معماری برند (Brand Architecture) چیست؟ بررسی 3 استراتژی معماری برندهای بزرگ
فروشگاه اینترنتی چیست؟ و چگونه کار میکند؟
امروزه واژه فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین به مراتب از جاهای مختلفی شنیده میشود و کمتر کسی را می توان یافت با داشتن دسترسی به …
15 مهارت نرمی که به شما کمک میکند شغل رویایی خود را پیدا کنید
۱۵ مهارت نرمی که به شما کمک میکند شغل رویایی خود را پیدا کنید در هر شغلی نیاز به مهارتهای خاصی است تا بتوان در …
ldl در آزمایش خون چیست؟
چکیده : در صورت داشتن سطح بالای کلسترول خوب، یا همان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، احتمالاً ریسک ابتلا به بیماری قلبی کاهش مییابد. HDL نقش …
معماری برند یک ساختار صحیح برای برند و زیر برندهای آن ایجاد میکند تا در نهایت برای مخاطب هدف جذابتر گردد و امکان تأمین هدفهای تجاری در سطح بالاتر را به وجود میآورد. معماران برند با شناخت انواع معماری برند و به کارگیری صحیح هر کدام از استراتژیها موجب توسعه بیشتر و اجرای چشم اندازهای صحیحتر برای هر سازمان میشوند. در صورتی که برای برنامههای بازاریابی یا ترویج برند خود نیاز به دریافت مشاورههای اصولی دارید، برند اکسین معماری برند تأیید شده است که میتواند با ارائه مدلهای معماری برند مناسب هر کسب و کار، به شما خدمات مختلفی عرضه کند.
معماری برند چیست؟
زمانی که یک برند یا سازمان رشد اولیه خود را طی میکند، برای بهتر دیده شدن نیاز به برنامهریزیهای هدفمند و یک ساختار یکپارچه دارد تا ضمن مدیریت و کنترل آسانتر، در بین مشتریان و در جامعه، شهرت هم به دست آورد. در چنین زمانی آشنایی با مفهوم معماری برند چیست؟ ضرورت پیدا میکند.
معماری برند یا Brand Architecture به عنوان یک ساختار یکپارچه و ابزار قوی برای مدیریت و سازماندهی یک شرکت و برندهای زیر مجموعه آن است. با کمک گرفتن از معماری برند در تمام بخشهای هر سازمان مانند: پیدا کردن اسامی خلاقانه برای برند، پیدا کردن ارتباط بین برند اصلی و زیر مجموعهها، توسعه محصولات جدید، شناسایی مصرف کننده و بسیاری از بخشهای دیگر شرایط موفقیت آسانتر و سریعتر میشود.
معرفی انواع معماری برند
بر طبق تعریف معماری برند در مییابیم که هر برند نقش خاصی در سازمان ایفا میکند که معماران برند با مشخص کردن ارتباط بین بخشهای مختلف به صورت هدفمند به سازمانها کمک میکنند. شناخت انواع معماری برند موجب میشود تا استفاده بهتری از این علم گسترده صورت بگیرد و برندهای کوچک تحت یک سازمان واحد فعالیتهای اثربخشی داشته باشند. در ادامه برای درک بیشتر این مفهوم به بررسی انواع استراتژی معماری برند با نمونههای شناخته شده و واقعی میپردازیم:
۱٫ خانه برندی Branded House
خانه برندی یک استراتژی معماری برند ساده است که همه برندها تحت یک نام تجاری اصلی هستند و توسط شرکتهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع این نوع معماری به تمام برندها فضای کافی برای رشد را میدهد. اما هیچ کدام از زیر مجموعهها به صورت مستقل عمل نمیکنند و همه آنها از یک استراتژی برندسازی کلی شرکت پیروی مینمایند.
از مهمترین مزیتهای این نوع معماری دیده شدن برند اصلی با کمک برندهای فرعی است که سبب تقویت آن میشود. همچنین یکپارچگی و وضوح نوع فعالیت برند از سردرگمی مصرف کننده جلوگیری میکند. اما اگر تنها یک برند دچار مشکل شود دیگر برندها نیز به دردسر میافتند که این مهمترین عیب این نوع استراتژی است.
