چه تیپ از بیماری هایی توسط دکتر زنان قابل درمان است؟ - پارسی زی
10 بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر در 1402

10 بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر در 1402

بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان است. با این که قدمت این بازار به اندازه بازارهای مالی دیگر نیست، اما به سرعت …

اصلی ترین قطعه مهم خودرو هدلایت

اصلی ترین قطعه مهم خودرو هدلایت

اصلی ترین قطعه مهم خودرو هدلایت هدلایت نوعی از لامپ است که به نسبت سایر لامپ ها مقاومت بیشتری در تصادف دارد و ضمن دارا …

ویدئو وال چیست و نحوه سفارش آن

ویدئو وال چیست و نحوه سفارش آن

ویدئو وال چیست و نحوه سفارش آن ویدئو وال نوعی نمایشگر تصاویر است که امکان استفاده از آن در محیط‌های مختلف بسته و حتی باز …

چه تیپ از بیماری هایی توسط دکتر زنان قابل درمان است؟

در صورت بروز مشکلات و بیماری ها، بسیاری از افراد به دلیل اینکه نمی دانند باید به چه دکتری مراجعه کنند، ابتدا به دکتر عمومی مراجعه می کنند، در صورتی که اگر فرد از همان ابتدا بداند باید به چه دکتری مراجعه کند در وقت و هزینه های خود می تواند صرفه جوی کند، در همین راستا در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه تیپ از بیماری هایی توسط دکتر زنان قابل درمان است؟ تا پایان با ما همراه باشید.

بررسی شغل پزشک زنان و زایمان

لزوم مراجعه به دکتر زنان چیست؟

دختران و زنان در طول دوره زندگی خود( از بدو تولد) به علت تحولاتی که بدن آنها رخ می دهد، ممکن است به بیماری ها و آسیب هایی دچار شوند، چنانچه بیماری زنان به درستی و به موقع تشخیص داده نشوند، برای سلامتی آنها بسیار خطرناک خواهد بود لذا جهت درمان بیماری زنان می بایست به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.

مراجعه به دکتر زنان برای دختران و زنان نباید منوط به بروز نشانه های بیماری باشد بلکه زنان و دختران باید به صورت دوره ای توسط متخصص زنان مورد ویزیت قرار گیرند.

دکتر زنان چه بیماری هایی را درمان می کند؟

به طور کلی می توان گفت متخصص زنان و زایمان جهت تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های زیر وارد عمل می شود:

● اختلالات دوران قاعدگی

مشکلات مربوط به عادت ماهیانه برای بسیاری از دختران در سن بلوغ با علائمی چون؛ دردهای بسیار شدید، خونریزی‌های زیاد و غیرطبیعی، بی‌نظمی و قطع قاعدگی، دل درد شدید، ترشحات بسیار و … بروز می کند که با مراجعه به دکتر زنان می توان این مشکلات را به خوبی برطرف نمود.

به طور کلی مشکل قاعدگی نامنظم بسیار خطرناک است زیرا این مسئله خود مقدمه بیماری‌هایی نظیر؛ افسردگی، اضطراب و استرس، کیست های تخمدانی، اختلالات هورمونی، عفونت، سرطان و … است. در صورت تاخیر در زمان قاعدگی بیش از ۷ تا ۱۰ می بایست به دکتر زنان مراجعه کرد.

● نازایی

ناباروری و نازایی در زوج ها به عدم توانایی آنها در ایجاد جنین پس از یک الی دو سال اقدام برای بچه دار شدن، گفته می شود. دلایل بسیار متعددی نظیر؛ تغذیه نامناسب، فشار روحی و روانی، عدم تعادل هورمونی، استرس زیاد، انسداد لوله‌های رحمی، دلایل ارثی و ژنتیکی و … سبب نازایی در زنان می شود.

● اختلالات دوران بارداری

به دلیل حساسیت بالای دوران بارداری برای مادر و جنین، مادر باید تحت مراقبت‌‌های خاصی از نظر روانی، جسمی و تغذیه ای باشد.

و از آنجا که زنان باردار ممکن است در بارداری به مشکلاتی نظیر؛ دیابت، فشارخون بالا، عفونت کلیه ها، مشکلات معده، آسم و … مبتلا شوند، لذا باید جهت دریافت مشاوره و درمان های موثر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

به منظور پیشگیری از مشکلات دوران بارداری لازم است از شروع بارداری مادر تحت مراقبت های پزشک زنان قرار گیرد.

جراح زنان و زایمان

● مشکلات دوران یائسگی

یائسگی فرآیند بیولوژیکی طبیعی بدن زنان است که در محدوده سنی ۴۵ تا ۵۰ سال برای زنان رخ می دهد که طی آن زنان دیگر دوره قاعدگی را تجربه نخواهند کرد.

