تفاوت بافت و ساختار سیم بکسل های فولادی - پارسی زی
صنایع دستی اصیل ایرانی

صنایع دستی اصیل ایرانی

صنایع دستی اصیل ایرانی صنایع دستی اصیل ایرانی -Handicrafts- در واقع نشان اصالت و پایبندی به شخصیت ارزش و روح و روان افراد دارد. در …

سامانه بازاریابان بیمه دات کام: آسان ترین راه درآمدزایی استثنایی با بازاریابی بیمه

سامانه بازاریابان بیمه دات کام: آسان ترین راه درآمدزایی استثنایی با بازاریابی بیمه

سامانه بازاریابان بیمه دات کام: آسان ترین راه درآمدزایی استثنایی با بازاریابی بیمه بازاریابی بیمه برای کسب درآمد بیشتر با فروش بیمه برای افرادی که …

با سالن زیبایی نیلسا از زیبایی خود لذت ببرید

با سالن زیبایی نیلسا از زیبایی خود لذت ببرید

به گزارش خبرگزاری برنا، گسترش سالن‌های زیبایی باکیفیت و تخصصی در زمینه‌های مختلف باعث شده تا اکثر بانوان، مخصوصاً دختران جوان، برای انجام کارهای آرایشی …

تفاوت بافت و ساختار سیم بکسل های فولادی

C:\Users\Alireza\Desktop\01-wire-rope-atlas.jpg

سیم بکسل ها دارای مشخصاتی هستند که اغلب در غالب یک کد با چند حرف و عدد مشخص می شوند. تنوع بسیار گسترده سیم بکسل ها که در واقع دلیل اصلی استفاده آنها در صنایع مختلف می باشدبر اثر تغییر این مشخصات که شامل قطر و تعداد مفتول های بکار رفته در هر رشته از سیم بکسل، تعداد رشته ها در بافت سیم بکسل، نحوه قرار گیری مفتول ها و رشته ها، نوع مغزی سیم بکسل، جهت خواب مفتول ها در رشته های سیم بکسل، تنسایل مقاومت کششی، نوع و شکل پروفیل مفتول های سیم بکسل، نوع آبکاری سطحی و … می باشد.

از این میان دو مفهوم شامل نوع بافت سیم بکسل و ساختار سیم بکسل که تعداد مفتول ها و رشته ها را مشخص می کنند دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و بر مقاومت کششی و انعطاف سیم بکسل که دو مورد از مهمترین فاکتور های کیفی این قطعه صنعتی هستند تاثیر مستقیمی خواهد داشت. ساختار و بافت سیم بکسل بصورت یک کد مانند ۶X19S+FC مشخص می شود که بیانگر استفاده از ۶ رشته از سیم که هر یک دارای ۱۹ مفتول در ساختار بوده که به روش بافت سیل SEALE که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و با مغزی کلی سیم بکسل از نوع کنفی Fiber core تولید شده است. البته این اطلاعات برای سفارش سیم بکسل ناقص بوده و می بایست قطر، تنسایل مقاومت کششی و آبکاری سطحی را نیز در سفارش لحاظ نمود.

ساختار های کاربردی سیم بکسل

از میان ساختار های متنوع سیم بکسل ها که بالغ بر ۱۰۰ ساختار با در نظر گرفتن انواع بافت های استاندارد، سیل، فیلر، وارینگتون و بافت های ترکیبی بوجود آمده اند چند ساختار وجود دارند که دارای کاربری گسترده تری بوده و در صنایع استفاده بسیار گسترده ای دارند. این ساختار های سیم بکسل هم از گرید های مختلف فولادی و هم در مواقعی برای کار در شرایط محیطی خاص مانند سواحل و کاربری دریایی از گرید های استنلس استیل نیز تولید می شوند. در زیر به معرفی ساختار های کاربردی و عمومی سیم بکسل می پردازیم.

