آیا میدانید چند نوع روانشناس داریم؟ - پارسی زی
نقش ایمنی تاسیسات برق در زلزله ترکیه

نقش ایمنی تاسیسات برق در زلزله ترکیه

نقش ایمنی تاسیسات برق در زلزله ترکیه به گزارش از مشرق نیوز (Mashregh News) همانطور که می دانید حوادث طبیعی همچون زلزله، آتشسوزی، سیل، طوفان …

بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌ها با نور طبیعی زیاد چیست؟

بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌ها با نور طبیعی زیاد چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید قبل از نقاشی ساختمان به آن توجه داشت مانند: دکوراسیون و مبلمان، میزان نور موجود در اتاق و … امروز قصد …

​​یک ابزار منحصر به فرد در صنعت رنگ و رزین

​​یک ابزار منحصر به فرد در صنعت رنگ و رزین

​​یک ابزار منحصر به فرد در صنعت رنگ و رزین صنعت رنگ و رزین یکی از صنایع مهم و پرکاربرد در زمینه های مختلف از …

آیا میدانید چند نوع روانشناس داریم

اکثر انسان ها به محض شنیدن اصطلاح روانشناس تصویر مرد یا زنی را در مطب و بیماری که روی مبل چرمی نشسته، و او یادداشت برداری میکند د ذهنمان تجسم میکنیم.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی در شرق تهران

انواع روانشناس

ما در بسیاری از جهات نیازمند مشورت با در حوزه‌های مختلف زندگی نیاز داریم. با کسی که موقعیتمان را درک کند و توان کمک به ما را داشته باشد.

روانشناس بالینی

ارزیابی، تشخیص و درمان بیمارانی که از بیماری های ذهنی و روانی رنج میبرند، میپردازد.این روانشناسان غالباً در بیمارستان ها، کلینیک‌های وان درمانی و مطب‌های شخصی فعالیت دارند.

روانشناسان بالینی می تواند در زمینه هایی مانند درمان اختلال سوءمصرف مواد، سلامت روانی کودکان، فوبیا و ترس ، سلامت روانی بزرگسالان و یا سالمندان تخصص بگیرند. برخی از اختلالات مربوط به روانشناسی بالینی شامل:

وسواس

وسواس یک اختلال روانی است که به اشکال گوناگون مانند وسواس فکری و عملی معرفی می شود. این اختلال روحی اجبار و اضطراب را با خود به همراه دارد.

افسردگی

این اختلال، اختلالی معمول است که بسیاری از افراد از آن رنج میبرند. علائم افسردگی شامل: بی حوصلگی ، اختلال در خواب و غذا خوردن ، احساس کسالت ، ناتوانی و شکست مداوم می شود.

این افراد  نه تنها زندگی خود بلکه در زندگی خانوادگی و زناشویی نیز موفق نیستند . مشاورین بالینی پیشنهاد زوج درمانی را به این افراد می کند زیرا در طی درمان افراد نزدیک مراجعه کننده می توانند با شیوه برخورد با فرد افسرده آشنا شده و او را همراهی کنند.

استرس

اختلال اضطراب و استرس مداوم در زندگی افراد بسیار ملال آور است.این افراد زندگی همراه با تنش، تشنج و فشار زیاد را تجربه می کنند.

زندگی این افراد با نگرانی مداوم همراه است. اختلال استرس میتواند در اثر حادثه و یا اتفاق ناخوشایندی در زندگی فرد فعال شده و زندگی فرد را با سختی آمیخته باشد.

روانشناس سلامت

روانشناسان سلامت درک واکنش افراد در مقابل بیماری ها، راه مقابله با آن ها و بهبودیشان توجه دارند. مسئله اساسی در روانشناسی سلامت سلامت جسمی است.

هدف اصلی از روانشناسی سلامت پیشگیری از بیماری ها و بالا بردن سلامت جامعه از طریق تغییر سبک زندگی می باشد. برای مثال روانشناس سلامت ممکن است آموزش هایی در خصوص نحوه برخورد صحیح با بیماران یا انتقال اطلاعات مهم و ناراحت کننده به پزشکان بدهند.

روانشناس شناختی

روان شناس شناختی مانند روانکاو یه مسائل درونی از جمله خلاقیت، حافظه، توجه و… می پردازد. روانشناسی شناختی مهم‌ترین      ویژگی انسان را در دریافت اطلاعات از محیط اطراف و پردازش آن ها در درون خود می‌داند.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی در شرق تهران

بیماری های روان شناختی

اختلالات روانی یا ناهنجاری های ذهنی که باعث ایجاد برخی الگوهای رفتاری تکراری و مداوم شده و بر عملکرد و زندگی روزمره شخص به صورت جدی تاثیر می گذارند مانند:

ناتوانی ذهنی

این اختلال را بیشتر با نام عقب ماندگی ذهنی میشناسیم. این نوع اختلال رشد قبل از ۱۸ سالگی رخ می دهد و محدودیت هایی در عملکرد ذهنی و رفتار فرد ایجاد می کند.

اختلال ارتباطی

این اختلال در دریافت، ارسال و پردازش مفاهیم توسط فرد تأثیر میگذارد. این اختلال مهارت گفتاری و زبانی فرد را تضعیف یا توانایی شنیدن و درک پیام ها را مختل میکند.

