چند اصل مهم در طراحی داخلی حتما باید بدانیم - پارسی زی
همکاری با شرکت دیجیتال مارکتینگ معتبر چگونه باعث افزایش مشتری می شود؟

همکاری با شرکت دیجیتال مارکتینگ معتبر چگونه باعث افزایش مشتری می شود؟

تبلیغات نوین کسب و کارها در دنیای تکنولوژی روز بشر ما در عصر تکنولوژی قرار داریم. در این دوران، کسب و کارهایی می توانند موفق …

بررسی مزایا و معایبی که پاسپورت دومینیکا به همراه دارد!

بررسی مزایا و معایبی که پاسپورت دومینیکا به همراه دارد!

بررسی مزایا و معایبی که پاسپورت دومینیکا به همراه دارد! پاسپورت دومینیکا یکی از معتبرترین پاسپورت‌هاست که با داشتن آن امکان سفر به بیش از …

معرفی بهترین روش‌های کاشت مو در ایران

معرفی بهترین روش‌های کاشت مو در ایران

همه ما در طول زندگی خود مقداری از ریزش مو را تجربه می‌کنیم؛ به طوری که تا سن ۵۰ سالگی بیش از ۸۵ درصد مردان …

هنگامی که با اصول اساسی طراحی داخلی آشنا باشید، می‌توانید هر فضایی را به مکانی بی نظیر تبدیل کنید. وقتی در یک اتاق با طراحی زیبا قدم می زنید چه حسی دارید؟ وقتی همه چیز احساس هماهنگی دارد و کنار هم قرار می گیرد حس خوبی به مخاطب می‌دهد که با کمی آگاهی و شناخت به اصول اولیه طراحی می‌توانید به آن احساس برسید. این دانش را اگر با تمرین و آزمایش همگام کنید می‌توانید خانه‌ای زیبا داشته باشید همچنین در طراحی نمای ساختمان نیز به شما کمک می‌کند.

طراح داخلی، شخصی است که فضاهای داخلی را عنوان بخشی از کار خود طراحی می کند. طراحی داخلی یک شیوه خلاقانه است که اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و نهایتا یک جهت مفهومی را برای آن تعیین می کند سپس جهت‎های طراحی را تصحیح می کند و اسناد ارتباطی و ساختاری را تولید می کند. در بعضی از حوزه های قضایی ، طراحان داخلی باید مجوزهای لازم برای کار را داشته باشند.

هنگام انجام طراحی داخلی لازم است که خانه را به عنوان یک کلیت نگاه کنید. مجموعه ای از فضاها که توسط سالن‌ها و راه پله‌ها به هم وصل شده اند. بنابراین مناسب است که یک سبک و مضمون مشترک در سراسر فضا اجرا شود. این بدان معنا نیست که همه عناصر طراحی داخلی باید یکسان باشند بلکه بدین گونه است که همگی باید با هم کار کنند و یکدیگر را تقویت کنند تا کل ترکیب تقویت شود. به طور کلی طرح های رنگی یک روش عالی برای متحد کردن مجموعه فضاها است. به عنوان مثال، شما ممکن است سه یا چهار رنگ را برای اجسام یا رنگ آمیزی ساختمان انتخاب کنید و از آن ها در سایه های مختلف در سراسر خانه استفاده کنید. استفاده از چرخ تطبیق رنگ می تواند مکانی عالی برای شروع باشد.

ü      تعادل

در طراحی ، تعادل احساس هماهنگ بودن را ایجاد می کند و مربوط به همه چیز در مورد تقسیم یا تقریب وزن بصری اشیاء است. تعادل نه فقط از طریق شکل بلکه از طریق رنگ، الگو و بافت نیز ایجاد می شود. به طور کلی سه نوع تعادل مختلف وجود دارد:

متقارن یا رسمی

فضاهای سنتی یا رسمی خواستار تعادل متقارن هستند که در آن فضا به طور مساوی به دو طرف تقسیم می‌شود که یکدیگر را آینه می کنند. به عنوان مثال می توان گفت دو صندلی در هر دو طرف یک میز به طور متقارن، متعادل است همچنین اتاق های قدیمی را به یاد داشته باشید که در هر طرف اتاق یک آینه دقیقا قرینه طرف دیگر باشد. این تقارن همچنین فرم انسان را منعکس می کند، بنابراین ما در یک محیط متعادل کاملاً راحت هستیم. دستیابی به این نوع تعادل آسان است زیرا عناصر طراحی در هر طرف تکرار می شوند. اگر دقت نکنید، این نوع تعادل می تواند یکنواخت و کسل کننده شود.

