چگونه مقاله علمی بخوانیم؟ - پارسی زی
معرفی بیبی دوج، ارز دیجیتالی که در سال 2022 سروصدا کرد

معرفی بیبی دوج، ارز دیجیتالی که در سال 2022 سروصدا کرد

معرفی بیبی دوج، ارز دیجیتالی که در سال ۲۰۲۲ سروصدا کرد ارز دیجیتال بیبی دوج کوین، یک توکن نوپاست که توسط طرفداران ارز محبوب دوج …

بهترین سایت خرید بلیط هواپیما را بشناسید

بهترین سایت خرید بلیط هواپیما را بشناسید

بهترین سایت خرید بلیط هواپیما را بشناسید راستش را بخواهید، پیدا کردن بلیط هواپیما چندان کار راحتی نیست! چراکه معمولا در هنگام خرید بلیط هواپیما …

منظور از دکوراسیون آرامش بخش

منظور از دکوراسیون آرامش بخش

منظور از دکوراسیون آرامش بخش یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از افراد در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود دارند، ایجاد یک دکوراسیون آرامش بخش است. …

چگونه مقاله علمی بخوانیم؟

اگر تا به حال برای انجام مقاله اقدام کرده باشید، می دانید که تلاش برای خواندن یک مقاله علمی یا پژوهشی برای اولین بار ممکن است طاقت فرسا و گیج کننده به نظر برسد. این راهنما نحوه خواندن مقاله علمی را شرح می دهد. اول، شما نباید به یک مقاله علمی مانند یک کتاب درسی نزدیک شوید – خواندن از ابتدا تا انتهای فصل یا کتاب بدون مکث برای تأمل یا انتقاد. علاوه بر این، به شدت توصیه می شود که هنگام خواندن مقاله، یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری شما را بر روی کار مورد نظر متمرکز نگه می دارد و به شما کمک می کند تا برای درک کل مقاله تلاش کنید.

نکته: خواندن مقاله isi نیز از این قوانین تبعیت می کند. تنها با توجه به اصول نگارش مقاله isi است که این مقالات با دیگر مقالات تفکیک می شوند.

قانون ۱: هدف مطالعه خود را انتخاب کنید

چیزی که می خواهید از یک مقاله به دست آورید باید بر رویکرد شما در خواندن آن اثر بگذارد. در نوشتن مقاله علمی پژوهشی، اهدافی علمی توسط نویسنده دنبال می شود که باید بدانید آیا آن اهداف را می خواهید دنبال کنید یا خیر.

قانون ۲: هدف نویسنده را درک کنید

در ارتباطات نوشتاری، خواننده و نویسنده به یک اندازه اهمیت دارند. هر دو بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارند: در این مورد، درک علمی شما! پس از شناسایی هدف خود، به هدف نویسنده از به اشتراک گذاری این پروژه فکر کنید. این به شما کمک می کند تا داده ها را تفسیر کنید و تفسیر نویسنده از داده ها را درک کنید. با این حال، این نیاز به درک درستی از اینکه نویسنده(ها) چه کسانی هستند (به عنوان مثال، علایق علمی آنها چیست؟)، زمینه علمی که در آن کار می کنند (به عنوان مثال، چه تکنیک هایی در این زمینه موجود است؟)، و اینکه این مقاله چگونه مطابقت دارد، نیاز دارد. به تحقیقات نویسنده (به عنوان مثال، آیا این اثر بر اساس پروژه قدیمی نویسنده یا ایده بحث برانگیز ساخته شده است؟). جمع آوری این اطلاعات بدون تجربه و سابقه مطالعه ممکن است سخت باشد. اما اجازه ندهید که این یک دلسردی برای شروع فرآیند باشد. با عمل خواندن است که این تجربه به دست می آید!

