معرفی انواع ماشین ‌های راه‌سازی - پارسی زی
چت روم چیست ؟ دنیا چت بهترین چتروم های فارسی ایرانی سالم

چت روم چیست ؟ دنیا چت بهترین چتروم های فارسی ایرانی سالم

بهترین چتروم های فارسی ایرانی معرفی دنیا چت دنیا چت چت دنیا و چتروم های فارسی چت روم یا اتاق گفتگو اتاق گفتگو یا گپ سرا یا چت روم (به …

بهترین روش های افزایش لایک اینستاگرام در سال 1402

بهترین روش های افزایش لایک اینستاگرام در سال 1402

لایک کردن پست ها و اون عدد جذابی که پایین قلب اون پایین پستتون می بینید و هرچقدر که این عدد بالاتر بره حس و …

معماری برند (Brand Architecture) چیست؟ بررسی 3 استراتژی معماری برندهای بزرگ

معماری برند (Brand Architecture) چیست؟ بررسی 3 استراتژی معماری برندهای بزرگ

معماری برند یک ساختار صحیح برای برند و زیر برندهای آن ایجاد می‌کند تا در نهایت برای مخاطب هدف جذاب‌تر گردد و امکان تأمین هدف‌های …

معرفی انواع ماشین ‌های راه‌سازی

راه ‌سازی اهمیت زیادی در هر کشور دارد. برای انجام این کار باید ماشین‌ های مختلفی وجود داشته باشند تا در مراحل مختلف راهسازی بتوانند این کار را با سرعت بالا انجام دهند. از جمله ماشین ‌های راهسازی می توان به تراکتورها، بلدوزرها، بیل‌ های مکانیکی، جرثقیل و غیره اشاره کرد. در این مطلب سعی داریم انواع ماشین های راهسازی را برای شما معرفی کنیم. اگر می ‌خواهید اطلاعات زیادی در این باره به دست آورید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

تراکتورها و بولدوزرها

یکی از مهمترین ماشین ‌آلاتی که در راه‌ سازی مورد استفاده قرار می گیرد، تراکتور است. تراکتور در سایزهای مختلفی ساخته می‌ شود. کارخانه‌ های تولید کننده این ماشین با استفاده از فناوری ‌های روز دنیا انواع تراکتور را تولید و به بازار وارد کرده ‌اند. تراکتور در راه‌سازی کاربرد بسیار زیادی داشته و با هدف جلو راندن و یا کشیدن اقسام بارهای مختلف به کار می ‌رود. به دلیل تنوع زیاد این ماشین ‌آلات، عملیات راه‌سازی در زمان کوتاه و با استاندارد لازم انجام می ‌شود. می ‌توان روی تراکتور لوازم مکانیکی بسیار زیادی را نصب و استفاده کرد. این یکی از مزیت‌ های مهم تراکتور است. از جمله این ابزار می ‌توان به بیل‌ های مکانیکی، دکل‌ های لوله ‌گذار، نهرکن و غیره اشاره کرد. این وسایل به انتهای تراکتور نصب شده و در مکان‌ های گوناگون استفاده می ‌شوند. تراکتورها در انواع مختلفی تولید می ‌شوند که هر یک از آن ها کاربردهای زیادی در راهسازی دارند. از دیگر ماشین‌آلات مورد استفاده در راهسازی می‌ توان به بلدوزر‌ها اشاره کرد. کاربرد آن شامل تصحیح و پاکسازی جاده ‌ها از بوته ‌ها و ایجاد راه‌ های اولیه در کوهستان‌ ها می شود. راه‌سازی کوهستان امر دشواری است اما تولید این ماشین ‌آلات باعث شده که راه‌سازی به راحتی قابل انجام باشد. جابجا کردن توده های خاکی که به صورت فشرده و در حجم بالا در راه وجود دارند توسط بلدوزر قابل انجام است. برای پخش کردن خاک هم بلدوزر استفاده می ‌شود. پاک ‌سازی بقایای ساختمانی نیز توسط این ماشین‌آلات انجام می ‌شود. برای پاکسازی گودال ‌های کف معادن و نگهداری راه‌های موقت خاکی نیز از این ماشین استفاده می‌ کنند.

بیل مکانیکی

از بیل ‌های مکانیکی برای گودبرداری و بار کردن خاک استفاده می شود. در عملیات راه‌سازی خاک زیادی تولید می ‌شود که باید آن‌ها را جابجا کرده و به منطقه ‌ای دور برد. این کار توسط بیل مکانیکی با سرعت بالایی انجام می ‌شود. بیل‌ های مکانیکی از سه قسمت اساسی شامل ارابه، قسمت اتاق گردان روی ارابه و قسمت جلوی ماشین تشکیل می ‌شوند. بیل های مکانیکی انواع مختلفی دارند که شامل بیل مکانیکی با جام معکوس، بیل مکانیکی با سیستم کابلی و بیل کششی می ‌شوند. اگر بیل مکانیکی دچار مشکل شود می ‌توان از لوازم یدکی بیل مکانیکی کوماتسو برای برطرف کردن مشکل این ماشین ‌ها استفاده کرد.

