آیا شیبا قاتل دوج کوین است؟ - پارسی زی
اجاره ویلا در محمودآباد با پروتکل های بهداشتی لوکس ویلا

اجاره ویلا در محمودآباد با پروتکل های بهداشتی لوکس ویلا

اجاره ویلا در محمودآباد با پروتکل های بهداشتی لوکس ویلا محمودآباد از معدود شهرهای مازندران است که شاید تفریحات و جاهای دیدی چندانی نداشته باشد …

دروازه هادریان و موزه‌ ی باستان‌شناسی آنتالیا

دروازه هادریان و موزه‌ ی باستان‌شناسی آنتالیا

دروازه هادریان و موزه‌ ی باستان‌شناسی آنتالیا آنتالیا یکی از شهر های توریستی کشور ترکیه می باشد که هر ساله مورد توجه تعداد زیادی توریست …

آموزش عوض کردن جیمیل کلش اف کلنز

آموزش عوض کردن جیمیل کلش اف کلنز

گیمرهایی که عضو بازی کلش اف کلنز هستند، همواره با این چالش مواجه هستند که چگونه می‌توان اقدام به عوض کردن جیمیل کلش اف کلنز …

آیا شیبا قاتل دوج کوین است؟

شیبا اینو (shiba inu) یک توکن غیرمتمرکز است که طی یک سال اخیر توانسته توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند. علی‌رغم اینکه عمر زیادی از تولد این ارز دیجیتال نگذشته است، با رشد خیره‌کننده‌اش توانسته است نام و جایگاه ویژه‌ای را در بازار کریپتوکارنسی پیدا کند. ارز دیجیتال شیبا به «قاتل دوج کوین» معروف است و همچنین معامله‌گران چینی از این کوین به‌عنوان «از بین برنده دوج کوین» نام می‌برند. دوج‌کوین و شیبا دو ارز پرحاشیه و البته پر طرف‌دار دنیای کریپتوکارنسی هستند. به دلیل رشد‌های نجومی که در سال ۲۰۲۱ این تجربه کردند، اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ یکی از این دو میم کوین را در والت خود ذخیره کرده‌اند. خالق شیبا «ریوشی» در وایت ‌پیپر، ارز شیبا را قاتل دوج کوین معرفی کرده و معتقد است به‌زودی این ارز می‌تواند بالاتر از دوج‌کوین قرار بگیرد. واقعاً شیبا قاتل دوج کوین است؟

آینده این دو ارز پرحاشیه موضوعیست که ذهن بسیاری از معامله‌گران کریپتو را درگیر کرده است و نمی‌دانند خرید و فروش دوج کوین بهتر است یا شیبا. در این مقاله به بررسی و معرفی هر یک از این ارزهای دیجیتال و معرفی تفاوت‌های آنها می‌پردازیم. در نهایت می‌توانیم تشخیص دهیم کدام ارز گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است.

معرفی توکن شیبا اینو (shiba inu)

ارز دیجیتال شیبا یک توکن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم (ERC-20) است که در اوت سال ۲۰۲۰ توسط فردی ناشناس به نام ریوشی به بازار معرفی شد. ازآنجایی‌که این ارز یک توکن ERC-20 محسوب می‌شود، بلاک‌چین اختصاصی ندارد و در بستر اتریوم قرار گرفته است. ریوشی دلیل انتخاب بستر اتریوم برای ساخت اکوسیستم شیبا را بالا بودن امنیت این شبکه عنوان کرده است و معتقد است این بلاک‌چین به پروژه‌ها اجازه می‌دهد که غیرمتمرکز باقی بمانند. این توکن به کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت مبالغی نه‌چندان زیاد، میلیون‌ها و حتی میلیاردها واحد ارز شیبا را خریداری کنند. یک صرافی غیرمتمرکز با نام شیبا سواپ (ShibaSwap) توسط سازنده این رمزارز ساخته شده و می‌توانیم برای تبدیل انواع توکن‌ها و کوین‌ها از آن استفاده کنیم.

واژه شیبا اینو در زبان ژاپنی نام نژاد سگ شکاری است که تصویر آن در لوگو دوج‌کوین هم به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد سازنده ارز شیبا اینو در پی بهره‌بردن حداکثری از موفقیت بی‌نظیر دوج کوین در بازار کریپتوکارنسی است. شیبا اینو هم مانند دوج‌کوین، تکنولوژی و کاربرد خاصی ندارد و صرفاً یک رمزارز است. اما شوخی‌شوخی می‌خواهند عده‌ای از فعالان ارزهای دیجیتال را ثروتمند کنند. برای شروع سرمایه‌گذاری در این ارزهای دیجیتال باید این نکته را در نظر بگیریم.

از دوج کوین سگ پر طرفدار کریپتو چه می‌دانید؟

دوج‌کوین (Dogecoin) ارز دیجیتالی که برای شوخی و سرگرمی ساخته شده بود اما حالا باارزش بازار چند ده میلیارد دلاری در رده ۱۰ ام ارزهای دیجیتال دیده می‌شود. افراد بزرگ و مشهوری مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌کنند و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. دوج‌کوین مانند بیت‌کوین یک ارز دیجیتال و یک شبکه برای انتقال پول است. اما میان این دو ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در مقاله «حقایقی درباره بیت کوین که باید بدانید» می‌توانیم مطالعه کنیم.

