بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه موقع است؟ - پارسی زی
چرا ما نسبت به فال و طالع بینی وسواس داریم؟

چرا ما نسبت به فال و طالع بینی وسواس داریم؟

چرا ما نسبت به فال و طالع بینی وسواس داریم؟ اگر بخواهیم از منظر علمی به طالع بینی نگاه کنیم، باید بگوییم که طالع بینی …

اگر سرما خوردی از این خوراکی‌ها دوری کن!

اگر سرما خوردی از این خوراکی‌ها دوری کن!

اگر سرما خوردی از این خوراکی‌ها دوری کن! همه ساله در شروع فصول سرد سال بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا به شایع‌ترین بیماری‌ها در بین …

فروش انواع مواد شیمیایی

فروش انواع مواد شیمیایی

فروش انواع مواد شیمیایی وب سایت شرکت: https://hirkanchem.com/ ۰۹۱۲۰۲۹۷۴۲۹ ۰۲۱۸۸۹۸۸۰۸۲ آفت کش های اسید بوریک: آنچه قبل از خرید باید بدانید اسید بوریک آیا اسید …

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه موقع است؟

قهوه نوشیدنی محبوب جهانی است که گاها به دلیل کافئین بالایی که دارد کمی دردسرساز میشود. به همین علت هم خیلی از افرادی که به نوشیدن آن علاقه دارند به دنبال بهترین زمان نوشیدن قهوه هستند تا با خیالی آسوده و بدون درگیر شدن با عوارض جانبی آن نوشیدنی شان را با لذت بنوشند. قیمت قهوه در بازار ایران بسیار متفاوت است و بهتر است از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

علت اصلی این موضوع محرک بودن قهوه و حس هوشیاری است که با نوشیدن آن به انسان دست میدهد. معمولا قهوه کافئین بالا این خاصیت را بیشتر داشته و زمان نوشیدن آن مهمتر از قهوه های بدون کافئین با با درصد کافئین پایین تر است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد بهترین زمان مصرف این نوشیدنی دل انگیز صحبت کنیم.

چه زمانی قهوه را بنوشیم؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیاست که خیلی ها روز  خود را با نوشیدن آن آغاز می کنند. این افراد معتقدند قهوه حال آنها را سر جایش آورده و هوشیار می شوند و دیگر از خمودگی و کسلی سر صبح هیچ خبری نیست.

برخی دیگر از افراد که کار کردن در شب را ترجیح میدهند یا حتی مجبورند به دلایل مختلف مانند سر رسیدن ددلاین شبها هم کار کنند در این زمان می توانید از اسپرسو برای رفع خواب آلودگی استفاده میکنند. قهوه برای برنامه نویسی، شبهای امتحان، شب و روزهایی که به تحویل پروژه نزدیک می شوید و … یک یار جدا نشدنی به حساب می آید و می تواند تا حد زیادی برای هوشیار ماندن به شما کمک کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهترین موقع نوشیدن قهوه به ساعت بیولوژیک بدن شما هم ربط دارد. اینکه شما سحرخیز هستید یا در دسته شب زنده دارها قرار دهید می تواند در بهترین تایم نوشیدن قهوه تان تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد که در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت میکنیم.

زمان نوشیدن قهوه و ارتباط آن با سحرخیزی و شب زنده داری!

هورمونی در بدن به نام کورتیزول وجود دارد که مخصوص استرس بوده و ترشح آن به وسیله SCN در مغز انسان تحت کنترل قرار میگیرد. هر قدر که این هورمون بیشتر شود، هوشیاری هم در فرد افزایش پیدا می کند. اگر این هورمون نباشد آنگاه احساس کسالت و خواب آلودگی داریم.

جالب است بدانید قضیه در مورد کافئین هم دقیقا به همین شکل است. بخش SCN مغز هورمون کورتیزول را با در نظر گرفتن چرخه طبیعی بدن که یک سیکل ۲۴ ساعته است آزاد می کند. زمان آزادسازی این هورمون در افراد سحرخیز و شب زنده دار به اندازه  یک فاز ۱۲ ساعته با هم تفاوت دارد.

