تست گاردنر، تست هوش 7، 8 یا 9 گانه گاردنر چیست؟ - پارسی زی
تعمیر هیوندا hyundai021

تعمیر هیوندا hyundai021

تعمیر هیوندا hyundai021 هیوندای یک شرکت خودرو سازی کره ای و چند ملیتی می باشد که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد. و از آن جایی …

بهترین نرم افزارERP ایران

بهترین نرم افزارERP ایران

بهترین نرم افزارERP ایران نرم افزار ERP چیست؟ برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) شامل یک طیف وسیع از فرآیندها، روش‌ها و فعالیت‌های سازمانی است. شرکت‌های فعال …

کاملترین مقایسه‌ انواع سماور زغالی برای انتخاب بهترین نوع آن

کاملترین مقایسه‌ انواع سماور زغالی برای انتخاب بهترین نوع آن

کاملترین مقایسه‌ انواع سماور زغالی برای انتخاب بهترین نوع آن سماور ذغالی یکی از لوازم منزل است که حس نوستالژی را خاطرنشان می‌کند. ویژگی انواع …

چکیده : به نظر شما تست هوش گاردنر دقیقا چه چیزی را می سنجد؟ آیا هوش گاردنر ۷ تاست؟ یا ۸ تا؟ شاید هم ۹ تا؟

 

تست گاردنر، تست هوش 7، 8 یا 9 گانه گاردنر چیست؟

تست هوش ۷، ۸ یا ۹ گانه گاردنر چیست؟

به نظر شما تست هوش گاردنر دقیقا چه چیزی را می سنجد؟ آیا هوش گاردنر ۷ تاست؟ یا ۸ تا؟ شاید هم ۹ تا؟!!!!س

در ادامه ابتدا به دو سوال فوق جواب می دهم و سپس در مورد انواع هوش گاردنر صحبت خواهم کرد.

تست گاردنر دقیقا چه چیزی را می سنجد؟

با اینکه اغلب از تست گاردنر (Howard Gardner) به عنوان یک آزمون هوش یاد می شود، اما این تست بیشتر یک آزمون استعدادسنجی است.

پس شاید بهتر باشد به آن بگوییم «تست استعدادسنجی گاردنر»!!!

تست هوش گاردنر چند تاست؟ ۷، ۸ یا ۹؟

سوالی که معمولا پیش می آید این است که اگر تست هوش چندگانه گاردنر ۷ جنبه هوش را می سنجد یا ۸ جنبه، پس منظور از هوش ۹ گانه گاردنر چیست؟

در جواب باید بگویم که گاردنر در نظریه خود ابتدا ۷ هوش را ارائه داد. اما بعدا هوش طبیعت گرایانه به آن اضافه شد و از آن به بعد به هوش ۸گانه گاردنر معروف گردید.

گاردنر نهایتا در سال های بعد با مطالعه بیشتر هوش یا استعداد نهم را به انواع هوش خود اضافه کرد. هوش نهم چیزی نبود جزء هوش هستی شناسی.

جمع بندی از ۲ سوال بالا:

با توجه به دو سوالی که پاسخ دادم بنابراین بهتر است به جای اینکه بگوییم تست هوش ۷ یا ۸ گانه گاردنر، بگوییم: تست استعدادسنجی ۹ گانه گاردنر!!!

البته ممکن است به عنوان یک روانشناس بگویید که در برخی از دیدگاه ها هوش و استعداد معادل هم در نظر گرفته شده اند. این موضوع را بچه های روانسنجی بیشتر پیش می کشند تا روانشناسان بالینی یا عمومی!! به هر حال موضوع بحث ما مناقشه در رابطه با تفاوت کلمات نیست، بلکه صرفا می خواهیم در مورد تست چندگانه گاردنر (gardner multiple intelligences) اطلاعات عمومی افراد را افزایش دهیم.

با توجه به اینکه بین متخصصان در رابطه با این نوع تست محل بحث هست، بنابراین من نهایتا دیدگاه بینابینی را انتخاب نموده و این تست را تحت عنوان زیر معرفی می کنم:

تست هوش یا استعدادسنجی 9 گانه گاردنر

تست هوش یا استعدادسنجی ۹ گانه گاردنر!

در این بخش می خواهم در مورد تست هوش یا استعداد گاردنر با شما صحبت کنم. به نظر شما این ۹ نوع استعداد یا هوش چه ویژگی هایی دارند؟

(۱) استعداد یا هوش موسیقایی

هوش موسیقایی توانایی درک و تولید موسیقی است. منظور من فقط توانایی نواختن پیانو نیست. فردی با هوش موسیقایی بالا می تواند آهنگی را گوش کند و بداند که در چه دستگاهی است. آنها می توانند به یک نت گوش دهند و بفهمند که آیا آن یک نت زیر است یا بم.  در واقع آن ها ریتم را بیشتر از دیگران درک می کنند.