  1. سیم بکسل آسانسوری ۸X19 : این سیم بکسل که اغلب با بافتی از نوع سیل که در آن از دو قطر مفتول در ساختار استرند سیم بکسل استفاده شده است تولید می شود. سیم بکسل آسانسور اغلب دارای تنسایل ۱۵۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و بصورت مغز کنفی در سایز های ۸ الی ۱۳ میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. سیم بکسل تاور کرین ۱۹X7: که به سبب نوع بافتی که دارد در برابر گردش در هر سمتی مقاومت داشته و از این رو به سیم بکسل نتاب نیز شناخته می شود. سیم بکسل نتاب تاور کرین ها اغلب با تنسایل بالا و حداقلی ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تولید شده و بصورت سیاه و گاهی گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. سیم بکسل حفاری ۶X19: این ساختار از سیم بکسل که بر روی دکل های حفاری بکار گرفته می شود اغلب دارای بافت سیل و گاهی نیز دارای بافت استاندارد می باشد. سیم بکسل حفاری بصورت مشترک بر روی جرثقیل های سقفی نیز بکار می رود.
  4. سیم بکسل اسلینگ ۶X36 : دو ساخار از سیم بکسل های فولادی یعنی ۶X36 و ۶X37 از جنس فولادی با تنسایل بالا دارای کاربری های گسترده ای در لیفتینگ بار بصورت اسلینگ دارند. کاربری اسلینگ سیم بکسل فولادی اغلب بصورت پرس شده با گوشواره و یا بصورت سوکت خورده صورت می پذیرد.
  5. سیم بکسل مهاری: دسته ای از سیم بکسل ها هستند که بصورت تک رشته یا تک استرند با حداقل انعطاف و با مقاومت کششی بالا تولید می شوند. ساختار هایی مانند ۱X7 , 1X19, 1X35 از جمله کاربردی ترین ساختار های سیم بکسل مهاری هستند.

علاوه بر ساختار های قید شده بسیاری دیگر از ساختار های سیم بکسل نیز وجود دارند که بصورت خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان ساختار های ۶X31 که بعنوان سیم بکسل کلایمر شناخته می شود و سیم بکسل های برش سنگ که با ساختار ۶X7 و از نوع کامپکت مورد استفاده قرار می گیرند قرار دارند.

معرفی بافت های سیم بکسل

C:\Users\Alireza\Desktop\unilift-diepa-rope-hero.jpg

بافت سیم بکسل به مفهوم قرار دادن مفتول ها در هر رشته از سیم بکسل می باشد که گاهی تمامی مفتول ها با یک قطر در ساختار استفاده می شوند مانند بافت استاندارد و گاهی از چند مفتول با قطر ها متنوع در ساختار سیم بکسل استفاده می شود. در کل چهار بافت کلی برای سیم بکسل ها وجود دارند که در کنار چند بافت ترکیبی مجموع بافت های سیم بکسل را تشکیل می دهند.

  1. سیم بکسل بافت استاندارد: تمامی مفتول های بکار رفته در هر استرند از سیم بکسل دارای قطر برابری هستند. از بافت نوع استاندارد در سیم بکسل های صنایع حفاری و جرثقیل با ساختار های ۶X19 و همچنین بافت استرند سیم بکسل اسلینگ مانند بافت ۶X37 استفاده می شود.
  2. سیم بکسل بافت سیل: این بافت از سیم بکسل دارای انعطاف مناسب و مقاومت سایشی بالایی بوده و در آن در هر استرند در لایه های بیرونی از مفتول هایی با قطر بالاتر و در رده های درونی اط مفتول هایی با قطر کمتر استفاده می شود. سیم بکسل بافت سیل در صنایع آسانسوری و اتصالات حفاری و جرثقیل استفاده گسترده ای دارد و در کل در جمع پر کاربردترین بافت های سیم بکسل محسوب می شود.
  3. سیم بکسل بافت وارینگتون: نوعی خاص از بافت سیم بکسل می باشد که در آن در هر استرند مفتول ها بصورت یکی در میان با قطر کم و قطر زیاد بکار گرفته می شوند. انعطاف و مقاومت کششی مناسب از مشخصات مکانیکی سیم بکسل بافت وارینگتون است.
  4. سیم بکسل بافت فیلر: در این نوع بافت سیم بکسل مفتول های هر استرند با قطر برابری استفاده شده اند مانند بافت استاندارد با این تفاوت که در فضاهای خالی بین مفتول ها از یک مفتول بسیار نازک نیز استفاده شده است.

بافت های ترکیبی سیم بکسل ها مانند بافت وارینگتون سیل نیز در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع خواب ساده یا لنگ، نوع مفتول های ساده و یا کومپکت که دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی هستند و نوع مقاوم سازی سطحی مانند آبکاری گالوانیزه گرم و سرد، روغن کاری و … از دیگر مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها محسوب می شوند.

 

 

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 2 تیر 1400
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پارسی زی و لینک مستقیم بلا مانع است.