طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین از زبان پیشگامان شیمی - پارسی زی
تست گاردنر، تست هوش 7، 8 یا 9 گانه گاردنر چیست؟

تست گاردنر، تست هوش 7، 8 یا 9 گانه گاردنر چیست؟

چکیده : به نظر شما تست هوش گاردنر دقیقا چه چیزی را می سنجد؟ آیا هوش گاردنر ۷ تاست؟ یا ۸ تا؟ شاید هم ۹ تا؟ …

تلویزیون ال جی یا سامسونگ؟

تلویزیون ال جی یا سامسونگ؟

تلویزیون ال جی یا سامسونگ؟ با توجه به کاربرد بالای تلویزیون ها در زندگی روزمره افراد، انتخاب برند و مدل آن همواره به دغدغه‌ای اصلی …

قبل از سرمایه گذاری در بورس و آموزش بورس در مشهد این نکات را بدانید!

قبل از سرمایه گذاری در بورس و آموزش بورس در مشهد این نکات را بدانید!

قبل از سرمایه گذاری در بورس و آموزش بورس در مشهد این نکات را بدانید! سازمان بورس اوراق بهادار و آموزش بورس این روز ها …

طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین از زبان پیشگامان شیمی

 

استفاده از یک ماست خوشمزه و سفت که دقیقاً مثل ماست‌های بیرون باشد، خواسته‌ی اکثر خانواده‌هاست که ما در این مقاله قصد داریم به طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین بپردازیم تا کمتر برای خرید این گونه ماست‌ها دچار زحمت شوید. همانطور که می‌دانید ماست قالبی با ژلاتین نیاز به مواد سفت کننده ماست دارد که به طور کامل در این مقاله در این خصوص صحبت می‌کنیم. شاید هم برایتان سوال پیش آمده است که چرا ماست‌های بیرون حالت کش‌دار هستند، باید عرض کنیم که موقع تهیه‌ی آنها از ژلاتین و شیرخشک استفاده شده است. حال اجازه دهید بدون فوت وقت به سراغ آموزش طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین برویم تا خیلی زود بتوانید از آن بهره‎مند شوید.

نحوه تهیه ماست سفت خانگی

در این بخش سعی کردیم تا یک آموزش روان و بدون دردسر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با بکارگیری از آن بتوانید از یک ماست سفت استفاده کرده و لذت ببرید. حال برای این منظور مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • مواد لازم:

– شیر: ۴ فنجانو

– مایع ماست: ۴/۱ فنجان

– پودر شیر خشک: ۳/۱ فنجان

– ژلاتین: ۱ ق چ

– ظرف و کاسه‌ی تمیز.

  • مراحل تهیه:

– در اولین مرحله از طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین، مایع ماست که استارتر کالچر نیز نامیده می‌شود را در یک کاسه‌ی تمیز ریختهو سپس اقدام به افزودن پودر شیر خشک به آن کنید.

– سپس برای اینکه ماست مدنظرتان غلیظ شود به ترکیب قبلی پودر ژلاتین نیز اضافه کنید و سپس همه‌ی این موادها را با یکدیگر ترکیب کنید.

– شیر را در ظرفی ریخته و آن را روی شعله قرار دهید تا به دمای ۱۱۰ درجه فارنهایت برسد. برای این منظور می‌توانید از دماسنج نیز استفاده کنید.

– حال کمی از شیر گرم را به ترکیب قبل اضافه کرده و سپس به خوبی مخلوط نمایید. شیر باقیمانده را نیز کم کم به ظرف اضافه کنید و به طور کامل بهم بزنید.

– حال درب ظرف را قرار داده و پتو پیچ کرده و سپس آن را در یک محل گرم بگذارید. دقت کنید که حداقل به ۶ ساعت زمان نیاز دارید تا ماست خود را گرفته و پس از آن باید ماست تهیه شده را در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

طرز تهیه ماست سفت با نشاسته

تهیه ماست با نشاسته نیز شدنی است و برای این کار قلق خودش را دارد که در ادامه به صورت مختصر این روش درست کردن ماست سفت را نیز شرح می‌دهیم:

  • مواد لازم:

– شیر: ۱ لیتر

– ماست: ۱ ق س

– نشاسته ذرت: ۱ ق م

خامه. ۳ ق غ

  • طرز تهیه:

– طبق طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین، در این روش نیز ابتدا شیر را درون قابلمه ریخته و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. (حداقل یک ربع صبر کنید).

– پس از جوش آمدن شیر، قابلمه را از روی شعله برداشته و اجازه دهید شیر خنک شود. دمای تقریبی شیر ۴۵ درجه سانتی‌گراد باشد، کفایت می‌کند.

