انسان چگونه گوشتخوار شد؟ + کباب پزی در دوران قاجار - پارسی زی
​​یک ابزار منحصر به فرد در صنعت رنگ و رزین

​​یک ابزار منحصر به فرد در صنعت رنگ و رزین

​​یک ابزار منحصر به فرد در صنعت رنگ و رزین صنعت رنگ و رزین یکی از صنایع مهم و پرکاربرد در زمینه های مختلف از …

کدام پکیج آموزش اتوکد برای یادگیری اتوکد مناسب است؟

کدام پکیج آموزش اتوکد برای یادگیری اتوکد مناسب است؟

کدام پکیج آموزش اتوکد برای یادگیری اتوکد مناسب است؟ یادگیری اتوکد به عنوان برترین نرم افزار مهندسی یکی از مهمترین مواردی است که هر مهندسی …

بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه، روشی هوشمندانه برای دور زدن تورم

بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه، روشی هوشمندانه برای دور زدن تورم

بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه، روشی هوشمندانه برای دور زدن تورم در روزگار ما، روش‌های بسیار متفاوتی برای سرمایه گذاری وجود دارند. از …

انسان چگونه گوشتخوار شد؟ + کباب پزی در دوران قاجار

گوشت خواری در انسان ها به سال های بسیار دوری بر می گردد. اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، باید به رژیم غذایی انسان های اولیه که شاید از از اجداد ما بوده اند، سرکی بکشیم و ببینیم آن ها چه چیزهایی را مصرف می کردند و چه رژیم غذایی داشتند. گوشتخواری انسان امروزی، ریشه در گذشته ای با قدمت چند میلیون سال دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

اگر پیرامون گوشتخواری انسان و نحوه ی پخت و کباب خوری او در ذهن تان سوالاتی مطرح است، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب علاوه بر تاریخچه ی گوشتخواری انسان، به معرفی بهترین کباب زن ها و تجهیزات کباب پزی در ایران می پردازیم. ما به سه پرسش اساسی در این زمینه پاسخ داده ایم:

۱٫     انسان چگونه گوشتخوار شد؟

۲٫     آیا گوشتخوار بودن مفید است یا گیاهخواری؟

۳٫     کباب و کباب پزی در دوران قاجار چگونه بوده است؟

انسان چگونه گوشتخوار شد؟

انسان امروزی، به شدت علاقه مند به خوردن گوشت است. اگر گوشت را از رژیم غذایی او حذف کنیم، به شدت دچار آسیب های جسمی و روحی خواهد شد. خوردن گوشت در رژیم غذایی ما ایرانی ها نیز بسیار مرسوم است. پخت انواع کباب و غذاهای گوشتی، در ایران، جزء آداب و رسوم غذایی محسوب می شود.کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که در آن باربیکیو یا کباب پز موجود نباشد.

اگر بخواهیم تاریخچه ی گوشتخواری انسان را بررسی کنیم، موضوع به چند میلیون سال پیش برمی گردد. آن موقع، انسان امروزی و حتی میمون و شامپانزه ای وجود نداشت. هرچه بود، از اجداد اولیه ی میمون ها و شامپانزه ها بود. بعد از انقراض دایناسورها یعنی تقریبا در ۶۵ میلیون سال پیش، اجداد گوریل ها و شامپانزه ها پا به عرصه ی وجود گذاشتند. آن ها از اولین اجداد میمون ها و انسان ها بودند. این موجودات گیاهخوار بودند. حتی تا ۱۵ میلیون سال پیش هم اجداد انسان ها و میمون ها گیاهخوار بودند. اما از حدود ۲ و نیم میلیون سال پیش، نخستین اجداد میمون ها و انسان های امروزی، کم کم به خوردن گوشت روی آوردند.

این اتفاق تاریخی از آن زمان تا به امروز ادامه دار بوده است. انسان های اولیه، گوشت شکار را به صورت خام مصرف می کردند. تا اینکه در حدود یک تا یک و نیم میلیون سال پیش، انسان ها موفق به کشف آتش شدند و کم کم یاد گرفتند که می توانند غذای خود را با آتش گرم کنند و یا بپزند. تا قبل از آن، چیزی در حدود ۱ میلیون سال، انسان های اولیه فقط گوشت خام مصرف می کردند و آشنایی با گوشت پخته نداشتند. رفته رفته دانش انسان در به کارگیری آتش و استفاده از صنعت در تولید لوازم باربیکیو، کبابپز تا حد زیادی پیشرفت کرد. این پیشرفت تا جای بود که امروزه می بینیم بهترین غذاهای یک رستوران یا طباخی، غذاهای گوشتی می باشد. امروزه بهترین و متفاوت ترین کباب ها توسط سرآشپزهای دنیا پخته می شود و به مردم عرضه می گردد.

