اتاق فرار و هرآنچه باید درباره آن بدانید - پارسی زی
دانلود آهنگ Elsen Pro به نام Ya Bextimin Gozu Kordu

دانلود آهنگ Elsen Pro به نام Ya Bextimin Gozu Kordu

دانلود آهنگ Elsen Pro به نام Ya Bextimin Gozu Kordu پیشنهاد آهنگ جدید و جذاب Elsen Pro به نام Ya Bextimin Gozu Kordu را داریم …

مقایسه قیمت BTC (بیت کوین) در بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایران!

مقایسه قیمت BTC (بیت کوین) در بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایران!

چکیده : در این نوشتار به بررسی قیمت بیت کوین BTC در بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و مقایسه آن پرداخته‌ایم.   اولین و بهترین رمزارز …

طرز تهیه موهیتو نعنایی خوشمزه

طرز تهیه موهیتو نعنایی خوشمزه

در فصل‌های گرم سال، نوشیدن نوشابه‌های خنک‌کننده و متنوع به یک لذت بی‌نظیر تبدیل می‌شود. موهیتو به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی، ترکیبی از …

شاید شما نیز مثال مرگ دست جمعی بهتر از جشن تنهایی» را شنیده باشید؛ به همین دلیل بازی‌ها و سرگرمی‌های گروهی همیشه مورد توجه افراد قرار می‌گیرند اما در این مقاله با شما هستیم تا به دلایلی که «اتاق فرار» را به تفریحی متمایز تبدیل کرده بپردازیم.

 

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار فعالیتی محبوب با حضور چند شرکت کننده می‌باشد که در اتاق یا محلی شبیه سازی شده همچون قلعه، کشتی دزدان دریایی، اهرام مصر، زندان یا سیاره‌های دیگر و… گیر افتاده‌اند؛ بازیکنان برای خروج از این وضعیت باید به پیدا کردن سرنخ‌ها و حل معماهایی بپردازند که راه فرار را برای آن‌ها می‌گشاید. اگرچه بازی به همین سادگی‌ها نیست و نیاز به همکاری خوب، مدیریت زمان و خلاقیت دارد.

از این رو بازتاب فعالیت‌های اتاق فرار همچون تیم‌سازی، بهبود قوه تخیل و ایجاد سرگرمی، لحظه‌ای شگفت انگیز، فراموش نشدنی و سازنده برای همه افراد می‌سازد. برای تجربهٔ این بازی به تیمی هماهنگ و شصت دقیقه زمان نیاز دارید تا به ماموریتی هیجان انگیز بروید!

 

 

ساز و کار اتاق فرار چگونه است؟

به طور کلی می‌توان گفت که تمامی اتاق فرارها در سه مرحله انجام می‌شوند:

 

۱. توجیه

گیم مستر ابتدا به شرکت کنندگان اطلاعاتی درباره بازی و پیش‌نیازها همچون: زمان، موقعیت و اهداف ارائه می‌دهد. در بیشتر موارد هدف خارج شدن از فضایی بسته در کمتر از یک ساعت است اگرچه روش‌های متمایزی به ازای هر اتاق فرار وجود دارد که در صورت نیازگیم مستر دربارهٔ آن‌ها به بازیکنان اطلاع می‌دهد. همچنین راهنمایی‌های لازم برای اینکه افراد بدانند از کجا شروع کنند یا به دنبال چه چالش و معماهاییباشند نیز ارائه می‌شود.

 

۲. بازی

هنگامی که بازیکنان از تمامی موارد ضروری آگاه شدند، وارد بازی می‌شوند؛ پس از آن درهای اتاق قفل و شمارش معکوس آغاز می‌شود. در این زمان شرکت کنندگان باید با همکارییکدیگر منطقه را جستجو کنند و با استفاده از سرنخ‌ها به معماها برسند. ممکن است حل این معما شما را به مرحلهٔ دیگری ببرد یا قطعه‌ای از پازل اصلی باشد که در حل معمای اصلی موثر است و موفق به یافتن آن شدید. پس می‌توان گفت بازی اتاق فرار در تمامی مراحل، حتی پیش از حل معماها چالش برانگیز است و هیجان مثبتی در افراد ایجاد می‌کند.

 

 

۳. جشن

ممکن است پس از مرحلهٔ نهایی، صدای زنگ هشداری به گوش‌تان آید که نشانی از موفق شدن شما و تیم‌تان باشد. در صورتی که بتوانیدمعمای اصلی را پیش از پایان شمارش معکوس حل کنید، ممکن است بخواهید روز خود را با جشن کوچکی همراه با چند نوشیدنییا حتیکیک کوچکی تکمیل کنید!

انواع بازی اتاق فرار

در اتاق‌های فرار همه چیز راجع به منحصر به‌فرد و خلاق بودن است. حتی با وجود اینکه بسیاری از اسکیپ روم‌ها با الهام از بازی‌های مرتبط یا فیلم اتاق فرار ساخته شده‌اند، تمامی مجموعه‌های حرفه‌ای، کمی متفاوت‌تر از دیگران شما را به چالش می‌کشند. برای مثال ممکن است در مواردی تمرکز اصلی روی کار تیمی باشد درحالی که اتاق‌های دیگر هوش و حواس شما را به چالش می‌کشند. با این حال در ادامه اتاق فرار‌ها را با توجه به دو ویژگی فرم و انواع پازل دسته بندی می‌کنیم.

این بخش  شامل نکاتی‌ست که برای مدیران کسب‌وکار در جهت برنامه ریزی بهتر، و بازیکنان در جهت شناخت انواع مختلف اتاق فرار و حل معماها کمک می‌کند.

