بررسی تاریخچه موسیقی شاد در ایران - پارسی زی
آر ام چارتس : این 10 شغل شما را ثروتمند می کند

آر ام چارتس : این 10 شغل شما را ثروتمند می کند

  آر ام چارتس : این ۱۰ شغل شما را ثروتمند می کند این روزها دانشگاه ها و مؤسسات علمی مختلفی، مدرک های گوناگون و …

5 دلیل نوسانات زیاد بازار آهن

5 دلیل نوسانات زیاد بازار آهن

۵ دلیل نوسانات زیاد بازار آهن نوسانات بازار آهن یکی از پدیده‌های پرکشش و پیچیده در صنعت فلزات است که تاثیر وسیعی بر اقتصاد جهانی …

خودروبر تبریز چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد

خودروبر تبریز چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد

درصورتی‌که به هر دلیلی خودرو شما دچار ‌‌‌نقص‌فنی شود، می‌توانید جهت حمل آن به مرکز تعمیرگاهی و جلوگیری از بروز خسارات بیشتر با خودروبر حرفه‌ای …

 

به‌طور کلی، موسیقی به فعالیت و حرفه‌ای گفته می‌شود که با سکوت یا صدا تولید می‌شود. اکثر افراد موسیقی را به عنوان یک تفریح می‌شناسند و به چشم یک کار ساده به آن نگاه می‌کنند. در ادامه توضیحات بیشتری را درباره انواع آهنگ‌ها به ویژه آهنگ شاد به شما می‌دهیم.

موسیقی یا آهنگ شاد چیست؟

موسیقی شاد به موسیقی گفته می‌شود که ریتم آن به رقص و حرکات موزون منجر شود. از این موسیقی برای جشن‌های تولد و مهمانی‌های دوستانه استفاده می‌شود.

البته باید این مسئله را هم بگوییم که در زمان‌های نسبتا دور، برای درست کردن ریتم موسیقی شاد بر روی طبل و دستگاه‌های مخصوصی می‌زدند و آواز می‌خواندند و بسیاری از مردم قدیمی، اصالت موسیقی شاد را از آن‌جا می‌دانند.

جالب است بدانید که در همان زمان‌ها با این آهنگ‌ها هم می‌رقصیدند؛ آن زمان‌ها که از این آهنگ‌ها و ریتم‌های امروزی خبری نبود هم مردم شاد زندگی می‌کردند و موسیقی‌هایشان ریتم بهتری داشت.

امروزه از موسیقی شاد به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود و هیچ جنبه دیگری ندارد. اما در گذشته از موسیقی حتی برای کارهای درمانی‌ هم استفاده می‌کردند که اتفاقا بسیار تاثیرگذار هم بوده.

تاریخچه آهنگ شاد در ایران

به طور کلی موسیقی ایرانی از جمله موسیقی‌های شاد، ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. البته موسیقی سنتی در کشور ما ریشه‌دارتر از موسیقی‌های شاد است.

موسیقی شاد ایرانی و پاپ از زمان‌های قدیم و سلسله قاجاریان در ایران رواج داشته. از اصلی‌ترین عوامل ورود موسیقی به ایران و البته رواج آن، قائم مقام فراهانی امیر کبیر است.

موسیقی در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و به زمان ایران باستان بر می‌گردد. برای مثال باربد که یک موسیقی‌دان در زمان ساسانی بود، اولین سیستم موزیکال در خاورمیانه را ابداع کرد.

افشین مقدم، آغاسی، مرتضی، فرزین، فریدون آسرایی، هوشنگ عقیلی، ایمان آذری، جمال وفایی و محمد نوری از افراد قدیمی در زمینه آهنگ شاد در ایران هستند.

موسیقی شاد ریشه در آیین‌های ایران باستان دارد و در آن زمان مردم ایران باستان با شنیدن چنین موسیقی‌هایی، نوعی رقص خاص انجام می‌دادند.

هرچند که با ورود اعراب به ایران، بسیاری از ملودی‌های ایرانی از جمله ملودی‌های شاد از بین رفته اند.

در ایران قدیم و زمانی که پادشاهان به شهری وارد می‌شدند، برای استقبال از آن‌ها گروهی هم به عنوان رقاص و هم به عنوان خواننده مقابل آن‌ها می‌آمدند و انواع مختلف موسیقی شاد را اجرا می‌کردند. این مسئله در زمان هخامنشیان بیشتر به چشم می‌خورد.

