دیجیتال هم بهره برد.

افرادی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می شوند زمانی که با قیمت های بالایی مواجه شوند حریص تر خواهند شد و در نتیجه با توجه به طمعی که دارند ممکن است مبالغ بیشتری را برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار دهند یا اینکه اگر با افت قیمت ها رو به رو شوند ممکن است بسیاری از دارایی های خود را به فروش برسانند.

در بازارهای مالی چه در بازار بورس و چه در بازار ارزهای دیجیتال تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را به کار می برند که بتوانند بر اساس آن ارزیابی خرید و فروش را به انجام برسانند، اما علاوه بر این دو مورد روش دیگری هم وجود دارد که بر گرفته از احساسات سرمایه گذاران می باشد.

شاخص هایی که وجود دارد می تواند احساس را برای وضعیت معامله گران ارزیابی نماید در این شاخص با مواردی چون ترس شدید و حریص رو به رو خواهیم بود. ترس شدید نشان دهنده این موضوع می باشد که به عنوان مثال نرخ بیت کوین با قیمت بالایی ممکن است رو به رو شود که خبر از خرید های جدید می دهد.

زمانی که حریص بودن را در این شاخص نشان می دهند؛ این موضوع را بیان خواند کرد که سرمایه گذاران برای خرید یک ارز دیجیتال پافشاری دارند و ممکن است قیمت ها با تغییراتی همراه شوند. شاخص هایی که وجود دارند می توانند به راحتی احساس سرمایه گذاران را مورد بررسی قرار دهند.

نحوه کار شاخص ترس و طمع

اگر بخواهیم در مورد نحوه تحلیل این شاخص سخن به میان آوریم لازم است که بگوییم ترس شدید می تواند باعث شود که قیمت ها با افت زیادی رو به رو شوند و در این شرایط سرمایه گذاران خود را برای خرید ارز دیجیتال حاضر خواهند کرد. طمع که بالا رود قیمت ها نجومی بالا خواهند رفت که باعث می شوند خرید و فروش ها در این میان صورت گیرد.

به عنوان مثال زمانی که تقاضا برای اتریوم زیاد شود ممکن است نرخ اتریوم با تغییراتی همراه شود. شاخص ترس و طمع برای اندازه گیری وضعیت بازار به صورت لحظه ای در بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص دقیقا مانند دما سنجش کار می کند که نشان دهنده میزان خریداران و فروشندگان می باشد.

برای اینکه شاخص ترس و طمع را اندازه گیری نمایند از موارد مختلفی استفاده خواهند کرد. یکی از عواملی که می تواند بر روی اندازه گیری این شاخص تاثیر داشته باشد حجم معامله هایی است که در بازار انجام می شود. یعنی معامله هایی که در یک بازه زمانی سی روزه یا نود روزه انجام می شود، می تواند در اندازه گیری شاخص موثر واقع شود. از دیگر موارد موثر بر روی اندازه گیری این شاخص می توان نرخ بیت کوین را نام برد.

مزایا و معایب استفاده از شاخص ترس و طمع

هر فردی اولین بار که با این شاخص رو به رو می شود کمی سر درگم خواهد بود و ممکن است تصور کنند که این شاخص اطلاعات درست و دقیقی را ارائه نمی دهد، اما باید بگوییم این شاخص دقیقا با توجه به خرید و فروش هایی که صورت می گیرد اندازه گیری خواهد شد. سرمایه گذاری های زیادی در اثر شرایط حریص بودن یا ترسیدن انجام می گیرد.

از مزایایی که این شاخص دارد این است که می تواند به معامله گران کمک نماید که پیچیدگی بازار را درک کنند و معامله های صورت گرفته در تبدیل کردن ارز های دیجیتال را به نمایش می گذارد. همچنین معامله گران برای این که بتوانند شرایط بازار را مورد تحلیل قرار دهند به کمک این شاخص نیاز خواهند داشت.

تحقیقاتی که انجام گرفته است نشان دهنده این موضوع می باشد که شاخص ترس و طمع اطلاعات دقیق تری برای خرید و فروش در بازار های مالی به ما ارائه می دهند. بسیاری از افرادی که بر روی این شاخص تحقیقات خود را انجام داده اند ذکر کرده اند که این شاخص می تواند برای استفاده از بازارهای مالی بسیار مناسب باشد، اما نباید آن را تنها برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار داد.

با استفاده از این شاخص به راحتی می توانید زمان سرمایه گذاری خود را معین نمایید و هنگامی که با افت قیمت ها رو به رو می شوید بتوانید تصمیم گیری درستی را به انجام برسانید. بهترین راهی که می توان با توجه به آن به ترس و طمع خود غلبه کرد این است، که یک طرح معاملاتی را برای خود تهیه نمایید.

