از پولکی اصفهان تا قطاب یزدی! - پارسی زی

از مراکز تاریخی استانبول تا مراکز خرید کیش در سایت سفر باتو

از مراکز تاریخی استانبول تا مراکز خرید کیش در سایت سفر باتو ما باز هم با سایت سفرباتو به خانه های شما آمده ایم تا …

مقایسه حضور بیمار در خانه با بیمارستان

مقایسه حضور بیمار در خانه با بیمارستان

مقایسه حضور بیمار در خانه با بیمارستان بیمار می تواند در بیمارستان حضور داشته باشد و مراقبت های مورد نیاز برای او انجام گردد یا …

آیا ماسک گرده گل پوست شما را شفاف و زیبا می کند؟

آیا ماسک گرده گل پوست شما را شفاف و زیبا می کند؟

آیا ماسک گرده گل پوست شما را شفاف و زیبا می کند؟ در این مطلب قصد داریم شما را با راز زیبایی نهفته شده در …

از پولکی اصفهان تا قطاب یزدی!

C:\Users\electron\Pictures\food4-1-min.jpg

تمام شهرهای ایرانی اصالتی دیرینه و به وسعت تاریخ و تمدن دارند. در این میان برخی از شهرها به دلیل شرایط تاریخی متفاوتی که پشت سر گذاشتند، رشد بیشتری را تجربه کردند. به‌طور مثال اصفهان در دوران صفویه پایتخت ایران شد و به همین دلیل این شهر و تمام شهرهایی که در اطراف آن قرار داشتند، با رشدی دوچندان در زمینه هنرهای دستی و مواردی ازاین‌دست روبرو شدند.

حتی تمام جنبه‌های تمدنی مانند طبخ غذا یا سوغاتی‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت. به همین دلیل سوغات اصفهان و سوغات شیراز و سوغات یزد دارای تنوع بسیار بالایی است و هرسال گردشگران با سفر به این شهرها تلاش می‌کنند که یکی از صنایع‌دستی با خوراکی‌های خوشمزه آن را با خود به همراه بیاورند. با توجه به تنوع گسترده در سوغات این سه شهر، در ادامه برخی از معروف‌ترین آن‌ها از پولک اصفهان تا قطاب یزد را باهم مرور می‌کنیم.

پولکی اصفهان

اگر اهل چای باشید، همیشه به دنبال شیرینی‌های خوشمزه در کنار آن خواهید بود. پولکی اصفهان یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که گزینه خوبی برای میهمانی‌ها و درهمی‌های خانوادگی محسوب می‌شود. این سوغات آب‌نباتی شکل و نازک با استفاده از شکر تهیه می‌شود. همچنین اصفهانی‌ها از موادی مانند زعفران، هل، لیموعمانی، کنجد و پودر نارگیل برای اضافه کردن طعم و عطری بیشتر کمک می‌گیرند.

گز اصفهان

یکی از انواع سوغات اصفهان که طرفداران زیادی در تمام ایران و جهان دارد، انواع گز لقمه‌ای و آردی است. هنرمندان اصفهانی این خوراکی خوشمزه را بهترین شکل با کمک مغز پسته، بادام و گردو آماده می‌کنند. در عین حال برندهای مختلفی در زمینه تولید گز اصفهان فعال هستند و برخی از آن‌ها در بین مردم شهرت بیشتری دارند، زیرا کیفیت بهتری از محصول را ارائه می‌دهند.

دوغ و گوش‌فیل اصفهانی

باید حتما یک اصفهانی باشید تا طعم خوشمزه و ترکیب دو خوراکی گوش‌فیل و دوغ را مزه کرده باشید. شاید به نظر شما هم عجیب باشد که اصفهانی‌ها دوغ را با طعم نمکی و شور، همراه با گوش‌فیل شیرین میل می‌کنند. اما اصفهانی‌ها گوش‌فیل را با شیرینی کمتری آماده می‌کنند تا این ترکیب مزه خوبی داشته باشد.

فالوده شیرازی

شهره شیراز در نزدیکی اصفهان قرار دارد و ازجمله شهرهایی محسوب می‌شود که در حوزه خوراکی‌ها و هنرهای دستی، تنوع گسترده دارد. فالوده شیرازی یکی از انواع سوغات شیراز است که طرفداران زیادی در تمام ایران دارد و هرکدام از ما حداقل یک‌بار طعم بی‌نظیر این دسر خوشمزه را در روزهای گرم تابستان امتحان کردیم.

