محل و نحوه تهیه سنگ رودخانه - پارسی زی
آیا کلر در آب خطرناک است؟

آیا کلر در آب خطرناک است؟

آیا کلر در آب خطرناک است؟ در این مقاله به شرح فعالیت کلر زنی در آب اشامیدنی، علت انجام این کار و میزان کلر استاندارد …

آموزش میکس و مسترینگ : میکس چیست؟ فرقش با مسترینگ؟

آموزش میکس و مسترینگ : میکس چیست؟ فرقش با مسترینگ؟

چکیده : آموزش میکس و مسترینگ دغدغه اصلی آهنگسازان و موزیسین‌های قدیمی تا تازه‌واردان به این عرصه است.   آموزش میکس و مسترینگ آموزش میکس و …

راهنمای بازدید از شمس العماره

راهنمای بازدید از شمس العماره

راهنمای بازدید از شمس العماره شمس العماره نام یکی از بناهای جذاب و جالب تهران قدیم است که در سال ۱۲۸۲ توسط ناصرالدین شاه بنا …

تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی افراد، آن ها را به سمت محافظت بیشتر از طبیعت و استفاده از مواد و مصالح پایدار برای ساخت و تزیین منازل و املاک خود هدایت کرده است. مواد معدنی مانند سنگ‌ های رودخانه ای به راحتی از بین نمی‌روند و مثل مواد گیاهی یا خرده‌های چوب شسته نمی‌شوند، بسترهای کاشت طولانی‌تر ایجاد می‌کنند و به طراحان این امکان را می‌دهند تا به راحتی مناظر و المان هایی مانند مسیرها، پله ها و دیوار های سنگی و یا پاسیوهای کوچک ایجاد کنند.

به همین جهت به کارگیری سنگ رودخانه ای به عضوی ماندگار در طراحی های مدرن صنعت ساختمان تبدیل شده است. سنگ رودخانه در فروشگاه های مصالح مدرن و کارخانه های تولیدی در دسترس هستند. با خرید هر تن سنگ رودخانه در هزینه های نگهداری محوطه عدد بزرگی صرفه‌جویی میکنید.

محل و نحوه تهیه سنگ رودخانه

در سالیان دور، سنگ های رودخانه ای از بستر رودخانه ها جمع آوری شده و به صورت فله ای به فروش می رسید. اما این روش از تهیه و فروش به بن بست رسید، چرا که سنگ ها به صورت مخلوطی از سنگ های ریز و درشت و رنگارنگ عرضه می شد و پس از اجرا در محوطه مورد نظر، ناهماهنگی و بی نظمی زیادی ایجاد می کرد.

نکته مهم بعدی که علت اصلی توقف استفاده از سنگ های کف رودخانه به شمار می رود، آسیبی است که جمع آوری این سنگ ها به طبیعت و منابع آبی وارد می کرد. به همین علت، رویکرد جدیدی در حوزه معماری و مصالح مدرن ایجاد شد که بجای استفاده از سنگ بستر رودخانه، به تولید این سنگ ها به روش مصنوعی پرداخته شود که علاوه بر ایجاد اشتغال، در حفظ و نگهداری محیط زیست و منابع طبیعی هم گامی ارزشمند برداشته شود.

در ادامه به مقایسه سنگ های تولید شده به روش مصنوعی و سنگ های طبیعی بستر رودخانه می پردازیم.

تولید سنگ رودخانه ای

در روش تولید و فرآوری سنگ رودخانه ای به صورت مصنوعی، مواد اولیه از معادن سنگ دارای مجوز بهره برداری تهیه می شود. این سنگ ها با توجه به محل پیدایش، رنگ و جنس های متفاوتی دارند. مثلا برای تهیه سنگ سفید، از معادن سنگ سفید چینی الیگودرز، ازنا و سایر معادن استان لرستان استفاده می شود. سنگ های مشکی از معادن نجف آباد اصفهان و سنگ های قرمز از معادن آذر شهر استخراج می شوند. پس نتیجه می گیریم که سنگ های رودخانه ای، دارای ماهیتی طبیعی هستند و فقط به روش مصنوعی تولید می شوند و هیچگونه ماده شیمیایی و یا غیرطبیعی در ساخت آن ها دخیل نمی باشد.

در مرحله بعدی پس از انتقال لاشه های بزرگ سنگ به کارخانه تولیدی، با استفاده از دستگاه های مخصوص، سنگ ها به صورت کنترل شده و تحت نظارت خرد می شوند تا از ایجاد ترک های غیراصولی و آسیب در سنگ جلوگیری شود.

این مرحله مشابه کنده شدن سنگ ها به دلیل فشار وارد شده از سمت آب به لاشه های بزرگ سنگ موجود در مسیر رودخانه است.

در مرحله بعدی سنگ ها درون دستگاهی قرار داده می شوند تا با ایجاد سایش، گرد و صیقلی شده و شکل بگیرند. جنس و سختی سنگ مصرفی باید به اندازه ای باشد که قابلیت گرد شدن داشته باشد. درصورت زیاد بود سختی سنگ (مثل سنگ گرانیت)، این مرحله با شکست مواجه خواهد شد. پس شناخت و انتخاب سنگ مناسب، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در تولید قلوه سنگ با کیفیت و اصولی می باشد.

