اشتباهات رایج در هنگام استفاده از فر توکار - پارسی زی
بهترین مدل مانتو برای خانم های لاغر و قد کوتاه کدام است؟

بهترین مدل مانتو برای خانم های لاغر و قد کوتاه کدام است؟

بهترین مدل مانتو برای خانم های لاغر و قد کوتاه کدام است؟ روش انتخاب بهترین مدل مانتوها برای خانم های لاغر و کوتاه هنگام خرید …

آژانس دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی بر عهده دارد؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی بر عهده دارد؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی بر عهده دارد؟ مقدمه رویای هر شرکتی این است که کسب و کارش رونق داشته باشد، تعداد مشتریانش هر روز …

4 روش استعلام چک صیادی در انواع چک

4 روش استعلام چک صیادی در انواع چک

۴ روش استعلام چک صیادی در انواع چک این روزها نقش پررنگ چک در معاملات، قابل انکار نیست و از آنجایی که قوانین مربوط به …

اشتباهات رایج در هنگام استفاده از فر توکار

اشتباهات رایج در هنگام استفاده از فر توکار

استفاده صحیح از فر توکار نه‌تنها موجب پخت بهتر غذاها و شیرینی‌ها می‌شود، بلکه از خراب شدن و آسیب دیدن هم جلوگیری می‌کند. عده‌ای از افراد فر را بدون در نظر گرفتن نکات لازم و با بی‌توجهی به دفترچه راهنما به کار می‌گیرند. در صورتی که این کار موجب معیوب شدن قطعات و پخت نامناسب غذا می‌شود. به همین دلیل آشنایی با اشتباهات رایج در هنگام استفاده از فر توکار به دوری از آن‌ها کمک خواهد کرد. در نتیجه ۷ مورد از این اشتباهات را در ادامه مطلب شرح داده‌ایم.

گرم نکردن اصولی فر

هنگام استفاده از انواع فر توکار نظیر فر برقی و فر گازی به گرم کردن دستگاه نیاز است. در واقع باید فر را پیش از قرار دادن شیرینی یا مواد غذایی به خوبی گرم کنید. با این کار پخت غذا و شیرینی‌های مختلف به شکل یکنواخت و بهتری انجام می‌شود. برای رعایت این نکته می‌توانید دستگاه را حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیش از قرار دادن مواد روشن کنید. در این صورت پخت کامل و یکنواختی انجام خواهد شد.

قرار دادن مواد غذایی بسیار سرد

استفاده از مواد غذایی بسیار سرد و یخ در داخل فر می‌تواند به معیوب شدن آن منتهی شود. در واقع بسیاری از مصرف کنندگان بلافاصله پس از خروج مواد یخ زده از فریزر آن را در داخل فر می‌گذارند. این کار یکی از اشتباهات رایج در استفاده از فر توکار است که باید از آن دوری کرد. از طرفی دیگر قرار دادن غذاها و مواد یخی فریزر در فر علاوه بر ایجاد اختلال در روند پخت، موجب به خطر انداختن سلامت غذا می‌شود.

در نتیجه بهتر است پیش از گذاشتن این گونه مواد در داخل فر توکار، در مدت کوتاهی در برابر دمای اتاق و آشپزخانه قرار گیرد. با این کار از میزان سرمای زیاد و یخ بودن آن‌ها کاسته می‌شود. همچنین می‌توان گفت چیزی حدود ۳۰ دقیقه کافی خواهد بود.

تمیز نکردن محفظه داخلی فر

تمیز نکردن محفظه داخلی فر

تمیز کردن داخل فر علاوه بر بهبود بخشیدن به عملکرد آن، موجب پختی بهتر و سالم‌تر می‌شود. طبیعی است که پس از مدتی استفاده پیاپی از دستگاه ذرات غذا و چربی‌های مختلف در آن جمع شوند. باید هر از گاهی با استفاده از مواد و روش‌های صحیح به تمیز کردن فر توکار پرداخت. برای مثال موادی مثل جوش شیرین یا سرکه برای این کار مناسب خواهند بود.

به انضمام این موارد، بسیاری از مدل‌ها نظیر نمونه‌هایی از فر توکار اخوان دارای لعاب خاصی هستند که نظافت آن‌ها آسان‌تر است. حتی در مدل‌های پیشرفته‌تر از خصوصیت نظافت و تمیز کردن خودکار استفاده شده تا نظافت دستگاه را بهبود ببخشد.