چرثقیل و اسکریپر

یکی دیگر از ماشین‌های مناسب برای راهسازی جرثقیل نام دارد. جرثقیل ‌ها در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی تولید شده و امروزه بیشتر از جرثقیل غیر هیدرولیکی استفاده می‌ شود. این ماشین برای حرکت دادن اجسام بسیار سنگین مناسب است. از دیگر ماشین آلات می ‌توان به اسکریپر اشاره کرد. از این ماشین آلات برای بارگیری و حمل و تخلیه مواد خاکی مورد استفاده هستند. میتوانند مواد خاکی را در مسافت ‌های بسیار زیاد حمل کرده و هیچ آسیبی نبینند. اسکریپرها در دو دسته موتور دار و بدون موتور تولید می ‌شوند. امروز بیشتر از دسته موتوردار آن استفاده می ‌کنند.

لودرها، کامیون‌ ها و گریدر

از کاربردهای لودرها در راه‌سازی می توان به ایجاد خاکریزها و حفاری خندق‌ هایی که برای لوله کشی به وجود می ‌آیند اشاره کرد. کامیون ‌ها هم برای حمل مواد و راه‌سازی مناسب هستند. از دیگر ماشین ‌آلاتی که برای راه‌سازی مورد استفاده قرار می ‌گیرند می ‌توان به گریدر اشاره کرد. این ماشین برای صاف کردن سطح زمین و از بین بردن پستی و بلندی‌ ها مناسب است. برای تنظیم شیب سطح خاکی و خاکبرداری ‌ها می توان از گریدر استفاده کرد. از کاربردهای دیگری گریدر می ‌توان به پخش کردن مواد و مصالحی که در سطح زمین وجود دارند اشاره کرد. ظرفیت جابجایی مواد بستگی به ظرفیت گریدر داشته و هرچه قدرت موتور آن بیشتر باشد قابلیت جابجایی مواد بیشتری را خواهد داشت. از کاربردهای دیگر هم می ‌توان به حمل مواد به کنار جاده و شیب ‌بندی‌ های دقیق اشاره کرد.

غلتک‌ ها

مقاومت لایه‌ های راه در عملیات راهسازی اهمیت زیادی دارد. با استفاده از غلتک می‌ توان میزان دانسیته سطح را تنظیم کرد. غلتک باعث فشرده شدن لایه‌ های راه شده و این کار می ‌تواند باعث تحمل جذب و انتقال بهتر بار روی زمین شود. متراکم کردن لایه ‌های خاک توسط غلتک انجام ‌پذیر است. انواع غلتک‌ ها شامل غلتک شبکه ‌ای، ارتعاشی، فولادی صاف، کفشک ‌دارو پاچه بزی می ‌شوند. پس از این که خاکبرداری سطح جاده به طور کامل انجام شود و شیب آن تنظیم گردد باید با استفاده از انواع غلتک ‌ها لایه‌های مختلف زمین را به یکدیگر نزدیک کرد. این تراکم بستگی به جنس خاک یک راه و جاده ممکن است مدت زمان‌های مختلف طول بکشد. اگر لایه های سطح زمین تراکم زیادی داشته باشند مدت کوتاهی برای استفاده از غلتک ها نیاز است. انواع غلتک‌ها برای مکان های گوناگون مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

مشکلات ایجاد شده برای ماشین‌های راه‌سازی

انواع ماشینهای راهسازی ممکن است پس از مدتی دچار آسیب شوند. باید حتما نسبت به تعمیر این ماشین ‌آلات سریعا اقدام شود تا آسیب ‌هایی که در آنها وجود دارند رفع شده و به قسمت ‌های دیگر آسیبی وارد نشود. لوازم یدکی کوماتسو یکی از بهترین لوازم یدکی است که امروزه در بازار با قیمت متفاوتی به فروش می ‌رسند. این لوازم دارای طول عمر بالایی بوده و می ‌توانند برای انواع ماشین‌های راه ‌سازی مورد استفاده قرار گیرد. شرکت کوماتسو علاوه بر تولید لوازم یدکی برای ماشین ‌های راه‌سازی انواع لوارم را برای ماشین ‌آلات صنعتی نیز تولید می ‌کند. لوازم یدکی لودر کوماتسو از جمله لوازم پرفروش در بازار امروزی هستند.

سخن پایانی

با توجه به گفته ‌های بالا متوجه شدید که راهسازی اهمیت بسیار زیادی داشته و باید از ماشین آلات مخصوصی برای کارهای مختلف در این امر استفاده کرد. انواع ماشین‌آلات دارای ویژگی ‌های مختلفی بوده و هر یک کاربردهای مختلفی در راهسازی دارند. استفاده از ماشین آلات در راهسازی باید به ترتیب بوده و هر یک از آنها در مراحل مختلف راه‌سازی استفاده می ‌شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع ماشین ‌آلات راهسازی می ‌توانید با شماره‌ های مجموعه ما تماس بگیرید. همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را درباره انواع ماشین ‌آلات راهسازی با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: آداک کوماتسو https://adakkomatsu.ir/

 

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 21 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.