لیست کامل مراحل ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی ( مخصوص کارفرمایان)
خرید فالوور خارجی توییتر
خرید فالوور خارجی توییتر از کجا فالوور twitter ارزان قیمت خرید کنیم ؟ در گوگل کلمه خرید فالوور را جستجو کردیم و تمام سایت هایی …
روش اصلاح و صاف کردن دندان های کج شده چگونه است
مشکل دندان های کج و ناصاف بسیار در بین مردم رایج است. بسیاری از کودکان و بزرگسالان به آن مبتلا هستند. اگر دندان های شما …
ldl در آزمایش خون چیست؟
چکیده : در صورت داشتن سطح بالای کلسترول خوب، یا همان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، احتمالاً ریسک ابتلا به بیماری قلبی کاهش مییابد. HDL نقش …
لیست کامل مراحل ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی ( مخصوص کارفرمایان)
ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی
همه شرکتهایی که دارای کد کارگاهی بیمه هستند و کارگر و کارمند دارند، باید کارگران و کارمندان خود را بیمه کنند. همچنین اینکه آخر هر ماه، لیست بیمه را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. باید گفت که تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای هر شرکت با هر اندازه و تعداد کارمندی الزامی است. شرکتهای قدیمی کاملاً با این فهرست آشنا هستند؛ اما افرادی که به تازگی شرکت تأسیس و کارمندانی را جذب کردهاند، هنوز با این نوع لیست، چگونگی تهیه و ارسال آن آشنا نیستند. اگر شما هم جزو این گروه هستید و همچنین میخواهید از آخرین تغییرات مربوط به سال ۱۴۰۰ مطلع شوید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟
لیست بیمه تامین اجتماعی شامل سوابق کاری (بیمهای) هر کارمند و کارگری است که در شرکت یا سازمانی کار کرده و حقوق و مزایایی را دریافت میکند. تمامی افرادی که نامشان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار میگیرد، باید حق بیمهای به سازمان برای دریافت مزایا پرداخت کنند. حق بیمه شامل ۳۰% از حقوق است که ۷% را خود کارمند یا کارگر میدهد و پرداخت ۲۳% بقیه آن بر عهده خود کارفرما است.
تمامی افرادی که شرکتی یا کارگاهی را تأسیس میکنند و درصدد جذب کارمند هستند، باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از شروع کار خود، به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و کد کارگاهی اخذ کنند. بعد از اینکه بازرسی از سمت کارشناس بیمه انجام و کد کارگاهی به واحد مربوطه داده شد، مالک کارگاه میتواند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، لیست بیمه را ازطریق سامانه ارسال کند.
چگونگی تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان
همه کارفرمایان برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی، باید در ابتدا در سامانه ثبتنام کنند. بعد از دریافت کد کارگاهی، نام کاربری و رمز عبور، بایدنرم افزار ارسال لیست حق بیمه تامین اجتماعی را دانلود کنند. بعد از دانلود و نصب لازم است که اطلاعات کارگاه و کارمندان در آن ثبت و بعد دادههای خروجی به دست آمده در قالب یک فایل فشرده در CD ذخیره یا به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی بارگذاری شود.
آموزش تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی از طریق نرم افزار
برای این کار، باید آخرین نسخه نرم افزار تأمین اجتماعی ۱۴۰۰ را دانلود و نصب کنید.
مرحله اول
در مرحله اول باید کد کارگاه و کارمندان ثبت شود. در قسمت بالا، سمت چپ، اطلاعات پایه شامل دو زیر فهرست به نام «مشخصات کارگاه» و «مشخصات کارکنان» وجود دارد. ابتدا باید مشخصات کارگاه وارد شود. با کلیک روی «مشخصات کارگاه»، فرمی باز میشود که باید روی گزینه «جدید» کلیک کنید. بعد از کلیک روی آن، فرم اطلاعات ورود کارگاه نشان داده خواهد شد.
در فرم، اطلاعات زیر باید وارد شوند:
- کد کارگاه که عدد ۱۰ رقمی است.
- ردیف پیمان که مخصوص پیمانکاران است.
- نام کارگاه که باید با توجه به زمینه فعالیت نوشتهشود.
- نام کارفرما که باید نام کسی که جواز به نام او صادر شدهاست، نوشته شود.
- آدرس که حداقل باید نام شهر و خیابان نوشتهشود.
ارسال لیست بیمه به صورت مرحلهای
مرحله دوم
اکنون اطلاعات کارگاه به صورت دقیق ثبت شدهاست. سپس باید اطلاعات کارمندان ثبت شود. از همان منوی سمت چپ بالا، این بار روی «مشخصات کارکنان» کلیک کنید.
فرم زیر نمایش دادهمیشود که با کلیک روی گزینه «جدید» میتوانید تک تک اطلاعات کارمندان یا کارگران خود را ثبت کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
- شماره بیمهنامه (دو صفر قبل از شماره بیمهنامه به صورت خودکار اضافه میشود.)
