آبرسانی پوست چیست؟ چرا باید پوست را هیدراته نگه داشت؟ - پارسی زی
نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی قالب بندی چوبی به معنای ساختن چوب‌هایی است که برای ساخت قالب های بتنی کاربرد دارند و …

سیسمونی کامل نوزاد، هر آنچه باید بدانید

سیسمونی کامل نوزاد، هر آنچه باید بدانید

سیسمونی کامل نوزاد، هر آنچه باید بدانید خرید لوازم سیسمونی برای نوزاد، یکی از مسایلی است که برای والدین، هم چالشی و هم لذت بخش …

آمار خطرناک بیماری کلیه در ایران، هر آنچه در مورد بیماری مزمن کلیوی باید بدانید

آمار خطرناک بیماری کلیه در ایران، هر آنچه در مورد بیماری مزمن کلیوی باید بدانید

آمار خطرناک بیماری کلیه در ایران، هر آنچه در مورد بیماری مزمن کلیوی باید بدانید در آخرین مطالعه متاآنالیز انجام گرفته در مورد شیوع جهانی …

آبرسانی پوست چیست؟ چرا باید پوست را هیدراته نگه داشت؟

آیا پوست شما کدر و خشک به نظر می‌رسد؟ آیا در پوست خود احساس کشش می‌کنید؟ ممکن است پوست شما دهیدراته (کم آب) باشد. آبرسانی امری اساسی برای تغذیه پوست است. لایه‌های پوست برای عملکرد صحیح به رطوبت نیاز دارند. بدون آب کافی، پوست انعطاف مناسبی ندارد و حتی نمی‌تواند از بدن محافظت کند. آبرسانی صحیح می‌تواند مانع از بروز مشکلات پوستی شود. کم شدن چین و چروک‌های پوستی، سم‌زدایی و درنهایت شفافیت پوست را می‌توان از نتایج آبرسانی پوست به شمار آورد.

همه ما با هر نوع پوستی، چرب، خشک، حساس یا مختلط ممکن است دهیدراته شدن (کم آب) پوست را تجربه کرده باشیم. شناخت دلیل کم‌آبی پوست به رفع سریع‎تر این مشکل کمک می‌کند. در این مقاله به دلایل، علائم، روش‌های پیشگیری و رفع دهیدراته شدن پوست پرداختیم.

پوست دهیدراته (کم‌آب)

پوست دهیدراته (کم‌آب) به این معناست که پوست شما فاقد آب است یا توانایی آن برای نگه‌داشتن آب کم شده است. بسیاری از ما با توجه به تجربیات شخصی می‌دانیم که پوست دهیدراته اغلب مات و کدر به نظر می‌آید. همچنین کم‌آبی پوست، خطوط ریز، چین و چروک را بیشتر نمایان می‌کند.

علائم پوست دهیدراته (کم‌آب)

گاهی اوقات پوست دهیدراته یا پوست کم‌آب مترادف با پوست خشک در نظر گرفته می‌شود؛ در صورتی که این دو متفاوت هستند. پوست دهیدراته، کمبود آب دارد؛ اما پوست خشک دارای کمبود چربی‌های طبیعی (که سبوم نیز نامیده می‌شوند) است. همچنین، پوست خشک به عنوان یک نوع پوست در نظر گرفته می‌شود در حالی که کم‌آبی به عنوان یک حالت مطرح است و انواع مختلف پوست ممکن است دهیدراته شوند.

خرید محصولات مراقبت از پوست

انواع پوست با عنوان نرمال، خشک، مختلط و چرب دسته‌بندی می‌شوند. شما معمولاً با یک نوع پوست متولد می‌شوید، اما ممکن است با گذر زمان و فصل‌ها نوع پوست شما تغییر کند. هنگامی که پوست خشک است، غده‌های چربی به مقدار کافی چربی تولید نمی‌کنند. در این شرایط پوست به یک مرطوب‌کننده نیاز دارد تا مانع از دست دادن بیشتر رطوبت شود. همچنین ممکن است خشکی پوست به دلیل برخی بیماری‌های زمینه‌ای از جمله کم‌کاری تیروئید باشد؛ اما شرایط هورمونی مانند این‌ منجر به کمبود آب در پوست نمی‌شود.