مهم‌ترین تفاوتی که دوج‌کوین با سایر ارزهای دیجیتال دارد، هدف اولیه است، زیرا دوج‌کوین در ابتدا برای شوخی ساخته شده بود. نام و ایده لوگوی دوج‌کوین از نژاد سگ «شیبا اینو» گرفته شده است. قبل از ایجاد این ارز دیجیتال، کلمه دوج و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (Meme) یک طنز اینترنتی شناخته شده بود و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از این تصویر استفاده می‌کردند. دوج‌کوین و شیبا اینو که برای هدف خاصی ساخته نشده‌اند در دسته میم کوین‌ها قرار می‌گیرند.

میم کوین (Meme Coin) چیست؟

میم کوین‌ها دسته از ارزهای دیجیتال هستند که برای شوخی و خنده پا به دنیای کریپتو گذاشته‌اند و هدف خاصی هم ندارند. این کوین‌ها با تقلید از محتوا طنز شکل می‌گیرند و اغلب پشتوانه‌ای هم ندارند. هدف از شکل‌گیری میم کوین‌ها برای بسیاری از معامله‌گران ابهام‌برانگیز است، اما عجیب‌تر از آن استقبال سرمایه‌گذاران از این کوین‌ها است. این ارزهای دیجیتال برای شوخی با سایر رمز ارزها وارد بازار شده‌اند اما بیش از حد تصور به موفقیت رسیده‌اند.

مقایسه شیبا اینو و دوج کوین

مقایسه ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین یک قیاس اشتباه است زیرا اساس این دو ارز دیجیتال با یکدیگر متفاوت است. دلیلی که این دو ارز دیجیتال را با هم مقایسه می‌کنند شباهت‌های آنها و همچنین ادعای ریوشی خالق شیبا اینو است. او در وایت پیپر این رمزارز ادعا کرده است که شیبا اینو قاتل دوج کوین است. در ادامه به مقایسه این دو میم کوین می‌پردازیم.

  1. مقایسه دوج کوین و شیبا از نظر نوع تکنولوژی

دوج‌کوین شباهت‌های زیادی به پادشاه ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین دارد. درحقیقت دوج‌کوین از فناوری لایت‌کوین، برادر کوچک بیت‌کوین استفاده کرده است. دوج‌کوین از الگوریتم اثبات کار (POW) استفاده می‌کند. یعنی مانند بیت‌کوین از قدرت محاسباتی رایانه‌ها در بلاک‌چین خود استفاده می‌کند. در مقابل شیبا بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارد و از بستر اتریوم استفاده می‌کند. شیبا یک توکن ERC-20 است و بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) است.

  1. تفاوت شیبا و دوج کوین در میزان عرضه

اگرچه هر دو این رمز ارزها عرضه قابل‌توجهی دارند اما در این عرضه شیبا اینو برتری دارد. برای دوج‌کوین هیچ محدودیتی در عرضه وجود ندارد و در هر ۱۰ دقیقه ۱۰ هزار دوج تولید می‌شود. در مقابل برای عرضه شیبا محدودیت ۱ کوادریلیونی در نظر گرفته شده‌است. تمام توکن‌های این ارز از همان ابتدا تولید شده‌اند. نیمی از آنها توسط «ویتالیک بوترین» بنیان‌گذار اتریوم برای همیشه از چرخه خارج شده تا از تورم و کاهش ارزش این ارز جلوگیری شود.

  1. مقایسه دوج کوین و شیبا از نظر نوع کارکرد

دوج‌کوین ارز دیجیتالی با بهای کم، عرضه زیاد، کاربرپسند و فاقد هرگونه پیچیدگی خاص است. این ویژگی‌ها باعث شد تا این ارز برای پرداخت‌های خرد گزینه مناسبی باشد. اما ارز شیبا ازآنجایی‌که بر بستر بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند، از قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند قرارداد هوشمند بهره می‌برد. بنابراین علاوه بر پرداخت‌های خرد، به‌عنوان یک توکن ابزاری و بومی در پلتفرم استفاده می‌شود.

شباهت های بین دوج کوین و شیبا

دوج کوین و شیبا نقاط اشتراک زیادی دارند که عبارت‌اند از:

  • ماهیت: هر دو این رمز ارزها جزو میم کوین‌های موفق بازار هستند.
  • نماد: ایده نماد هر دو رمزارز از نژاد سگ معروف ژاپنی شیبا اینو گرفته شده است.
  • عرضه نامحدود: دوج‌کوین محدودیت استخراج ندارد و با شیبا که محدودیت یک کوادریلیونی دارد تفاوت چندانی ندارد.
  • کمک به خیریه‌ها: هر دو این رمز ارزها در پروژه‌های خیرخواهانه فعالیت می‌کنند.

آیا شیبا می‌تواند از دوج کوین سبقت بگیرد؟

ارز دیجیتال شیبا مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه کریپتو قرار گرفته است و بسیاری از نهنگ‌های بزرگ بازار مشغول جمع‌آوری این توکن هستند. با این سرعت رشد بعید نیست که شیبا بتواند گوی سبقت را از دوج‌کوین برباید و با نزدیک شدن به صدر جدول خود را به‌عنوان برترین میم کوین معرفی کند.

دوج‌کوین جامعه فعالی دارد و همچنین از حمایت مستقیم ایلان ماسک بهره می‌برد. از طرف دیگر شیبا برنامه‌های جدیدی دارد و می‌خواهد با متاورس پروژه جدیدی را آغاز کند. در چند ماه اخیر نهنگ‌های بزرگ بازار شروع به جمع‌آوری ارز شیبا کرده‌اند. این موضوع دلایل زیادی دارد اما اصلی نکته آن این است که آنها برای یک رشد نجومی آماده می‌شوند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار دو میم کوین شیبا اینو و دوج کوین خواهد بود.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 31 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.