آیا خوردن گوشت برای بدن مفید است یا رژیم گیاهخواری؟

خوردن گوشت برای بدن می تواند بسیار مفید باشد. اجداد ما انسان ها به خوردن گوشت از روی ناچاری و از روی جبر روی آورده اند، نه از روی اختیار. اما رفته رفته این عادت در ژنتیک ما انسان ها ریشه دوانیده و الان بدن ما به خوردن گوشت یک نیاز اساسی پیدا کرده است. ما قصد نداریم در این مطلب، گوشتخواری را خوب و گیاهخواری را بد جلوه دهیم. زیرا هر دو روش تقریبا، روش های درستی هستند. اما تلفیقی از گوشتخواری و گیاهخواری می تواند، بهترین مزیت ها را برای انسان در پی داشته باشد.

میزان آهن و ویتامین های گروه b و همچنین امگا۳ و امگا۶ و خیلی از مواد آلی و ویتامین های مورد نیاز بدن، در گوشت ها وجود دارد. لذت خوردن گوشت پخته شده و کباب شده، خیلی بیشتر از گیاهان می باشد. حتی بهترین غذاها و غذاهای مخصوص سرآشپزها در رستوران، در ابتدا غذای گوشتی است. طرفداران گوشت و گوشتخواری در دنیای امروزی، خیلی بیشتر از گذشته است. حتی با این که در این سال های اخیر، به تعداد وجترین ها و یا گیاهخواران اضافه شده است، اما هنوز هم گوشتخواری در دنیا، حرف اول را می زند.

کباب و کباب پزی در دوران قاجار

https://my.mohtava.marketing/storage/images/466/166098978025.jpg

در ایران، کباب و کباب پزی از گذشته های دور، بسیار رونق داشته و پیشینه ای دراز دارد. کباب پزهای دوران قاجار، از معروف ترین کبابپزهای ایرانی بودند. در این دوران به خاطر حکومتی که ریشه و اساس آن ها از قبایل ترک زبان بودند، علاقه ی عجیبی به گوشت کباب شده شکل گرفته بود. به همین دلیل داشتن باربیکیو و کباب پز در خانه ی افراد عادی یا حکومتی، بسیار مرسوم بود.

در این دوران کباب بناب که یک نوع کباب آذری و ایرانی محسوب می شد، طرفداران بسیار زیادی داشت. حتی رژیم پادشاهان و شاهزاده های ایل قاجار، پر بود از انواع گوشت کباب شده. در این بین، کباب بناب آذربایجان از معروف ترین و پرطرفدارترین کباب ها بود. آشپزهای حکومتی، کباب زن های بسیار حرفه ای بودند که به طرز ماهرانه ای گوشت ها را به سیخ می زدند و کباب کوبیده و کباب برگ یا بناب درست می کردند. از این دوران به بعد، باربیکیو، کبابپز و وسایل مورد نیاز مانند زغال و منقل و سیخ و غیره، رونق بیشتری در بازار پیدا کرد. تا جایی که امروزه می بینید برخی از کارگاه ها و شرکت های تولیدی لوازم آشپزخانه، به تولید باربیکیو روی آورده و در مدل ها و طرح های مختلفی از آن، مشغول هستند.

خوردن کباب بناب در ایران به قدری معروف شده که شاید در شهر بناب، آنقدر معروف نباشد. پختن کباب بناب و یا هر نوع کباب دیگر در مسافرت ها و ویلاهای مسافرتی، جزء جدایی ناپذیر سفرها شده است. این مسئله تا جایی پیش رفته است که داشتن باربیکیو، کباب پز در یک ویلا یا حتی آپارتمان، جزء آپشن های ضروری به حساب می آید.

و کلام آخر

داشتن یک باربیکیو، کباب پز در هر خانه ای، بسیار ضروری است. شاید در گذشته می شد ماجرا را با یک منقل ساده جمع و جور کرد ولی باید در نظر داشته باشید که باربیکیو، علاوه بر زیبایی می تواند کارکرد بهتری نسبت به منقل داشته باشد. مهم ترین نکته باربیکیو می تواند بزرگ و جادار بودن آن نسبت به منقل باشد. باربیکیو سفارشی نیز بیشتر در رستوران ها استفاده می شود.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 13 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.