زیاد باز و بسته کردن درب فر

عده‌ای از مصرف کنندگان عادت دارند که هنگام پخت غذا درب فر توکار را به صورت پی در پی باز و بسته می‌کنند. اگرچه شاید این کار به منظور بررسی کردن میزان پخت غذا و شیرینی باشد، اما می‌تواند نتیجه عکس بدهد. به این معنا که هوای گرم داخل فر خارج می‌شود و به‌طبع دمای داخلی آن کاهش می‌یابد. در نتیجه برای گرم شدن دوباره انرژی بیشتری مصرف خواهد شد و از طرفی زمان بیشتری هم لازم خواهد بود.

همچنین باز و بسته کردن مداوم و پی در پی درب فر باعث ایجاد اشکال در کیفیت پخت غذا و شیرینی می‌شود. به عبارتی اگر هنگام پخت پیتزا یا کیک درب دستگاه مدام باز و بسته شود، ظاهر آن‌ها خراب می‌شود. در مقابل می‌توان برای بررسی میزان و کنترل پخت از چراغ دستگاه کمک بگیرید.

استفاده نکردن از زمان سنج فر توکار

عده‌ای از افراد به قابلیت زمان سنج یا تایمر فر توجهی ندارند و به‌طبع این مورد از رایج‌ترین اشتباهات در هنگام استفاده از فر توکار است. با بی‌توجهی به این موضوع باید برای کنترل پخت، غذا را به صورت مداوم بررسی کرد یا درب فر را باز و بسته نمود. می‌توانید با مشخص کردن زمان مورد نیاز برای پخت کامل و یکنواخت غذا از این اشتباه جلوگیری کنید. حتی اگر نگران سوختن غذا و شیرینی هستید، مدت زمان پخت را در کمترین زمان ممکن قرار دهید.

چرب نکردن یا عدم استفاده از پوشش روی سینی فر

چرب نکردن سینی یا قرار ندادن پوشش لازم مثل فویل روی آن یکی از اشتباهات بزرگ است. این کار باعث می‌شود که در انتها اگرچه کیک یا پیتزا به خوبی پخته است، نتوانید آن را به راحتی از روی سینی بردارید. در نتیجه غذا به سطح آن می‌چسبد و حتی باعث خراب شدن سینی فر توکار هم می‌شود. برای چرب کردن می‌توانید از اسپری روغن استفاده کنید. همچنین برای پیشگیری از این مشکل، در بسیاری از مدل‌های جدید و باکیفیت از لعاب نچسب استفاده می‌شود.

عدم چرخاندن سینی فر در هنگام پخت و پز

عدم چرخاندن سینی فر در هنگام پخت و پز

حتی اگر دارای یکی از بهترین مدل‌های فر توکار هستید، بهتر است سینی را برای بهبود تجربه پخت بچرخانید. در واقع قسمت‌هایی از دستگاه در تقریباً تمامی نمونه‌های فر توکار نسبت به سایر قسمت‌ها داغ‌تر هستند. در نتیجه گاهی این موضوع موجب پخت قسمتی از غذا و عدم پخت قسمت دیگری می‌شود. پس چرخاندن سینی بهترین راه حل است که موجب پختی یکنواخت و کامل خواهد شد. البته شایان ذکر است که در بسیاری از فرهای توکار جدید یک فن خاص تعبیه شده است تا موجب به گردش در آمدن هوای گرم داخل فر می‌شود. از این رو تمامی قسمت‌ها به صورت یکنواخت پخته خواهند شد.

گذاشتن مواد غذایی چرب بدون فاصله با منبع حرارت

غذاها و مواد غذایی چرب به میزان زیادی خاصیت اشتعال پذیری دارند. به زبانی ساده می‌توانند به راحتی باعث جرقه و ایجاد آتش شوند. اگرچه این مسئله دور از ذهن به نظر می‌رسد اما انجام ملاحظات و کارهای لازم شرط عقل است. برای جلوگیری از این اشتباه باید درجه حرارت و میزان گرمای فر توکار را در کمترین میزان قرار داد. در ضمن هنگام پخت غذاهای خیلی چرب پیشنهاد می‌شود که از ظروفی با لبه‌های بلند و مرتفع استفاده کنید.

در نهایت توجه به کلیه این عوامل و جلوگیری از انجام اشتباهات رایج در هنگام استفاده از فر توکار به بهبود یافتن تجربه پخت غذا و شیرینی و جلوگیری از خراب شدن فر کمک خواهد کرد.

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 2 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.