نامتقارن یا غیر رسمی

تعادل نامتقارن در طراحی این روزها مناسب تر است. تعادل با برخی اشیاء متفاوت که وزن بینایی برابر یا جذابیت چشم دارند، حاصل می شود. تعادل نامتقارن گاهی بیشتر و گاهی کمتر احساس می شود، اما رسیدن به آن دشوار است. عدم تقارن حرکت را نشان می دهد، و به فضای داخلی جنب و جوش بیشتری می‌دهد. در این تعادل وزن بصری خطوط ، رنگ‌ها ، فرم‌ها و بافت‌ها بدون تکثیر متعادل می شوند و اصلا در آن تقارن دیده نمی‌شود از این رو می تواند پیچیده تر و جالب تر باشد. به عنوان مثال با قرار دادن دو صندلی در یک طرف یک مبل می‌توان این گوهنه تعادل را برقرار کرد.

شعاعی

تقارن شعاعی وقتی است که تمام عناصر یک طرح در اطراف یک نقطه مرکزی قرار بگیرند. تعادل شعاعی هنگامی حاصل می‌شود که یک کانون مرکزی وجود داشته باشد و سایر عناصر از آن یا اطراف آن تابش کنند. بعنوان مثال می‎توان به یک میز ناهارخوری اشاره کرد که صندلی هایی در اطراف آن قرار دارد که در آن تکرار شکل ، بافت و رنگ زیاد است. همچنین یک پله مارپیچ نیز نمونه ای عالی از تعادل شعاعی است. اگرچه غالباً در فضای داخلی کار نمی شود، اما در صورت استفاده مناسب می تواند نقطه تقابل جالبی را ارائه دهد.

ü      ریتم

همانند موسیقی، ریتم در طراحی نیز برای ایجاد الگوهای تکرار و تضاد و ایجاد علاقه بصری به کار می‌رود. شما می توانید با استفاده از رنگ یا شکل اشیاء در فواصل مختلف به این هدف برسید. هدف از این کار حرکت چشم شما به اتاق است. به عنوان مثال می توانید با استفاده از رنگی در کوسن، ریتم ایجاد کنید یا اینکه آن را در یک تابلو نقاشی انتخاب کنید و دوباره در یک فرش تکرار کنید. این تکرارها به حرکت چشم شما در اتاق کمک خواهد کرد.

ü      تکرار

تکرار استفاده همزمان از یک عنصر بیش از یک بار در کل یک فضا است. در این الگو می توانید یک عنصر، رنگ، بافت، خط یا هر فرم دیگر را برای چندین بار تکرار کنید.

ü      هارمونی

هارمونی هنگامی ایجاد می شود که همه عناصر با یکدیگر برای ایجاد یک پیام یکپارچه عمل می کنند. همانطور که ریتم می تواند هیجان ایجاد کند ، هارمونی احساس آرامش را ایجاد می کند. به عنوان مثال ، شما می توانید تنها با استفاده از یک رنگ ، حتی اگر فرم های شما از نظر شکل ، اندازه و بافت متفاوت باشد ، هماهنگی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانیم: اصول دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

ü      تاکید

اتاقی و فضایی که در آن همه چیز از اهمیت یکسانی برخوردار باشد به نظر می رسد پراکنده یا کسل کننده باشد. شما به لنگر نیاز دارید. فضاهای معماری اغلب دارای نقاط دیدنی مانند شومینه یا پنجره ای با منظره ای زیبا هستند. با قرار دادن مبلمان در اطراف آن می توانید نقطه کانونی داخلی را برای تأکید بر آن تقویت کنید. در اتاقی که فاقد چنین دیدنی داخلی باشد، می توانید یکی از طریق گروه بندی مبلمان یا استفاده از یک قطعه غیر معمول یا بزرگ، یکی را ایجاد کنید.

ü      نسبت و مقیاس

نسبت عبارت است از نسبت اندازه یک قسمت به قسمت دیگر و مقیاس به این صورت است که اندازه یک جسم با دیگری یا فضایی که در آن قرار دارد ارتباط دارد. به عنوان مثال، یک بخش بزرگ و پر از چاشنی در یک اتاق کوچک خارج از مقیاس است.

یونانیان باستان با قانون طلایی روبرو شدند که در صدد کاهش همه نسبت با یک فرمول ساده بودند در این قانون نسبت بخش کوچکتر به بخش بزرگتر باید برابر با بخش بزرگتر به کل باشد. این نسبت در طبیعت نیز وجود دارد و هنرمندان و معماران نیز همواره از آن استفاده می‌کنند.

ü      کنتراست

کنتراست کاملاً ساده است. قرار دادن دو عنصر در تقابل با یکدیگر، مانند بالش های سیاه و سفید روی مبل، از ویژگی‌های بارز این اصل طراحی است. تضاد و مخالف بودن را می توان با تضادهای موجود در فرم مانند الگوها و مربع هایی که در کنار هم استفاده می‌شوند، ایجاد کرد. کنتراست گاهی می تواند بسیار ناخوشایند باشد ولی به طور کلی برای زنده کردن یک فضا استفاده می شود. مراقب باشید هیچ گاه از کنتراست بیش از حد استفاده نکنید!

جهت اطلاعات بیشتر در مورد دکوراسیون داخلی به سایت رایاکو سر بزنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 24 بهمن 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.