چند نمونه معماری برند از خانه برندی که توانستند شهرت و اعتبار خوبی به دست آورند عبارتند از:
معماری برند شرکت گوگل
گوگل یک شرکت فناوری است که از معماری خانه برندی استفاده میکند که از زیر مجموعههای متعددی مانند Google Drive, Google Translate, Google Calendar, Gmail, Google News برخوردار است. معماری برند شرکت گوگل به گونهای پیادهسازی شده است که توانسته است در تمامی زیر مجموعهها خدمات بینظیری بدون مشکل، تاکنون ارائه دهد.
معماری برند شرکت سامسونگ
سامسونگ یک شرکت چند ملیتی است که با استفاده از معماری برندی توانسته است محصولات مختلفی مانند: تلویزیون، یخچال، ماشینهای لباسشویی و گوشیهای تلفن همراه را تحت نام سامسونگ به بازار عرضه کند.
معماری برند شرکت اپل
اپل جزء شرکتهای بسیار معروف است که با برندینگ در معماری توانستنه، بخش بسیار بزرگی از حوزه گجتهای هوشمند را به خود اختصاص بدهد و در زمینه رایانههای شخصی، تبلتها، پخش کنندههای موسیقی و گوشیهای هوشمند تحت نام تجاری اصلی اپل یا آیفون فعالیت نماید.
۲٫ خانه برندها House of Brands
خانه برندها یک استراتژی معماری برند است که در آن هر برند به صورت مجزا توسعه داده شده و کاملاً با دیگر برندهای شرکت متمایز است. این نوع معماری رایج نیست، اما توسط شرکتهای معتبر به کار گرفته شده است. از آنجایی که هر برند هویت و شخصیت منحصر به فردی دارد، بهتر میتواند با مخاطب هدف خود ارتباط گرفته و حس وفاداری را به وجود آورد.
در این نمونه از معماری برند و برندینگ تعیین یک نام تجاری اصلی برای کارهای اداری و سرمایهگذاری ضرورت دارد. در این روش امکان تنوع دادن به سبد کسب و کار شرکتها بیشتر است. برای هر برند میتوان استراتژیهای قیمت گذاری متفاوتی در نظر گرفت، پس آزادی ورود به بازارهای جدید بدون نگرانی برای تأثیر گذاشتن بر دیگر برندها وجود دارد. شرکت مادر میتواند با ریسک کمتری محصولات و خدمات جدید را بپذیرد.
چند نمونه معماری برند با استفاده از استراتژی خانه برندها به شرح ذیل است:
Procter & Gamble
Procter & Gamble یکی از مجموعههای چند ملیتی است که با استفاده از مدل معماری خانه برندها کار میکند. در حال حاضر بیشتر از ۶۵ برند جداگانه در ۱۰ دسته بندی محصول دارد که هر برند، نام تجاری، هویت و استراتژی بازاریابی خاصی برای خود دارد و متناسب با بازار هدف معرفی میگردد.
Unilever
یک شرکت چند ملیتی است که در حال حاضر بیشتر از ۴۰۰ برند دارد و و حوزه فعالیتی اصلی آن در زمینه بهداشت شخصی، محصولات غذایی، مراقبت از خانه و موارد دیگر است؛ در حال حاضر در بیشتر از ۲۰۰ کشور جهان پروژههای فعال دارد.
Yum
یام یک شرکت بزرگ در زمینه صنعت غذا است که تمام زیر مجموعههای آن در حوزه فست فود فعالیت میکنند؛ اما هر رستوران موقعیت متفاوتی در بازار دارد.
۳٫ معماری ترکیبی Hybrid Architecture
یکی از مدلهای معماری برند که برای بسیاری از کسب و کارها قابل پیاده سازی است، معماری ترکیبی یا هیبریدی میباشد. به کارگیری عناصر هر دو مدل خانه برندها و خانه برندی کمک میکند تا استقلال حداکثری به هر زیر برند داده شود. به این مدل از معماری، استراتژی معماری برند حمایت شده یا تأیید شده هم گفته میشود که هر برند و محصول معمولاً متفاوت بوده؛ اما برند اصلی هم از دید مشتری پنهان نمیگردد. مزیت اصلی به کارگیری این نوع معماری انعطاف پذیری بالا و امکان پذیرفتن پیشنهادات جدید بدون نگرانی از آسیب به برند اصلی است.
