سنگ پوکه معدنی - پارسی زی
راهنمای خرید فرش ماشینی و دستبافت از بازار

راهنمای خرید فرش ماشینی و دستبافت از بازار

راهنمای خرید فرش ماشینی و دستبافت از بازار فرش می تواند یکی از سخت ترین اجزای دکوراسیون باشد زیرا عوامل زیادی مانند سبک فرش، نوع …

کشتی یونانی در کیش را از دست ندهید

کشتی یونانی در کیش را از دست ندهید

کشتی یونانی در کیش را از دست ندهید کشتی یونانی معروفی در سواحل جزیره کیش وجود دارد که به گل نشسته است و در حال …

سفر در کشور های دیدنی

سفر در کشور های دیدنی

سفر در کشور های دیدنی تور لحظه آخری دوبی تور لحظه آخری دوبی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین انواع تور های مسافرتی شناخته می …

پوکه معدنی که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی به وجود می آید به نام های پوکه، زنگ، کیسیر و توف نیز شناخته می شود. با موفقیت در رشد گیاهان با کمک کودهای آلی و مصنوعی استفاده می شود. پوکه معدنی قروه که ۸۵ درصد متخلخل است، خاک را تهویه می کند و آب را در خود نگه می دارد.

رایج ترین نوع یافت شده و مورد استفاده روی زمین پوکه اسیدی است. این نوع رنگ سفید و کثیف است. در نتیجه سرد شدن ناگهانی در حین تشکیل و خروج ناگهانی گازها از بدنه، ساختار بسیار متخلخلی به دست آورده است. منافذ به یکدیگر متصل نیستند. چگالی آن بین ۰٫۵-۱ gr/cm3 متغیر است. به دلیل تخلخل زیاد پوکه معدنی، نفوذپذیری حرارتی و صوتی آن بسیار کم است. حاوی آب کریستال نیست.

در اعماق پوسته زمین، حفره های ماگمایی وجود دارد که از ذوب جزئی بازالت تشکیل شده است. در فشار بسیار بالا، این ماگما تمام موادی را که به طور معمول مایع یا گاز هستند جذب می کند. (H2O,CO2,F) با گذشت زمان فشار روی این حفره های ماگما تحت تاثیر حرکات زمین کاهش می یابد. هنگامی که حرکات زمین رخ می دهد، فوران آتشفشانی شروع می شود و این گازها از طریق ماگما فوران می کنند.

با آزاد شدن گازها، چسبندگی ماگما به سرعت افزایش می یابد و دمای انجماد افزایش می یابد. بنابراین، ماگما کف می کند، تکه تکه می شود و ماده ای را تشکیل می دهد که ما به عنوان سنگ پا می شناسیم. این ماده در یک انفجار گاز عظیم از دهانه به هوا پرتاب می شود و در محیط پراکنده می شود. توضیحات اصلی دایره المعارف بریتانیکا در مورد پوکه (پومیس) به شرح زیر است. “شیشه آتشفشانی بسیار متخلخل و منجمد به عنوان ماده ساینده برای تمیز کردن و پرداخت استفاده می شود. همچنین به عنوان یک مصالح ساختمانی استفاده می شود.” پوکه (پوکه) نوعی سنگ است که به دلیل سرد شدن بسیار ناگهانی زمان بلور شدن نداشته است. هنگامی که جامد می شود، بخار حل شده در آن به طور ناگهانی آزاد می شود و به شکل یک ساختار متخلخل پاشیده می شود. هنگامی که این شرایط رخ می دهد، هر نوع گدازه ای می تواند به پوکه تبدیل شود.

 

 

مزایای استفاده از پوکه (پومیس) در کشاورزی

تهویه عالی را فراهم می کند

می توان بارها و بارها استفاده کرد،

با گذشت زمان منقبض یا جمع نمی شود،

تنظیم مواد مغذی به راحتی قابل کنترل است،

فاقد عناصر مضر مانند قارچ، حشرات،

به راحتی آبیاری می شود

پوسیدگی نیست، پوکه کشاورزی

بوی بد تولید نمی کند،

پوکه معدنی  به نسبت ۱/۴ یا ۱/۵ با خاک مخلوط می شود. عمق خاک حداقل ۰٫۳۷ متر باید باشد.

  • ساختار متخلخل آن آب را در داخل نگه می دارد. تبخیر نمی شود. گیاه به تدریج (آرام) آب می گیرد.
  • زمان آبیاری کاهش می یابد و تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می شود (مثل ۶۵ تا ۷۰ درصد).
  • ساختار متخلخل آن خاک را از نظر اکسیژن غنی می کند.
  • زهکشی خاک را تضمین می کند. آب لازم را حفظ می کند.
  • خنثی بودن آن تعادل pH که کشش خاک است را تنظیم می کند. (ph: 6.5-7.5)
  • مواد معدنی و عناصر کمیاب را در کود ذخیره می کند. به آرامی به گیاه می دهد.