– حال کاسه‌ای کوچک برداشته و مقداری شیر در آن بریزید. سپس ماست، نشاسته خامه را به کاسه اضافه کرده و موادها را به خوبی ترکیب کنید. حال مواد آماده شده را به شیر داخل قابلمه اضافه نمایید.

– در این مرحله کافی است که درب قابلمه را بسته و آن را با یک پارچه مناسب یا پتو بپوشانید و برای مدت زمان ۲۰ الی ۲۴ ساعت در گوشه‌ای قرار دهید تا ماست خودش را بگیرد.

– در نهایت ماست را در یخچال گذاشته تا کاملاً سفت شود.

پیشنهاد استفاده از آگار آگار در تهیه ماست سفت

همانطور که می‌دانید ممکن است به دلایل مختلف مانند مایه‌ی ماست یا حتی کیفیت و دمای شیر ماست آب بیندازد و در واقع شل شود که بیشتر افراد علاقه‌ای به چنین ماست‌هایی ندارند و ترجیح می‌دهند از یک ماست سفت و غلیظ استفاده کنند. برای این منظور می‌توان از ژلاتین بهره برد که البته پودر آگار آگار نیز مفید است. بدیهی است که نه تنها در طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین بلکه درست کردن ماست با آگار نیز دیگر نگرانی از جهت شل شدن ماست وجود ندارد. البته در نظر داشته باشید که آگار خریداری شده حتماً باید دارای کیفیت عالی باشد که تأثیرات بسزایی بر کیفیت ماست تهیه شده بگذارد.

ضمناً گفتنی است که آگار آگار فوق العاده برتر از ژلاتین است و می‌تواند اثربخشی بهتری بر کیفیت ماست داشته باشد. همچنین آگار فاقد عطر و رنگ است و استفاده از آن مواد غذایی را دچار تغییرات نخواهد کرد. در کنار این موارد اگر گیاه‌خوار هستید نیز به راحتی می‌توانید از آگار آگار استفاده کنید. به طور کلی برای تهیه ماست سفت در صورت عدم علاقه به استفاده از ژلاتین، می‌توانید از آگار بهره‌مند شوید.

از طرفی همانطور که گفتیم ژلاتین از دیگر مواد سفت کننده ماست است که برای در نظر گرفتن آن باید از باکیفیت‌ترین پودر ژلاتین بهره گرفته شود. به طور کلی در طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین باید از این ماده با گرید خوراکی استفاده شود تا کاملاً طبیعی باشد. از خواص‌ مهم ژلاتین ایده‌آل می‌توان به ضخیم شدن، توانایی ژل، تثبیت شدن یا آب‌بندی اشاره کرد. ضمن اینکه ازانواع ژلاتین خوراکی نیز می‌توان به ژلاتین برگ و ژلاتین درمانی اشاره کرد که طبیعتاً باید دارای کیفیت مناسب باشند تا بتوان با کمترین دغدغه از آنها استفاده کرد.

پکتین چه کاربردی دارد و از کجا تهیه کنم

پکتین یک ماده طبیعی که در انواع توت ها، سیب و سایر میوه ها یافت می شود، نوعی فیبر محلول در آب است. این یک گروه ناهمگن از پلی ساکاریدهای ساختاری اسیدی است که ژل های پایدار در برابر اسید را تشکیل می دهند. جزء اصلی آن گالاکترونیک اسید است، یک اسید قندی که از گلوکز به دست می آید. این ماده اولین بار در سال ۱۸۲۵ توسط هنری براکنو کشف شد.اگر شما هم به دنبال پکتین هستید و سوالتان پکتین را از کجا تهیه کنیم است در جمع بندی پایانی به این مورد اشاره شد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین آشنا کنیم و مطمئن هستیم به اهمیت استفاده از این ژل برای بهتر تهیه کردن ماست پی بردید. البته همانطور که عرض شد به جای بکارگیری از ژلاتین، می‌توان از آگار آگار استفاده کرد که در برخی از مراکز معتبر برای فروش قرار داده شده است. توصیه می‌کنیم که برای تهیه مرغوب‌ترین ژلاتین و همچنین آگار آگار از مجموعه پیشگامان شیمی بهره‌مند شوید تا در کنار کیفیت عالی از قیمت‌های مناسب نیز بهره‌مند شوید. به طور کلی تهیه ماست قالبی با ژلاتین ممکن است با محصول آگار آگار کیفیت بهتری پیدا کند. لذا اگر نیاز به چنین مواردی داشتید، حتماً از طریق مراکز معتبر و مجاز نسبت به تهیه آنها اقدام کنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 10 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.