فالوده شیرازی با استفاده از نشاسته تهیه می‌شود و قرار گرفتن آب‌لیمو، گلاب، عرق‌های گیاهی خوش عطر و آب شاتوت در کنار آن باعث می‌شود که طعم خوشمزه‌تری داشته باشد. همچنین همه می‌توانند فالوده شیرازی را به‌صورت خشک تهیه کنند و در هر موقع سال که دوست داشتند، آن را آماده کنند.

حلوا کاسه شیرازی

این خوراکی خوشمزه نیز در کاسه‌های کوچکی سرو می‌شود و از ترکیب موادی مانند آب، شکر، زعفران، گلاب، روغن و آرد برنج آماده می‌شود. البته این خوراکی با کمک مواد نگه‌دارنده تهیه نمی‌شود و به همین دلیل بهتر است در مدت‌زمان کوتاه بعد از آماده شدن، میل شود.

مسقطی شیراز

C:\Users\electron\Pictures\6f01d134-49c3-4496-9a7d-425782b5038b.jpeg

این خوراکی خوشمزه شیرازی هم شباهت زیادی به انواع باسلق و مسقطی در سایر شهرها دارد. اما کیفیت بسیار خوب در آماده کردن این سوغات و پخت طولانی مدت آن باعث می‌شود که ماندگاری بالایی داشته باشد. همچنین شیرازی‌های باسلیقه در طبخ این سوغات خوشمزه از انواع مغزی جات مانند مغز گردو، پسته و بادام استفاده می‌کنند. همچنین در بافت این دسر، زعفران، گل محمدی یا سایر مواد مانند زرشک نیز به کار می‌رود تا طعمی خوب داشته باشد. درنهایت اینکه ماده اصلی در پخت این دسر، نشاسته گندم است.

شیرینی لوز یزدی

این خوراکی با طعم بی‌نظیر و شکل بسیار زیبا و هوس‌انگیز، یکی از خوراکی‌های سنتی یزد محسوب می‌شود. این شیرینی با کمک موادی مانند آب، شکر، انواع مغزی جات، آماده می‌شود. هرکدام از مغرهای بادام، پسته یا گردو که بیشتر استفاده شود، لوز با همان نام شناخته می‌شود. این خوراکی طرفداران زیادی در تمام جهان دارد و بسیاری از توریست‌های خارجی هم تلاش می‌کنند که مقداری لوز یزدی با خود همراه ببرند.

پشمک یزدی

پشمک تولیدی یزد هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بسیار خوشمزه است. بافت این خوراکی با کمک موادی مانند آرد، شکر، آب و جوهر لیمو آماده می‌شود. البته علاوه بر این مواد که پایه تولید پشمک محسوب می‌شود، از خوراکی‌هایی مانند کاکائو، زعفران و طعم‌های میوه‌ای هم استفاده می‌شود تا هر پشمک عطر و طعمی متفاوت از دیگری داشته باشد. همچنین یزدی‌ها برای ایجاد تنوع در انواع پشمک‌های تولیدی سعی می‌کنند که از رنگ‌های خوراکی و متناسب با طعم هر پشمک استفاده کنند تا با استقبال بیشتری همراه باشد.

کیک یزدی

در هر کجای ایران که باشیم، حداقل یک‌بار کیک یزدی خوردیم و طعم آن را در ذهن داریم. این خوراکی سنتی هم بافت کیک‌های معمولی را دارد، با این تفاوت که شکل خاص آن باعث مشهور شدن کیک در بین همه ما شده است. در عین حال یزدی‌ها این کیک را بسیار خوشمزه و با کمک عرق گلاب و هل آماده می‌کنند تا عطر و طعم کامل داشته باشد.

قطاب یزدی

C:\Users\electron\Pictures\قطاب-پریوش-1.jpg

شهر و استان یزد در تولید انواع سوغات شامل خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از خوراکی‌های خوشمزه و سوغات یزد، قطاب است که از دو قسمت داخلی و خارجی تهیه می‌شود و هرکدام به‌تنهایی خوشمزه هستند. در قسمت بیرونی از آرد گندم، شیر، زرده تخم‌مرغ و ماست استفاده می‌شود. همچنین برای لایه درونی این شیرینی خوشمزه و کوچک با موادی مانند ادویه‌های خوش عطر مانند هل و انواع مغزها تولید می‌شود. قطاب یزدی شبیه به یک توپ گرد و به‌صورت توپر است و طرفداران زیادی در تمام ایران دارد.

 

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 9 خرداد 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.