بیش فعالی

این اختلال، یک اختلال رفتاری است. معمولا با عدم دقت و تمرکز بر روی یک موضوع، کندی یادگیری و غیرمعمول یا بسیار بالا بودن فعالیت بدنی فرد همراه است.

 روانشناس مشاوره

در این نوع روانشناسی، روانشناسان بسیاری از کارهای روانشناس بالینی را انجام میدهند. این نوع روانشناس اغلب بر روی مشکلاتی مانند مشکلات اجتماعی، شغلی، اجتماعی و… کار میکند که روانشناس بالینی کمتر به آن توجه دارد.

روانشناس میان فرهنگی

شاخه ای از روانشناسی که به چگونگی تأثیرگذاری عوامل فرهنگی بر رفتار انسان می‌پردازد. فرهنگ به بسیاری از ویژگی های گروهی از افراد که شامل عادات، گرایات، رفتار ها و ارزش های نسل به نسل منتقل شده به آن ها اشاره میکند مانند اینکه چگونه افراد به یکدیگر در فرهنگ های مختلف ابراز شادی کنند.

بسیاری از روانشناسان میان فرهنگی به دو رویکرد تمرکز دارند: مطالعه شابهت‌های فرهنگ‌های مختلف و مطالعه تفاوت های روانشناسی میان فرهنگی.

روانشناس رشد

روانشناسی رشد به بررسی تغییر و تحول انسان ها در طول زمان، از زمان تولد تا کهنسالی و مرگ میپردازد. روانشناس رشد عملاً تمام محدوده‌ ی عمر انسان را مورد توجه قرار میدهد.

اهداف اصلی روانشناسی رشد

اهداف اصلی این روانشناسی شامل توصیف، تشریح وبهبود بخشیدن فرایند رشد و تغییر انسان‌ها در طول زمان میشود. روانشناس رشد هم جنبه‌های ژنتیکی و هم جنبه‌های محیطی را در بر میگیرد.

روانشناس تربیتی

روانشناس تربیتی به مطالعه چگونگی یادگیری افراد می پردازد. این مطالعات شامل روند و نحوه یادگیری، عوامل موثر بر آن و بررسی  استعداد های افراد می باشد که نتیجه آن بهبود یادگیری و کم شدن استرس است.

روانشناس شخصیت

شخصیت یعنی ویژگی ها و صفاتی که به کمک آن ها رفتار افراد را میتوان پیش بینی کرد. این صفات شامل اندیشه، احساسات، درک شخص از خود و بسیاری از عادات می باشد.

در روانشناسی شخصیت الگوهای تفکر هر فرد که متفاوت با دیگری مورد مطالعه قرار میگیرد. همچنین به تحقیق درباره ی ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های درک، هیجان ، ویژگی‌های ارادى و چگونگی سازگاری فرد با محیط می پردازد.

روانشناس اجتماعی

مطالعه موضوعات، مشکلات و مسائل مرتبط با روانشناسی و جامعه بر عهده روانشناس اجتماعی است. این روانشناسی به بررسی علمی روش هایی میپردازد که طبق آنها افکار، احساسات و رفتارهای افراد تحت تأثیر حضور واقعی یا خیالی دیگران قرار می‌گیرند.

روانشناس اجتماعی تأثیر حضور دیگران را بر رفتار فرد یا رفتار خود را تحت تأثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. لازمه تأثیر دیگران بر فرد وجود روابط متقابل است.

روانشناس کودک

برای اینکه کودک بتواند مراحل رشد خود را با موفقیت و شادی سپری کند لازم است از برنامه و تربیت هدفمندی برخوردار باشد. تصمیم به صاحب فرزند شدن، تربیت فرزند، مشکلات رفتاری در کودکان و… در حیطه ی کاری روانشناس کودک است.

برخی از مشکلات رفتاری رایج در کودکان

 ناخن جویدن

از معمول ترین عادت های عصبی ناخن جویدن می باشد و در صورت عدم درمان ، احتمال تداوم آن از کودکی به نوجوانی و بزرگسالی وجود دارد . برای ترک این عادت یادگیری مهارت هایی از قبیل کسب آرامش تدریجی ، آموختن آگاهی به کودک و ایجاد وقفه مفید خواهد بود.

لجبازی کودکان

یکی از شایع ترین مشکلات والدین در طول دوران رشد کودکان لجبازی  می باشد. کودک در بدو تولد خود به دلیل عدم رشد جسمی ، ذهنی ، زبانی به عنوان موجودی وابسته به والدین خود می باشد اما با رشد تدریجی کودک بر میزان توانایی هایش افزوده می شود و باعث حس استقلال طلبی در کودک میشود. رونشناس کودک با ایجاد تعادل بین استقلال طلبی کودک و اقتدار خود می توانند از خود مختاری کودک بکاهد.

خجالت و کمرویی کودکان

خجالتی بودن یکی از ویژگی های شخصیتی است زمان رو در رویی با اتختلال نباید برچسب اختلال به آن بزنید مگر زمانی که در روابط او اختلال ایجاد کند. در این زمان والدین باید به روانشناس کودک برای درمان این اختلال مراجعه کنند.

برای ممراجعه به مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی در شرق تهران با ما تماس بگیرید

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 5 دی 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.