مشکلات جسمی دوره یائسگی شامل؛ گرفتگی، عرق کردن های شبانه، تغییرات اخلاق، بالا رفتن وزن و کند شدن متابولیسم، خنکی بدن، خشکی واژن، نازک شدن موها و خشکی پوست می باشد که سبب ‌کاهش انرژی در زنان می شود و بر سلامت روانی آنها تاثیر منفی برجای می گذارد.

جهت پیشگیری و درمان این مشکلات، لازم است زنان به صورت دوره‌ای به پزشک زنان مراجعه کنند تا با انجام آزمایش‌ها و تست های لازم از سلامت خود مطمئن شوند.

● بی اختیاری ادرار

مشکل بی اختیاری ادرار در زنان که به صورت کم تا شدید ممکن است رخ دهد، از رایج‌ترین مشکلات زنان است که به علت های مختلفی نظیر؛ ضعیف شدن عضلات کف لگن، زایمان های سخت، یائسگی، عفونت های ادراری و واژینال، یبوست و …بروز می کند.

جهت درمان این مشکل، دکتر زنان با توجه به شدت مشکل، از درمان های مختلفی چون؛ درمان دارویی، ورزش و جراحی ممکن است استفاده کند.

● خونریزی غیرطبیعی

به طور کلی، خونریزی‌های رحمی غیرطبیعی بدون دلیل و سابقه که در هر رده سنی ممکن است برای دختران و زنان اتفاق دهد، شامل: خونریزی بسیار شدید و غیرمعمول در زمان پریود، خونریزی پس از آمیزش، لکه بینی (لکه خون) در هر زمان از دوران قاعدگی و خونریزی پس از یائسگی می باشد.

● ترشحات زیاد واژن

برای دختران و زنان وجود ترشحات واژن امری طبیعی است که در زمان‌های مختلف کم و زیاد می‌شود؛ اما چنانچه میزان این ترشحات زیاد شود، باید به پزشک مراجعه کرد.

ترشحات زیاد واژن به دلایل مختلفی چون؛ زمان تخمک گذاری، برانگیختگی، استرس و یا عدم تعادل هورمونی، واکنش آلرژیک بدن، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها، استفاده نکردن از کاندوم، علائم اولیه بارداری، شیردهی و انواع عفونت‌ها بروز می کند.

● توده در پستان

در موارد بسیاری توده‌های پستانی (توده و برآمدگی های قابل لمس در سینه) سرطانی نمی باشند و به راحتی درمان می‌شوند، در هر صورت با مشاهده هر گونه توده باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه کرد.

دکتر زنان جهت تشخیص نوع توده اقداماتی چون؛ معاینه فیزیکی، تصویربرداری، بیوپسی و ارزیابی بافت را انجام می‌دهد.

● تنبلی تخمدان (سندروم تخمدان پلی کیستیک)

این مشکل رایج در دختران و زنان به دلایلی چون؛ اختلال در سیستم درون ریز، عدم تعادل سطح هورمون‌های جنسی و متابولیسم بدن رخ می دهد که تخمک درون تخمدان، بالغ نشده و تخمک‌گذاری انجام نمی گردد و در نتیجه سبب ایجاد کیست می‌گردد.

مشکلات تخمدان پلی کیستیک شامل؛ پوست چرب، بی نظمی دوران قاعدگی، جوش چرکی (آکنه)، رشد موهای زائد صورت و بدن، ریزش موهای سر و تغییرات خلق و خو می باشد.

دکتر فاطمه لعلی متخصص زنان و زایمان -کاوش تخصص

● عفونت لگن

لگن زنان؛ لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، دهانه رحم و رحم را شامل می‌شود که در صورت بروز عفونت لگنی، قسمت بالایی دستگاه تناسلی را درگیر می‌کند.

عفونت لگن می تواند بخشی یا کل لگن را درگیر کند. علائم عفونت لگن شامل به ترشحات غیرطبیعی واژن، دردهای زیر دل در قسمت لگن، درد به هنگام دفع ادرار، تب، کسالت عمومی، سردرد، بی اشتهایی، حساسیت ناحیه لگن مخصوصا پس از خونریزی قاعدگی، تهوع و استفراغ اشاره نمود.

● سرطان رحم

رشد بدخیم سلول‌هایی تشکیل دهنده بافت رحم سبب ایجاد بیماری سرطان رحم خواهد شد که با خونریزی غیرطبیعی از واژن، ترشحات واژنی، درد لگنی، درد هنگام ادرار و رابطه جنسی همراه خواهد بود.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 8 مهر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.