حال اگر وقتی قهوه تان را بنوشید که بخش SCN هورمون کورتیزول را آزاد کرده است و سطح آن در بدن بالاست آنگاه تاثیرات خوب قهوه و خواص مثبت آن تحت تاثیر قرار گرفته و محدود می شوند. حتی ممکن است برای فرد مخرب و آسیب زا هم باشد.

پس از این موضوع نتیجه میگیریم که بهترین زمان نوشیدن قهوه تایمی است که هورمون کورتیزول در پایین ترین سطح خود باشد. به این شکل روحیه و خلق و خوی تان بهبود پیدا میکند، سطح هوشیاری تان بالا میرود  انرژی خوبی برای انجام کارهایتان می گیرید، بی آنکه عصبی و پرخاشگر شوید، تپش قلب بگیرید و یا هایپر شوید.

بررسی سطح کورتیزول در بدن و زمان اوج ان

در بخش های قبلی با هم دیدیم که سطح هورمون کورتیزول در بهترین زمان نوشیدن قهوه بسیار تاثیرگذار است. به این شکل که بهتر است در زمانی که هورمون کورتیزول در اوج میزان خود است از قهوه و مشتقات آن استفاده نکنیم و در مقابل هر زمان که کورتیزول بدن در پایین ترین سطح خود بود را برای نوشیدن قهوه انتخاب کنیم، چرا که بهترین زمان برای صرف این نوشیدنی خوش عطر و طعم است.

اگر سحرخیز هستید یعنی بین ساعت های ۶ تا ۶٫۵ صبح بیدار می شوید زمانی که کورتیزول در بالاترین سطح خود است شامل ساعت های زیر است:

  • بین ساعت ۸ تا ۹
  • بین ساعت ۱۲ تا ۱ ظهر
  • بین ساعت های ۵٫۳۰ تا ۶٫۳۰ دقیقه بعدازظهر

این ساعات را می توانی به عنوان معیار در نظر بگیرید و با توجه به ساعت خوایتان تایم اوج کورتیزول در بدن را متوجه شوید. برای افراد سحرخیز تر این اعداد را از ۳ ساعت کم کنید و برای افراد شب زنده دار تر به این اعداد ۳ ساعت اضافه کنید.

دقت کنید که وقتی صبح ها از خواب بیدار می شوید، میزان هورمون کورتیزول در بدنتان بالا می رود. پس توصیه می شود در زمان صبحانه یا در حین مسیرتان به محل کار قهوه ننوشید. چرا که ممکن است استرس تان به یکباره افزایش پیدا کند. وقت نهار هم به همین دلیل اصلا گزینه مناسبی برای صرف قهوه نیست.

با توجه به این که تاثیر کافئین تا ۱۲ ساعت در بدن شما باقیست پس نوشیدن آن در بعدازظهر ممکن است سبب بی خوابی شبانه شود. بهترین تایم برای نوشیدن قهوه بین ساعت های ۹ تا ۹٫۳۰ دقیقه صبح تا نهایتا ۱۱٫۳۰ صبح است و شما می توانید بهترین مزیت ها را از آن دریافت کنید.

جمع بندی

بهترین زمان نوشیدن قهوه را می توانیم با توجه به ساعت خواب فرد تعیین کنیم. اما در افراد نرمال که سحرخیز هستند بین ساعت های ۹ تا ۱۱٫۳۰ دقیقه صبح ها، بهترین زمانی است که می توانید خود را به نوشیدن چند فنجان قهوه دعوت کنید.

برای این که لذتتان دوچندان شود توصیه می کنیم حتما پودر یا گرانول یا کپسول قهوه تان را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. قهوه سیراف یکی از بهترین و حرفه ای ترین فروشگاه ها برای خرید قهوه و ابزار و ادوات مربوط به آن است که می توانید از خدمات آن بهره گرفته و قهوه های خوشمزه ای درست کنید.

 

 

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 29 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.