6 نکته بهداشت دهان و دندان برای محافظت بیشتر از دندان ها - پارسی زی
رسیدن به خود واقعی

رسیدن به خود واقعی

رسیدن به خود واقعی راضی کردن مردم در مورد انجام کارهایی است که اغلب در ظاهر خوب هستند، اما دلایل اشتباهی دارند . شکستن الگوی …

بازرگانی شاهمرادی تولید کننده مجسمه برنجی بزرگ ومجسمه برنجی کوچک است

بازرگانی شاهمرادی تولید کننده مجسمه برنجی بزرگ ومجسمه برنجی کوچک است

بازرگانی شاهمرادی تولید کننده مجسمه برنجی بزرگ ومجسمه برنجی کوچک است.خرید مجسمه برنزی دکوری مجسمه برنجی اسب،مجسمه ببر برنجی،مجسمه برنجی حیوانات،مجسمه هخامنشی،مجسمه کوروش،مجسمه گاو،مجسمه گوزن،مجسمه …

5 سایت برتر انجام پروژه دانشجویی در ایران

5 سایت برتر انجام پروژه دانشجویی در ایران

دانشجویان زیادی وجود دارند که با انجام پروژه دانشجویی خود دست و پنجه نرم میکنند. در نهایت نیز کیفیت مدنظر به دست نمی‌آید و تصمیم به …

۶ نکته بهداشت دهان و دندان برای محافظت بیشتر از دندان ها

مینای دندان قوی ترین ماده در بدن انسان است، اما قسمت حساس و آسیب­پذیر مینای دندان باکتری ها و حملات اسیدی است که می­تواند مواد معدنی را از بین ببرد و باعث فرسایش مینای دندان شود. افراد زیادی هستند که با ورود به دهه دوم زندگی با مشکلات مربوط به دهان و دندان دست و چنجه نرم می­کنند. مشکلات مربوط به دندان یه به صورت وراثتی است که به دلیل داشتن دندان­های ضعیف ایجاد می­شود و یا به دلیل عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان. بدون دندان زندگی برای ما بسیار مشکل و سخت خواهد بود پس مهم است که با استفاده از این پنج تکنیک مراقبت از دهان به درستی از دندان های خود محافظت کنید.

  1. روزی چند بار مسواک بزنید

اول از همه، بهداشت خوب دهان با مسواک زدن چندین بار در روز شروع می­شود. با مسواک زدن و از بین بردن ذرات غذا یا سایر مواد مضری که می­توانند باعث پوسیدگی دندان شوند از دندان های خود محافظت می­کنید . نحوه مسواک زدن شما بسیار مهم است. در واقع، مسواک زدن ضعیف و خیلی آرام با نزدن آن تفاوتی ندارد و کاربردی برای پاکسازی نخواهد داشت. برای مسواک زدن وقت بگذارید و مسواک را با حرکات آرام و دایره­ای حرکت دهید تا پلاک­ها از بین بروند. پلاک برداشته نشده می­تواند سفت شود و منجر به تجمع جرم و التهاب لثه (بیماری اولیه لثه) شود.حتماً کل دندان­های بالا و پایین و انتهایی را به درستی مسواک بزنید. لثه و زبان را فراموش نکنید، زیرا باکتری‌ها می‌توانند به لثه‌ها و سایر ساختارهای دندان‌های نگهدارنده نیز حمله کنند.

  1. نخ دندان بکشید

اکثر مردم می­دانند که استفاده از انواع مختلف نخ دندان مهم است، اما تعداد کمی از آنها در واقع نخ دندان استفاده می­کنند. فاصله بعضی دندان­ها با هم بسیار کم است و تارهای مسواک نمی­تواند به راحتی این منافذ را تمیز کند. نخ در مقایسه با پلاستیک راحت­تر این منافذ را پاک می­کند. نخ دندان را با نخ­های معمولی اشتباه نگیرید. نخ دندان درواقع الیاف استریل شده­ای است که حاوی مواد پاک کننده و مناسب برای دندان می­باشد. استفاده از نخ دندان برای کسانی که ارتودنسی دارند بسیار راحت­تر از مسواک زدن دائم است.