آهنگ شاد چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی، آهنگ و موسیقی شاد ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و جالب است بدانید که فقط جهت سرگرمی از آن استفاده نمی‌شود. در ادامه بعضی از این کاربردها را معرفی می‌کنیم.

درمان بیماری‌های روحی و روانی

به احتمال زیاد زمانی که بدانید از موسیقی شاد برای درمان بیماری‌های روحی و روانی استفاده می‌شود، تعجب می‌کنید. اما این مسئله کاملا واقعی است و برای برخی افراد صدق می‌کند.

شما می‌توانید شدیدترین افسردگی‌ها را با استفاده از آهنگ و موسیقی شاد درمان کنید. به همین دلیل برخی پزشکان به افرادی که افسردگی دارند توصیه می‌کنند که حتما در طول روز چند دقیقه‌ای را به گوش کردن موسیقی شاد و موسیقی‌هایی که علاقه دارند، اختصاص دهند.

عوض کردن روحیه و شاد شدن

مهم‌ترین کاربرد موسیقی شاد در قرن ۲۱ بدون شک عوض کردن روحیه و شاد شدن است. در واقع شما می‌توانید با گوش کردن یک موسیقی که ریتم شاد و ضرب‌آهنگ تندی دارد، از حالت غم و دپرسی در بیایید.

گوش کردن به آهنگ شاد بر روی ضربان قلب شما تاثیر می‌گذارد و یکی از دلایلی که خلق و خوی شما بعد از گوش کردن به آن عوض می‌شود، همین تاثیرگذاری بر روی ضربان قلب و تنفس شما خواهد بود.

دوری از استرس

دوری از استرس و اضطراب کاربرد دیگر گوش کردن به موسیقی شاد است. شما می‌توانید با استفاده از موسیقی‌هایی که ریتم شاد دارند، استرس را از خود دور کنید.

در بسیاری از شرایط افراد برای دور شدن از استرس سعی می‌کنند که با خودشان حرف بزنند یا به انجام کارهایی که علاقه دارند، مشغول می‌شوند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، حتما در زمانی که استرس دارید یک موسیقی شاد پلی کنید تا تاثیر آن را ببینید.

گوش کردن به چنین موسیقی‌هایی، بر روی هورمون‌های بدن شما تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که استرس از شما دور شود.

معرفی برخی خواننده‌های آهنگ شاد در ایران

خواننده‌های ایرانی زیادی در این سال‌ها به محبوبیت و شهرت رسیده اند. برخی از این خواننده‌ها که محبوبیت بالایی هم دارند، به صورت کاملا اتفاقی به عرصه خوانندگی پا گذاشتند و صدای بسیار خوبی دارند.

اشوان، علیرضا طلیسچی، آرش ای پی، مسیح، آرون افشار، احسان خواجه امیری، امید حاجیلی، امیرعباس گلاب، ایهام، رضا بهرام، بهنام بانی، بابک جهانبخش، حامد همایون، حجت اشرف زاده، حمید عسکری، ماکان بند، محسن ابراهیم زاده، رضا صادقی و … از خواننده‌های محبوب و مطرح کشورمان در سال‌های اخیر هستند.

معمولا کنسرت این خوانندگان بسیار شلوغ است و همواره و در تمام شهرها با استقبال خوبی همراه می‌شود. برخی از خواننده‌هایی که نام بردیم، تمرکز اصلیشان بر روی خواندن آهنگ شاد است و بیشتر کارهایشان ریتم شادی دارد؛ مانند امید حاجیلی و حامد همایون.

از خواننده‌های قدیمی موسیقی هم می‌توان به فریدون آسرایی، فرامرز اصلانی، همایون شجریان، قاسم افشار، محمد اصفهانی و … اشاره کرد. البته برخی از این خوانندگان آهنگ‌‍‌های غمگین با ریتم‌های آرامی را می‌خوانند و آهنگ‌های شاد را خیلی کمتر در کارهایشان پیدا می‌کنیم.

جمع بندی نهایی

همانطور که گفته شد، گوش کردن به موسیقی شاد و آهنگ های پرطرفدار روحیه شما را عوض می‌کند و باعث می‌شود که خلق و خوی شادی داشته باشید. بلاخره می‌توانیم در بین موسیقی‌های بسیار زیادی که در ایران وجود دارد، تعدادی آهنگ شاد و با ضرب‌آهنگ مناسب پیدا کنیم که حال و هوای ما را تغییر دهد.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 13 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.