بهترین راه تشخیص عسل طبیعی و خام چیست؟ - پارسی زی
راهنمای انتخاب بهترین کیف پول های بیت کوین در سال ۲۰۲۲

راهنمای انتخاب بهترین کیف پول های بیت کوین در سال ۲۰۲۲

راهنمای انتخاب بهترین کیف پول های بیت کوین در سال ۲۰۲۲ ارز دیجیتال بیت کوین توسط کیف پول های زیادی پشتیبانی می‌شود که انتخاب را …

نابودی ارز دیجیتال لونا (LUNA) در بازار نزولی با سقوط بیت کوین

نابودی ارز دیجیتال لونا (LUNA) در بازار نزولی با سقوط بیت کوین

نابودی ارز دیجیتال لونا (LUNA) در بازار نزولی با سقوط بیت کوین این نخستین مرتبه‌ای نیست که شاهد سقوط شدید قیمت بیت کوین و دیگر …

بررسی آیفون 12 پرو

بررسی آیفون 12 پرو

بررسی آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۲ پرو یکی جذاب‌ترین نمایندگان اپل است که با طراحی زیبا، دوربین حرفه‌ای و صفحه نمایش باکیفیت روانه بازارها شد. …

تشخیص عسل طبیعی

امروزه به هر مغازه و فروشگاه مواد غذایی که سر بزنید، عسل‌های مختلف با برندها و قیمت‌های متفاوت را می‌بینید که همه ادعا کرده‌اند عسلشان طبیعی و خام است؛ اما آیا واقعا اینگونه است؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که یک عسل واقعا طبیعی است؟

این سوال را اولین بار برند درکام طی ویدئویی به صورت تخصصی پاسخ داد. تا قبل از ساخت این ویدئو، هر یک از سایت‌ها یا افراد مختلف راهکارهای متفاوتی را برای تشخیص عسل خوب از بد پیشنهاد می‌کردند اما سایت درکام در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که هیچ یک از این روش‌ها درست و قطعی نبوده و حتی ممکن است به نتایج اشتباه منجر شوند.

درکام در این فیلم با خانم آتنا امیدپور، کارشناس صنایع غذایی با تجربه ۱۳ سال کار در آزمایشگاه عسل آسا مصاحبه کرده‌است؛ خانم امیدپور در این ویدئو تنها روش معتبری که برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد، به شما معرفی خواهند کرد. شما با مشاهده این ویدئو علاوه بر شناخت این روش، اطلاعات جالب دیگری از عسل را نیز خواهید فهمید که تاکنون از آن بی‌خبر بودید.

https://www.aparat.com/v/1kmVj/

همان‌طوری که در فیلم بالا هم دیدید، تنها راه تشخیص عسل طبیعی و خام، آزمایش عسل در آزمایشگاه‌های معتبر عسل است؛ به همین دلیل برای اینکه از طبیعی بودن عسلی که می‌خرید مطمئن باشید، حتما آن را از مکان‌هایی تهیه کنید که این آزمایش را قبل از فروش عسل، روی عسل‌هایشان انجام داده باشند. فروشگاه درکام که ساخت ویدئو بالا را انجام داده است، تمامی عسل‌هایش با برگه آزمایش ارائه می‌کند و یکی از گزینه‌های خوب برای خرید عسل اصل می‌باشد.

اگر زمان کافی برای مشاهده ویدئو بالا ندارید، می‌توانید خلاصه نکات آن را در زیر بخوانید.

چرا تنها راه تشخیص عسل طبیعی آزمایش آن است؟

عسل در سه نوع مختلف طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی در بازار موجود است. برای تولید عسل طبیعی، زنبور از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه می‌کند؛ برای تولید عسل تغذیه‌ای، زنبوردار برای تولید عسل بیشتر در نزدیکی کندو محلول آب و شکر قرار می‌دهد و زنبورها بیشتر از این محلول برای تولید عسل استفاده می‌کنند؛ در تولید عسل تقلبی هم اصلا زنبوری نقش ندارد و این عسل به صورت مصنوعی با استفاده از گلوکوز تجاری و یا ترکیب کردن آب و شکر با رنگ‌ به دست می‌آید.

تفاوت این سه نوع عسل به ساختار و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بازمی‌گردد و نمی‌توان از روی رنگ، عطر و طعم، غلظت و سایر ویژگی‌های ظاهری نوع عسل را تشخیص داد. رنگ و غلظت عسل به منطقه‌ای بستگی دارد که کندو آنجا قرار گرفته و عطر و طعم عسل هم بستگی به گیاهی دارد که عسل از آن به دست آمده است. همین دلایل باعث می‌شود که بهترین راه تشخیص طبیعی بودن عسل، آزمایش آن در آزمایشگاه باشد.

چرا خام بودن عسل مهم است؟

عسل خام به عسلی می‌گویند که بعد از برداشت، حرارت ندیده است و خواص آن حفظ شده است.

بهتر است بدانید فقط طبیعی بودن عسل نیست که مهم است و عسل باید علاوه بر طبیعی بودن، خام هم باشد. عسلی که خام نباشد و حرارت دیده باشد، حتی اگر کاملا از شهد گل‌ها تغذیه کرده باشد ارزشی ندارد. چرا که عسل حرارت دیده بر اساس میزان حرارت، بخشی و یا تمامی خواص خود را از دست می‌دهد.

