آنتی اسکالانت چیست؟ - پارسی زی
درباره قرارداد مشارکت مدنی خصوصی چه میدانید ؟

درباره قرارداد مشارکت مدنی خصوصی چه میدانید ؟

درباره قرارداد مشارکت مدنی خصوصی چه میدانید ؟ قرارداد مشارکت مدنی ذیل بر مبنای ماده ۱۰ قانون مدنی که عبارت است از: «ماده ۱۰ قانون …

​​هات پلیت: یک تجهیز ضروری برای هر آزمایشگاه

​​هات پلیت: یک تجهیز ضروری برای هر آزمایشگاه

​​هات پلیت: یک تجهیز ضروری برای هر آزمایشگاه هات پلیت یا صفحه گرمایی یک دستگاه الکتریکی است که برای گرم کردن محلول ها، مواد شیمیایی …

خواص میوه کارامبولا و معرفی آن

خواص میوه کارامبولا و معرفی آن

معرفی میوه و درخت کارامبولا کارامبولا درختی است که در کشور های جنوب شرق آسیا و مناطق استوایی مانند هند، مالزی و سریلانکا رشد می …

هر سیستم غشایی نظیر سیستم RO به صورت طبیعی به دلیل وجود مواد معلق، املاح محلول و پارامترهای میکروبی موجود در آب خوراک دچار گرفتگی خواهد شد که این امر لزوم در نظر داشتن پیش تصفیه فیزیکی و شیمیایی صحیح سیستم را ضروری می کند.

فرآیند ترسیب

فرآیند ترسیب عبارت از نشست نمک های کم محلول روی سطح غشاء و فولینگ عبارت از تجمع مواد معلق جامد و میکروارگانیسمها روی سطح غشاء. فولینگ در سیستم های RO یک پدیده طبیعی تلقی می ­شود که با عملیات پیش تصفیه و فیلتراسیون مناسب و شستشوی شیمیایی در مواقع نیاز قابل کنترل می باشد.

لایه گذاری شیمیایی (Scaling) ناشی از ترکیبات معدنی محلول در آب همچون کربنات کلسیم (CaCO3)، سولفات کلسیم (CaSO4)، سیلیکا (SiO2) یا دی اکسید سیلیکون، سولفات باریم (BaSO4) و … می تواند موجب محدودیت راندمان کاری سیستم های فیلتراسیون غشایی دارای فیلتر ممبران، افزایش فشار و درنتیجه افزایش مصرف انرژی و هزینه های مرتبط با آن، کاهش کیفیت آب بدست آمده، شست و شوها و از کارافتادگی های مکرر می شود. لازم به ذکر است عمر مفید فیلتر ممبرین بر اثر پدیده هایی چون لایه گذاری شیمیایی (Scaling) کاهش می یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از فیلتر های ممبران به آدرس https://abin.ir/products/industrial-water-treatment/membrane-filtration-products مراجعه فرمایید.

 تشکیل رسوب زمانی آغاز می شود که غلظت یک نمک از حلالیت آن در شرایط محلول بالاتر رود. هسته­ های اولیه کریستال نقش کاتالیزوری را برای تشکیل کریستال های بیشتر از نمک بازی می­ کند. این کریستال های نمک به شرط اینکه به اندازه و جرم حجمی لازم برسند از حالت معلق خارج می‌شوند و شروع به رسوب‌دهی می کنند. فرآیند ته‌نشینی رسوب تا زمانی ادامه خواهد داشت که یون های تشکیل دهنده نمک در محلول به صورت فوق اشباع باشند.

علل لایه گذاری شیمیایی (Scaling) بر روی فیلتر ممبران RO را می توان به چهار دسته کلی تقسیم بندی نمود:

  1. افزایش غلظت مواد معدنی محلول در آب ورودی به غشا
  2. افزایش PH آب
  3. ایجاد و افزایش سطوح مورد نیاز برای ترسیب (که با استمرار لایه گذاری شیمیایی (Scaling) این سطح موردنیاز افزایش می یابد)
  4. افزایش دمای آب

ممبران فیلمتک یکی از برند های معتبر ممبران هست که می توانید از آن استفاده کنید.

عملکرد آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، به آلاینده های موجود در آب می پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می نماید. این ماده، آلاینده ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور داده و این مواد را همراه پساپ از سیستم RO خارج می نماید.

عدم استفاده از انتی اسکالانت  آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب می گردد. بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی، ضروری می باشد.