برای درک بهتر معماری ترکیبی یا هیبریدی در ادامه چند مثال میزنیم:
شرکت تویوتا
تویوتا یکی از نمونههای کاملاً مشخص معماری هیبریدی است که خودروهای زیادی را با نام تجاری تویوتا به فروش میرساند. اما بسیاری از خودروهای معروف مانند لکسوس و سایون هم متعلق به این برند هستند که در میان محصولات متنوع آن هم برای افراد لوکس پسند و هم سطح مالی پایینتر خودروهای مناسبی وجود دارد.
شرکت فورد
فورد یک برند ترکیبی کاملاً واضح است چرا که از زیر برندهای کاملاً مشخص مانند فورد موستانگ حمایت میکند و از برندهای مستقلی مانند لنکاوی و مازراتی نیز پشتیبانی دارد.
مزایای دریافت مشاوره برندینگ
برخی از افراد به غلط تصور میکنند که دریافت مشاوره برای برندینگ فقط برای سازمانهای بزرگ و شرکتهای پیچیده است. اما مسئله مهم این است که حتی مشاغل کوچک هم اگر از همان ابتدا به اسم برند و نحوه عملکرد خود دقت کنند، زودتر میتوانند به موفقیت برسند.
پس گرفتن مشاوره برندینگ از افراد متخصص در این حوزه مزیتهای بسیار زیادی به دنبال دارد که در ادامه به چند مورد آن میپردازیم:
افزایش آگاهی از برند
مشاوران برندینگ یا همان معماران برند به شرکتها کمک میکنند تا با افزایش آگاهی خود از برند، استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی بهتری داشته باشند.
انعطاف پذیری برند
با دریافت مشاوره در زمینه برندینگ تا حد زیادی بار سنگین از دوش برند اصلی برداشته شده و در بین برندهای خرد تقسیم میشود و این موضوع سبب افزایش انعطاف پذیری برند مادر میگردد.
توسعه بازار هدف
پس از اینکه با معماری برند و برندینگ آشنایی کامل پیدا کردید، بهتر میتوانید مخاطبان هدف جدید را پیدا کرده و بازار خود را توسعه دهید. در واقع با برندسازی معماری برند به شکل صحیح رشد کسب و کار سریعتر صورت میگیرد.
ایجاد یک برند منسجم
به وجود آمدن یک برند منسجم از ایجاد سردرگمیهای مختلف جلوگیری کرده و سبب حرکت و رشد بهتر برند میشود.
درک بهتر برند توسط مخاطب
مشاوران میتوانند به افراد و شرکتها کمک کنند تا بهتر برند خود را به مخاطب معرفی کرده و رابطه خود را با مشتری قویتر سازند.
دریافت مشاوره از برند اکسین معماری برند تأیید شده
مشاوره برای برندینگ به عنوان یک ابزار ارزشمند برای شرکتهای بزرگ و کوچک محسوب میشود که نقش موثری در موفقیتهای آنها دارد. با کمک این ابزار شرکتها میتوانند از برند خود آگاهی بیشتری به دست آورده و راههای بهبود آن را سریعتر کشف کنند. با توجه به اهمیت استراتژی معماری برند، شناخت مراکز معتبر که مورد تأیید باشند ضرورت پیدا میکند.
برند اکسین یکی از شرکتهای معتبر در زمینه مشاوره برندینگ است که به کسب و کارهای زیادی کمک کرده تا امپراتوری خاص خود را راه اندازی کنند. زیرا با داشتن آشنایی با مدلهای معماری برند در حین دادن مشاوره، آموزشهای اصولی را نیز عرضه میکند تا هر کسب و کار به راحتی بازار هدف خود را شناسایی نماید.
به دلیل سرعت بالای تغییر تکنولوژی داشتن همکاری با برنداکسین معماری برند تأیید شده میتواند به شما کمک کند تا همگام با این تغییرات حرکت کنید. چرا که در ابتدا هویت برند را برای شما کاملاً واضح و آشکار کرده و گامهای بعدی برای حرکتهای موثر را مشخص میکند.