یک قدم خوب برای درک هدف نویسنده(ها) این است که از خود بپرسید: این چه نوع مقاله ای است؟ مجلات انواع مختلفی از مقالات را منتشر می کنند، از جمله روش ها، مرور، تفسیر، منابع و مقالات پژوهشی و همچنین انواع دیگری که مختص یک مجله خاص یا گروهی از مجلات هستند. این مجلات دارای الزامات قالب بندی و اصول نگارش مقاله برای خود هستند. دانستن نوع مقاله به ارزیابی شما از اطلاعات ارائه شده کمک می کند. آیا مقاله روشی است که تکنیک جدیدی را ارائه می کند؟ آیا مقاله یک مقاله مروری است که برای خلاصه کردن یک زمینه یا مشکل در نظر گرفته شده است؟ آیا این یک تفسیر است که قصد دارد در مورد یک بحث موضع گیری کند یا یک چشم انداز کلی در مورد یک مشکل ارائه دهد؟ آیا این یک مقاله منبع است که ابزار یا مجموعه داده جدیدی را برای استفاده دیگران ارائه می دهد؟ آیا این یک مقاله تحقیقاتی است که برای ارائه داده های جدید و تفسیر نویسندگان از آن داده ها نوشته شده است؟ نوع مقاله و هدف مورد نظر آن، شما را به سمت درک هدف نویسنده سوق می دهد.

قانون ۳: شش سوال بپرسید

هنگام مطالعه، از خود بپرسید: (۱) نویسنده(ها) چه چیزی را می خواهند بداند (انگیزه)؟ (۲) آنها چه کردند (رویکرد/روش ها)؟ (۳) چرا این کار به این صورت انجام شد (زمینه درون زمینه)؟ (۴) نتایج (شکل ها و جداول داده ها) چه چیزی را نشان می دهد؟ (۵) نویسنده (نویسندگان) نتایج (تفسیر/بحث) را چگونه تفسیر کردند؟ (۶) بعد چه باید کرد؟ (در مورد این سوال آخر، ممکن است نویسنده یا نویسنده‌ها پیشنهاداتی را در بحث ارائه دهند، اما نکته کلیدی این است که از خود بپرسید که فکر می‌کنید چه چیزی باید در آینده مطرح شود.)

هر یک از این سوالات را می توان و باید در مورد کار کامل و همچنین هر جدول، شکل یا آزمایش در مقاله پرسید. در اوایل، خواندن یک مقاله از جلو به عقب ممکن است زمان زیادی طول بکشد و این می تواند ترسناک باشد. درک خود را از هر بخش از کار با این سؤالات تجزیه کنید تا تلاش ها قابل کنترل تر شوند.

قانون ۴: شکل ها و جدول ها را به درستی تحلیل کنید

دانشمندان مقالات تحقیقاتی اصلی را در درجه اول برای ارائه داده های جدیدی می نویسند که ممکن است دانش جمعی یک زمینه را تغییر داده یا تقویت کند. بنابراین مهمترین بخش این نوع مقاله علمی داده ها هستند. برخی از افراد دوست دارند قبل از خواندن هر یک از “متن اصلی” شکل ها و جداول را دقیق بررسی کنند: زیرا تمام اطلاعات مهم باید از طریق داده ها به دست آید. برخی دیگر ترجیح می‌دهند بخش نتایج را بخوانند، در حالی که به صورت متوالی شکل‌ها و جداول را همانطور که در متن به آن‌ها اشاره می‌شود، بررسی می‌کنند. هیچ رویکرد صحیح یا نادرستی وجود ندارد: هر دو را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید که داده های ارائه شده و نحوه به دست آوردن آن را درک می کنید.

قانون ۵: اهداف قالب بندی را درک کنید

درست مانند هدف کلی مقاله (مورد بحث در قانون ۲)، هدف هر بخش در یک مقاله تحقیقاتی می تواند تفسیر شما را راهنمایی کند. در نظر گرفته شده است که برخی از بخش ها به عنوان توصیف عینی داده ها نوشته شوند (به عنوان مثال، بخش نتایج)، در حالی که بخش های دیگر برای ارائه تفسیر نویسنده از داده ها در نظر گرفته شده است. به یاد داشته باشید که حتی بخش‌های «عینی» نیز توسط تفسیرهای نویسندگان نوشته شده‌اند و در نتیجه تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرند.