  1. دهان شویه بزنید

دهان شویه ضروری است. استفاده از دهان شویه پلاک­های چسبناک و آلودگی­هایی که برای مدت زمان طولانی روی دندان بوده تمیز و پاک می­کند. این محلول انواع مختلفی دارد و بعضی از این محصولات برای سفید کردن دندان­ها کاربرد دارند. برای اینکه سلامت دهان و دندان­تان حفظ شود تا حد امکان از محصولات سفیدکننده دندان استفاده نکنید. این محصولات ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند. مارک­های متنوعی از دهان شویه موجود است. پیشنهاد ما به شما دهان شویه از مارک ایرشا، لیسترین و وی وان است.

تبلیغات باعث می­شود که دهان شویه برای سلامت دهان و دندان ضروری به نظر برسد، اما بسیاری از مردم از آن صرف نظر می­کنند زیرا نمی­دانند چگونه باید از آن استفاده کنند. دهان شویه از سه طریق کمک می­کند:

میزان اسید موجود در دهان را کاهش می­دهد، نواحی سخت مسواک زدن در داخل و اطراف لثه ها را تمیز می­کند و دندان ها را دوباره متعادل میکند. دهان شویه ها به عنوان یک ابزار کمکی برای کمک به تعادل همه چیز مفید هستند. کودکان و افراد مسن که توانایی مسواک و نخ دندان کشیدن را ندارند، می­توانند از دهان شویه استفاده کنند.

اگرچه ممکن است استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه بعد از هر وعده غذایی کاملاً ضروری نباشد، اما انجام این کار فقط یک بار در روز می­تواند به طور قابل توجهی به محافظت از دندان­های شما (در مناطقی که نمی­توان از طریق مسواک زدن به آنها دسترسی داشت، مانند بین دندان ها و در پشت دهان) کمک کند.

  1. از فلوراید به عنوان یک درمان استفاده کنید

فلوراید بهترین دوست مینای دندان است زیرا به حمایت از مواد معدنی موجود در مینای دندان کمک می­کند و با باکتری­هایی که به مینای دندان حمله می­کنند مبارزه می­کند. بهترین راه برای استفاده روزانه از فلوراید، استفاده از خمیر دندان و دهان شویه حاوی فلوراید است.

در صورتی که فرسایش مینای دندان شما شروع شده است و احساس درد شدید دارید، با دندانپزشک در مورد فلوراید درمانی قوی­تر صحبت کنید تا از دندان­های خود به شیوه ای مناسب محافظت کنید.

  1. از غذاها و نوشیدنی های مضر خودداری کنید

بسیاری از موارد پوسیدگی دندان را می­توان تا حد زیادی به یک رژیم غذایی نامناسب نسبت داد که شامل غذاهای سرشار از قند و سایر کربوهیدرات های مضر است. به منظور محافظت کامل از دندان های خود، سعی کنید از مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های مضر مانند قهوه، شیرینی ها و محصولات حاوی گوجه فرنگی خودداری کنید.

برای بسیاری، ترک قهوه یا سایر غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند امکان پذیر نیست، در این صورت، مراقبت های اضافی دندان می­تواند به محافظت از دندان های شما پس از مصرف کمک کند. همچنین در این مقاله می‌توانید ۱۰ خوراکی که بیشترین لک را روی دندان ایجاد می‌کنند را مشاهده کنید.

  1. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

بسیار مهم است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا به درستی از دندان­های خود محافظت کنید. در حالی که بهداشت خوب دهان و دندان می­تواند به میزان قابل توجهی احتمال فرسایش مینای دندان را کاهش دهد، هنوز هم احتمال ایجاد پلاک روی سطح دندان وجود دارد.

با مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن و چکاپ دندان، می‌توانید از بهداشت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید و از دندان‌های خود محافظت کنید و پلاک‌هایی را که سفت و سخت شده‌اند از طریق مسواک زدن یا جرم­گیری پاک کنید.

با استفاده دقیق و مداوم از تمام نکات گفته شده تا حد زیادی می­توانید از آسیب­های جدی به دندان­های خود جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که آسیب به دندان به صورت ضربه ممکن است در دراز مدت باعث ازبین رفتن دندان شود. اگر آجیل­های سخت را با دندان می­شکنید باید منتظر درد دندان­های خود باشید. دندان از مهمترین نعمت­هایی است که به انسان داده شده و باید از دندان­های خود به خوبی محافظت کنید.

نوسینده: سارا اقبالی

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 12 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.