راهنمای خرید کنتاکتور مرغوب و با کیفیت - پارسی زی
طراحی لوگو پزشکی و تاثیر روی برندینگ شما

طراحی لوگو پزشکی و تاثیر روی برندینگ شما

طراحی لوگو پزشکی و تاثیر روی برندینگ شما لوگو نیاز اولیه همه برای شروع به کار هستند، طراحی لوگو پزشکی از آنجا حائز اهمیت هست …

لیبل های با کیفیت و پرطرفدار از کجا بخریم؟

لیبل های با کیفیت و پرطرفدار از کجا بخریم؟

لیبل های با کیفیت و پرطرفدار از کجا بخریم؟ لیبل متال لیبل متال از لیبل های بسیار مقاوم و پرطرفدار است که از جنس آلیاژ …

معرفی روش های کسب درآمد اینترنتی

معرفی روش های کسب درآمد اینترنتی

معرفی روش های کسب درآمد اینترنتی شاید خنده دار به نظر می آمد اگر چند سال پیش کسی تصور می کرد که مردم بتوانند در …

خرید کنتاکتور به عنوان یکی از قطعات مهم برای کلید زنی در پروژه های صنعتی و مدارهای قدرت، بسیار مهم است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، برندهای مختلفی در این حوزه ورود کرده اند که از جمله آنها می بایست به زیمنس، ال اس، اشنایدر و غیره اشاره کرد. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی این قطعه، برندهای معتبر و نیز نکات مهم آن بپردازیم.

کنتاکتور چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم راجع به خرید کنتاکتور صحبت کنیم، ابتدا لازم است به صورت خلاصه پیرامون این قطعه صحبت شود. در این رابطه می توان گفت کنتاکتور یکی از انواع قطعات برقی و مهم است که معمولا در مقیاس های بزرگ، برای سوئیچینگ مدار قدرت الکتریکی استفاده می گردد. این وسیله ها معمولا سطح توان پایین تری نسبت به مدار دارند. مثلا درون آنها، یک آهنربا با سیم پیچ الکتریکی ۲۴ ولت درنظر گرفته شده است که می تواند یک موتور ۲۳۰ ولتی را خاموش و روشن کند.

اگر بخواهیم این قطعه را در مقیاس های الکترونیکی و کوچک به شما معرفی کنیم، می توان به رله اشاره کرد که با ولتاژ های کمتر، نیاز مهندسین الکترونیک برای سوئیچ کردن را رفع می کند. یکی از مشخصه هایی که در خرید کنتاکتور باید به آن توجه کنید این است که کنتاکتور، به دستگاه های سوئیچ کننده‌ای گفته می شود که جریان بیش از ۱۵ آمپر را کلید زنی می کنند. در این حالت این گونه مدارها معمولا چند کیلو وات توان دارند.

همچنین برای خرید کنتاکتور بهتر است با اجزای داخلی آن آشنا شوید. چراکه این موارد می توانند در قیمت کنتاکتور موثر باشند. این قسمت ها عبارتند از:

  • کنتاکت های ثابت،
  • کنتاکت های محرک،
  • بوبین،
  • سیستم هسته آهنی که می تواند به صورت ثابت یا محرک باشد،
  • کنترل جرقه،
  • صفحه فلزی،
  • ترمینال های ورودی و خروجی ثابت،

سه قسمت اصلی کنتاکتورها عبارتند از کنتاکت ها، محفظه کنتاکتور و کویل ها. قطعه ای که در این میان اهمیت بسیار بالایی دارد، کنتاکت ها هستند که همان تیغه های عبور دهنده جریان می باشند.

بهترین برند کنتاکتور کدام است؟

حال که به صورت مختصر راجع به کارکرد کنتاکتورها صحبت کردیم، لازم است برای خرید کنتاکتور با بهترین برندهای ارائه کننده این قطعه آشنا شوید. از جمله در این رابطه باید گفت:

