کفپوش عایق الکتریکی و ضد برق چیست؟ - پارسی زی
طول درمان ایمپلنت دندان از ابتدا تا انتها

طول درمان ایمپلنت دندان از ابتدا تا انتها

طول درمان ایمپلنت دندان از ابتدا تا انتها دلایل مختلفی برای کاشت دندان توسط افراد وجود دارد. برخی می خواهند ایمپلنت دندان را جایگزین دندان …

5 نکته مراقبت از پوست بعد از حمام

5 نکته مراقبت از پوست بعد از حمام

۵ نکته مراقبت از پوست بعد از حمام حمام کردن همیشه یکی از کارهای لذت بخشی است که ما انجام می دهیم. با یک دوش …

آیا با دیدن دوره آموزش سئو، متخصص سئو می شوم؟

آیا با دیدن دوره آموزش سئو، متخصص سئو می شوم؟

امروز فروش دوره آموزشی برای کسب در آمد و متخصص شدن از شغل های پر درآمد و پر رونق و البته پر رقابت است. اما …

کفپوش عایق الکتریکی و ضد برق چیست؟

کفپوش عایق برق نوع خاصی از کفپوش لاستیکی با خاصیت ضد الکتریسیته بالا است، که در جلوی تابلوهای برق، پست های برق و ایستگاه های فشار قوی استفاده می شود. وظیفه اصلی کفپوش های عایق حفاظت از کارگران و اپراتورهای واحد نگهداری و تعمیر تجهیزات الکتریکی در برابر خطر برق گرفتگی است. این نوع تشک عایق الکتریکی باید در تمامی مکان هایی که خطر برق وجود دارد استفاده شود. در واقع کفپوش عایق الکتریکی در مناطقی استفاده می شود که افراد با تجهیزات به صورت ایستاده کار می کنند و همه افرادی که در معرض خطر برق گرفتگی هستند باید روی کفپوش های ضد برق بایستند تا از برق گرفتگی خود را محافظت کنند.

شما می توانید مقاله کفپوش عایق برق چیست و چه کاربردی دارد؟ را برای اطلاعات بیشتر بررسی نمایید.

ایمنی برق و کف عایق برق

عوامل مختلفی منجر به مرگ بر اثر برق گرفتگی می شود که از جمله آنها می توان به عدم حفاظت کافی از تجهیزات و تاسیسات برقی، رعایت نکردن اصول ایمنی، عدم مهارت در انجام کارهای برقی و … اشاره کرد. برق به اشکال مختلف و در دو سطح ولتاژ متوسط ​​(۲۰ کیلو ولت) و فشار ضعیف برای مصارف مختلف تجاری، صنعتی و خانگی توزیع می شود. استفاده صحیح از برق و تجهیزات ایمنی می تواند در جلوگیری از برق گرفتگی ضروری باشد. هدف اصلی ایمنی برق ، جلوگیری از حوادث ناشی از برق از یک سو، و حفظ جان انسان ها از سوی دیگر و همچنین برای ایمنی تاسیسات و ساختمان ها می باشد. به همین دلیل است که هنگام نصب و استفاده از تجهیزات الکتریکی باید قوانین ایمنی الکتریکی رعایت شود.

اهمیت ولتاژ جریان و جلوگیری از برق گرفتگی

بسیاری از مردم بر این باورند که فقط برق فشار قوی یا متوسط ​​خطرناک است و این ولتاژ بالا است که با ایجاد ضربه های شدید باعث مرگ می شود. اما باید توجه داشت که شوک های الکتریکی با ولتاژ پایین (از ۱ تا ۱۰۰۰ ولت) یکی از عوامل اصلی برق گرفتگی است. از آنجایی که حداقل مقاومت بدن انسان در برابر الکتریسیته ۱۰۰۰ اهم است، خطر زمانی به وجود می آید که فشار الکتریکی سیم ها به زمین برای جریان مستقیم بیش از ۵۰ ولت و برای جریان متناوب بیشتر از ۲۵ ولت باشد.