(۲) استعداد یا هوش منطقی ریاضی

هوش ریاضی بیش از توانایی کار با اعداد است. این هوش به عنوان «هوش منطقی» نیز شناخته می شود. افراد با این نوع هوش می توانند ارتباطات بین قطعات متحرک مختلف را ببینند. آنها می توانند از استدلال و منطق برای بررسی یک ایده استفاده کنند. همچنین می توانند با ایده های انتزاعی تری کار کنند که لزوماً روی کاغذ آورده نمی شوند.

(۳) استعداد یا هوش طبیعت گرا

فردی با این هوش توانایی درک و تعامل با جهان طبیعی را دارد. آنها با گیاهان، حیوانات و رابطه بین این موجودات و انسان ها احساس راحتی می کنند.

(۴) استعداد یا هوش هستی شناسی

این نوع هوش سالها پس از انتشار نظریه اصلی گاردنر به فهرست او اضافه شد. هوش هستی شناسی یا هوش وجودی توانایی کاوش عمیق تر و تعمق در مسائل انسانی است. فردی با این نوع هوش از فراشناخت یا خرد درونی برای فکر کردن به سوالات بزرگ زندگی استفاده می کند.

(۵) استعداد یا هوش بین فردی

هوش بین فردی توانایی کار با دیگران است. افراد با این مهارت ها می توانند مذاکره کنند، متقاعد کنند و همدلی کنند. لازم نیست شخصی را شخصا بشناسند تا بفهمند که او چه احساسی دارد یا دیدگاهش چیست.

(۶) استعداد یا هوش جنبشی

همه مشکلات با نگاه کردن به یک صفحه یا گوش دادن به دستورالعمل ها حل نمی شود. فردی با هوش حرکتی توانایی یادگیری با انجام دادن را دارد. آنها اغلب در حرکت دادن بدن خود از جمله کار با دستانشان بسیار ماهر هستند. ورزشکاران و بازرگانان احتمالاً هوش حرکتی بالایی دارند.

(۷) استعداد یا هوش تجسمی

هوش دیداری فضایی، توانایی ایجاد، درک یا پردازش اطلاعات بصری است. اگر تا به حال کسی را دیده اید که بتواند با یک نگاه کلی، تمام اتاق را طراحی و دیزاین کند، می توانید حدس بزنید که او هوش بصری-فضایی بالایی دارد.

(۸) استعداد یا هوش زبانی-کلامی

فردی که هوش کلامی-زبانی بالایی دارد، توانایی ذاتی در درک و استفاده از زبان های گفتاری و نوشتاری دارد. این شخص با مجموعه ای از دستورالعمل های مکتوب بسیار بهتر عمل می کند، حتی اگر آن دستورالعمل ها عکس یا تصویری نداشته باشند.

(۹) استعداد یا هوش درون فردی

هوش درون فردی توانایی درک خود است. فردی با هوش درون فردی بالا به جای همدلی با دیگران، به راحتی می تواند از احساسات خود استفاده کند و انگیزه های او را درک کند. برای این شخص آسان است که اهداف قابل دستیابی را تعیین کند، در صورت نیاز استراحت کند و احساسات خود را نیز مدیریت کند.

کاربردهای هوش گاردنر

تست هوش گاردنر استفاده های زیادی دارد. مهمترین استفاده آن کشف استعدادها و توانایی هاست. بنابراین اگر شناختی خوبی از این ۹ هوش داشته باشید می توانید قابلیت های خودتان را بهتر درک کنید. مهمترین کاربردهای تست هوش گاردنر را در تصویر زیر خلاصه کرده ایم:

کاربرد های تست هوش گاردنر

چگونه تست هوش یا استعداد گاردنر را انجام دهیم؟

برای انجام این تست ۲ راه دارید. می توانید پرسشنامه آن را دانلود کنید یا اینکه این آزمون را به صورت آنلاین انجام دهید.

نکته: اگر می خواهید ۹ جنبه هوش گاردنر را بسنجید، تست قدیمی گاردنر را توصیه نمی کنم. برای انجام این آزمون بهتر است تست جدید سنجش هوش یا استعدادهای ۹ گانه گاردنر را انجام دهید.

تست جدید هوش نه گانه گاردنر توسط مک کنزی بر اساس آخرین نظریه او ساخته شده است. این تست که به تست هوش گاردنر-مک کنزی معروف است می تواند ۹ نوع هوش یا استعداد را در شما ارزیابی کند.

منبع: وبسایت تست روانشناسی ای سنج

 

 

 

برچسب ها : تست هوش گاردنر,تست هوش چندگانه گاردنر,تست گاردنر

آخرین بروز رسانی در : شنبه 27 اسفند 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.