خرید مکمل ‌های گیاهی از اکسیر سبز - پارسی زی
غذای تشویقی برای سگ و گربه

غذای تشویقی برای سگ و گربه

غذای تشویقی برای سگ و گربه جایزه سگ چیست، چگونه از آن استفاده می شود؟ سگ های ما می دوند و بازی می کنند تا …

دیجی فرصت رسانه انتشار تخفیف

دیجی فرصت رسانه انتشار تخفیف

با گسترش فضای مجازی و رونق تجارت الکترونیک و همچنین زیاد شدن فروشگاه های آنلاین رقابت بین این فروشگاه ها افزایش یافته و باعث شده …

آیا کلر در آب خطرناک است؟

آیا کلر در آب خطرناک است؟

آیا کلر در آب خطرناک است؟ در این مقاله به شرح فعالیت کلر زنی در آب اشامیدنی، علت انجام این کار و میزان کلر استاندارد …

بدن انسان به طور طبیعی ویتامین‌ها و مواد مغذی را خود تولید می‌کنند. اما در برخی از موارد با استفاده از مواد مغذی و پروتئین و ویتامین موجود در مواد غذایی به تامین احتیاجات بدن می‌پردازد. در بسیاری از مواقع که بدن قادر به تولید مواد ضروری بدن نیست و مواد مغذی موجود در غذاها به میزان کافی تامین نمی‌شود، مکمل‌های غذایی و گیاهی در رژیم غذایی افراد گنجانده می‌شود.

مصرف مکمل‌ها برای افرادی که در طول روز قادر به دریافت مواد مغذی بدن نمی‌باشند و نیز افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند و همچنین افرادی که رژیم‌های غذایی (چاقی یا لاغری) دارند ضروری می‌باشد. بسیاری از مواد مغذی و ضروری بدن مانند در غذاهای مختلف از قبیل: لوبیاها، عدس ها، شیر، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، غلات کامل، سیب زمینی، موز، روغن جگر ماهی کاد، ساردین، ماهی تن، سالمون، زرده تخم مرغ، اسفناج، آجیل، دانه ها، حبوبات و غیره یافت می‌شوند.

مکمل ها مواد مغذی هستند که برای افزایش مواد مغذی موجود در رژیم غذایی و یا کاهش مشکلات سلامت مانند دیابت، میل جنسی، پوکی استخوان و … مورد استفاده قرار می گیرند. این مکمل‌ها دارای ویتامین ها، کربوهیدارتها، چربی‌ها، مواد معدنی، فیبر، آمینو اسید ها، گیاهان یا آنزیم ها بوده و به تقویت بدن کمک می‌کنند.

مکمل‌ها به سه صورت مکمل ‌های گیاهی، مکمل‌های شیمیایی و مکمل‌های غذایی طبیعی موجود می‌باشند. دسته دیگری نیز مربوط به مکمل‎های ورزشی می‌باشد که به دو صورت غیر هورمونی و هورمونی وجود دارند.

مکمل‌های غذایی طبیعی شامل انواع مختلف از فراورده‌ها هستند که اغلب به شکل ترکیبی از مواد غذایی یا فراورده‌های جانبی آن‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرند. مکملهای غذایی طبیعی حاوی مواد مغذی ویژه و نیز حاوی اجزای سازنده فعال هستند که به بهبود عملکرد اندام‌های بدن از جمله فرایندهای گوارشی یا متابولیکی کمک می‌کند. همچنین مصرف مکمل‌های غذایی در تامین اجزای سازنده فعال موثر می‌باشد. با این وجود، باید در هنگام مصرف آن‌ها نسبت به مزایا و معایب آن‌ها آگاهی کاملی داشت.

انواع مکمل‌ها را می‌توان به هر شکل و نوعی عرضه کرد. این مواد به صورت انواع قرص، کپسول، پودر، مایعات، ژله، خامه، بیسکویت، ویفر، گرانول و اشکال دیگر موجود هستند که متناسب با ماهیت ترکیب مکمل غذایی بسته بندی شده‌اند. گاهی مواد موجود در مکمل های مواد مغذی به غذاها از جمله نوشیدنی ها نیز اضافه می شود. اغلب مکمل‌ها از مواد غذایی فاسد شدنی، مشتقات غذایی یا فراورده‌های جانبی غذایی تهیه می‌شوند به همین دلیل مدت نگهداری و دمای محیط بر روی کیفیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

مکمل‌های غذایی طبیعی مانند سیر، گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)، گیاهان برگی، روغن ماهی و سبوس از جمله مکمل‌هایی هستند که در طول سالیان دراز مورد استفاده بشر قرار گرفته‌اند. سایر مکمل‌های طبیعی همچون علف جو، عسل، جوانه ذرت، غضروف گاو، کلورلا، جگر خشک، ژنکو، جین سینگ، چای کومبوچا و … نیز مورد توجه بسیاری از مردم می‌باشد.

