بررسی موارد مصرف و مزایای شکر قهوه ای - پارسی زی
معرفی شرکت زاگرس بار (قلعه حسن خان)

معرفی شرکت زاگرس بار (قلعه حسن خان)

حمل و نقل عبارت است از جابجایی کالا یا اشیا یا هر چیز دیگری. این حمل و نقل می تواند در داخل کشور و داخل …

3 مدل مبل خاص که هیچوقت از مد نمیوفته

3 مدل مبل خاص که هیچوقت از مد نمیوفته

۳ مدل مبل خاص که هیچوقت از مد نمیوفته هنگام خرید مبل جدید یکی از مهم ترین عواملی که باید در نظر بگیرید دوام آن …

نکات طلایی در آشنایی با درب ریموتی کرکره ای

نکات طلایی در آشنایی با درب ریموتی کرکره ای

نکات طلایی در آشنایی با درب ریموتی کرکره ای درب ریموتی کرکره ای یکی از انواع درب های اتومات و برقی هستند. این نوع درب …

بررسی موارد مصرف و مزایای شکر قهوه ای

شکر در دنیای امروز یک ماده حیاتی است که در صنعت مواد غذایی و دارویی نقش اساسی دارد. بدن انسان برای عملکرد صحیح نیاز به مواد قندی داشته و در نبود این مواد مغز نمی‌ تواند فعالیت‌ های ساده را نیز انجام دهد. اگر به شیرینی‌ پزی علاقه دارید، حتماً در میان رسپی‌ های مختلف به شکر قهوه‌ ای برخورده‌ اید. پس اگر به فکر تهیه این رسپی ها هستید، می‌توانید خرید شکر قهوه ای کلیک کنید.

بدن ما در طی میلیون‌ ها سال تکامل پیدا کرده و در طی تکامل نیاز حیاتی به مواد قندی شبیه به تمایل به طعم شیرین شکل گرفته است. پس از انقلاب صنعتی اروپا یعنی وقتی که مواد غذایی به میزان انبوه تولید شدند، شکر به میزان زیاد و اشکال مختلف به کار رفت. حال بدن ما همان سیستم چند هزار سال پیش خود را دارد، ولی مواد غذایی مخصوصاً مواد چرب و شیرین به وفور و به راحتی در دسترس هستند.

نتیجه‌ می‌ گیریم تولید انبوه مواد غذایی و کم ‌تحرکی انسان باعث بروز بیماری چاقی است. بسیاری افراد تصمیم گرفته‌ اند به جای شکر معمولی از شکر قهوه‌ ای استفاده کنند. حال می‌خواهیم بدانیم آیا شکر قهوه‌ ای تفاوت عمده‌ ای با شکر سفید دارد؟ بهتر است در چه مواردی از شکر قهوه‌ ای استفاده کنیم؟ بنابراین بهتر است همه چیز را درباره شکر قهوه‌ای بررسی کنیم.

شکر قهوه‌ ای چیست؟

شکر قهوه‌ ای یا شکر سرخ، دقیقاً مانند شکر سفید از نیشکر یا چغندر قند بدست می‌ آید. دلیل رنگ قهوه‌ ای یا سرخ، شیره قند یا همان ملاس است که در هنگام پالایش شکر استخراج می‌ شود. بسته به نوع پالایش و تجهیزات کارخانه رنگ ملاس تیره یا روشن خواهد بود. با این حساب می‌ توان گفت شکر نیمه پالایش شده را که هنوز ماده ملاس بر روی آن باقیمانده، شکر قهوه‌ ای می‌ نامند. از آنجایی که شکر قهوه‌ای بسیار طرفدار پیدا کرده است، کارخانه‌ ها ابتدا شیره قند را پالایش کرده، بلور‌های شکر را کنترل می‌ کنند و شیره را به آن می‌ افزایند.