دستورالعمل های ایمنی برای استفاده از تجهیزات الکتریکی

همانطور که گفتیم رعایت ایمنی و قوانین مربوط به تجهیزات الکتریکی برای جلوگیری از هرگونه خطر مرتبط با برق بسیار مهم است. در اینجا چند توصیه ایمنی برای استفاده از تجهیزات الکتریکی وجود دارد:

  • در برخی موارد استفاده از چندین روش امنیتی مختلف به طور همزمان ترجیح داده می شود تا در صورت بروز اختلال در یک سیستم حفاظتی، سیستم دیگر حفاظت لازم را انجام دهد. به عنوان مثال، استفاده از یک کفپوش برق عایق می تواند یکی از ابزارهای اصلی محافظت در برابر برق گرفتگی باشد.
  • افرادی که با تجهیزات الکتریکی کار می کنند باید با پوشیدن دستکش و عایق لباس یا کفش ایمنی از خود محافظت کنند. ضمناً برای جلوگیری از خروج جریان از بدنه، کف باید با کفپوش عایق الکتریکی پوشانده شود.
  • استفاده از سیستم ارت نیز روش خوبی برای ایمنی الکتریکی است. اگر سیستم اتصال به زمین به درستی انجام شود، می تواند جریان را قبل از انتقال به بدن انسان در صورت اتصال کوتاه و خرابی عایق تجهیزات قطع کند.
  • رله حفاظت از نشتی جریان نیز به محض ایجاد اختلال در سیستم الکتریکی و عبور جریان بیش از ۳۰ میلی آمپر از بدن انسان و در صورت تماس فردی با تجهیزات، جریان الکتریکی دستگاه را به طور خودکار قطع می کند. مجهز بودن به این دستگاه فرد را از خطر برق گرفتگی محافظت می شود.

قوانین و مقررات برای استفاده از کفپوش های عایق الکتریکی

برای ایمنی برق و محافظت افراد از خطر برق گرفتگی، قوانین و مقرراتی برای استفاده از کفپوش برق ایجاد شده است که باید رعایت شود. طبق مقررات ایمنی و بهداشت کار، تابلوهای برق و صفحه کلید باید با مواد عایق ساخته شوند، کفپوش عایق داشته باشند یا در جلوی آنها سکوی عایق قرار داده شود. در مقابل تابلوهای بزرگ برق یا سایر قطعات فلزی مدارها که ولتاژ مستقیم یا متناوب آنها به زمین بیشتر از ۵۰ ولت است، باید از کفپوش عایق برق استفاده شود تا کارگران در معرض خطر قرار نگیرند. همچنین افرادی که با وسایل برقی کار می کنند علاوه بر داشتن پوشش و عایق مناسب باید در حین کار روی چهارپایه ها یا سکوها یا طبقاتی بایستند که کاملاً با عایق پوشانده شده اند. قبل از دست زدن به فیوزهای برق، افراد باید روی کف عایق برق بایستند. طبق مقررات مربوط به حفاظت از تاسیسات الکتریکی در کارگاه ها، محل قرارگیری افراد در نزدیکی کنترل کننده یا قطعات الکتریکی موتور باید دارای سکوی مناسب یا کف عایق باشد.

بررسی اهمیت کیفیت عایق الکتریکی کفپوش

پوشش عایق الکتریکی کف باید بدون هیچ گونه بی نظمی فیزیکی در هر دو سطح باشد. هرگونه نامنظمی که باعث از دست دادن یکنواختی سطح کف عایق شده و نمایان شدن سطوح صاف شود، قابل قبول نیست. این عیوب ممکن است شامل سوراخ‌های کوچک، ترک‌ها، برآمدگی‌ها، بریدگی‌ها، چین‌خوردگی‌های فضای خالی ناشی از هوای حبس‌شده و غیره باشد که از این میان، به‌ویژه چین‌ها و حفره‌ها ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد کنند. خاصیت عایق بودن لاستیک کفپوش محافظ برق مربوط به اجزای تشکیل دهنده آن و هرگونه افزودنی آن مانند رنگ، مواد محافظ و غیره است. همچنین می تواند بر مقاومت الکتریکی آن تأثیر بگذارد.

برای استفاده از کفپوش عایق الکتریکی، باید تست های مکانیکی متعددی از جمله مقاومت در برابر سوراخ شدن، مقاومت اسیدی و مقاومت در برابر روغن و همچنین تست های حرارتی مانند مقاومت در برابر سرما و خواص خود خاموش شوندگی را پشت سر بگذارد.