مکمل گیاهی چیست؟

همانطور که اشاره شد بسیاری از مکمل‌ها منشاهای مختلف مانند مکمل‌های بدست آمده از فراورده‎های لبنی، حیوانی، حبوبات، میوه ها و سبزیجات و … دارند. نوع دیگری از مکمل‌ها که مکمل‌های گیاهی می‌باشند دارای منشا گیاهی هستند و از گیاهان دارویی و گیاهان مفید بدست می‌ایند و پس از انجام اعمالی به شکل قابل مصرف در می‌آیند. گیاهان دارویی به عنوان گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده مؤثره بوده و تاثیر بسزایی در تامین سلامت دارند. ماده موثره گیاهان دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است.  استفاده از مکملهای گیاهی از گذشته تا کنون رایج بوده و سابقه مصرف مکملهای گیاهی به هزاران سال قبل بازمی گردد. امروزه، مکمل های گیاهی را می‌توان به راحتی و در شکلها و فرم‌های مختلف  تهیه کرد.

اما نکته‌ی مورد توجه این است که بسیاری از مردم می پندارند استفاده از گیاهان دارویی یکی از بیعارضه ترین و مطمئن ترین روشها برای تسکین دردها و درمان بسیاری از اختلالات جسمانی است، در حالیکه از دیدگاه درمانگران و متخصصان درمانی سنتی این باور چندان درست نیست. از طرفی ممکن است مصرف برخی از مکمل‌های غذایی موجب بروز حساسیت در افراد شود.

اگرچه مکملهای گیاهی از منابع طبیعی گیاهی استخراج می شوند، برخی از مواد مؤثره آنها در واقع ترکیبات شیمیایی قدرتمندی هستند. به این دلیل، مکمل های گیاهی هم میتوانند با سایر داروها، حتی با سایر گیاهان دارویی و یا با غذا تداخل داشته باشند.

بسیاری از فراورده های تهیه شده اغلب فاقد برچسب حاوی هشدارهای ایمنی هستند و اغلب مصرف کنندگان نیز آگاهی کافی در زمینۀ تداخلات این مکمل ها با سایر فراورده ها ندارند. باید توجه داشت که مصرف همزمان فراورده های گیاهی با سایر داروهای ممکن است عوارض سو در برداشته باشد. این عوارض میتواند با تجزیۀ دارو در بدن تداخل ایجاد کند. علاوه بر آن مصرف همزمان این مکمل‌ها با داروها ممکن است عوارض جانبی داروها را افزایش دهد، و یا اثرات درمانی مد نظر دارو را در بدن متوقف ساخته یا کاهش دهد. این تداخل به ویژه در مورد داروهای مؤثر بر سیستم قلب و عروق و داروهای مورد استفاده در پیوند، واضح تر است.

لذا توصیه می گردد بیماران مبتلا به بیماری های مزمن به ویژه نارسایی مزمن کلیه، بیماران دیالیزی و بیمارانی که تحت پیوند کلیه قرار گرفته اند، حتی الامکان بدون مشورت با پزشک خود اقدام به مصرف خودسرانه مکمل ها نکنند. از طرفی دیگر باید توجه داشت که مکملها را تنها از مراکز مجاز و دارای مجوز از مراجع قانونی و رسمی خریداری کرد. مکمل‌های خریداری شده باید اطلاعات مهم همچون: نحوه مصرف، کاربرد درمانی، تاریخ تولید، شماره پروانه، وزن، ذکر نام گیاه، ذکر تاریخ انقضای مصرف را در بر داشته باشد.

شما می‌توانید مکمل‌های گیاهی مورد تایید را از مجموعه اکسیر سبز خریداری نمایید. این مکملها مانند: پودر تقویتی جنسینگ، پودر سوپر فود گیاهی، شربت اعصاب، کپسول سوپر لاغری، کپسول گیاهی سوپر چاقی پلاس، معجون سه شیره و … موجود می‌باشند. تمام این محصولات دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو بوده و از برندهای معتبر و مورد تایید می‌باشند. علاقمندان به خرید مکمل‌های گیاهی مجموعه اکسیر سبز میتوانند با دریافت مشاوره از متخصصان این مجموعه نسبت به خرید اقدام نمایند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 2 بهمن 1399
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.