چرا شکر قهوه‌ ای طرفداران زیادی دارد؟

شکر قهوه‌ ای در تولید انواع شیرینی و دسر کاربرد دارد. بسیاری از دستور‌های پخت به کمک شکر قهوه‌ ای نتیجه بهتری خواهند داشت، ولی می‌ خواهیم بدانیم آیا شکر قهوه‌ ای نسبت به شکر سفید مزایایی دارد یا خیر؟

لازم به ذکر است در وب سایت ایران کوک به آدرس https://irancookshop.com/ می‌ توانید تمام مواد و ابزار لازم قنادی را جستجو کرده و به صورت آنلاین خرید کنید.

شکر قهوه‌ ای در زمان‌ های دور تولید و استفاده می‌ شد زیرا تجهیزات مدرن کارخانه‌ ای وجود نداشت تا بتوانند شکر را بدون مواد اضافه و به صورت خالص پالایش کنند. همچنین در گذشته، شکر تبلور نداشت و به صورت شیره یا پودر در دسترس قرار می‌گرفت. در اروپا شکر قهوه‌ای از قرن ۱۸ تولید می‌ شد و نسبت به مناطق دیگر ظاهر و طعم بهتری داشت. کارخانه‌ های اروپایی هم شکر قهوه‌ای مرغوبی تولید می‌ کردند ولی در یک دهه گذشته، شکر قهوه‌ ای به بازار آسیا راه پیدا کرد و برای بازاریابی بیشتر، چنین تبلیغ می‌ شد که ارزش غذایی شکر قهوه‌ ای بیشتر از شکر سفید است.

واقعیت این است که شکر قهوه‌ای برای پخت برخی شیرینی‌ ها و دسر‌ها مناسب می‌ باشد ولی برتری خاصی نسبت به شکر سفید ندارد. بسیاری از محبوبیت شکر قهوه‌ ای مدیون تبلیغات شرکت‌ های اروپایی است ولی در حقیقت مصرف بی‌رویه آن به اندازه شکر سفید می‌ تواند برای سلامتی بدن مضر باشد.

تفاوت شکر قهوه‌ ای و شکر سفید چیست؟

D:\Downloads\iStock-1134244372-min.jpg

تفاوت شکر قهوه‌ ای و شکر سفید در نوع پالایش آن است. همان‌ طور که گفتیم شکر قهوه‌ ای یک لایه از ماده ملاس دارد برای همین به میزان اندکی دارای منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است. توجه داشته باشید که میزان این عناصر در شکر قهوه‌ ای به اندازه ای کم می‌باشد که هیچ تاثیری در سلامت بدن ندارد. بنابراین از نظر ارزش غذایی، شکر قهوه‌ ای و شکر سفید تقریبا برابر هستند.

محققان میزان کالُری شکر قهوه‌ ای و شکر سفید را بررسی کرده‌ اند و آزمایش‌ ها نتایج زیر را در بردارد:

  • ۱۰۰ گرم شکر سفید ۴۰۰ کالُری
  • ۱۰۰ گرم شکر قهوه‌ای ۳۷۰ کالری

همان‌ طور که مشاهده می‌ کنید میزان کالُری بدست آمده از شکر سفید و شکر قهوه‌ ای تقریباً مساوی است. توصیه می‌ کنیم در مصرف شکر قهوه‌ ای مانند شکر سفید عمل کرده و در رژیم غذایی خود به میزان محدودی از این ماده استفاده نمایید.

مهم‌ترین مزیت شکر قهوه‌ ای در تهیه شیرینی و دسر‌ها است. در ادامه تعدادی از شیرینی‌ها که به شکر قهوه‌ ای نیاز دارند نام می‌ بریم.