علاوه بر مزیت هایی که برای این شاخص ذکر شد باید بگوییم که از ضعف هایی هم برخوردار است. یکی از معایب شاخص ترس و طمع این است که اطلاعات دریافتی را از منابع مختلفی به وجود می آورد و درکی که از اطلاعات به دست می آورد را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

یکی از مواردی که می تواند تاثیری زیادی روی خرید یا فروش ارزهای دیجیتال داشته باشد ترس از جا ماندن می باشد که این مورد در شاخص ترس و طمع به کار نرفته است. یعنی می توان گفت که درک آن برای تمامی معامله گران راحت نیست.

نشان دادن بهای واقعی ارز دیجیتال در شاخص ترس و طمع

افرادی که بلد باشند از بازار به درستی استفاده نمایند و به موقع به تبدیل کردن ارزهای دیجیتال بپردازند، می توانند سود مناسبی را به دست آورند. هنگامی که بازار با ترس مواجه شود سرمایه گذاران بدون شک ارزهای دیجیتال خود را با قیمت کمتری به فروش خواهند رساند، در این شرایط ارزش ارز دیجیتال به پایین ترین قمیت خود خواهد رسید.

از طرفی دیگر ممکن است شما با حالات دیگری هم رو به رو شوید. یکی از این حالت ها می تواند خرید ارز دیجیتال بیشتر از قیمت واقعی آن می باشد، یعنی سرمایه گذاران در این شرایط به خرید ارزهایی می پردازند که با افت ارزش رو به رو بوده اند که در این حالت شاخص ترس و طمع برای شما طمع را به نمایش خواهد گذاشت. شاخص ترس زمانی که بتواند میزان خرید ارز دیجیتال را بیشتر از قیمت واقعی نشان دهد، شرایط مناسبی را برای فروش ایجاد خواهد کرد.

اجزای موجود در شاخص ترس و طمع

همان طور که گفته شد برای تبدیل کردن ارزهای دیجیتال می توان از شاخص ترس و طمع استفاده کرد. این شاخص اطلاعات خود را از منابع مختلفی به دست خواهد آورد که هر کدام از آن ها اطلاعات متفاوتی را ارائه می دهند. این شاخص امروزه به دلیل نوساناتی که در بازار وجود دارد تنها برای بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه منابع اطلاعاتی این شاخص را نام خواهیم برد.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از مواردی می باشند که می توانند تعیین کننده میزان تغییرات این شاخص باشند، به عنوان مثال هشتک هایی که برای کوین های مختلف منتشر می شود بازخوردهایی که در یک بازه زمانی مشخص دارد، نشان دهنده استقبال از آن می باشد. بازخوردهایی که انجام می شود، می تواند باعث شود که مردم دید مثبتی به یک ارز دیجیتال خاص داشته باشند.

نوسانات

برای اینکه به اندازه گیری اعداد در شاخص ترس و طمع بپردازند از نوسانات فعلی بهره می برند. هنگام تبدیل کردن ارزهای دیجیتال یعنی ارزهایی چون بیت کوین قیمت آن را با میانگین قیمت همین ارز در ۹۰ روز گذشته مقایسه خواهند کرد. زمانی که نوسانات زیاد شوند نشان دهنده ترس در بازار می باشند.

قدرت بازار

لازم به ذکر است که بگوییم اندازه قدرت بازار فعلی ۲۵ درصد از آمار این شاخص را بر عهده دارد. به این معنی که قیمت بازار را با قیمت های نود یا سی روز گذشته مقایسه خواهند کرد . زمانی که بازار در حالت حریص قرار می گیرد نشان دهنده این است که در بازار خریدهای زیادی صورت گرفته است.

تسلط یک کوین

تسلط یک کوین حدود ۱۰ درصد از مقدار اندازه گیری شاخ ترس و طمع را تشکیل می دهد. سهم یک ارز دیجیتال را در بازار می توان از تسلط آن فهمید. در این شرایط زمانی که تسلط ارزش بازار بیت کوین زیاد می شود ترس در بازار ایجاد خواهد شد و سرمایه گذاری ها بسیار کمتر می شوند. زمانی که تسلط بیت کوین در بازار کم شود مردم به سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال می پردازند و خریدهای زیادی را انجام خواهند داد. یعنی علاقه به یک کوین می تواند در نتیجه این تسلط ها انجام گیرد.

روند

روند های احساسی هم بخش دیگری از اندازه گیری حرص و طمع را نشان می دهند. جستارهای مختلفی را در گوگل می توان مورد بررسی قرار داد که دید متنوعی را به بازار می بخشد. به عنوان مثال اگر هنگام تبدیل ارز های دیجیتال مثل ارز دیجیتال بیت کوین از یک مروگر به غیر از گوگل برای جستجو استفاده نمایید، اطلاعات دقیقی را دریافت نخواهید کرد.

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 16 تیر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.