بعد از پاکسازی پوست چه باید بکنیم؟ - پارسی زی
معرفی 5 سایت برتر پوست و مو در ایران و جهان از نگاه مردم

معرفی 5 سایت برتر پوست و مو در ایران و جهان از نگاه مردم

این روز ها به دلیل افزایش آلاینده های مختلفی که در محیط و هوا وجود دارند و همچنین برخی عوامل دیگر شاهد مشکلات و بیماری …

برای آیلتس گرفتن از کجا شروع کنیم؟

برای آیلتس گرفتن از کجا شروع کنیم؟ این روزها که تب مهاجرت و ارتقای شغل و ادامه تحصیل در کشور های خارجی بالا گرفته است، …

انرژی درمانی با مهره مار اصل مرموز ترین و خطرناک ترین مار های جهان

انرژی درمانی با مهره مار اصل مرموز ترین و خطرناک ترین مار های جهان

انرژی درمانی با مهره مار اصل مرموز ترین و خطرناک ترین مار های جهان هدف ما در این محتوا چه خواهد بود: اکثریت افرادی که …

به مجموعه‌ای از رفتارهایی که موجب بهبود بافت، رنگ و سلامت پوست می‌شوند، پاکسازی پوست می‌گویند. برای داشتن پوستی با طراوت و شفاف باید از روش‌های پاکسازی پوست استفاده کنید تا پوست خود را یکدست و شاداب کنید. در ایران معمولاً پاکسازی پوست را با شستن ئ تنمیز کردن پوست هم تراز می‌دانند. برخی هم پاکسازی پوست را با نام لایه برداری یا پیلینگ می‌شناسند. در ادامه نیز قصد داریم تا با بررسی پاکسازی پوست، شما را با اقدامات بعد از پاکسازی پوست آشنا کنیم.

چرا اقدامات بعد از پاکسازی پوست مهم است؟

اهمیت اقدامات بعد از پاکسازی پوست به این دلیل است که در مراحل مختلف پاکسازی به پوست شما استرس وارد می‌شود. به طور مثال بعد از اینکه لایه‌های شاخی پوست حذف شدند، سلول‌های پوست شما باید به جبران لایه حذف شده بپردازد که در این زمینه، تقسیم سلولی و ایجاد لایه جدید موجب شادابی و درخشندگی پوست می‌شود.

مثال دیگری که می‌توان زد این است که با ماساژ پوست باعث ایجاد استرس در لایه‌های عمیق‌تر پوست خواهد شد تا به زبان علمی کلاژن سازی تحریک شود؛ با افزایش کلاژن سازی پوست نیز رو به سفت و خوش حالت شدن خواهد رفت.

پاکسازی پوست

پرهیز از انجام برخی اقدامات بعد از پاکسازی پوست

واقعیت این است که اقدامات بعد از پاکسازی همیشه دارای اهمیت هستند و باید آنها را رعایت کرد. کندن جوش‌های مزاحم ریز سرسیاه و سرسفید همیشه فرد را وسوسه می‌کنند اما اگر قصد دارید که پاکسازی به خوبی اثر کند و پوست شما از همیشه زیباتر باشد، سعی کنید از انجام این کار و کندن جوش پرهیز کنید.

در طول مراحل پاکسازی پوست، یکی از کارهایی که انجام می‌شود این است که جوش‌هایی که قابلیت تخلیه شدن دارند را از روی صورت تخلیه می‌کنند. اگر بعد از پاکسازی جوش سرسیاه یا سرسفیدی روی صورتتان باقی مانده، به این معناست که این جوش هنوز آماده تخلیه شدن نیست یا به اصطلاح هنوز زمان تخلیه شدن این جوش فرا نرسیده است. هر تلاشی که برای کندن این جوش‌های ناآماده انجام شود ممکن است باعث ایجاد زخم و در نهایت ماند جای زخم روی صورت شما شود.