برخی از زنبورداران و فروشندگان برای اینکه عسل رس نبندد یا اصطلاحا شکرک نزند، آن را حرارت می‌دهند و این به خاطر تفکر غلطی است که درباره شکرک عسل وجود دارد. باید بدانید که عسل چه طبیعی باشد و چه تغذیه‌ای و چه حتی تقلبی ممکن است رس ببندد و شکرک بزند پس شکرک زدن عسل اصلا نشانه بدی نیست. درکام عسل‌های خود را حرارت نمی‌دهد و به صورت حرارت ندیده و خام به فروش می‌رساند تا تمامی خواص و ترکیبات آن حفظ شود.

آزمایش عسل چگونه است؟

عسل طبیعی و خام در مقایسه با عسل تغذیه‌ای، تقلبی و حرارت دیده، باید یک سری ترکیبات خاص با درصد مشخصی داشته باشد. در آزمایشگاه مقادیر این ترکیبات اندازه‌گیری شده و با مقادیر استانداردی که این موارد باید در عسل طبیعی داشته باشند، مقایسه می‌شود و بر این اساس نوع عسل تعیین می‌شود.

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟

فاکتورهای تشخیص عسل طبیعی و خام کدامند؟

۱– میزان ساکاروز

این فاکتور در تعیین طبیعی بودن عسل کاربرد دارد. عسل به طور کلی، از سه قند اصلی گلوکز، ساکاروز و فروکتوز تشکیل شده است. در ابتدا ۵۰ تا ۶۰ درصد شهدی که زنبور از گل‌ها و گیاهان دریافت می‌کند، حاوی ساکاروز است که این قند در مسیر پرواز زنبور به سمت کندو، توسط آنزیم‌هایی که در بدن زنبور وجود دارد، به دو قند دیگر یعنی گلوکز و فروکتوز تبدیل می‌شود؛ به طوری که در نهایت میزان ساکاروز باقی مانده بسیار کم خواهد بود.

در عسلی که طبیعی است، میزان ساکاروز در اکثر موارد باید کم‌تر از ۵ درصد باشد. البته برخی عسل‌ها ممکن است طبیعی باشند ولی ساکاروز بالای ۵ درصد داشته باشند.

۲– میزان پرولین

این فاکتور در تعیین خام و طبیعی بودن عسل کاربرد دارد. شهد گل‌ها حاوی آمینواسیدهایی مانند پرولین است. بنابراین در عسلی که طبیعی باشد و زنبور برای تولید آن از شهد گل‌ها تغذیه کرده باشد، باید مقدار استانداردی پرولین، وجود داشته باشد.

از طرفی از آن‌جایی که پرولین با حرارت از بین می‌رود، در عسلی که حرارت دیده باشد، میزان پرولین کم‌تر از حد استاندارد است.

عسل خام و طبیعی باید دارای پرولین بالاتر از ۱۸۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم باشد.

۳– میزان دیاستاز

این فاکتور در تعیین تقلبی نبودن، تازه و خام بودن عسل کاربرد دارد. دیاستاز از جمله آنزیم‌هایی است که زنبور در هنگام تبدیل شهد به عسل، به آن اضافه می‌کند. در عسل تقلبی، که زنبوری در تولید آن نقش ندارد، مقدار دیاستاز صفر است.

اگر میزان دیاستاز در عسلی کم‌تر از مقدار مشخصی باشد، این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که آن عسل حرارت دیده و یا کهنه است زیرا میزان دیاستاز در صورت حرارت دادن و یا کهنه شدن عسل کم می‌شود. از آن‌جایی که عسل به مرور زمان خواص خود را از دست می‌دهد، بهتر است از عسل کهنه استفاده نکنید.

میزان دیاستاز در عسل خام و طبیعی باید بالاتر از ۸ باشد.

۴- میزان HMF

این فاکتور در تعیین خام بودن عسل کاربرد دارد. عسل در حالت عادی HMF کمی دارد ولی با گذشت زمان و یا حرارت دیدن، مقدار این ماده در عسل افزایش می‌یابد.

اگر عسلی HMF بالای ۴۰ داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که آن عسل حرارت دیده و یا شرایط نگهداری آن بد بوده است.

از میان فروشگاه‌های ارائه کننده عسل طبیعی، درکام یکی از معدود فروشگاه‌هایی است که مقادیر تمامی این فاکتورهای کلیدی را اندازه می‌گیرد تا هم خیال خودش از باکیفیت بودن عسلی که به دست مشتری می‌رساند راحت باشد و هم اینکه خیال مشتریانش را از بابت طبیعی و خام بودن عسل‌هایش راحت کند. برای مشاهده انواع عسل طبیعی درکام و مشاهده برگه آزمایش هر یک از این عسل‌ها، می‌توانید کلمه “خرید عسل طبیعی درکام” را در گوکل سرچ کنید و اطلاعات کامل‌تری را آنجا ببینید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با شناخت و تهیه عسل طبیعی و خام بتوانید هم از طعم خوب آن لذت ببرید و هم از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 11 مهر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.