- کد پرسنلی
- شماره شناسنامه
- کد ملی
- نام مطابق با شناسنامه
- نام خانوادگی مطابق با شناسنامه
- جنسیت
- نام پدر
- تاریخ تولد
- شغل
- شهر محل صدور
مرحله سوم
در این مرحله باید لیست ماهانه تهیه شود. از قسمت عملیات، روی گزینه «لیست ماهانه» کلیک کنید. بعد روی گزینه «جدید» کلیک کنید.
در فرم جدید، اطلاعات زیر باید وارد شوند:
- کد کارگاه ۱۰ رقمی
- ردیف پیمان
- سال
- ماه
- تعداد افراد بیمه شده در کارگاه
- جمع روزهای کارکرد تمامی افراد بیمه شده کارگاه
- جمع دستمزد روزانه تمامی افراد بیمه شده کارگاه
- مجموع دستمزد ماهانه تمامی افراد در کارگاه
- جمع مزایای ماهانه مانند بن کارگری
مرحله چهارم
در این مرحله که «ثبت ریز کارکرد» نام دارد، روزهای کارکرد بیمهشدگان باید مشخص شوند. بعد از کلیک روی گزینه «ریز کارکرد» و سپس «جدید»، اطلاعات زیر، وارد شود:
- شخص بیمه شده
- روزهای کارکرد
- دستمزد روزانه
- مزایای ماهانه مشمول
بعد از وارد کردن این چهار مورد، بقیه اطلاعات دیگر قسمتها به صورت خودکار در سیستم پر خواهند شد. بعد روی گزینه ثبت کلیک و بعد اطلاعات مربوط به نفر بعدی را پر کنید. روزهای استعلاجی و مرخصی را هم باید در روزهای کارکرد در نظر گرفت.
در مرحله بعدی، باید دیسکت تهیه شود. دو فایل برای شما که یکی حاوی اطلاعات مربوط به کارگاه و دیگری مربوط به بیمهشدگان است. لازم است که این اطلاعات را از طریق سی دی به شعبه تامین اجتماعی تحویل دهید یا در سامانه samt.tamin.ir بارگذاری کنید.
مرحله پنجم
برای این کار، از طریق منوی عملیات روی گزینه لیست ماهانه و سپس روی گزینه «تهیه دیسکت» کلیک کنید. در این بخش میتوانید فایل آدرس ذخیره فایل لیست ماهانه و ریز کارکرد را مشخص کنید و بعد فایلها را به صورت اینترنتی از طریق سامانه معرفی شده ارسال کنید.
برای آشنایی کامل با بیمه تامین اجتماعی، همه قوانین و شرایط آن، پیشنهاد میکنیم به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://bimeh.com/mag/complete-guide-of-social-security-insurance/
ارسال لیست بیمه از طریق سامانه samt.tamin.ir
برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی از طریق سامانه samt.tamin.ir با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود شوید. سپس از طریق عملیات لیست بیمه میتوانید فایلهای خود را بارگذاری و سپس ارسال کنید. بعد از بارگذاری فایلها، اطلاعات مربوط به آنها برای شما نمایش داده خواهد شد. اگر مغایرت و خطایی وجود داشته باشد، به شما نمایش داده میشود. البته خطای اصلی در نرم افزار نشان داده میشود و بهتر است که در همانجا، مشکلات احتمالی را برطرف کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، با کلیک روی گزینه «ارسال به شعبه»، فایلها ارسال خواهند شد. بعد از ارسال شماره پیگیری به شما داده میشود که از قسمت «پیگیری لیست بیمه» میتوانید وضعیت لیست خود را مشاهده کنید.
دریافت برگ پرداخت حق بیمه پرسنل
بعد از ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی نوبت به پرداخت حق بیمه پرسنل است. برای این کار روی گزینه «دریافت برگ پرداخت» و «دریافت رسید» کلیک کنید. سپس میتوانید از طریق درگاه اینترنتی، حق بیمه را پرداخت و رسید آن را دریافت کنید.
پرداخت حق بیمه کارکنان از چند روش قابل پرداخت است:
- درگاههای اینترنتی بانکهای رفاه، تجارت، ملت و سپه
- از طریق تلفن همراه و با استفاده از شماره #۷۱۳*۷۱۴*
- با استفاده از USSD و کد #۱۴۰*۴*
- با استفاده از تلفن ثابت و شماره ۰۲۱۸۴۰۳۰۰۰
ارسال لیست بیمه کارکنان
تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای هر کارفرمایی ضروری است و در صورت تأخیر در ارسال، شرکت مشمول جریمه میشود. انجام این مراحل برای بار اول ممکن است که کمی باعث سردرگمی شما شود؛ اما در سریهای بعد همه کارها سریعتر انجام خواهد شد.
منبع سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)