علائم پوست خشک شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پوست زبر و پوسته‌پوسته شده
  • پوسته‌های سفید
  • قرمزی
  • تحریک
  • خارش

خشکی پوست گاهی به دلیل بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و حتی درمان‌های پس از ابتلا به آکنه است. این شرایط با داشتن پوست نوع خشک یا پوست دهیدراته (کم‌آب) متفاوت است.

دهیدراته شدن پوست می‌تواند در اثر کم‌آبی بدن ایجاد شود؛ زمانی که بدن شما بیشتر از مقداری که آب مصرف می‌کنید، آب از دست می‌دهد دچار کم‌آبی می‌شود. علاوه بر عدم نوشیدن آب کافی، این موضوع ممکن است مربوط به تکرر ادرار ناشی از افزایش مصرف کافئین یا دیورتیک‌ها (مُدر) باشد. همچنین ممکن است از دست دادن آب به دلیل تعریق زیاد در اثر ورزش رخ دهد. در موارد شدید، کم‌آبی می‌تواند یک وضعیت پزشکی اورژانسی باشد. اگر علائم کم‌آبی شدید باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بر خلاف پوست خشک، کم‌آبی پوست می‌تواند منجر به علائم زیر گردد:

  • خارش
  • کدر شدن
  • حلقه‌های تیره زیر چشم
  • چشمان فرو رفته
  • “سایه” حول صورت (به ویژه زیر چشم و دور بینی)
  • افزایش تعداد یا بروز خطوط و چین‌های سطحی

چگونه میزان آبرسانی پوست خود را بسنجید؟

یک تست ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند میزان آب موجود در پوست خود را بسنجید. با استفاده از انگشتان شست و اشاره خود، بخش گوشت‌دار پوست را در قسمتی که گونه و ناحیه زیر چشم به هم می‌رسند، نیشگون بگیرید. این کار باعث می‌شود پوست در شکل فشرده‌تری قرار ‌گیرد. میزان آب پوست شما از طریق سرعت بازگشت پوست به حالت عادی مشخص می‌شود.

هرچه سرعت بازگشت پوست به حالت عادی بیشتر باشد، میزان آب پوست بیشتر است. پوستی که به کندی به حالت عادی باز می‌گردد، دهیدراته است. اگر پوست شما دهیدراته باشد نیاز است برای انجام تست دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

تست پزشکی، با استفاده از کرنومتر انجام می‌شود که ابزاری موثر و غیر تهاجمی برای بررسی سطح پوست می‌باشد. برخلاف تست نیشگون که تنها هیدراته بودن یا نبودن پوست را نشان می‌دهد، کرنومتر از یک مقیاس برای تعیین میزان آبرسانی پوست استفاده می‌کند.

۶ دلیل دهیدراته یا کم آب شدن پوست

عوامل داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که منجر به دهیدراته شدن پوست می‌شوند. برای تشخیص عوامل داخلی نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات تخصصی است اما عوامل خارجی عبارتند از:

  1. زندگی در محیط خشک و بدون رطوبت
  2. استفاده از محصولات مراقبت از پوست که دارای عطر و اسانس هستند
  3. استفاده از محصولات پوستی حاوی ترکیبات بیش از حد قوی و تحریک‌کننده پوست
  4. استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی قوی برای پوست
  5. استفاده از محصولات درمان‌کننده جوش و آکنه
  6. مصرف محصولاتی که دارای سالیسیک اسید و بنزوئیل هستند

آبرسانی پوست چیست؟

آبرسانی به پوست به معنای افزایش مقدار آب پوست با کمک محصولات آبرسان پوست و روش‌های مختلف است. اگر پوست دهیدراته باشد، ممکن است ظاهری زبر، پوسته‌ پوسته و کدر داشته باشد. پوست دهیدراته، حساس‌تر بوده و به محرک‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد. پوستی که به خوبی آبرسانی شده باشد، صاف، انعطاف‌پذیر و درخشان خواهد بود.