قانون ۶: انتقادگر باشید

مقالات منتشر شده حقایق دائمی نیستند. علم یک مسیر بی پایان در حال پیشرفت است، و ضروری است که خواننده در برابر تفسیر نویسنده عقب نشینی کند تا قدرت نتیجه گیری های خود را آزمایش کند. هر کس دیدگاه خود را دارد و ممکن است داده های مشابه را به روش های مختلف تفسیر کند. گاهی اوقات اشتباهات منتشر می شوند، اما اغلب این خطاهای ظاهری به دلیل عوامل دیگری مانند محدودیت های یک روش و سایر محدودیت های قابل تعمیم (سوگیری انتخاب، عوامل مخدوش کننده خطاب نشده یا قدردانی نشده) است. هنگام خواندن مقاله، مهم است که در نظر بگیرید که آیا این عوامل مرتبط هستند یا خیر.

تفکر انتقادی یک مهارت سخت برای یادگیری است، اما در نهایت به ارزیابی داده ها و در عین حال به حداقل رساندن سوگیری ها خلاصه می شود. از خود بپرسید: آیا توضیحات دیگری به همان اندازه محتمل برای آنچه مشاهده شده وجود دارد؟ علاوه بر توجه دقیق به سوگیری های احتمالی مطالعه یا نویسنده(ها)، خواننده باید نسبت به دیدگاه قبلی (و سوگیری های) خود نیز هوشیار باشد. وقت بگذارید و از خود بپرسید: آیا این مقاله را قانع‌کننده می‌دانم زیرا چیزی را که قبلاً فکر می‌کنم (یا آرزو می‌کنم) درست است تأیید می‌کند؟ یا اینکه من یافته های آنها را به این دلیل که با آنچه من انتظار دارم یا با کار خودم متفاوت است، تخفیف می دهم؟

قانون هفتم: مهربان باشید

نویسنده (ها) نیز انسان هستند. بنابراین، هر زمان که ممکن است، آنها را از شک بهره مند کنید. یک نویسنده ممکن است یک عبارت را متفاوت از شما بنویسد و شما را مجبور کند که جمله را دوباره بخوانید تا آن را بفهمید. ممکن است شخصی در رشته شما از استناد به مقاله شما به دلیل محدودیت تعداد مراجع غافل شود.

اگر قصد دارید نقد خود را با دیگران در میان بگذارید، بیشتر مهربان باشید. یک نویسنده (به ویژه نویسنده اصلی) ممکن است سال ها از زمان خود را در یک مقاله صرف کند. شنیدن یک انتقاد مهربانانه ممکن است دشوار اما سازنده باشد. شنیدن انتقادی بی ادبانه، بی ادبانه یا بداخلاق می تواند دلخراش باشد، به ویژه برای دانشمندان جوان یا کسانی که به دنبال تثبیت جایگاه خود در یک رشته هستند و ممکن است نگران نباشند که به آنها تعلق ندارند.

قانون ۸: آماده باشید تا مسیر بیشتری را طی کنید

برای درک واقعی یک کار علمی، اغلب باید یک اصطلاح را جستجو کنید یا یک یا چند منبع ذکر شده را بخوانید. این فرآیند زمان می برد. برخی از مشاوران مطالعه یک مقاله را سه بار توصیه می کنند: بار اول، به سادگی بدون فشار درک یا نقد اثر، مطالعه کنید. برای بار دوم، هدف را برای درک مقاله. برای خواندن سوم، یادداشت بردارید.

برخی از افراد با چاپ آن و نوشتن روی کاغذ با آن درگیر می شوند. خواننده ممکن است برای علامت‌گذاری قسمت‌هایی که می‌خواهد به آن‌ها برگردد، علامت‌های سؤالی در حاشیه بنویسد، عبارات ناآشنا را دور بزند (و سپس آنها را جستجو کند!)، عبارات مهم را برجسته یا خط بکشد، و فلش‌هایی را بکشد که شکل‌ها و تفسیر مربوطه را به هم پیوند می‌دهند. بحث. همه افراد برای درگیر شدن در فرآیند خواندن به یک نسخه کاغذی نیاز ندارند، اما نسخه شما از «چاپ کردن» هرچه که باشد، آن را انجام دهید.

قانون ۹: در مورد آن صحبت کنید

صحبت کردن در مورد یک مقاله در یک ژورنال عمومی یا محیط غیررسمی تر، خواندن فعال و مشارکت در مطالب را می طلبد. مطالعات نشان می‌دهد که تدریس یکی از بهترین راه‌های یادگیری است و با پیچیده‌تر شدن کار تدریس، معلمان مطالب را حتی بهتر یاد می‌گیرند.