 

 

هنگام بررسی گیاهان؛ در یکی از تاکستان های نهال سرا nahalsara.com دیدم که گیاهان زنده ترند. مرحوم پدرم می گفت با نگاه به برگ گیاه خاک را می شناسید. در حالی که داشتم خاک را بررسی می کردم با سنگریزه ای سوراخ، سبک و پوسیده مواجه شدم. من از سال ۱۹۸۷ از آن در زمین های چمن و گیاهان استفاده کردم. من بازدهی بالا ۵۰-۶۰٪ گرفتم.

 

استفاده از پوکه معدنی

استفاده از پوکه در اصلاح خاک راه حل های اقتصادی و سالمی را در کشت گیاهان در محیط های کم خاک یا بدون خاک، تولیدات کشاورزی مبتنی بر آب و مناطق سبز ارائه می دهد. جدای از این، در مکان هایی که مشکل خشکسالی دارند، به دلیل ظرفیت نگهداری آب بالا، میزان آبیاری را کاهش می دهد.

استفاده از پومیس در گیاهان

استفاده از پوکه معدنی  برای رشد سریع گیاهان و عادت گیاه به مکان دیگر به سرعت در حال گسترش است. محصولی مناسب برای  استفاده از پوکه معدنی که به طور کلی بین ۱۰-۲۰ میلی متر شسته می شود. اگر پوکه را با سرعت معینی در گلدان قرار دهیم، گیاه از پوکه نیرو می گیرد.

 

یکی از بزرگترین کود نهال، پوکه است.

هنگام خرید پوکه، اطلاع از داده های کیفی کوره پوکه کاملا ضروری است. در غیر این صورت ممکن است به گیاهان آسیب برساند.

هوادهی و ظرفیت نگهداری آب از مهمترین خصوصیات فیزیکی در محیط های رشد گیاه می باشد. ریشه گیاه برای تنفس به هوا نیاز دارد. هوا برای فرآیندهای متابولیک در موجودات زنده ضروری است. اکسیژن و هوادهی ناکافی گیاه را به دلیل ریشه ضعیف می کند، رشد را کند می کند، گیاه را مستعد آسیب سرما و بیماری ها می کند. در عین حال، هوادهی برای انتشار دی اکسید کربن از ریشه به سطح خاک ناشی از تنفس سلول های ریشه و میکروارگانیسم ها مورد نیاز است. آب نگهداری شده در محیط برای رشد گیاه و سایر فرآیندهای فیزیولوژیکی ضروری است. به همین دلیل تامین آب به مقدار مستمر و کافی اهمیت دارد.

هوادهی و حفظ آب عمدتاً تابعی از تخلخل رسانه است. تخلخل از حفره های بزرگ و کوچک تشکیل شده است. فضاهای بزرگ برای هوادهی و زهکشی و فضاهای کوچک برای نگهداری آب مهم هستند. هنگامی که مقدار فضای پر از هوا به ۱۰٪ یا کمتر کاهش می یابد، رشد گیاه به طور قابل توجهی محدود می شود. تخلخل هوادهی باید حداقل ۲۰-۲۵٪ باشد. این مقدار می تواند تا ۴۵% برسد زیرا نیاز به اکسیژن ریشه و تولید دی اکسید کربن در شرایط گلخانه گرم افزایش می یابد. افزایش هوادهی باعث کاهش احتباس آب می شود. با این حال، آبیاری مکرر به جای تهویه ضعیف در کشت ترجیح داده می شود.

خواص فیزیکی محیط ثابت نیست زیرا ممکن است با توجه به شرایط تغییر کند. بسته به توزیع اندازه ذرات، تغییرات قابل توجهی در خواص فیزیکی محیط مانند چگالی ظاهری و تخلخل مشاهده می شود. تراکم عامل مهم دیگری است که بر این خواص تأثیر می گذارد. تراکم باعث افزایش حجم ظاهری و کاهش منافذ بزرگ می شود. بنابراین، علاوه بر انتخاب توزیع اندازه ذرات مناسب در محیط، پایداری مواد در برابر تغییراتی که ممکن است در طول زمان بدون فشرده‌سازی رخ دهد، مهم است.

پوکه (bims) ماده ای است که به طور گسترده به عنوان محیط رشد گیاهان استفاده می شود. خواص فیزیکی و شیمیایی آن بدون تغییر است. این امکان استفاده مکرر از پوکه (bims) را فراهم می کند. در عین حال، از آنجایی که سبک تر از خاک است، پردازش، حمل و نقل و استفاده در محل آسان است. در ترکیه و در بسیاری از نقاط جهان ذخایر قابل توجهی از پوکه (پومیس) وجود دارد. میزان تولید جهانی پوکه (bims) در سال ۲۰۰۲ ۱۳×۱۰۶ تن است. میانگین تولید سالانه ترکیه ۱٫۵-۲*۱۰۶ تن است.

هدف از این مطالعه تعیین خواص مواد پوکه (پومیس) در مناطق مختلف ترکیه از نظر هوادهی و ظرفیت نگهداری آب و آشکار ساختن پتانسیل آنها برای استفاده در کشاورزی است. در نتیجه؛

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 5 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.