انواع کفپوش های برق

کفپوش عایق برق از لاستیک (ترکیب پلیمرهای مصنوعی و الاستومر) با سطحی ضد لغزش ساخته شده است. درجات مختلفی از کفپوش های عایق یا کفپوش های عایق تابلو برق وجود دارد که برای پاسخگویی به نیازهای ولتاژ مختلف طراحی شده اند. کفپوش های عایق برق فشار قوی دارای خواص عایق بسیار بالا و مقاومت در برابر دمای بسیار پایین هستند. تمامی کفپوش های عایق بندی شده باید با استاندارد EN61111 (استاندارد کار الکتریکی – کف های عایق الکتریکی) مطابقت داشته باشند. این تضمین می کند که کفپوش مطابق با استانداردهای تایید شده برای سطوح کشش آزمایش شده است و یکپارچگی ترکیبات لاستیکی با افزودن مواد بالشتک، نگهدارنده ها، رنگ ها، بارها و غیره به خطر نیفتاده است. کفپوش را می توان به سادگی روی زمین گذاشت، روی زمین چسباند و یا در قسمتی فرورفته از کف قرار داد. انواع دیگری از کفپوش ها نیز وجود دارد که در زیر معرفی می کنیم.

انواع کفپوش های عایق برق

کفپوش را می توان به سادگی روی زمین گذاشت، روی زمین چسباند و یا در قسمتی فرورفته از کف قرار داد. انواع دیگری از کفپوش ها نیز وجود دارد که در زیر معرفی می کنیم.

  1. کفپوش عایق تابلو برق

یکی از مهم ترین انواع کفپوش ها، کفپوش های عایق تابلو برق است که برای ایمنی در حین کار باید طبق قوانین و الزامات وزارت کار مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این نوع کفپوش یا حصیر برقی ایمنی افراد کار با تاسیسات برقی را به شدت افزایش می دهد و عایق بودن کفپوش تابلوهای برق یکی از ضروریات محیط های کار با برق است. این نوع کفپوش دارای تغییرات زیادی در اندازه، ضخامت و تحمل دما می باشد که بسته به کشش و عوامل دیگر قابل تهیه می باشد.

  1. کفپوش عایق سرد

یکی دیگر از انواع کفپوش های عایق، کفپوش های عایق سرد است که از نفوذ سرما به داخل جلوگیری می کند و عموماً در محیط های بسیار سرد استفاده می شود. این کفپوش ها در واقع عایق حرارتی یا سرمایی هستند و با استفاده از آنها دمای فضای داخلی حفظ شده و از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

  1. کفپوش عایق صدا

کفپوش عایق صدا یکی دیگر از انواع کفپوش است که در شرایط مختلف می توان از آن برای جلوگیری از انتقال صدا استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از این نوع کفپوش ها برای سالن ها، زیرزمین ها و … استفاده کرد. کفپوش های عایق صدا در رنگ ها و اندازه های مختلف تولید می شوند و بر اساس نیاز آن ها قابل تهیه و استفاده می باشد.

کاربرد کفی عایق برق

کفپوش های عایق کاربردهای گسترده ای دارند و باید در هر جایی که خطر برق گرفتگی وجود دارد استفاده شود. به این ترتیب استفاده از کفپوش ضد برق در موارد زیر بسیار ضروری است:

  • نزدیک تابلوهای برق
  • در اتاق کنترل آسانسور
  • در اتاق های انتقال نیرو
  • در نیروگاه ها
  • نزدیک پانل های فشار قوی یا فشار قوی
  • جلوی دستگاه های کنترل ماشین

برق کاران سیار که در محیط های مختلف کار می کنند نیز باید کفپوش عایق الکتریکی را به عنوان بخشی از ابزار و تجهیزات خود داشته باشند.

نحوه عملکرد کفپوش های محافظ برق

کفپوش عایق برق با توجه به ولتاژ تیرهای برق متفاوت است و در سه نوع کفپوش عایق برق فشار ضعیف، کفپوش عایق برق فشار متوسط ​​و کفپوش عایق برق فشار قوی تولید می شود. عملکرد این کفپوش های عایق به گونه ای است که باید در مکان هایی قرار گیرند که کارگران یا پرسنل ایستاده در مقابل تجهیزات الکتریکی مانند تابلوهای فشار قوی کار می کنند. افراد در این طبقه می ایستند تا از ورود برق گرفتگی از طریق پاهایشان و اتصال به کف جلوگیری کنند. برق گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که شخص جریان الکتریکی را از مدار الکتریکی عبور دهد. هنگامی که فردی روی یک طبقه با عایق بندی مناسب می ایستد، این مدار الکتریکی قطع می شود و برق گرفتگی رخ نمی دهد.

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 2 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.