سنگ های موجود در کف رودخانه، دارای نرمی و صیقل خاصی هستند. برای شبیه سازی این قسمت، یا به اصططلاح پولیش دادن سنگ های گرد شده، از دستگاهی استفاده می شود که کاملا شبیه ساز حرکت آب رودخانه بوده و باعث نرم و پولیش شدن سطح قلوه سنگ شده و از طرف دیگر، گرد و خاک های روی سنگ را کاملا تمیز می کند.

سایزبندی سنگ رودخانه

تقسیم بندی استاندارد برای سایز سنگ های تولید شده به صورت زیر می باشد:

سایز ۱ تا ۳ سانتی متر، سایز ۳ تا ۵ سانتی متر، سایز ۵ تا ۷ سانتی متر، سایز ۷ تا ۹ سانتی متر، سایز ۹ تا ۱۲ سانتی متر، سایز ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر و سایز ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر.

اکنون که اطلاعات کافی در مورد نحوه تهیه و تولید سنگ های رودخانه ای را داریم، به توضیح برخی ویژگی های سنگ های با کیفیت می پردازیم.

از آنجاییکه این سنگ ها اغلب در محیط باز و در معرض تابش آفتاب و جریان آب مورد استفاده قرار می گیرند، باید در برابر تغییرات دمایی بسیار مقاوم باشند. همچنین میزان جذب آب سنگ باید بسیار کم باشد. پس سنگ با کیفیتی که جذب آب حداقلی دارد و مقاوم به تغییر دمایی است، پس از گذشت چندین سال با وجود بارش برف و باران و سرما و گرمای شدید، هیچگونه آسیبی نخواهد دید.

بعضی از سنگ های بی کیفیت مانند سنگ سفید جوشقان، به علت آهکی بودن و جذب آب بسیار بالا، پس از گذشت مدت اندکی شکسته و به پودر تبدیل می شود. بهترین روش برای تشخیص سنگ سفید چینی از سنگ سفید جوشقان، توجه به رنگ قلوه سنگ است. سنگ جوشقان دارای رنگ سفید مایل به زرد بوده ولی سنگ سفید چینی کاملا سفید و دارای رگه های ریزی از رنگ طوسی می باشد. همچنین سنگ سفید چینی به سختی میشکند یا اصلا نمیشکند ولی سنگ جوشقان به راحتی شکسته و داخلش دارای ساختار پودری و آهکی می باشد.

نکته مهم دیگر، پولیش خوردن سنگ است. بعضی از تولید کنندگان برای کاهش هزینه تمام شده تولید خود، و یا به علت نداشتن دستگاه های مخصوص، سنگ ها را پولیش نمیدهند. وقتی سنگ پولیش داده نشود، خلل و فرج بسیار زیادی روی سطح سنگ باقی خواهد ماند که در آینده و طی استفاده، این حفره ها با آلودگی و خاک پر شده و رنگ سنگ سیاه و کدر می شود و دیگر پاک نخواهد شد. اما سنگ پولیش خورده، آلودگی ها را جذب نمیکند و به راحتی و با شستشو با آب تمیز خواهد شد.

نکته آخر در مورد کاربرد سنگ های رودخانه ای در طراحی و معماری سنتی و مدرن است. به جرات می توان گفت قلوه سنگ های رودخانه ای جزء معدود مصالحی هستند که در هر سبکی از معماری کاربرد دارند.

در معماری های سنتی که بیشتر تمرکز بر روی استفاده از المان های طبیعی مانند درخت و رودخانه و جوی آب است، می توان از سنگ های رودخانه ای برای تداعی مسیر طبیعی آب استفاده کرد. علاوه بر این قلوه سنگ های رودخانه ای برای ایجاد نماهای سنتی و روستایی که با سنگ ساخته می شدند بسیار مناسب هستند. همچنین استفاده از آن ها در کف سازی می تواند حالت نوستالژیکی به ملک شما دهد.

در معماری مدرن نیز استفاده از سنگ رودخانه ای در کنار سایر مصالح مدرن مانند چمن مصنوعی، بتن اکسپوز، شیشه، چوب و ترموود نیز بسیار چشمگیر بوده و زیبایی صد چندانی به طراحی می بخشد.

یکی از آسان ترین روش ها برای تهیه سنگ رودخانه ای با کیفیت و رعایت نکات گفته شده در مقاله، خرید از کارخانه های معتبر و نمایندگی های آنها در شهر های مختلف است.

یکی از معتبرترین کارخانه های تولید سنگ رودخانه ای، کارخانه افشار کمپانی است که با به کارگیری تجربه چندین ساله در عرصه تولید مصالح مدرن از جمله سنگ رودخانه ای، بتن اکسپوز و واش بتن، اقدام به فروش سنگ های رودخانه ای با ضمانت ۵ ساله کرده است.

شما می توانید جهت مشاهده لیست محصولات به وبسایت کارخانه به نشانی afsharcompany.ir مراجعه کنید.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 29 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.