 

– انواع فرم در اتاق فرار

فرم اسکیپ روم به طور کلی تعیین کننده چگونگی حل معماها، ترتیب و پیچیدگی‌های اتاق فرار می‌باشد که به دو شکل اصلی وجود دارد:

 

  • فرم خطی

دریک اتاق فرار با داستانی خطی، پازل‌هایی وجود دارند که تنها در یک دنبالهٔ خاص حل می‌شوند. در این نوع تا زمانی که معمای قبلی را حل نکنید به سرنخ بعدی نمی‌رسید؛ چرا که همه سوال‌ها یکی پس از دیگری مطرح می‌شوند. همچنین ممکن است بتوانید چندین اتاق را پیش از رسیدن به هدف نهایی طی کنید اما تنها هنگامی که تمامی معماهای موجود در اتاق‌ها را حل کرده باشید، به سطح بعدی می‌رسید.

این قالب برای مبتدیان و تیم‌های کوچکی که می‌خواهند باهم روییک موضوع تمرکز کنند مناسب است. در این نوع جزئیات و اطلاعات به طوری نیست که مخاطب را سردرگم کند و همه چیز قدم به قدم پیش می‌رود.

 

 

  • فرم غیر خطی

هنگامی که قصد دارید با یک گروه بزرگ به بازی اتاق فرار بپردازید، مهم‌ترین موضوع مشغول بودن تمامی افراد است تا هیچکس خسته نشود. برای چنین مواقعی بازی‌های غیر خطی عالی هستند چرا که معماهای بسیاری در خود جای داده‌اند؛ این پازل‌ها که به نظر می‌رسد به یکدیگر مرتبط نیستند در واقع تکه‌های کوچکی از معمای اصلی هستند و شما را به پازل بزرگتری هدایت خواهند کرد. اگرچه برای گروه‌های کوچک یا مبتدیان این روش دشوار به نظر می‌رسد اما برای تیم‌های بزرگ مناسب است.

 

  • فرم ترکیبی

این اتاق فرار که از ترکیب دو گزینهٔ قبلی ایجاد می‌شود، در واقع نوعی متعادل است که معمولا داراییک معمای بزرگ و اصلی‌ست که با حل کردن معماهای کوچک به‌دست می‌آید. این مدل به خوبی سازماندهی شده و دنبالهٔ مشخصی دارد، تقریبا برای همهٔ گروه‌ها مناسب است و تمامی اعضا را مشغول و هیجان زده نگه می‌دارد.

 

  • اتاق فرار گمراه کننده

همانطور که از نام این مورد حدس می‌زنید، در چنین اتاق‌هایی باید همیشه چشم خود را برای چیزی که ممکن است باعث گمراهی از سوال یا موضوع اصلی شود باز نگه دارید. سرنخ‌های موجوددر مواقعی به هیچ‌جا نمی‌رسند و تنها باعث اتلاف وقت شما می‌شوند. با این حال عده‌ای از شناسایی سرنخ‌های گمراه کننده لذت می‌برند درحالی که برخی دیگر در صورت اشتباه و هدر رفتن وقت، کلافه و عصبانی می‌شوند. علاوه بر این تیم‌هایی که نمی‌توانند به توافق برسند یایک مسیر را انتخاب کنند با مشکل مواجه می‌شوند.

برای موفقیت در این مدل از اسکیپ روم: هرگاه با چیزی مواجه شدید که ضرروی به نظر می‌رسد، ابتدا کل اتاق و داستان را تجزیه و تحلیل کنید تا به نتیجهٔ بهتری برسید.

– ژانرهای بازی اتاق فرار

در رابطه با موضوع تم و ژانر بازی نیز با تنوع گسترده‌ای روبرو هستید؛ بنابرین می‌توانید به بازی در ژانرهای مختلفی همچون: اتاق فرار ترسناک ، معمایی، کمدی، تخیلی، ماجراجویی، اتاق فرار دلهره آور، اکشن، تخیلی، تاریخی و… بپردازید.

 

آیا اتاق فرار مناسب شماست؟

اتاق فرار به عنوان تفریحی جدید برای مخاطبان بسیاری جذابیت دارد پس اگر شما نیز دوست دارید اوقات خوشی را تجربه کنید، به بازی تیمی و همکاری با دیگران بپردازید، طرز تفکر انتقادی را در خود بهبود بخشید، به فکر راه‌کاری سرگرم کننده و خلاقانه هستید یا به دنبال چالش‌های جدیدی هستید تا از روتین تکراری خود بیرون بیاید، اتاق فرار مناسب شماست!

 

بدین منظور با اعضای خانواده، دوستان، همکاران در محل کار یا همکلاسی‌ها و… تیمی مناسب تشکیل دهید. درباره رنج سنی سخت‌گیر نباشید چراکه بازی‌های اتاق فرار برای کودکان ۷ ساله تا افراد ۷۷ ساله مناسب است! به بیانی دیگر محدودیت سنی برای این بازی وجود ندارد (جز در مواقع خاص و تعیین شده توسط مجموعه) و مسئله بیشتر در رابطه با پیچیدگی معماها خواهد بود.

همچنین جالب است بدانید اتاق فرار فعالیتی عالی برای تیم‌سازی به شمار می‌رود چرا که با کار گروهی و ایجاد هدف مشترک، همبستگی و اشتراک بین اعضای تیم بهبود می‌یابد درحالی که آن‌ها سرگرم یک بازی هیجان انگیزیا حتی شکستن رکورد بازی هستند!
اگر شما هم به این بازی علاقه مند شدید می توانید در مجله اتاق فرار جدیدترین اتاقهای فرار ایران را مشاهده و نقد و بررسی ان را مشاهده کنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 2 آبان 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.