خرید و قیمت انواع کرم مرطوب کننده

پوستی که با روش مناسب و به درستی آبرسانی شده باشد، علائم زیر را دارد:

در پوست هیدراته چین و چروک کمتری دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل چین و چروک، خشکی و جمع‌شدن سلول‌ها است. آبرسان با ایجاد رطوبت کافی در سلول، از ایجاد چروک‌های سطحی و عمیق‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

پوستی که آب کافی داشته باشد، کمتر چرب می‌شود! پوست شما این قابلیت را دارد که میزان آب را تشخیص دهد. پوست کم‌آب پیام‌هایی به غده‌های غدد ترشح کننده‌ی سبوم یا همان چربی می‌فرستد تا این غدد چربی بیشتری تولید کنند. این مکانیزم پوست می‌تواند با آبرسانی کافی و از بین رفتن خشکی پوست تصحیح شده و در نتیجه با استفاده از محصولات آبرسان بدون روغن یا اویل‌فری می‌توان علاوه بر آبرسانی، از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری کرد.

با استفاده از آبرسان مناسب قدرت دفاعی پوست را بالا می‌بریم. پوستی سالم یا پوستی که آب کافی دارد، می‌تواند در برابر عوامل محیطی مقاومت بیشتری کرده و از خود دفاع کند. اگر آبرسانی که استفاده می‌کنیم همراه با آنتی اکسیدان باشد این روند دفاعی سریع‌تر نیز خواهد شد.

پوستی که آب کافی داشته باشد، حالت الاستیک دارد؛ یعنی به راحتی کش آمده و خیلی سریع به حالت عادی برمی‌گردد. پوستی که الاستیسیته یا حالت کشسانی خود را از دست داده باشد، ظاهری چروک خورده پیدا کرده و به اصطلاح افتاده می‌شود.

از فواید آبرسان پوست این مورد است که پوست سالم و آب رسانی شده، فرآیند سم زدایی را به راحتی انجام می‌دهد. سلول‌های پوست سالم توانایی سم زدایی و خارج کردن محصولات جانبی متابولیسم که باعث کدر شدن پوست می‌شوند را دارند. توانایی سم زدایی با میزان آب پوست ارتباط مستقیم دارد و معمولا در پاسخ به این سوال که آیا کرم آبرسان پوست را روشن میکند باید بگوییم که بله؛ با مصرف کرم های مرطوب کننده ای که با ویتامین سی غنی شده اند در فاصله زمانی بین ۱ الی ۳ ماه منتظر نتیجه روشن شدن تدریجی پوستتون همراه با آبرسانی کافی آن باشید.

بهترین راه‌های آبرسانی پوست چیست؟

این نکات سریع و کوتاه برای حفظ آبرسانی پوست شما هستند:

  • هشت تا ۹ ساعت بخوابید.
  • استحمام را به بازه زمانی ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید و از آب ولرم استفاده کنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید.
  • استفاده از قهوه و الکل را محدود کنید.
  • سیگار کشیدن را محدود کرده یا از استعمال آن اجتناب کنید.
  • شوینده خود را به یک شوینده مناسب و ملایم تغییر دهید.
  • یک رژیم غذایی متنوع که حاوی اسیدهای چرب ضروری باشد بخورید.
  • از محصولات حاوی سرامیدها، اسید هیالورونیک، لیپیدها و اسیدهای چرب استفاده کنید.
  • از یک ماسک خواب مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • پوست خود را از نور خورشید، باد و سرما حفاظت کنید.
  • یک سد برای حفط رطوبت با ژل نفتی (وازلین) بسازید.
  • تلاش کنید استرس خود را کاهش دهید.

نتیجه گیری

اگر می‌خواهید به طور مداوم عادات مراقبت از پوست به منظور آبرسانی داشته باشید، در نظر داشته باشید که یک یا دو عادت جدید را به مرور ایجاد کنید، یک برنامه غذایی هفتگی سرشار از مواد سالم برای پوست داشته باشید و یک شیشه آب خریداری کنید تا شما را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کند. از محصولات پوستی مناسب استفاده کنید.

منبع: بانی مگ

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 1 فروردین 1403
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.