در حین انجام پاکسازی، لایه شاخی پوست برداشته می‌شود. این لایه که به نحوی سطحی‌ترین لایه پوست صورت است و آن را لایه برداری می‌کنند تا منافذ بسته شده پوست باز شوند که به آن برداشت سلول‌های مرده نیز گفته می‌شود. برداشت سلول‌های مرده در نهایت باعث قرمزی پوست می‌شوند و ممکن است شما را وسوسه کند که برای مخفی کردن این قرمزی پوست از آرایش استفاده کنید؛ جلوی خود را بگیرید.

بعد از انجام پاکسازی یکی از اقدامت بعد از پاکسازی پوست که نباید انجام شود، انجام آرایش‌های سنگین است. بهترین عمل این است که به مدت یک روز به پوست خود استراحت دهید تا به سلامت و شادابی مطلوب برسد. این نکته هم مهم است که آرایش روی صورت بعد از پاکسازی باتوجه به باز بودن منافذ پوست ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های باکتریایی شود.

پوست شما بعد از پاکسازی بسیار حساس خواهد بود پس بهتر است برای شستشو از از یک شوینده آبرسان ملایم استفاده کنید و به آرامی صورت خود را بشویید تا دچار آسیب نشود. برای مثال، شامپو بدن برای پوست‌های حساس انتخاب مناسبی خواهد بود. این شامپو بدون آسیب رسانی به سدهای محافظتی پوست، همزمان توانایی انجام عمل آبرسانی را دارند. با وجود اینکه این شامپو با نام شامپو بدن به فروش می‌رسد اما به قدری لطیف است که می‌توان از آن برای شست و شوی صورت نیز استفاده کرد.

به دلیل اینکه بعد از پاکسازی، پوست از نظر زیستی و شیمیایی به تعادل رسیده، نیازی به استفاده از تونرها نیست و توصیه می‌شود که تا یکی دو روزی بعد از پاکسازی از آنها استفاده نکنید. استفاده از تونرها می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود پس به اقدامات بعد از پاکسازی پویت دقت زیادی داشته باشید.

در ظاهر، گذارندن عصر بعد از پاکسازی در سونا ایده جالبی به نظر می‌رسد اما در عین حال توصیه می‌شود که بعد از پاکسازی پوست از قرار گرفتن در محیط‌های گرم نزیر سونای خشک و بخار خودداری نمایید. سونای بخار برای پوست خوب است اما این مورد در مرحله پاکسازی انجام شده است و انجام دوباره آن بعد از پاکسازی باعث حساس شدن و آسیب رسانی به مویرگ‌های پوست شده و کبودی‌هایی را روی صورت ایجاد می‌کنند.

افراد ورزشکار ممکن است بعد از پاکسازی تصمیم بگیرند که در باشگاه ورزش کنند یا با استفاده از هوای تازه در فضای پارک مشغول پیاده روی شوند. توصیه ما این است که حداقل تا یک روز بعد از پاکسازی، ورزش نکنید. همانطور که آگاه هستید، بعد از ورزش دمای پوست بالا می‌رود و باعث تعریق خواهد شد؛ این عمل باعث می‌شود تا پوست حساس شده و دچار آزار شود.

نکته دیگری که در اقدامات بعد از پاکسازی پوست باید به آن توجه داشت، دوری از نور آفتاب است. بهتر است تا چند روز بعد از انجام پاکسازی از حضور در زیر نور آفتاب خودداری کنید و اس حضور در استخرهای روباز و ساحل دوری کنید یا در صورت حضور از کاه‌های حصیری استفاده کنید و کل صورت خود را بپوشانید تا اشعه آفتاب به صورتتان نخورد. دلیل این موضوع این است که پوست شما بعد از پاکسازی، لایه‌های شاخی خود را از دست داده و نسبت به اشعه‌های مضر آفتاب آسیب پذیر خواهد بود.

در این مورد بعد از چند روز خیالتان کمی راحت‌تر خواهد شد تا در فضای باز حضور پیدا کنید اما در صورت لزوم حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنبد؛ فرقی هم نمی‌کند که هوا ابری است یا آفتابی، حتما در هنگام خروج از خانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا پوستتان دچار آسیب نشود و از سلامت پوست خود مطمعن شوید.

منبع: مرکز پاکسازی پوست مایا

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 4 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.