قالب وافل چیست؟ - پارسی زی
امنیت سفر به استانبول چقدر است؟

امنیت سفر به استانبول چقدر است؟

چند سالی است که تعداد سفر و مهاجرت به چندین کشور همسایه از جمله ترکیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و اکثر مسافران به …

بهترین کشور برای مهاجرت معلمان

بهترین کشور برای مهاجرت معلمان

بهترین کشور برای مهاجرت معلمان   حتما به خوبی می‌دانید که شما با هر شغلی که مهارت و مدرک تحصیلی کافی را داشته باشید، امکان …

چگونه عطرادکلن اورجینال و فیک را تشخیص دهیم؟

چگونه عطرادکلن اورجینال و فیک را تشخیص دهیم؟

چگونه عطرادکلن اورجینال و فیک را تشخیص دهیم؟ امروزه بیش از هزاران نوع عطر ادکلن در بازار به فروش می رسد اما عده ای به …

برای اجرای سقف وافل لازم است به نکات مختلفی دقت کنید تا یک سقف با کیفیت، ایمن و زیبا داشته باشید. هر کدام از این نکات اهمیت خود را دارند و هیچکدام قابل نادیده گرفتن نیستند. یکی از مهمترین این فاکتورها و نکات قالب وافل است . قالبهای وافل انواع مختلف دارند و پیمانکار باید به تمامی آنها توجه کند. به همین دلیل هرچقدر یک قالب بهتر باشد، به همان نسبت نیز میتواند به صرفه جویی در هزینه ها کمک کند. البته یک راه دیگر صرفه جویی خرید قالب دست دوم و یا فروش قالب ها پس از اتمام پروژه و رفع کامل نیاز به آنها است.
قالب وافل یکی از مهمترین ابزار ها در اجرای سقف وافل است، و با توجه به صرفه اقتصادی که دارد و همچنین دلایل فنی ، بسیارمورد استفاده قرار میگیرد:

قالب وافل

قالب وافل

قالب وافل همانطور که از نامش پیداست برای قالب زنی و اجرای سقف در شکلهای مختلف و متنوع استفاده میشود. این قالب ها پلاستیکی بوده و ابعاد و اشکال مختلفی دارند و هدف استفاده از آنها ، حذف بتن های نا کارآمد و بی استفاده در دالهای بتنی است.

حال بتن ناکارآمد چیست؟

بتن نا کارآمد بخشی از دال بتنی است که تحت هیچ فشاری نیست و هیچ عضو کششی از جمله میلگرد را نیز درون خود نگهداری نمیکند بنابراین حذف آن هم از نظر مصرف مواد اولیه بتن به صرفه است هم از نظر فنی و سبک سازی سازه ها وهمچنین کاهش جذب انرژی لرزه ای!
قالب وافل یکی از معمول ترین راهها برای حذف این بتن ناکارآمد است و با جنس پلی پروپیلن خود، میتواند چندین بار استفاده شود. قالب وافل شاکله اصلی و تعیین کننده میزان باربری و زیبایی کار شماست. ابعاد و شکل آن عملکرد سقف را مشخص میکنند. میتوان قالب های وافل را به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم کرد که در ادامه آنها را توضیح میدهیم.

 قالب های یک طرفه:

این قالب ها برای اجرای دالی به کار میروند که لازم است بار مرده و بار زنده را در یک راستا منتقل کند. میتوان گفت عملکرد آن شبیه به سقف های تیرچه بلوک است ولی سقف های تیرچه بلوک پیش ساخته نیستند و وافل یک طرفه خودش تیرچه یا ریب را شکل میدهد.
قالب های یک طرفه معمولا به این صورت هستند که یک قالب از تعدادی قطعه پلاستیکی U شکل تشکیل شده که در محل پروژه به یکدیگر متصل میشوند و تشکیل قالبی مکعب مستطیلی را میدهند. این قالب ها فاصله آکس به آکس ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر را تامین کرده و عمقی بین ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر با طول متغیر دارند. عرض تیرچه ها نیز معمولا ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر است.

قالب های دو طرفه:

قالب های دو طرفه بر خلاف یک طرفه ها، بار را در دو طرف منتقل میکنند . به دیگر سخن ، بار زنده و مرده سقف به تمام تیرهای اطراف هر چشمه منتقل میشود.  قالب های دو طرفه معمولا مربعی شکل هستند و ابعاد آنها اگر درست و اصولی مشخص شود باعث میشود که دال بتنی به صورت بهینه بار را پخش کند. قالب وافل دو طرفه قطعاتی از جنس پلی پروپیلن با وزن کم می باشند که به شکل نیمه مکعب طراحی شده اند. این  قالب ها برای دهانه های عریض بسیار مناسب بوده و ابعاد آنها به گونه ای ست که جابجایی آنها راحت است. قالب های وافل دو طرفه معمولا در ابعاد مختلف از ۶۰*۶۰ تا ۹۰*۹۰ قابل ارائه می باشند. عمق این نوع قالب ها نیز ۱۸ و ۲۵ و ۲۸ و ۳۳ و ۳۵ و ۴۰ سانتی متر است.

نکاتی که هنگام خرید قالب وافل باید به آنها توجه کرد:

با کهن دک همراه باشید؛ هنگامی که به عنوان پیمانکار قصد خرید قالب وافل را دارید لازم است به نکاتی توجه کنید که هر کدام از آنها اهمیت خود را دارند. این نکات در زیر لیست شده اند ، پس پیشنهاد میشود آنها را با دقت مطالعه کنید. اولین نکته در خرید قالب وافل دست دوم این است که فروشنده ی آن معتبر باشد تا اجناس با کیفیت و مرغوبی به شما تحویل دهد
با توجه به اینکه لازم است قالب ها پس از هربار قالب زنی از بتن جدا شوند و در جای دیگری استفاده شوند، لازم است نرم باشند و هیچ تردی و شکستگی در آنها نباشد. زیرا در صورت ترد بودن یا شکستگی، قالب زنی دچار مشکل شده و خارج کردن قالب ها از بتن نیز سخت خواهد بود. قالب های وافل اگر ترد باشند، بسیار آسیب پذیر بوده و احتمال اینکه شکسته شوند زیاد است.
تست قالبهای وافل فراموش نشود. این تستها شامل : تستهای وزن سنگین – ضربه با چکش های سبک و سنگین و پرتاب از ارتفاع هستند که لازم است به آنها دقت کنید . اگر قالب مورد نظر یکی از تستها را با موفقیت پشت سر نگذاشت، لازم است که شرکت سازنده در فرمول و یا ترکیب و شرایط ساخت قالب تجدید نظر کند زیرا این تستها بسیار مهم هستند. فراموش نکنید که تست برای انتخاب قالب مناسب است پس اگر قالبی تست را رد نکرد آن را انتخاب نکنید..
پیچیدگی قالب:  اگر قالبی که خریداری میکنید پیچیده باشد سرعت کار شما را کم کرده و نیازمند دقت بیشتری در اجرا است . پس بهتر است قالبهایی با پیچیدگی کمتر انتخاب کنید تا زمان و هزینه کار شما کمتر بوده و کارگران و عوامل اجرایی نیز بتوانند به اندازه ی کافی دقت داشته باشند. از جمله پیچیدگی های قالب های وافل میتوان به پیچ بست دار، آچار دار و قفل دار اشاره نمود

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 23 اسفند 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.