شکر قهوه‌ ای و شیرینی‌پزی

استفاده از شکر قهوه‌ ای در شیرینی‌ پزی باعث می‌ شود شیرینی یا کیک مرطوب‌ تر شده و بافت نرم‌ و لطیف‌ تری داشته باشد. در حالی که شکر سفید باعث افزایش حجم کیک شده و اصطلاحاً آن را ترد‌تر می‌ کند. بنابراین شکر قهوه‌ ای برای تهیه کیک و شیرینی‌ های مرطوب مناسب‌ تر است. به این ترتیب برای پخت کلوچه، کیک میوه‌ای، تارت، کیک خیس، براونی و … بهتر است از شکر قهوه‌ ای استفاده کنید.

D:\Downloads\brown-sugar-pound-cake-fp-min.jpg

آیا شکر قهوه‌ ای برای دیابتی‌ ها مناسب است؟

افرادی که مبتلا به دیابت هستند با توجه به نوع دیابت و میزان حاد بودن شرایط، مصرف قند را در رژیم غذایی خود کاهش می‌ دهند. بسیاری از پزشکان به دیابتی‌ ها توصیه می‌ کنند در هر مرحله از بیماری بهتر است مصرف مواد قندی را به طور کلی قطع کرده و حتی در مصرف میوه‌ های شیرین مانند موز، خرما، توت، آناناس و … دقت کنند.

همانگونه که ذکر کردیم شکر قهوه‌ ای به اندازه شکر سفید کالُری دارد و به همان میزان می‌ تواند باعث چاقی یا بیماری دیابت باشد. بنابراین افراد دیابتی نباید از شکر قهوه‌ ای استفاده کنند. دقت داشته باشید که در سال‌ های اخیر محصولاتی به نام قند خرما یا شکر خرما به بازار عرضه شده‌ اند که در تبلیغات خود مدعی هستند این قند و شکر از خرما استخراج شده، متاسفانه چنین موضوعی واقعیت ندارد چرا که قند خرما به دلیل ویژگی خاص خود نمی‌ تواند تبدیل به بلور شود پس قند خرما هرگز شبیه به قند معمولی متبلور و مکعبی شکل نخواهد بود.

بالاخره از شکر قهوه‌ ای استفاده کنیم یا نه؟

استفاده از شکر قهوه‌ ای هیچ مانعی ندارد، فقط باید مانند شکر سفید در مصرف آن دقت کنید. مصرف بی رویه شکر و مواد قندی دیگر می‌ تواند باعث چاقی یا ابتلا به دیابت گردد. اگر اضافه وزن دارید و در حال حاضر رژیم لاغری مد نظر شما است، پس نباید از شکر سفید یا شکر قهوه‌ ای استفاده کنید زیرا کالری این ماده بسیار بالا می‌ باشد. با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مشورت کنید، چرا که قطع کردن کامل مواد قندی نیز می‌ تواند باعث سرگیجه یا خستگی شما شود. متخصص تغذیه بر اساس وزن، میزان فعالیت بدنی و ذهنی، سن، شرایط بدنی و … به شما می‌ گوید به چه میزان شکر یا قند در طول روز نیاز دارید.

درباره مصرف شکر قهوه‌ ای یا هر ماده خوراکی دیگر تنها از متخصصان نظر بخواهید و هرگز درگیر مطالب پربازدید در شبکه‌ های اجتماعی نباشید. متاسفانه در سال‌ های اخیر بستر فضای مجازی، به محل مناسبی برای انتشار مطالب بی‌ پایه و اساس تبدیل شده که به ظاهر علمی هستند ولی در‌ واقع از هیجانات یا تبلیغات سرچشمه گرفته‌ اند.

امیدواریم این مطلب که درباره شکر قهوه‌ ای و ویژگی‌ های آن بود، برای شما مفید واقع شود. اگر به قنادی علاقه دارید و در منزل رسپی‌ های مختلف را امتحان می‌ کنید، وب سایت ایران کوک با ارائه انواع مواد اولیه و لوازم قنادی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود تا به راحتی با خرید آنلاین به مواد و لوازم مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.

 

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 20 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.