  • اشنایدر: یکی از شرکت های فعال در زمینه برقاز کشور فرانسه است که به صورت بین المللی فعالیت می کند. عمده محصولاتی که این برند ارائه می نماید، شامل تجهیزات تولید، توزیع و نیز انتقال انرژی الکتریکی است. اشنایدر نخستین بار در سال ۱۸۳۶ میلادی توسط فردی به نام جوزف اوژن و آدولف اشنایدر ساخته شده است.
  • زیمنس: یکی دیگر از شرکت های خوش نام آلمانی که می توان گفت مرغوب ترین و نیز گران قیمت ترین نوع کنتاکتورها را ارائه می کند، شرکت زیمنس نام دارد. این برند یک شرکت بسیار بزرگ است که دامنه محصولات و خدمات بسیار گسترده ای دارد. به عنوان مثال می توان به محصولات ژنراتور و ترانسفورماتور، لوازم خانگی، تجهیزات نورپردازی، سامانه های ریلی، تجهیزات مخابراتی، موتور الکتریکی و دیزل و غیره اشاره کرد. کنتاکتورهای این برند قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی مختلفی را دارند و بسیار انعطاف پذیر می باشند.
  • ال اس (LS): این برند ژاپنی نخستین بار در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. شرکت ال اس کنونی، حاصل ادغام شدن ۲ شرکت به نام های Lucky و نیز Gold Star است که اکنون در زمینه تولید مواد شیمیایی و صنعتی همزمان فعالیت می کنند. شرکت ال اس محصولات متنوعی دارد که از جمله آنها باید به تجهیزات روشنایی، برق صنعتی، قطعات و تجهیزات تجدید پذیر و پاک و غیره اشاره کرد.
  • هیوندایی: محصولات کنتاکتور برند هیوندایی، که یک شرکت کره ای است، به ۴ نوع تقسیم می شوند که شامل کنتاکتورهای AC، خازنی، فرمان و DC هستند. طراحی این مدل کنتاکتورها به صورت مدولار بوده و در ۲ تیپ ساخته می شوند.

نکات مهم در خرید کنتاکتور

برخی از نکات مهم در خرید کنتاکتور عبارتند از:

  • مدل کنتاکتور: برای خرید انواع کنتاکتور می توان به ۳ مدل اشاره کرد. مدل سوئیچ تیغه جادویی، مدل دستی و مغناطیسی. در این میان مدل سوئیچ تیغه چاقو اولین مدل از این نوع قطعات است که می بایست با ایستادن در کنار آن، باز و بسته شود. مدل کنتاکتورهای دستی، نسل بعدی بود که اندازه کوچکتر و امکانات ایمن تری داشته است. در این مدل از کنتاکت های دوتایی استفاده می شود که همزمان امکان باز کردن مدار در ۲ مکان را دارند. پیشرفته ترین نوع کنتاکتورها که بدون دخالت انسان ها کار می کنند، مدل های الکترومکانیکی از نوع مغناطیسی هستند. این مدل قطعات از راه دور کار کرده و تنها با مقدار کمی جریان سوئیچ کند.

با توجه به توضیحات در خصوص نکات خرید کنتاکتور، بهتر است برای کاربردهای صنعتی، از کنتاکتورهای مغناطیسی استفاده شود. همچنین مدل های دستی نیز همچنان رواج دارند و می توان از آنها در پروژه های دیگر با یک اپراتور استفاده نمود.

  • سرعت سوئیچ زنی: نکته دیگری که می توان در خرید کنتاکتور سه فاز یا تک فاز بیان نمود، سرعت خاموش و روشن شدن آن است. یکی از علل فرسودگی سریعتر کنتاکتورها، تعداد دفعات باز و بسته شدن و نیز سرعت آنها است که با ایجاد گرما، رسوب یا اکسید کنتاکت ها، این قطعه را در طولانی مدت خراب می کنند. شما می توانید با خرید کنتاکتور تک فاز یا سه فازی که سرعت بسته شدن سریع تری دارند، از قوس الکتریکی جلوگیری کرده و عمر این دستگاه ها را افزایش دهید.

پرسش و پاسخ های متداول خرید کنتاکتور

از جمله پرسش و پاسخ های متداول در زمینه خرید کنتاکتور می توان گفت:

  • استانداردهای کنتاکتورها کدامند؟

به طور کلی، برای کنتاکتورها می توان به دو استاندارد NEMA (انجمن ملی تولید کنندگان برق در آمریکا) و IEC (یک استاندارد جهانی) اشاره کرد.

  • دیگر برندهای مطرح در کنتاکتورها چیست؟

از جمله دیگر برندهای مطرح در این زمینه می توان به ABB، Chint، Danfoss، Eaton، Fuji، Himel، Iskra و نیز Legrand اشاره کرد.

  • در خرید کنتاکتور به چه نکاتی می بایست توجه کرد؟

در پاسخ به این پرسش باید به برند، جنس و کیفیت اجزای اصلی، برند تولید کننده، نوع کنتاکتور و غیره اشاره کرد که غالب این موارد در این مقاله توسط واحد انفورماتیک الکتروشایلی توضیح داده شد.

برای خرید و مشاوره در خصوص خرید بهترین و مرغوب ترین کنتاکتور های برق صنعتی با پشتیبانی فنی الکتروشایلی در تماس باشید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 5 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.