توصیف یک مقاله می‌تواند در سطوح مختلف انجام شود و توضیحات شما می‌تواند شامل تمام جزئیات علمی، فقط خلاصه تصویر بزرگ، یا شاید پیامدهای آن برای افراد عادی در جامعه شما باشد. همه این توصیفات درک شما را تقویت می کند، در حالی که شکاف های دانش شما را برجسته می کند و به اطرافیانتان اطلاع می دهد.

قانون ۱۰: ایده های خود را بر روی آن مقاله بسازید

یکی از رویکردهایی که ما دوست داریم برای برقراری ارتباط بر اساس ادبیات علمی استفاده کنیم، شروع ارائه تحقیقاتی با تصویری است که دیواری از آجرهای لگو را به تصویر می‌کشد. هر آجر دارای برچسب مرجع برای یک کاغذ است و دیوار بدنه ادبیاتی را که اثر بر روی آن ساخته شده است برجسته می کند. ما کار و نتیجه گیری هر مقاله را که با یک آجر برچسب نشان داده شده است توصیف می کنیم و در مورد هر آجر و دیوار به عنوان یک کل بحث می کنیم. آجر بالای دیوار خالی مانده است: ما آرزو داریم که روی این کار بسازیم و این آجر را با کار خودمان برچسب گذاری کنیم. سپس به تحقیق، اکتشافات و نتایجی که از آن الهام می شود، می پردازیم. ما سخنرانی های خود را با تصویر لگوها به پایان می رسانیم و ارائه خود را روی آن آجر خالی خلاصه می کنیم.

چه در حال خواندن یک مقاله برای درک یک موضوع جدید یا برای پیشبرد یک پروژه تحقیقاتی هستید، یادگیری مؤثر مستلزم آن است که دانش را از منابع متعدد ادغام کنید و به سمت بالا بنای خود را بسازید. استفاده از آثار منتشر شده به شما این امکان را می دهد که ساختاری قوی تر و بلندتر بسازید. ردیف اول آجر زمانی که ردیف دوم روی آن مونتاژ شود و غیره و غیره پایدارتر می شود. علاوه بر این، اگر به جای استفاده از آجرهای خود، بر روی کار دیگران بسازید، ساختار لگو بلندتر و بزرگتر می شود.

با فکر کردن در مورد چگونگی ارتباط آن با ایده های شرح داده شده در مقالات دیگر و در کار خود، اجرای تکنیکی در تحقیق خود، یا تلاش برای به چالش کشیدن یا حمایت از فرضیه نویسنده(ها) با ادبیات گسترده تر، مقاله ای را که خوانده اید استوار کنید. تکنیک ها و نتیجه گیری های علمی که از یک مقاله به دست می آید را در تحقیقات یا دیدگاه خود در کلاس درس یا آزمایشگاه تحقیقاتی ادغام کنید. ممکن است متوجه شوید که این فرآیند درک شما را تقویت می کند، شما را به سمت علایق یا سؤالات تحقیقاتی جدید و غیرمنتظره سوق می دهد یا با سؤالات و انتقادات جدید از کار شما را به مقاله اصلی بازمی گرداند. همه این تجربیات بخشی از “خواندن فعال” هستند: فرآیند و نشانه های یک تجربه خواندن موفق هستند.

به طور خلاصه، برای یادگیری نحوه خواندن یک مقاله علمی، این قوانین را تمرین کنید. در نظر داشته باشید که این فرآیند با تجربه آسان‌تر (و سریع‌تر) می‌شود. ما معتقدیم که یک ساعت در کتابخانه باعث صرفه جویی در یک هفته در نیمکت خواهد شد. این تمرین سخت در نهایت شما را به دانشمندی آگاه تر و سازنده تر تبدیل می کند. همانطور که مهارت‌های خواندن مقاله را توسعه می‌دهید، سعی کنید عادات خوب خواندن و یادگیری را نیز برای خود پرورش دهید.

 

آخرین بروز رسانی در : جمعه 16 تیر 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.