عملکرد آنتی اسکالانت در ممبران سیستم آب شیرین کن RO به این صورت می باشد که با تاثیر بر عوامل ایجاد کننده رسوب، باعث تاخیر در تشکیل رسوبات طی مدت زمانی که از غشای ممیران عبور می کند می گردد و به این طریق از تشکیل رسوب بر سطح غشای ممبران جلوگیری می کند.

نحوه تزریق آنتی اسکالانت

محل تزریق آنتی اسکالانت در سیستم های آب شیرین کن صنعتی، روش اسمز معکوس RO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد. به این طریق با تاثیرگذاری آنتی اسکالانت، رسوب کمتری بر روری فیلتر میکرونی ایجاد می شود.

با تزریق آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن  RO عمر فیلتر میکرونی و عمر ممبران افزایش یافته و از تشکیل رسوبات در غشای ممبران جلوگیری به عمل می آید.

مقدار آنتی اسکالانت مناسب را بایستی با آب تصفیه شده رقیق نمود و توسط دوزینگ پمپ به داخا سیستم با دوز مشخص تزریق نمود .

معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

  • افزایش تعداد شسشتوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زود هنگام ممبران
  • کاهش ظرفیت تولید
  • بالارفتن فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب سبب گرفتگی ممبران شده که این امر شستشوی مکرر ممبران را در پی دارد. شستشوی مکرر ممبران به دلیل ایجاد گرفتی ناشی از رسوبات سبب کاهش عمر ممبران و تعویض زود هنگام آن و صرف هزینه بالا می گردد.

بیشتر بخوانید: محصولات رزین پرولایت

معرفی فروشگاه آبین

آبین: اولین فروشگاه تخصصی در حوزه تجهیزات آبی در دنیای مدرن امروز و با گستردگی بالای کالاها و خدمات، انتخاب و خرید به صورت سنتی روشی است که کارایی خود را از دست داده است، زیرا انتخاب کالایی که بالاترین کارایی و هماهنگ‌ترین ویژگی‌های مطابق با سلیقه و هدف خریدار را داشته باشد دشوار است. با توسعه اینترنت و ابزارهای مرتبط طی سال‌های اخیر، شیوه خرید نیز به سرعت در حال تغییر است. تنوع بالای کالا در فروشگاه‌های اینترنتی و ارائه اطلاعات کافی که برای هر محصول ارائه می‌شود، ویژگی بارزی است که در روش‌های سنتی خرید و فروش وجود نداشت. امروزه اینترنت از فروشگاه‌هایی پر شده است که با عنوان فروشگاه مجازی به فعالیت می‌پردازند. گردش و جستجو در این سایت‌های فروشگاهی اینترنتی حس بودن در یک فروشگاه واقعی و فیزیکی را به شما القا می‌کند. قطعا با شنیدن عنوان خرید اینترنتی در ذهن همه ما، ویژگی‌های متعددی از قبیل: دسترسی جهانی به کالا و خدمات، وجود اطلاعات کافی در مورد هر محصول، امکان مقایسه محصولات و قیمت آنها، صرفه‌جویی در زمان، تنوع محصولات و مواردی از این دست نقش می‌بندد. در واقع می‌توان گفت عمده‌ترین مزیت خرید اینترنتی ویژگی سهولت و راحتی آن می‌باشد. در این راستا آبین با همکاری معتبرترین واردکننده‌ها و سازندگان، تلاش می‌کند تا محیطی را فراهم آورد که تجربه دلپذیری برای مشتریان خود ایجاد نماید. آبین با حذف واسطه‌ها و ارتباط  مستقیم با مشتریان و درک اهمیت بالای قیمت‌گذاری، همواره تلاش می‌کند تا پایین‌ترین قیمت‌ها را به همراه بالاترین کیفیت خدمات ارائه نماید. آبین، اولین بازار آنلاین تخصصی در حوزه تجهیزات آبی است که با بهره بردن از متخصصان و کارشناسان ویژه و مجرب تمام تلاش خود را می‌کند، که تنها کالاهای با اصالت به همراه اطلاعات دقیق هر محصول را به مشتریان خود ارائه نماید. هم‌چنین در راستای حمایت از حقوق مشتریان، آبین ۷ روز امکان بازگرداندن کالا را برای مشتریان خود فراهم نموده (برای آگاهی از شرایط به قوانین استفاده از سایت مراجعه نمایید)، که طی این زمان مشتریان می‌توانند از سلامت اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمایند. آبین همواره نهایت تلاش خود را در جهت بالا بردن کیفیت ارائه کالا و خدمات در جهت هر چه دلپذیرتر شدن تجربه مشتریان خود به کار می‌گیرد.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 12 مرداد 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.